Gå til innhold

Har du noe tro på selvkjørende biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som biler, fly, datamaskiner etc. mener du? Som du nå sitter og skriver dette innlegget på? :)

Ja, en del av teknologien er "kul". Det betyr ikke at den tas i bruk med en gang før noen syntes den er nyttig nok, men vi har nå sett hva oppfinnelser som folk flest syntes var for radikale i begynnelsen, har betydd for utviklingene av samfunn. Flyet er kanskje et av de beste eksempler på det. 

Selvkjørende biler kommer før eller siden, når teknologien er moden nok til å kunne brukes i flere miljøer. Ikke så fort som mediene og diverse økonomer uten særlig teknisk innsikt vil ha det til, men om noen tiår tipper jeg det vil være relativt vanlig på en del veier. om ikke overalt. 

Anonymkode: 0527b...805

Joda, det kommer nok før eller siden. Bare se på de bittesmå selvkjørende bussene som er kommet, går du litt over snittet i hastighet i gangfart, kommer du kjappere fram enn hva de gjør. Det er nok veldig langt fram i tid før det blir noe fart på de. Tesla har prøvd seg, og det er vel noen andre også, det går ikke alltid like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.8.2018 den 18.09, tdm900 skrev:

Joda, det kommer nok før eller siden. Bare se på de bittesmå selvkjørende bussene som er kommet, går du litt over snittet i hastighet i gangfart, kommer du kjappere fram enn hva de gjør. Det er nok veldig langt fram i tid før det blir noe fart på de. Tesla har prøvd seg, og det er vel noen andre også, det går ikke alltid like bra.

Vel, jeg skrev jo altså at det tar noe tid før selvkjørende biler blir vanlig, og at teknologien må bli moden nok først. Og hva så om de bare går litt over gangfart ennå? Dette er jo fordi man har lagt inn sikkerhetsmarginer for å unngå at alvorlige ulykker skal skje før teknologien er moden nok til at det er forsvarlig å ha kjøretøy som ferdes i høyere hastigheter. For 10 år siden var man langt unna å ha selvkjørende busser i det hele tatt, så her bør nok teknologiskeptikerne ta innover seg hvor fort utviklingen faktisk går. Dette kommer, det er bare et tidsspørsmål, og jeg har som skrevet at jeg tipper at det tar noen tiår eller så før dette er et ganske vanlig syn. 

Og grunnen til at det vil tas i bruk, er ikke bare at man kan revolusjonere hvordan man tenker på transport (F. eks: det vil antakeligvis en del færre som behøver å eie en bil selv, når man kan være med i bilkollektivordninger der bilen også kjører selv og henter deg på døra, man vil kunne automatisere langtransport med førerløse trailere etc. og på lang sikt vil folk flest neppe ha behov for å ta lappen overhodet, bortsett fra de som ønsker mulighet for å kjøre manuell bil for rekreasjonskjøring ), men også med tanke på sikkerhet: Det viser seg fra andre transportmidler at man med moden teknologi faktisk kan unngå mange ulykker. Den største feilkilden til f. eks. flyulykker er den menneskelige faktoren, det er veldig sjelden at teknikken feiler. Som regel skyldes ulykkene at en pilot prøver å overstyre teknikken, eller at piloten har skrudd av de autonome funksjonene etc. 

Anonymkode: 0527b...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler slike biler is og snøforhold?  Ingen hjerne som kan  vurdere det og få bilen ut av en knipe.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt sikkert, men jeg tipper veiene/infrastrukturen må tilpasses før det blir 100%. Altså at det er merking og signaler som er laget for førerløse biler, og ikke for mennesker.

Det er for tungvindt å lage biler som takler alle kjerreveier og rare kryss. Det holder ikke med 99% løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LiseTV skrev:

Hvordan takler slike biler is og snøforhold?  Ingen hjerne som kan  vurdere det og få bilen ut av en knipe.   

Det skal jo være sensorer som hele tiden avpasser etter kjøreforholdene. Men jeg ser absolutt poenget med spørsmålet, er det speilholke så hjelper det jo ikke verken å kjøre veeeldig sakte eller forsiktig. Eller hvis det kommer skikkelig mye snø som faktisk forstyrrer sensorene/sikten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2018 at 6:31 PM, Overrasket said:

Nei, jeg har ikke tro på det. Jeg tror teknologi har en naturlig begrensning, og førerløs bil er en av dem. 

Hva baserer du det på? Har du noen form for teknologisk innsikt der du har detaljkunnskaper om AI-er osv?

