Gå til innhold

Hva tror vi om Eirik Jensen?

Mkigjen

Anbefalte innlegg

Gjest Villja
7 timer siden, Geirfuglen skrev:

Synes det er helt merkelig at flere tror han er uskyldig. Hva tror dere dette blomsterspråket er godt for?

For meg som har hatt foreldre i rusmiljøet og kjenner til hvilken jævel han har vært, er jeg glad han blir satt inn.

Klart kriminelle synes han er en jævel- til syvende og sist er han politi. Når det gjelder skyld, er det den lange straffen de fleste reagerer på. Det er flere nyanser av skyld og noen metoder har han brukt for å gjøre jobben sin. Her er dommen veldig svart/hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
1 time siden, Villja skrev:

Klart kriminelle synes han er en jævel- til syvende og sist er han politi. Når det gjelder skyld, er det den lange straffen de fleste reagerer på. Det er flere nyanser av skyld og noen metoder har han brukt for å gjøre jobben sin. Her er dommen veldig svart/hvitt. 

Det er ikke alle polititjenestemenn som tenker på rusavhengige som kriminelle, heldigvis. Moren min har aldri gjort en flue fortred, og han tok ikke i henne med silkehansker, for å si det sånn. Han likte makt og han misbrukte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Neste said:

Nei, man må ha håndfaste bevis å dømme etter. 

Det eneste stedet du finner ekte beviser er i matematikken. Ikke noe IRL kan bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Så vitneforklaringer skal ikke telle i det hele tatt?

Når vitnet er en superkriminell så bør utsagnene tas med massevis av klyper salt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villja
1 time siden, Geirfuglen skrev:

Det er ikke alle polititjenestemenn som tenker på rusavhengige som kriminelle, heldigvis. Moren min har aldri gjort en flue fortred, og han tok ikke i henne med silkehansker, for å si det sånn. Han likte makt og han misbrukte den. 

Jeg tror deg, men som sagt er det lengden på dommen folk i hovedsak reagerer på. Du synes vel strengt tatt ikke han fortjener 21 år fordi du personlig ikke liker han, eller fordi han har vært røff med din mor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, I Grosny skrev:

Når vitnet er en superkriminell så bør utsagnene tas med massevis av klyper salt.

Men skal vitneutsagn aldri, noensinne telle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem fra politiet tør heretter å være spaner, komme seg på innsiden av hardbarka kriminelle miljøer? Man trenger da sånne typer som Jensen, det funker ikke med skrivebordstyper med skjorte og slips. De lukter purk lang vei. Man må selvsagt gjøre en hel del valg som er på kanten av lovlig og kanskje til og med over kanten. Jeg vil tro man tester ut lojalitet på flere måter. Så mange kriminelle som Jensen har satt i fengsel, så mange gode gjerninger. Så blir han kastet til ulvene av de andre toppene som febrilsk prøver å redde sin egen ræv. Det er helt selvsagt at Jensen har levd på kanten og over kanten med disse kriminelle, og da spesielt Cappelen som har vært informant. Hvordan gjøre jobben ellers? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
8 timer siden, Villja skrev:

Jeg tror deg, men som sagt er det lengden på dommen folk i hovedsak reagerer på. Du synes vel strengt tatt ikke han fortjener 21 år fordi du personlig ikke liker han, eller fordi han har vært røff med din mor? 

Nei, selvfølgelig ikke. Og det er vel ikke akkurat derfor han er dømt heller... Jeg mener at han fortjener 21 år fordi han var i den stillingen han var. Akkurat som jeg mener det skal være ekstra skjerpende om statsadvokater, politikere eller andre i lovgivende eller dømmende myndighet opptrer korrupt. De kriminelle handlingene de utfører er ikke noe som går utover enkeltpersoner, men som kan skade samfunnet. Derfor mener jeg det er ekstra alvorlig.

Når noen skriver at han bare ble brukt av Cappelen, synes jeg det er en helt absurd oppfatning. Jensen oppleves absolutt ikke som dum, det er ikke som han er en marionett i kriminelles klør. 

