Gå til innhold

Elbil vs diesel - Splittet fra "Hva skal man se etter ved kjøp av elbil?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, WCKD skrev:

Du har vel for vane å bli forvirret når du ser en høyre og en venstre sko foran deg også, så det er ikke rart 😉

Du har nok rett i det😉😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dieselmotoren er rett og slett teknologi som har kommet til veis ende. Forbrenningsmotoren har blitt finpusset og optimalisert i 100 år, men nå er det ikke mer å hente.  De siste 10-15. årene har utviklingen stått helt stille og motorene har ikke blitt hverken renere eller mer drivstoffeffektive. Det er heller ingenting som tyder på at det er noen særlige forbedringer i vente. 

Elbiler på den annen side har en rasende utvikling, batteriene blir bedre, motorene mer effektive, ladingen raskere og produksjonen enklere og billigere.

Av en eller annen grunn er det en liten gruppe sinte halvgamle menn som på død og liv prøver å klamre fast til bråkete, stinkende og skitne dieselbiler.  Men akkurat som med damplokomotiv, Tjukkas-TVer, VHS og analoge kameraer er dieselmotoren på full fart mot historiens skraphaug.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, prt90 skrev:

Dieselmotoren er rett og slett teknologi som har kommet til veis ende. Forbrenningsmotoren har blitt finpusset og optimalisert i 100 år, men nå er det ikke mer å hente.  De siste 10-15. årene har utviklingen stått helt stille og motorene har ikke blitt hverken renere eller mer drivstoffeffektive. Det er heller ingenting som tyder på at det er noen særlige forbedringer i vente. 

Elbiler på den annen side har en rasende utvikling, batteriene blir bedre, motorene mer effektive, ladingen raskere og produksjonen enklere og billigere.

Av en eller annen grunn er det en liten gruppe sinte halvgamle menn som på død og liv prøver å klamre fast til bråkete, stinkende og skitne dieselbiler.  Men akkurat som med damplokomotiv, Tjukkas-TVer, VHS og analoge kameraer er dieselmotoren på full fart mot historiens skraphaug.

Har du sett inni eksosrøret på lastebil med Euro6 motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Har du sett inni eksosrøret på lastebil med Euro6 motor?

Ja. Euro 6 lastebiler her et et renseanlegg for NOX. Det er det som gjør at en personbil slipper ut 10 ganger så mye NOX som en lastebil. Problemet er at det ikke hjelper noen ting på C02 og at slike renseanlegg er kjempedyrt både i innkjøp, drift og vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Ja. Euro 6 lastebiler her et et renseanlegg for NOX. Det er det som gjør at en personbil slipper ut 10 ganger så mye NOX som en lastebil. Problemet er at det ikke hjelper noen ting på C02 og at slike renseanlegg er kjempedyrt både i innkjøp, drift og vedlikehold. 

Da veit ikke du så veldig mye om hva som er på personbiler nå, for alle nye dieselbiler leveres med Euro6 motor, og det innebærer bruk av AdBlue på de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.9.2018 den 15.02, tdm900 skrev:

Da veit ikke du så veldig mye om hva som er på personbiler nå, for alle nye dieselbiler leveres med Euro6 motor, og det innebærer bruk av AdBlue på de også. 

Euro6 på lastebil og personbil er to helt forskjellige ting. En personbil med Euro 6 slipper ut 4 ganger så mye NOX som en lastebil med Euro 6. 

https://www.toi.no/miljo-energi-og-teknologi/utslipp-fra-kjoretoy-med-euro-6-teknologi-article34160-1301.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Euro6 på lastebil og personbil er to helt forskjellige ting. En personbil med Euro 6 slipper ut 4 ganger så mye NOX som en lastebil med Euro 6. 

https://www.toi.no/miljo-energi-og-teknologi/utslipp-fra-kjoretoy-med-euro-6-teknologi-article34160-1301.html

Mer overraskende at bensinmotoren med GDI er værre enn dieselmotorn.....men det har jeg lest før også. Det blir uansett diesel igjen på meg😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tdm900 skrev:

Mer overraskende at bensinmotoren med GDI er værre enn dieselmotorn.....men det har jeg lest før også. Det blir uansett diesel igjen på meg😁

Det kan bli dyrt.. Frem til nå har diesel-mafiaen jukset med måleresultatene for å klare NOX kravet. Nå må de ned fra 0,87g /km til 0,08 g/km. Jeg vil ikke bli overrasket om renseanlegget som må til for å klare det vil både veie og koste mer enn batteriet på en tilsvarende elbil.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, prt90 skrev:

Det kan bli dyrt.. Frem til nå har diesel-mafiaen jukset med måleresultatene for å klare NOX kravet. Nå må de ned fra 0,87g /km til 0,08 g/km. Jeg vil ikke bli overrasket om renseanlegget som må til for å klare det vil både veie og koste mer enn batteriet på en tilsvarende elbil.

 

 

 

Jeg tror du må studere verdien litt til, det er milligram av NoX, ikke gram.

Anonymkode: beca1...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du må studere verdien litt til, det er milligram av NoX, ikke gram.

