Gå til innhold

Elbil vs diesel - Splittet fra "Hva skal man se etter ved kjøp av elbil?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

9 timer siden, -jk- skrev:

Batteriene i moderne elbiler skal normalt holde bilens levetid.

Hørt de si det, men stoler ikke på det. Om man er så uheldig å må bytte det så koster det flerfoldige 10 000 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hørt de si det, men stoler ikke på det. Om man er så uheldig å må bytte det så koster det flerfoldige 10 000 

For å si det sånn, det er større sjanse for at den traktormotoren din får problemer enn batteriet til en elbil innen 8 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WCKD skrev:

For å si det sånn, det er større sjanse for at den traktormotoren din får problemer enn batteriet til en elbil innen 8 år.

Mye mulig noe skjer med den, men prislappen for å fikse en ting i motoren som evnt ryker er småpenger istedenfor å bytte batteri. 

Motor er motor uansett om den har 50 hk eller som min 310 hk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hørt de si det, men stoler ikke på det. Om man er så uheldig å må bytte det så koster det flerfoldige 10 000 

Neppe. Man kjøper da ikke ny motor om motoren i en 7 år gammel BMW ryker. Du finner en hos bilopphuggeren og setter inn den. Samme vil bli gjort med batterier, det er god tilgang på brukte elbilbatterier fra vrakede biler (kollisjonsskadede). Et 2-3 år gammel Leaf-batteri i god form går for ca. 25.000,-. Det er mindre enn mange reparasjoner på motor eller girkasse på vanlige biler. 

Forøvrig har de fleste nå 8 års batterigaranti. Garantien pleier å settes til maks halvparten av forventet levetid, for ikke å få for mange garantireparasjoner. Så man kan nok regne med at de aller fleste batteriene vil leve mye lengre enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Mye mulig noe skjer med den, men prislappen for å fikse en ting i motoren som evnt ryker er småpenger istedenfor å bytte batteri. 

Motor er motor uansett om den har 50 hk eller som min 310 hk 

Ting i motoren som ryker kan jo bli grisedyrt. Dieselpartikkelfiltre byttes det f.eks mer og mer av nå, det koster over 20.000,-. Det er nesten like mye som et pent brukt Leaf-batteri. Ikke uvanlig å høre at folk har brukt 50-100.000,- i reparasjoner på eldre dieselbiler på et år. 

Jeg solgte en VW Touran når vi kjøpte Tesla i 2013, svinghjulet røk etter at ny eier hadde kjørt 650km...Ingen billig reparasjon det heller. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Mye mulig noe skjer med den, men prislappen for å fikse en ting i motoren som evnt ryker er småpenger istedenfor å bytte batteri. 

Motor er motor uansett om den har 50 hk eller som min 310 hk 

Haha, nei motor er ikke motor. Bensin- og dieselmotorer er så og si like, elmotorer er helt annerledes og har langt færre slitedeler, derfor er også service langt billigere.

Når skal du slutte å uttale deg løgnaktig om ting du åpenbart ikke har kunnskap om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, WCKD skrev:

Haha, nei motor er ikke motor. Bensin- og dieselmotorer er så og si like, elmotorer er helt annerledes og har langt færre slitedeler, derfor er også service langt billigere.

Når skal du slutte å uttale deg løgnaktig om ting du åpenbart ikke har kunnskap om?

Ok, halleluja, el-bil er såklart mye bedre enn en diesel på alle måter, min feil at jeg ikke har forstått dette før nå. Selger selvfølgelig nå BMWen min nå etter dette selv Om jeg nettopp kjøpte den og skaffer meg en liten trofast elbil som drar meg hvor som helst uten at jeg må være glad noe skal skje. 

Takker så mye for sann info og for at jeg nå blir miljøvennlig, håper bare jeg kommer meg opp en bakke på 7% stigning uten at jeg må ut av bilen eller få en annen sin BMW trekke meg opp 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ok, halleluja, el-bil er såklart mye bedre enn en diesel på alle måter, min feil at jeg ikke har forstått dette før nå. Selger selvfølgelig nå BMWen min nå etter dette selv Om jeg nettopp kjøpte den og skaffer meg en liten trofast elbil som drar meg hvor som helst uten at jeg må være glad noe skal skje. 

Takker så mye for sann info og for at jeg nå blir miljøvennlig, håper bare jeg kommer meg opp en bakke på 7% stigning uten at jeg må ut av bilen eller få en annen sin BMW trekke meg opp 😉

Det høres ikke ut som du har kjørt f.eks en i3, det er ikke mange biler på veien i Norge som holder følge. Tipper den kjører fra godt over 90%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, -jk- skrev:

Det høres ikke ut som du har kjørt f.eks en i3, det er ikke mange biler på veien i Norge som holder følge. Tipper den kjører fra godt over 90%.

Skal man ha BMW så skal det være BMW 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ok, halleluja, el-bil er såklart mye bedre enn en diesel på alle måter, min feil at jeg ikke har forstått dette før nå. Selger selvfølgelig nå BMWen min nå etter dette selv Om jeg nettopp kjøpte den og skaffer meg en liten trofast elbil som drar meg hvor som helst uten at jeg må være glad noe skal skje. 

Takker så mye for sann info og for at jeg nå blir miljøvennlig, håper bare jeg kommer meg opp en bakke på 7% stigning uten at jeg må ut av bilen eller få en annen sin BMW trekke meg opp 😉

Kan du ikke lese hva jeg faktisk skriver i stedet for det du tror jeg skriver? Og samtidig tenke på hva du selv faktisk har skrevet i stedet for hva du tror du har skrevet?