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Cati said:

Hvem fra politiet tør heretter å være spaner, komme seg på innsiden av hardbarka kriminelle miljøer? Man trenger da sånne typer som Jensen, det funker ikke med skrivebordstyper med skjorte og slips. De lukter purk lang vei. Man må selvsagt gjøre en hel del valg som er på kanten av lovlig og kanskje til og med over kanten. Jeg vil tro man tester ut lojalitet på flere måter. Så mange kriminelle som Jensen har satt i fengsel, så mange gode gjerninger. Så blir han kastet til ulvene av de andre toppene som febrilsk prøver å redde sin egen ræv. Det er helt selvsagt at Jensen har levd på kanten og over kanten med disse kriminelle, og da spesielt Cappelen som har vært informant. Hvordan gjøre jobben ellers? 

Du har lest for mange kriminalromaner. Politifolk skal ikke begå lovbrudd, og de skal definitivt ikke ta betalt for å hjelpe forbrytere med deres forbrytelser.

Endret av T-Rex
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. Og det er vel ikke akkurat derfor han er dømt heller... Jeg mener at han fortjener 21 år fordi han var i den stillingen han var. Akkurat som jeg mener det skal være ekstra skjerpende om statsadvokater, politikere eller andre i lovgivende eller dømmende myndighet opptrer korrupt. De kriminelle handlingene de utfører er ikke noe som går utover enkeltpersoner, men som kan skade samfunnet. Derfor mener jeg det er ekstra alvorlig.

Det er akkurat det jeg ikke helt forstår, at folk henger seg opp i straffeutmålingen pga hasjen når selve korrupsjonen er en mye mer alvorlig dom. 

Om vi ser hvor stor skade dette kan gjøre med organisasjonene som jobber målrettet mot denne virksomheten, så er det helt utrolig at Jensen alene har holdt på med dette i flere år, lekket sensitiv informasjon og avslørt hvordan narkopolitiet jobber. Cappelen som er kriminell skal man være forsiktig med å stole på så da kan man stille seg spørsmålet, hvilke andre kriminelle miljøer har Cappelen videresendt informasjon til, og hvilke andre kriminelle miljøer har benyttet seg av denne åpne korridoren.

Det er jo ingen som helst tvil om at Jensen har lekket informasjon til det kriminelle miljøet når vi leser tekstmeldingene som er sendt til Cappelen.

Endret av klondrik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villja
7 timer siden, Geirfuglen skrev:

Når noen skriver at han bare ble brukt av Cappelen, synes jeg det er en helt absurd oppfatning. Jensen oppleves absolutt ikke som dum, det er ikke som han er en marionett i kriminelles klør. 

Skjønner poenget ditt. Jeg tror heller ikke at han er blitt brukt av Cappelen. Men at at kan ha blitt noe "rolle-forvirret" og, som hans egen samboer uttalte i et intervju, strukket strikken for langt i flere retninger. Jeg er ikke sikker på at han er korrupt, og om han hadde vært det, tror jeg samfunnet generelt hadde vært fornøyd med halvert straff. 21 år er alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken handler ikke bare om pengene Jensen skal ha mottatt fra Cappelen. Ifølge Cappelen skal Jensen ha satt ham i kontakt med sin kriminelle barndomsvenn og forlover da Cappelen trengte en torpedo. Jensen skal ha anbefalt mannen da Cappelen «hadde behov for en kar som kunne gjøre ting som ikke var helt lovlig». Ett av ofrene som skal ha fått bank av Cappelens torpedo ble på midten av 90-tallet oppsøkt på jobb av to menn med finlandshetter og balltre, som slo ham så fælt at han ikke klarte gå på to uker.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GdgeB/cappelens-torpedooffer-jeg-kunne-ikke-gaa-paa-to-uker

Hvis dette stemmer er Eirik Jensen en korrupt politimann, uavhengig av om han har hjulpet Cappelen med innførsel av hasj eller ei.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Cati skrev:

Du har misforstått hva han har gjort.
Det er null problem å jobbe som dyktig infiltratør og spaner, men likevel holde seg til interne prosedyrer, typ ikke møter informanter alene og uten at andre i politiet vet det, dokumenterer møtene etter boken, er transparent i fht egne sjefer. 

