Gå til innhold

Spørsmål om fartskontroll/lasermåler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I kveld kjørte jeg på motorveien, jeg lå rett over 100 km/t i 90 km/t så jeg kjørte for fort. Jeg ser en politiman stå på en bro som går over veien med et kamera/lasermåler på stativ. Jeg ser ikke noe som lyser eller blinker (laser) og politimannen ser heller ikke inn i noen kamera, han står og ser rett frem.

Jeg ble ikke stoppet av noen politimenn etterpå. Sender de da boten i posten? Trodde du måtte vedta den på stedet? En fartsmåler måler vel bare farten, den kan vel ikke lese skiltene på bilen? Har de kamera utenom til det? 

Jeg skal selvsagt ikke krangle om jeg får en bot/forelegg, jeg vet jeg kjørte for fort. Men nå er jeg litt forvirret på om jeg kan vente boten i posten eller ikke.

Anonymkode: 2e345...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mistenker at du slapp unna denne gangen, men kan jo ikke være sikker før det har gått et par uker.

Anonymkode: 27469...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Nei, har ikke skrevet om dette før. 

Et par uker? Kan det ta så langt tid før de evt sender ut noe? Trodde de sendte sånt ut kjapt, for å få penger inn kjapt.

Anonymkode: 2e345...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at man må vedta den på stedet? Jeg kjørte i 90 i 80-sona rett forbi en laserkontroll. Var forberedt på å bli stoppa, men fikk kjøre rett forbi politibilen som venta på ei lomme litt etterpå. Dette er noen år siden, fortsatt ikke fått bot :laugh:

Farten speedometeret viser er jo ikke reell, fordi det viser at man kjører fortere enn man egentlig gjør. I tillegg trekker lasermålerne automatisk ifra 3 kilometer i timen. Regner også med at politiet har et visst slingringsmonn, og ikke gidder å stoppe folk med en reell fart på 84 kmt, for eksempel. 

Anonymkode: 99674...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Ok, takk for svar. Da får jeg krysse fingrene for at det gikk bra denne gangen. :)

Anonymkode: 2e345...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare til info vil du ikke se noe lys fra laseren, det brukes laser som ikke kan sees med våre øyne. Om de brukte en synlig laser ville det vært fare for å blinde billistene som selvfølgelig er veldig farlig.

Anonymkode: d46df...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror også at man må vedta den på stedet? Jeg kjørte i 90 i 80-sona rett forbi en laserkontroll. Var forberedt på å bli stoppa, men fikk kjøre rett forbi politibilen som venta på ei lomme litt etterpå. Dette er noen år siden, fortsatt ikke fått bot :laugh:

Farten speedometeret viser er jo ikke reell, fordi det viser at man kjører fortere enn man egentlig gjør. I tillegg trekker lasermålerne automatisk ifra 3 kilometer i timen. Regner også med at politiet har et visst slingringsmonn, og ikke gidder å stoppe folk med en reell fart på 84 kmt, for eksempel. 

Anonymkode: 99674...b9d

Det kan vel også forekomme at politiet justerer lasermålerne slik at de måler 10-15 km/t for høy fart, dette for å knipe flere bilister. Det må i så fall være opp til den som blir tatt, å bevise at politiet har jukset med målingene.

Anonymkode: 64279...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei. Slik fungerer dette. Politiet tar forbehold om avvik på ca 8 %. Det er fordi ikke alle speedometere i bilen er lik og ingen lasermåler er helt lik. Derfor justerer politiet ned ca 8 %. At du kjørte 100 i 90 sone, betyr egentlig at de måler ca 92 eller 93 km,/h. 

Så til en enda viktigere ting. Politiet er ikke der for å ta slike som deg. Ok, du kjørte 100 i 90 sone. Det er ikke direkte farlig og politiet stopper som regel ikke dusse bilistene. 

De er mer ute etter de som virkelig kjører fort. Jeg antar 110 km/h og oppover...

Du blie ikke stoppet og defmed får du ikke bot heller. Ved laserkontroll blir bilistene stoppet og får bot på stedet. Dermed kan du slappe helt av.

Anonymkode: 764ad...ccc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel også forekomme at politiet justerer lasermålerne slik at de måler 10-15 km/t for høy fart, dette for å knipe flere bilister. Det må i så fall være opp til den som blir tatt, å bevise at politiet har jukset med målingene.

Anonymkode: 64279...f5e

Nei, det kan ikke forekomme fordi laserne jevnlig må sendes inn til kontroll/justering. Dette gjøres ikke av politifolkene selv, men av andre som har ansvaret for slikt.

Dessuten er det ikke noe poeng i å justere så de måler 10-15 km/t høyere, for de fleste kjører såpass mye raskere uansett. Politiet må tvert imot stort sett ignorere de som ligger så lite over og konsentrere seg om de som virkelig råkjører.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hei. Slik fungerer dette. Politiet tar forbehold om avvik på ca 8 %. Det er fordi ikke alle speedometere i bilen er lik og ingen lasermåler er helt lik. Derfor justerer politiet ned ca 8 %. At du kjørte 100 i 90 sone, betyr egentlig at de måler ca 92 eller 93 km,/h. 

Så til en enda viktigere ting. Politiet er ikke der for å ta slike som deg. Ok, du kjørte 100 i 90 sone. Det er ikke direkte farlig og politiet stopper som regel ikke dusse bilistene. 