For en uredelig debattant altså...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, WCKD skrev:

Kan du ikke lese hva jeg faktisk skriver i stedet for det du tror jeg skriver? Og samtidig tenke på hva du selv faktisk har skrevet i stedet for hva du tror du har skrevet?

For en uredelig debattant altså...

Vi har nok ikke den samme meningen om dette, får diskutere på pm om du vil, men mitt syn på elbil forandres aldri uansett om jeg blir den siste i verden som støtter diesel  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Vi har nok ikke den samme meningen om dette, får diskutere på pm om du vil, men mitt syn på elbil forandres aldri uansett om jeg blir den siste i verden som støtter diesel  

Din mening er helt irrelevant da det er et ubestridelig faktum at en elmotor er totalt annerledes enn forbrenningsmotorer som går på bensin eller diesel.

Hvorfor er du så opptatt av å diskutere på PM? Dette er et DISKUSJONSFORUM, det er til for å DISKUTERE. Er du så redd for å få argumentene dine avslørt at du ikke vil diskutere i offentligheten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, WCKD skrev:

Din mening er helt irrelevant da det er et ubestridelig faktum at en elmotor er totalt annerledes enn forbrenningsmotorer som går på bensin eller diesel.

Hvorfor er du så opptatt av å diskutere på PM? Dette er et DISKUSJONSFORUM, det er til for å DISKUTERE. Er du så redd for å få argumentene dine avslørt at du ikke vil diskutere i offentligheten?

Har ingen ting med at jeg er redd for hverken det ene eller det andre, men dette går under kategori avsporing og blir antagelig slettet av en moderator. Pm kan man avspore hvor mye man vil og diskutere det man vil, om du så vil kan du dele alt vi har skrevet der inne på en ny tråd her om du vil, screenshot i vei 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har tydeligvis fått elbil på hjernen. Synes det er fint at vi har et variert bilsortiment, men elbil er ikke så utrolig bra som mange skal ha det til. Flere undersøkelser viser også at brorparten ikke ville valgt elbil om de økonomiske fordelene forsvant. Med andre ord er det ikke først og fremst miljøet som gjør at mange velger å kjøpe disse bilene.

Anonymkode: 17387...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Har ingen ting med at jeg er redd for hverken det ene eller det andre, men dette går under kategori avsporing og blir antagelig slettet av en moderator. Pm kan man avspore hvor mye man vil og diskutere det man vil, om du så vil kan du dele alt vi har skrevet der inne på en ny tråd her om du vil, screenshot i vei 😉

Det er relevant ift tråden å opplyse om at elmotoren er totalt forskjellig fra en brenselmotor, og følgelig er billigere å ha på service, også når bilen drar på årene.

At du farer med løgn er dog problematisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, WCKD skrev:

Det er relevant ift tråden å opplyse om at elmotoren er totalt forskjellig fra en brenselmotor, og følgelig er billigere å ha på service, også når bilen drar på årene.

At du farer med løgn er dog problematisk.

Vet da at en motor til en lekebil er totalt forskjellig fra en ordentlig bil. Farer ikke med løgn, du som bare er lekebilfrelst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Noen har tydeligvis fått elbil på hjernen. Synes det er fint at vi har et variert bilsortiment, men elbil er ikke så utrolig bra som mange skal ha det til. Flere undersøkelser viser også at brorparten ikke ville valgt elbil om de økonomiske fordelene forsvant. Med andre ord er det ikke først og fremst miljøet som gjør at mange velger å kjøpe disse bilene.

Anonymkode: 17387...af0

Elbiler med 1/5 av driftskostnadene, knapt noen serviceutgifter etc, og selv med teoretisk 0 fordeler ellers i forhold til en fossilbil så er det klart at fossilbil-lobistene sliter med å agrumentere sin sak bedre enn "mange mener noe om dette mens har ingen fakta å vise til".

Elbiler er fremtiden. Fossilbiler forsvinner om noen få år. Sånn er det bare. Gled det uansett at du slipper å puste luft som gir deg kreft.

Anonymkode: 0046f...1a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elbiler med 1/5 av driftskostnadene, knapt noen serviceutgifter etc, og selv med teoretisk 0 fordeler ellers i forhold til en fossilbil så er det klart at fossilbil-lobistene sliter med å agrumentere sin sak bedre enn "mange mener noe om dette mens har ingen fakta å vise til".

Elbiler er fremtiden. Fossilbiler forsvinner om noen få år. Sånn er det bare. Gled det uansett at du slipper å puste luft som gir deg kreft.

Anonymkode: 0046f...1a6

Det får du dokumentere! Det eneste som er direkte knyttet til kreft, og da lunger, er røyking! Alt anna er kun antagelser og tror! Og du bør også tenke i andre enden av batterikassa di, det er langt fra stuerent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elbiler med 1/5 av driftskostnadene, knapt noen serviceutgifter etc, og selv med teoretisk 0 fordeler ellers i forhold til en fossilbil så er det klart at fossilbil-lobistene sliter med å agrumentere sin sak bedre enn "mange mener noe om dette mens har ingen fakta å vise til".

Elbiler er fremtiden.

Det er ikke sikkert.

Fossilbiler forsvinner om noen få år.

Må nok skuffe deg. De vil eksistere i mange år fremover.

Sånn er det bare.

Nei. Da kan jeg like gjerne si at fossilbiler definitivt er fortiden, men det er å fornekte fakta. Hva er det mest ute på veiene?

Gled det uansett at du slipper å puste luft som gir deg kreft.

Veldig tvilsom påstand. Dokumenter.

Anonymkode: 0046f...1a6

 

Anonymkode: 17387...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...