Man trenger IKKE politifolk som ikke følger interne retningslinjer og ikke er åpne mot lederen sin. Eirik Jensen forventet at det var egne regler som gjelder for ham og sånn kan man ikke ha det, da det nettopp muliggjør korrupsjon og storsmugling. Derfor fikk han lovens strengeste straff. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 10.16, bullehurk skrev:

Hinsides skammelig, dette er ikke en rettstat verdig !   Hvordan kan nå noen i politiet ha kontakt med kriminelle for å avdekke kriminelle handlinger.  De kriminelle går gode tider i møte, og skadelidende blir det norske folk.

Og Cappelen som får strafferabatt, hvor mange liv har ikke han ødelagt ?  Og Jensen, hva har ikke han gjort i kriminalforebyggende arbeid i åra som politimann. Gjengprosjektet X-ray, informantprosjektet Omega osv.osv. Lederen av justiskomiteen på stortinget vil nå ha en full ekstern gransking av Oslopolitiet, på høy tid.

Nei, dette er bare trist. Han har en ankemulighet igjen (ikke på skyld, men på straffeutmåling), håper han bruker den.

Men hvor er justismordet? Hvis Jensen faktisk har gjort det han er dømt for så er det jo ikke noe justismord. Og politiet har kontakt med kriminelle hele tiden de, uten at de blir siktet for korrupsjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 10.24, Trykksjakta skrev:

For en politiskandale dette er.

Hvordan kan man stole på politiet fremover? Her har de hatt en korrupt politimann i 20 år som har beskyttet hardbarka kriminelle og bidratt til smugling av tonnevis av hasj. Narkotikaens skadevirkninger er enorme, og Jensens kriminelle virksomhet har hatt enorme menneskelig konsekvenser i form av personlige tragedier der mennesker har havnet i avgrunnen p.g.a. narkotika.

Dette har altså Oslopolitiet latt skje foran sin egen nese over 20 år. Dette har selvsagt ikke skjedd uten at mange andre har visst om det. Det er åpenbart at det må satses tungst på å etterforske og granske hele politiet, og røyke ut alle som har medvirket, slik at også de kan stilles for retten.

De ansvarlige i Oslopolitiet som enda er i politiet bør avskjediges, da de er strippet for all tillit.

Hvordan vet du at andre har visst om det? Er de dømt for medvirkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 19.6.2020 den 11.03, Justlooking skrev:

Må innrømme at jeg ikke har fulgt alle detaljer i saken. 21 år hørtes mye ut da det ikke er snakk om drap og lignende. Har sett noen serier og filmer hvor det gjøres til dels ulovlige og hemmelige oppdrag for å få tatt storkriminelle. Men har i grunn tro på rettsvesenet og at de har grundige bevis i saken mot ham. Men 21 år hørtes mye ut når Cappelen fikk mye mildere dom?

Grov korrupsjon må slås hardt ned på. Hvis Jensen har misbrukt sin betrodde stilling som ikke bare politimann men politileder, til å skaffe seg ulovlig inntekt fra kriminell aktivitet, så er det veldig alvorlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 19.14, ArneA skrev:

Kan være en del av opplegget?  Politiet har jo selv innført narkotika. 

Men da ikke til personlig vinning, men som ledd i en sak der de har fulgt formelle prosedyrer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 9.15, Sheila-S skrev:

Jeg ser at mange reagerer på «den strenge straffen».

Husk at Jensen er dømt for å ha medvirket til innføring av narkotika inn i landet. Disse stoffene ødelegger ikke ett liv, men utallige menneskers liv. Og familiene ødelegges. Hvis dere i bare ett minutt kan forestille dere den skaden Jensen har bidratt til, så tror jeg dere kanskje vil forstå at selv 21 år er lite. Det er ikke et drap der dere kan se blod og et lik og direkte kan se skaden. Det er snakk om lidelse som er grusom på andre måter og som trekker ut.

Han skal ha medvirket til innførsel av hasj, som er ganske ufarlig sammenlignet med andre ting (inkludert alkohol). Det er dessuten sannsynlig at det blir legalisert om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 10.19, Klossmajor skrev:

Snakk om overdramatisering. Jensen er altså dømt for å ha assistert med importering av hasj, som er et forholdsvis mildt rusmiddel sammenlignet med diverse andre illegale rusmidler.

Du glemte at han også er dømt for grov korrupsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...