Anonymkode: beca1...66a

Det er akkurat det som er så sinnsykt. Kravet i Euro-6 for personbiler er 80 milligram NOx, men på en god dag (sommer, varm-motor, fin kjøring osv) slipper en dieselbil ut 0,87 gram eller 870 milligram. Når det blir kaldt (i noen tilfeller under 17 varmegrader) kutter de rensingen helt, og utslippene er målt oppe i 1500 milligram. 

https://www.tu.no/artikler/nye-dieselgate-funn-bilprodusentene-skrur-av-eksosrensing-allerede-ved-17-grader/347699

Resultatene er helt sinnsyke, og når du ser de tallene der så skal du ha ganske god fantasi for å tro at dieselbilen har noen som helst fremtid, spesielt i kalde land som Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

snip snap ute når diesel blir forbudt i Norge i 2025:

 

Anonymkode: dcca6...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, prt90 skrev:

Det er akkurat det som er så sinnsykt. Kravet i Euro-6 for personbiler er 80 milligram NOx, men på en god dag (sommer, varm-motor, fin kjøring osv) slipper en dieselbil ut 0,87 gram eller 870 milligram. Når det blir kaldt (i noen tilfeller under 17 varmegrader) kutter de rensingen helt, og utslippene er målt oppe i 1500 milligram. 

https://www.tu.no/artikler/nye-dieselgate-funn-bilprodusentene-skrur-av-eksosrensing-allerede-ved-17-grader/347699

Resultatene er helt sinnsyke, og når du ser de tallene der så skal du ha ganske god fantasi for å tro at dieselbilen har noen som helst fremtid, spesielt i kalde land som Norge.

Det er så mye som er sinnsykt, blant anna ordet "sinnsykt"! Det testen IKKE sier noe om, er utslipp på landevei, skulle ha likt å visst den også! Det er langt fra optimalt å henge seg opp i bykjøring, da er det feil temperaturer hele veien i motoren, og partikkelfilter jobber heller ikke optimalt. Noe anna det når farten er høy, og turtall ligger jevnt mye høyere.

Anonymkode: beca1...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye som er sinnsykt, blant anna ordet "sinnsykt"! Det testen IKKE sier noe om, er utslipp på landevei, skulle ha likt å visst den også! Det er langt fra optimalt å henge seg opp i bykjøring, da er det feil temperaturer hele veien i motoren, og partikkelfilter jobber heller ikke optimalt. Noe anna det når farten er høy, og turtall ligger jevnt mye høyere.

Anonymkode: beca1...66a

NOx-utslipp på landevei er lite interessant, da NOx er lokal forurensning. Det er altså i bystrøk man sliter med dårlig luft pga. NOx, ikke langs RV3 i Østerdalen. Dessverre virker filterne dårlig på småkjøring med kald motor i bystrøk, og bra på langkjøring på landevei. Stikk motsatt av hva som hadde vært ønskelig altså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye som er sinnsykt, blant anna ordet "sinnsykt"! Det testen IKKE sier noe om, er utslipp på landevei, skulle ha likt å visst den også! Det er langt fra optimalt å henge seg opp i bykjøring, da er det feil temperaturer hele veien i motoren, og partikkelfilter jobber heller ikke optimalt. Noe anna det når farten er høy, og turtall ligger jevnt mye høyere.

Anonymkode: beca1...66a

De tallene der var ikke fra kaldstart og bykjøring. Der var tallene ENDA dårligere.

Dessuten viste det seg at filtrene ikke fungerte om luft-temperaturen var under 17 vsrmegrader, og slo seg av etter 22 km for å spare filteret.

Når de fleste bilturer i Norge er på under 3 km, og filteret kobler seg ut i «kulde» og på langturer er det ikke mye vits i det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

De tallene der var ikke fra kaldstart og bykjøring. Der var tallene ENDA dårligere.

Dessuten viste det seg at filtrene ikke fungerte om luft-temperaturen var under 17 vsrmegrader, og slo seg av etter 22 km for å spare filteret.

Når de fleste bilturer i Norge er på under 3 km, og filteret kobler seg ut i «kulde» og på langturer er det ikke mye vits i det.

 

Hvor har du det fra, at partikkelfilter kobler ut? Det gjør ikke det på min diesel, og lar seg heller ikke koble vekk siden det sitter på eksosrøret.

Anonymkode: beca1...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra, at partikkelfilter kobler ut? Det gjør ikke det på min diesel, og lar seg heller ikke koble vekk siden det sitter på eksosrøret.

Anonymkode: beca1...66a

Det er jo dette som er problemet. NOx er en gass og blir ikke fjernet av partikkelfilteret. Du kan redusere nox litt med å justere ned ytelsen på motoren, men den eneste måten å fjerne nok  NOx til å oppfylle Euro-6 kravene med en dieselmotor er et SRC anlegg. Det er dyrt, komplisert og skrøpelig.

https://www.tu.no/artikler/slik-renses-dieselmotoren-for-nox/275785

I ettertid har det vist seg at produsentene jukser til den store gullmedaljen med disse anleggene. (De tåler knapt å bli brukt)

https://www.tu.no/artikler/nye-dieselgate-funn-bilprodusentene-skrur-av-eksosrensing-allerede-ved-17-grader/347699

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...