Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Jordbæra skrev:

Jeg syns ikke abort skulle vært lov etter uke 7 jeg da, med tanke på når hjertet begynner å slå. 

Jeg kan respektere det, men det er ikke det samme som at den lille strukturen du kan se beveger seg, opprettholder livet til ungen/parasitten på slaget på det tidspunkter. Videre er det nervesystemet som utgjør oss. Utviklingen av nervesystemet er ikke avsluttet eller gitt på noe tidspunkt. Hadde det f.eks vært ok å abortere en unge med anencefali opp mot fødsel??

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, og jeg synes det er både viktig og riktig at vi har denne muligheten i Norge. Men i uke 24 er det altfor sent å utføre dette. I uke 24 er du kommet over halvveis i et svangerskap, det er en liten baby som sparker og lager liv i magen hver eneste dag. Det kan reagere på lyder og det kan også føle berøring når du stryker deg over magen. I uke 24 er det ikke lenger en abort, men en fødsel, et drap på et lite menneske som ville overlevd utenfor mors liv med litt hjelp. 

Jeg er selv gravid i uke 25 og har kjent liv og små spark i snart seks uker. Tanken på at jeg i forrige uke kunne ha ombestemt meg og utført en abort, gjør meg fysisk kvalm. Tror nok ikke dette er et forslag som noensinne vil gå gjennom, men å foreslå det i det hele tatt er drøyt, synes jeg. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, ikkerepresentativ skrev:

Jeg kan respektere det, men det er ikke det samme som at den lille strukturen du kan se beveger seg, opprettholder livet til ungen/parasitten på slaget på det tidspunkter. Videre er det nervesystemet som utgjør oss. Utviklingen av nervesystemet er ikke avsluttet eller gitt på noe tidspunkt. Hadde det f.eks vært ok å abortere en unge med anencefali opp mot fødsel??

Jeg vet ikke hva det ordet betyr, men man vet aldri hvordan et sykt barn kan fungere. Man bør føde barnet sitt og ta valg etter det. I samråd med flere leger så klart.

Skrevet

Bildet er feilaktig og illustrerer ikke hvordan en senabort fungerer.

Når det er sagt, er jeg for å øke abortgrensen til uke 18. Det skjer ikke noe magisk, men det er da ordinær ultralyd er, og dermed burde grensen settes dit også.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Jordbæra skrev:

Mye man gjorde før som ikke er trygt, tenk hvor løst babyer lå bak i biler. Godt man har blitt flinkere med diverse tenker jeg da.

Dette gjør man fortsatt, og det gjør man fordi det ER trygt. Holde seg unna fosterkontroller, holde graviditeten skjult, prøve å få livet på plass, så føde utenfor det offentlige, så dumpe ungen. Man er da juridisk trygg til man har tatt valget.

Skrevet
Akkurat nå, Jolene skrev:

Når det er sagt, er jeg for å øke abortgrensen til uke 18. Det skjer ikke noe magisk, men det er da ordinær ultralyd er, og dermed burde grensen settes dit også.

Men det kan være at folk sliter med å foreta et valg også etter det.

Skrevet
1 minutt siden, ikkerepresentativ skrev:

Det er sant, men å tillate abort når et foster kan leve utenfor livmor er jeg ikke for.

• Liker 3
Gjest Autumnia
Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

Fra slutten av uke 17 kjente jeg første spark da jeg gikk gravid med sønnen min. Det skjer mye fra uke 12 til uke 18. 

Skrevet
Akkurat nå, ikkerepresentativ skrev:

Dette gjør man fortsatt, og det gjør man fordi det ER trygt. Holde seg unna fosterkontroller, holde graviditeten skjult, prøve å få livet på plass, så føde utenfor det offentlige, så dumpe ungen. Man er da juridisk trygg til man har tatt valget.

Jeg syns ikke det er greit, srlv om det skjer. Det bør jo ikke skje, dermed er det viktig med disse diskusjonene om slike temaer også. Få frem alt som er viktig, alles meninger så få frem fakta. Det er mye annet jeg er i mot som skjer og mye jeg er for som ikke skjer. Akkurat dette handler om et liv, noe jeg anser som hellig. Barn velger ikke å bli til så da bør man gi de det beste grunnlaget man kan. Å ta et liv sånn som dette forslaget er virkelig ikke ok. Mister troen på menneskeheten om dette går igjennom.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Hutula skrev:

Hvordan tror du man får ut et foster på 24 uker? Jo, man føder det. Da er det cirka en halv kilo og nesten 30 cm langt.