De er mer ute etter de som virkelig kjører fort. Jeg antar 110 km/h og oppover...

Du blie ikke stoppet og defmed får du ikke bot heller. Ved laserkontroll blir bilistene stoppet og får bot på stedet. Dermed kan du slappe helt av.

Anonymkode: 764ad...ccc

Dersom politi oppdager lovbrudd, må de ha plikt til å gripe inn, uansett hva lovbruddet består i og om det er alvorlig eller ei. Det er fullstendig uholdbart om politiet ikke bøtelegger alle de kniper i å bryte trafikkreglene.

Anonymkode: 64279...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Hei. Slik fungerer dette. Politiet tar forbehold om avvik på ca 8 %. Det er fordi ikke alle speedometere i bilen er lik og ingen lasermåler er helt lik. Derfor justerer politiet ned ca 8 %. At du kjørte 100 i 90 sone, betyr egentlig at de måler ca 92 eller 93 km,/h. 

Så til en enda viktigere ting. Politiet er ikke der for å ta slike som deg. Ok, du kjørte 100 i 90 sone. Det er ikke direkte farlig og politiet stopper som regel ikke dusse bilistene. 

De er mer ute etter de som virkelig kjører fort. Jeg antar 110 km/h og oppover...

Du blie ikke stoppet og defmed får du ikke bot heller. Ved laserkontroll blir bilistene stoppet og får bot på stedet. Dermed kan du slappe helt av.

Anonymkode: 764ad...ccc

Takk for bra svar! Godt å vite. :)

Og takk til den som skrev om at laseren ikke er synlig. Godt poeng. Jeg tenkte at man kanskje så et glimt, slik man gjør med de faste fotoboksene.

Men bare skremselen i seg selv funket, jeg kjørte finere på motorveien i dag og var mer obs på farten. :P

TS.

Anonymkode: 2e345...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom politi oppdager lovbrudd, må de ha plikt til å gripe inn, uansett hva lovbruddet består i og om det er alvorlig eller ei. Det er fullstendig uholdbart om politiet ikke bøtelegger alle de kniper i å bryte trafikkreglene.

Anonymkode: 64279...f5e

Nei, de har faktisk mulighet til å utvise skjønn. De må også prioritere fordi de ikke har uendelige ressurser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Nei, de har faktisk mulighet til å utvise skjønn. De må også prioritere fordi de ikke har uendelige ressurser.

Nemlig. Har selv kjørt forbi lasermåling men da veldig lite over fartsgrensa. Kjørte vel 85 eller litt under 90 i 80sone... har aldri blitt stoppet pga dette. 

Anonymkode: 764ad...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På veier med høyere hastighet kan de sette kontrollen på alle over 10-20 km/t over grensen. Rett og slett fordi de ikke har tid til å stoppe over halvparten av bilistene.

Anonymkode: 654fe...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er de færreste speedometer som er riktige på km/t så selv om sitt speedometer viser 100 så holder du kanskje bare 95. 

Anonymkode: 27a3a...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎08‎.‎2018 den 22.08, AnonymBruker skrev:

I kveld kjørte jeg på motorveien, jeg lå rett over 100 km/t i 90 km/t så jeg kjørte for fort. Jeg ser en politiman stå på en bro som går over veien med et kamera/lasermåler på stativ. Jeg ser ikke noe som lyser eller blinker (laser) og politimannen ser heller ikke inn i noen kamera, han står og ser rett frem.

Jeg ble ikke stoppet av noen politimenn etterpå. Sender de da boten i posten? Trodde du måtte vedta den på stedet? En fartsmåler måler vel bare farten, den kan vel ikke lese skiltene på bilen? Har de kamera utenom til det? 

Jeg skal selvsagt ikke krangle om jeg får en bot/forelegg, jeg vet jeg kjørte for fort. Men nå er jeg litt forvirret på om jeg kan vente boten i posten eller ikke.

Anonymkode: 2e345...10b

du får ikke bot i posten. Den må vedtas på stedet. Det er kun når det er fotoboks du kan få bot i posten, og det er fordi bildet gir bevis.

Anonymkode: cc38a...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fartskontroller opereres det med margin/slingringsmonn. Så får du bot, kan du være rimelig sikker på at du faktisk har kjørt for fort.

Anonymkode: e9042...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2018 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Det kan vel også forekomme at politiet justerer lasermålerne slik at de måler 10-15 km/t for høy fart, dette for å knipe flere bilister. Det må i så fall være opp til den som blir tatt, å bevise at politiet har jukset med målingene.

Anonymkode: 64279...f5e

Så på den ene siden tror du politiet jukser med fartsmålingene med vitende og vilje ... 

På 1.9.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Dersom politi oppdager lovbrudd, må de ha plikt til å gripe inn, uansett hva lovbruddet består i og om det er alvorlig eller ei. Det er fullstendig uholdbart om politiet ikke bøtelegger alle de kniper i å bryte trafikkreglene.

Anonymkode: 64279...f5e

... og på den andre siden forlanger du at de skal ta tak i hver eneste lille bagatell de måtte komme over, med null skjønn og prioritering. 

Du har en veldig merkelig holdning til politiet og deres oppgaver, må jeg si. 

Anonymkode: 67272...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...