Vi kommer sannsynligvis til å bli i stand til å lage kopier av hjernen på datamaskiner, å lage førerløse biler er en mindre greie 

Anonymkode: 25cc8...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, LiseTV skrev:

Hvordan takler slike biler is og snøforhold?  Ingen hjerne som kan  vurdere det og få bilen ut av en knipe.   

Det er jo en form for hjerne. Jeg tror ikke is og holke er noe spesielt stort problem. 

Vanlige moderne biler har mye automatikk som hjelper til med å holde bilen på rett kjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å lure på om det blir fremtiden, det er jo her allerede, det har vært selvkjørende biler på veiene i årevis. Kanskje teknologien trenger litt mer raffinering, jeg har en kompis som har en bil som går på autopilot hele jobbveien, det er visst bare en omvei den ikke skjønner hvor han må ta rattet. Men den er jo laget bare for å være semi-selvkjørende. 

Det kommer til å bli færre ulykker, bilene vil snakke sammen så om en bråbremser for noe så bremser alle bak samtidig, dette medfører også at lange rekker med lastebiler kan kjører nærmere hverandre og gjøre det mer effektivt og miljøvennlig, pluss flere vil dele biler osv. Folk er redde for at robotene ikke er glupe nok (enda) eller kan hackes eller få tekniske feil, men dere stoler åpenbart på alle evneveike folk som klarer å få lappen og kjører rundt der med promille imens de sender meldinger eller har dårlig syn eller lang reaksjonstid eller er generelt talentløse sjåfører. 

Jeg har forøvrig ikke lest om så mange ulykker med selvkjørte, og den dødsulykken jeg vet om som det ble stort oppslag om var jo mennesket som forårsaket.

Anonymkode: 4eb8d...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LiseTV skrev:

Hvordan takler slike biler is og snøforhold?  Ingen hjerne som kan  vurdere det og få bilen ut av en knipe.   

Det er jo i prinsippet bare å legge inn "maler" for mange typer snøføre...Alt fra holke, til hvit nysnø, til "gammel" og våt snø, til underkjølt regn etc. Med sensorteknologi, som stadig er i utvikling for øvrig, skal det faktisk ikke så mye til for å detektere forskjellige førerforhold. På det mest banale planet kan man tenke seg en sensor som skiller "hvitt" fra mørk vei i begynnelsen, altså snøføre. Å skille hvitt fra mørkt regnes som banalt innen software/sensorteknologi allerede i dag, og det er lett å forestille seg utviklingen videre.

Med nevrale nettverk og kunstig intelligens kan man også utmerket få bilen til å "lære" om ulike førerforhold etterhvert, og legge inn kommandoer som passer det (f. eks. senke farten når det er snøføre). 

Og hvis en knipe (at man f. eks. begynner å gli først oppstår), så er teknologien allerede i stand til å reagere mye kjappere og mer riktig enn de fleste, og de fleste nyere biler har antispinnfunksjon installert for lengst. 

Anonymkode: 0527b...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt, nei. På lang sikt ja.

Har tru på at det kan fungera greitt på faste strekningar med forutsigbart veinett. F.eks varetransport til faste plassar. Men som taxi trenger vi mange fleire år med forskning og testing.

Anonymkode: 85d6e...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål. 

Kan selvkjørende biler kjøre forbi andre biler? Vet de hvor lang strekningen er, når det evnt kommer en sving, om det kommer bil i mot, farten og lengden til bilen/bilene som skal kjøres forbi? 

Hvis det er veiarbeid og det er satt opp sperringer hvor man må kjøre litt sikksakk, eller om det er satt opp midlertidig trafikklys, ser selvkjørende biler dette? 

Anonymkode: 74083...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo i prinsippet bare å legge inn "maler" for mange typer snøføre...Alt fra holke, til hvit nysnø, til "gammel" og våt snø, til underkjølt regn etc. Med sensorteknologi, som stadig er i utvikling for øvrig, skal det faktisk ikke så mye til for å detektere forskjellige førerforhold. På det mest banale planet kan man tenke seg en sensor som skiller "hvitt" fra mørk vei i begynnelsen, altså snøføre. Å skille hvitt fra mørkt regnes som banalt innen software/sensorteknologi allerede i dag, og det er lett å forestille seg utviklingen videre.

Med nevrale nettverk og kunstig intelligens kan man også utmerket få bilen til å "lære" om ulike førerforhold etterhvert, og legge inn kommandoer som passer det (f. eks. senke farten når det er snøføre). 

Og hvis en knipe (at man f. eks. begynner å gli først oppstår), så er teknologien allerede i stand til å reagere mye kjappere og mer riktig enn de fleste, og de fleste nyere biler har antispinnfunksjon installert for lengst. 