Ja, det er forskjell på det, og gjennomsnittsvekta på norske unger. Det er en grunn til at de aller, aller fleste 24ukers-foetus ikke overlever utenfor.

Gjest Autumnia
Skrevet

Ja, det er forskjell på det, og gjennomsnittsvekta på norske unger. Det er en grunn til at de aller, aller fleste 24ukers-foetus ikke overlever utenfor.

Flere og flere overlever. Flere og flere uten alvorlige senskader også. 

Skrevet
1 minutt siden, Autumnia skrev:

Fra slutten av uke 17 kjente jeg første spark da jeg gikk gravid med sønnen min. Det skjer mye fra uke 12 til uke 18. 

Et spark kan ikke sammenlignes med å kunne fungere utenfor mors livmor. Et levedyktig barn er et levedyktig barn, og burde således ikke aborteres.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Jordbæra skrev:

Jeg syns ikke det er greit, srlv om det skjer. Det bør jo ikke skje

Det er veldig mye som skjer, som man ikke har kontroll over, og da blir spm hvilke hensyn man har mest sympati med.

Utsagn som "livet er hellig" selger ikke meg at jeg skal prioritere hensynet til en potensielt-levende unge foran hensynet til de mødrene som av ymse grunner ser seg best tjent med senabort.

Det kan f.eks være at de har gått til psykolog, ble gravid med en voldelig mann, og har trengt tid for å komme ut av det.

Skrevet
4 minutter siden, ikkerepresentativ skrev:

Hvis man sliter så lenge og så kraftig at man tar valget når barnet lever og beveger seg så bør man ta et lite fengselsopphold etter man har drept ungen sin. På lik linje med andre drap.

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig mye som skjer, som man ikke har kontroll over, og da blir spm hvilke hensyn man har mest sympati med.

Utsagn som "livet er hellig" selger ikke meg at jeg skal prioritere hensynet til en potensielt-levende unge foran hensynet til de mødrene som av ymse grunner ser seg best tjent med senabort.

Det kan f.eks være at de har gått til psykolog, ble gravid med en voldelig mann, og har trengt tid for å komme ut av det.

Om du er for dette forslaget og du ser at jeg er i mot fordi jeg anser det som drap. Så forstår du jo at du og jeg kan aldri bli enige. Det er en vanvittig egoistisk handling du støtter 

• Liker 4
Gjest Autumnia
Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

Et spark kan ikke sammenlignes med å kunne fungere utenfor mors livmor. Et levedyktig barn er et levedyktig barn, og burde således ikke aborteres.

Da er vi for så vidt enig. Men tenker nå også på hun som bærer barnet, etter å ha kjent spark og alle bevegelser, hvordan vil psyken til den kvinnen være etter utført abort? Mange sliter jo med senskader, psykisk, etter abort i tolvte uke. Flere har nevnt symptomene av en graviditet som forsterket at de «mistet» noe etter aborten. Man føler jo hele babyen i uke 18. Og uke 24... Det er helt... Ja. Men der var vi enige.

Gjest Autumnia
Skrevet
2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Hvis man sliter så lenge og så kraftig at man tar valget når barnet lever og beveger seg så bør man ta et lite fengselsopphold etter man har drept ungen sin. På lik linje med andre drap.

Sliter man ved å velge så beholder man. Så kan man tenke på en eventuell adopsjon om en klarer det etter fødsel. Da skåner man psyken til mor også, som da hadde slitt om hun hadde utført en abort hun ikke var klar for.

Skrevet
Akkurat nå, Autumnia skrev:

Sliter man ved å velge så beholder man. Så kan man tenke på en eventuell adopsjon om en klarer det etter fødsel. Da skåner man psyken til mor også, som da hadde slitt om hun hadde utført en abort hun ikke var klar for.

Hvordan gikk det med psyken til mor, den gang det var vanlig å sette ungen ut til ulvene, da? Mennesker er ganske psykologisk hardføre i mye, heldigvis.

Skrevet
2 minutter siden, Autumnia skrev:

Da er vi for så vidt enig. Men tenker nå også på hun som bærer barnet, etter å ha kjent spark og alle bevegelser, hvordan vil psyken til den kvinnen være etter utført abort? Mange sliter jo med senskader, psykisk, etter abort i tolvte uke. Flere har nevnt symptomene av en graviditet som forsterket at de «mistet» noe etter aborten. Man føler jo hele babyen i uke 18. Og uke 24... Det er helt... Ja. Men der var vi enige.

Er det noen grunn til å forskuttere det?

Kan ikke den gravide bare få diskutere det med de hun har tillit til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...