Gå til innhold

Hva tror vi om Eirik Jensen?


Mkigjen

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Klossmajor said:

Relativt sett er det veldig lite korrupsjon i Norge. 

Det er nok en del korrupsjon i Norge også, men samfunnet er heldigvis ikke gjennomsyret av det. Noen politikere kan sikkert være halvkorrupte (vennetjenester osv), men vi vil ikke ha den dritten inn i politiet eller rettssystemet.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er nok en del korrupsjon i Norge også, men samfunnet er heldigvis ikke gjennomsyret av det. Noen politikere kan sikkert være halvkorrupte (vennetjenester osv), men vi vil ikke ha den dritten inn i politiet eller rettssystemet.

Den er jo der allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvinne487 skrev:

For å sette det helt på spissen da,så har Erik Jensen fått «samme» dom som ABB. Og det i seg selv er jo helt hinsides! Typisk Norge! Blir flau over det rettssystemet vi har her. Voldtekt, overgrep mot barn, 6 mnd. Massedrap av 80 personer 21 år. Smugling av narko og litt korrupsjon 21 år! 😂🤣 er jo helt på trynet.

Breivik blir sittende i fengsel i 60 år dersom han blir rundt 90. Jensen blir sittende i fengsel i 10-13 år. Du synes dette er samme dom?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 19.17, Neste skrev:

Nei, man må ha håndfaste bevis å dømme etter. 

 

Jeg spør deg igjen. Skal ikke vitneutsagn telle? Noen gang? I noen saker? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jensen er en sutrete mann, og burde ikke få noe som helst  spalteplass i media. Annet enn at Høyesterett avviser  klagen hans. Han skal ha 21 års fengsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde han ikke vært tidl politi ville han aldri fått denne oppmerksomheten og uberettigede sympati fra mange.. domstolene var soleklare og jeg har tillit til utfallets riktighet her. Sånn er det å være privilegert og tro at man har mer rettigheter enn de man har arrestert før man selv havnet i trøbbel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SansaS skrev:

Hadde han ikke vært tidl politi ville han aldri fått denne oppmerksomheten og uberettigede sympati fra mange.. domstolene var soleklare og jeg har tillit til utfallets riktighet her. Sånn er det å være privilegert og tro at man har mer rettigheter enn de man har arrestert før man selv havnet i trøbbel. 

Så du synes ikke det er det minste foruroligende at det  går fra full frifinnelse til lovens strengeste straff ?  Utrolig i så fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Trodde det var meningen at det skulle være en straff jeg. Aldri hørt om noen som trives i fengsel heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bullehurk skrev:

Så du synes ikke det er det minste foruroligende at det  går fra full frifinnelse til lovens strengeste straff ?  Utrolig i så fall.

Nope. Frifinnelsen var ikke «full», tvert i mot og skyldtes at ikke alle legdommerne var 100% overbevist (98% er ikke nok). Fagdommerne er de profesjonelle og de har i alle instanser vært overbevist. Det er en grunn til at juryordningen er ute nå. 
 

Endret av SansaS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SansaS skrev:

Nope. Frifinnelsen skyldtes at ikke alle legdommerne var 100% overbevist (98% er ikke nok). Fagdommerne er de profesjonelle og de har i alle instanser vært overbevist. Det er en grunn til at juryordningen er ut. 

Ikke enig. Det er første gang i Norge (som jeg vet) at  lekdommernes (jury?) avgjørelse er tilsidesatt. En ting er uenighet, men fra full frifinnelse til 21 år er ganske drøyt da.  Og det meste basert på en yrkeskriminell sitt vitnemål. Nei, noe skurrer helt klart.

Men saken er ikke ferdig ennå, vil nok komme frem mye rart her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, bullehurk skrev:

Ikke enig. Det er første gang i Norge (som jeg vet) at  lekdommernes (jury?) avgjørelse er tilsidesatt. En ting er uenighet, men fra full frifinnelse til 21 år er ganske drøyt da.  Og det meste basert på en yrkeskriminell sitt vitnemål. Nei, noe skurrer helt klart.

Men saken er ikke ferdig ennå, vil nok komme frem mye rart her.

For meg som arbeider innen justisfeltet er det ikke så rart at det går fra frifinnelse til 21 år. Enten er det «bevist» uskyldig (ikke 99% sikkert bevist) ellers er det frifinnelse, og da går man. 
 

jeg forstår at det for mange kan oppleves som merkelig, slik du sier. I teorien, og praksis forsåvidt, blir man spurt, er det 100% sikkert at x er skyldig? Hvis 7 jurymedlemmer da svarer «nja, jeg tror det er 75 % eller 90% men ikke 100», nei da blir det frifinnelse.. 

så får vi være enig om å være uenig hva gjelder skyldspørsmålet. Jeg er ikke enig i at det står og faller på Cappelen, men det er ikke hensiktsmessig å drøfte her 🙂  

Endret av SansaS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i det siste du sier her, men i min verden er man uskyldig til det motsatte er bevist.  Kan ikke se det store beviset her, men ok.

Vi får håpe at Elden & co når frem for høyesterett, og at Jensens anmeldelser blir tatt til følge. Men det hele minner meg unektelig om en Kafka-prosess.   Stygg sak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bullehurk skrev:

Forsåvidt enig i det siste du sier her, men i min verden er man uskyldig til det motsatte er bevist.  Kan ikke se det store beviset her, men ok.

Vi får håpe at Elden & co når frem for høyesterett, og at Jensens anmeldelser blir tatt til følge. Men det hele minner meg unektelig om en Kafka-prosess.   Stygg sak.

Ja det er jeg enig i, men som regel skiller det seg der noen finner noe bevist mens andre ikke 😅 

ville ikke holdt pusten for anken, den må gjelde feil i jussen. Det skjer så godt som aldri i en sak som dette. Kanskje straffen reduseres noe men det er tvilsomt. Dersom Jensen skal få en endring må saken gjenopptas med nye bevis. Det er heller ikke noe å holde pusten for, i en sak som kan skilte seg som (en av) Norges dyreste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, SansaS skrev:

Ja det er jeg enig i, men som regel skiller det seg der noen finner noe bevist mens andre ikke 😅 

ville ikke holdt pusten for anken, den må gjelde feil i jussen. Det skjer så godt som aldri i en sak som dette. Kanskje straffen reduseres noe men det er tvilsomt. Dersom Jensen skal få en endring må saken gjenopptas med nye bevis. Det er heller ikke noe å holde pusten for, i en sak som kan skilte seg som (en av) Norges dyreste. 

Vel vel, vi får se. Feil og tvilsomheter har blitt gjort før. Nevner nå bare :    Birgitt Tengs-saken, Orderud, Baneheia, Torgersen m.m.

Hvis ikke "rimelig tvil" er aktuelt i Jensen-saken, er hele begrepet en vits for meg.

 God Natt herfra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...