Anonymkode: 0527b...805

Bare se på de få bussene som enda har en "sjåfør" om borde, det er den farten de kommer til å kjøre med, da er det ikke så stort problem. Skulle faktisk tro du ikke hadde noe særlig erfaring fra diverse situasjoner i trafikken. Eneste måten å få det til i høyere fart, er å la alle kjøre å rekke, pent og rolig. Og dét er ikke noe som alle hilser velkommen. Du må kunne se realiteten i det du sier, den er fraværende.

Anonymkode: 944cb...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På veldig lang sikt kan det være mulig.

Det er ikke umulig å gjennomføre omstendelige tester, som gjør at hw og sw i en bil oppfører seg minst like bra som hw + en menneskelig sjåfør. Men disse testene er svært dyre. Det er alltid nødvendig å endre hw og/eller sw over tid, i en produksjonslinje. Da vil ikke fabrikkene gjennomgå alle disse testene for hver minste endring. Og det er der det vil feile. Man introduserer alltid feil man ikke så for seg, og altså trodde at det var unødvendig å kjøre tester på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare se på de få bussene som enda har en "sjåfør" om borde, det er den farten de kommer til å kjøre med, da er det ikke så stort problem. Skulle faktisk tro du ikke hadde noe særlig erfaring fra diverse situasjoner i trafikken. Eneste måten å få det til i høyere fart, er å la alle kjøre å rekke, pent og rolig. Og dét er ikke noe som alle hilser velkommen. Du må kunne se realiteten i det du sier, den er fraværende.

Anonymkode: 944cb...845

All teknologi går fremover, det samme vil gjelde selvkjørende biler. For 10 år siden var man ikke i nærheten en gang, men det er bare å se på det som skjer nå. Joda, jeg har mye erfaring fra diverse situasjoner i trafikken etter å ha kjørt mye både på jobb og privat. Og det jeg ser er at en datamaskin kan løse mange situasjoner bedre enn alskens tullinger som ferdes i trafikken i dag, for det er ikke rent få kan jeg fortelle deg. Det å kjøre bil handler nettopp om å identifisere en rekke forskjellige føretyper, og deretter gjøre tilpasninger utover det, basert på været akkurat hvor man er. 

Se realiteten i det man sier - sa alle skeptikere før folk begynte å fly, før elektrisiteten ble funnet, før vekselsstrømmotoren ble oppfunnet. 

Anonymkode: 0527b...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen spørsmål. 

Kan selvkjørende biler kjøre forbi andre biler? Vet de hvor lang strekningen er, når det evnt kommer en sving, om det kommer bil i mot, farten og lengden til bilen/bilene som skal kjøres forbi? 

Hvis det er veiarbeid og det er satt opp sperringer hvor man må kjøre litt sikksakk, eller om det er satt opp midlertidig trafikklys, ser selvkjørende biler dette? 

Anonymkode: 74083...980

Avstandsmåling kan gjøres f. eks. med innebygd laser, evt. vurdering av avstand av "bilde" fra et kamera, så hvor lang strekningen er, er faktisk ganske enkelt. Svinger kan også detekteres i et kamerabilde, og man kan i tillegg hente informasjon fra flere kilder, som f. eks. kartinformasjon, som det allerede finnes mange systemer for i dag (Google maps, apple maps, GPS produsentens kartsystemer etc.). Motgående bil kan også detekteres i kamera, evt. så kan man med tiden implementere et system der bilene er i kontinuerlig kommunikasjon med hverandre slik at de vet hverandres posisjon. 

Farten til biler som skal passeres kan relativt enkelt beregnes som et uttrykk med utgangspunkt i egen fart der man ser på den relative fartsforskjellen mellom egen bil og bil man ønsker å passere. Eventuelt eller i tillegg kan også her et system der bilene er i kommunikasjon med hverandre utveksle informasjon som fart. Ja, biler "ser" midlertidige trafikklys eller midlertidige sperringer vha. kamera og mønster/fargegjenkjenning. Dette finnes det systemer for allerede som er brukt i andre sammenhenger, f. eks. kameraer med ansiktsgjenkjenning osv. i passkontrollen på enkelte flyplasser (der man legger passet på en leser slik at den leser informasjonen + bilde, tar så et bilde av deg, og sammenlikner bildet i passet med bildet som kameraet akkurat tok). 

Nesten alt skeptikerne nevner finnes det systemer for allerede. I bilsammenheng så er det snakk om å finne den beste sammensetningen av systemene, gjøre det praktisk og rimelig nok til å implementere dem i en bil, og ikke minst la teknologien modne. Tipper det vil ta noen tiår. 

Anonymkode: 0527b...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...