Gå til innhold

Har du noe tro på selvkjørende biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På noen områder kan det kanskje være praktisk, men jeg mistenker også at vi kan få problemer med disse, om dette blir en storslått realitet. Hva tror dere?

Anonymkode: 1fbdd...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er skeptisk siden tenker at hvis en bil er selvkjørende, er det jo et program som kontrollerer den. Tanken på hvor mange hackere vi har, kan det være lett for en ekspert å ta kontroll over kjøretøyet og eventuelt få sjåføren til å kræsje.

Tenker selvkjørende biler kan foresake flere dødsfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tiden, ja.

Er mange firmaer som holder på med dette, de har jo lykkes innen «selvkjørende» biler men så er det en annen ting i selve trafikken.

Er vel et par tiår før vi ser dem i trafikken til daglig.

Mange kommer til å miste jobbene sine blant annet taxi, busser og annen kollektiv transport.

 

Edit: Som Oddy skrev, de vil jo bli utsatt for hackere. Men på det store bildet, så vil jo ulykker/dødsfall synke massivt hvis bilene er så bra som det påstår.

Endret av Yorker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada jeg har troa, mye som går på automatikk i dag. det jeg er mer bekymret for er at vi snart blir så vant til at teknologien fikser alt for oss at vi blir "dumme". det kommer til å bli forferdelig kjedelig. hva skal man med mennesker til slutt egentlig? vi kommer til å sitte med mobiltelefonen gjennom hele kjøreturen fordi bilen vet fartsgrensen og når den må bremse. 

de eldre i dag kan regne i huet like fort som jeg regner på kalkulatoren.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass mange fordeler på alle sider, og teknologien er såpass overmoden, at jeg venter det innen 5-10 år.

Anonymkode: 0d3ed...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å tørre å ta en selvkjørende taxi. Dette blir forsket på bare fordi dere menn synes det er kult, uten noe som helst konsekvenstenking. Nok en oppfinnelse, les: kaos, skapt av menn, som man må finne opp nye ting for å rette opp i. 

Vi trenger ikke alt det dilldallet dere finner opp.

Anonymkode: 437f2...ef7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Oddy skrev:

Er skeptisk siden tenker at hvis en bil er selvkjørende, er det jo et program som kontrollerer den. Tanken på hvor mange hackere vi har, kan det være lett for en ekspert å ta kontroll over kjøretøyet og eventuelt få sjåføren til å kræsje.

Tenker selvkjørende biler kan foresake flere dødsfall. 

Færre dødsfall tror jeg.

Alt er elektronisk i dag. Mye blir hacket, men det meste klarer seg. Alle pengene mine blir behandlet og oppbevart elektronisk f.eks. Det skjer mange feil, men alle er menneskelige. Så jeg tror hacking er det minste problemet.

Men hvis man kræsjer, hvem har skylda? De som produserer programvaren? Produsentene av bilen? Det må bli klart hvem som har ansvar for hva.

Og når en nødsituasjon må avverges, hvordan skal det gjøres? La oss si et barn løper ut i gata, en mann løper ut i veibanen for å redde barnet og bilen kjører i 80 nær en fjellvegg.. Hvis bilen MÅ drepe ett menneske i avvergningen, hvem skal det være? Bilføreren, barnet i gata, eller mannen som løper til for å redde barnet? Hvordan skal bilen klare å gjøre valget? Hva vil programvaren fortelle den? Så da er det programereren som har skylda da?

Å ha en blandet bilpark med menneskelige og selvkjørende biler er det som vil fungere dårligst. Først når alt er automatisert vil det fungere optimalt.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meldes stadig om førerløse busser som kræsjer. Flere har til og med tatt liv. Noen kræsjer bare timer etter de settes i gang. Så jeg har null tro på førerløse biler i vår tid. Kanskje en gang i fremtiden, men da må nok trafikken og byene endres helt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ti år kommer det nok å være ulovlig å kjøre bil manuelt pga sikkerhet

Anonymkode: 78be8...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Nei, jeg har ikke tro på det. Jeg tror teknologi har en naturlig begrensning, og førerløs bil er en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på de flygende biler som i back to the future. Vi er langt over årstallet nå, så de får forte seg.

Anonymkode: d54fa...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 23.46, bopera skrev:

Det meldes stadig om førerløse busser som kræsjer. Flere har til og med tatt liv. Noen kræsjer bare timer etter de settes i gang. Så jeg har null tro på førerløse biler i vår tid. Kanskje en gang i fremtiden, men da må nok trafikken og byene endres helt.

 

Jeg skulle ønske media viet like mye tid til å rapportere alle trafikkulykker med dødsfall som de med førerløse biler.

G4S tok hånd om fangetransport for storbritania en liten stund. Noen fanger rømte og media gikk berserk. G4S svarte enkelt og greit: "Ja, våre fanger rømmer også. Men færre fanger rømmer når vi frakter dem enn når myndighetene gjør det."

Jeg er sjokkert over at selvkjørende biler ikke finnes allerede. Å krysse gaten gjør meg livredd, jeg vet hvor dårlige sjåfører som får førekort. Her holder de på å kjøre over fire unger på mandag og er ute med førekort på torsdag. Mange er ikke interessert i å lære, de vil bare ha transport.

Selvkjørende taxier og busser vil gjøre transport ekstremt mye billigere. Da har du busser hvert 5. minutt over alt. Eventuelt bus on demand, trykk en knapp så kommer den. Å eie en bil koster masse, selvkjørende biler kan deles av flere. 

Mange problemer med menneskelige førere eliminerer selvkjørende biler helt. Du har noen få graders skarpsyn. Bilen har 360. Du har et sekund reaksjonstid, bilen har 5 millisekund. Bilen kan også kommunisere med kart og andre biler for å kjøre tryggere og mer effektivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et tidsspørsmål før det blir vanlig. Å tro noe annet er som de som trodde at mennesker aldri vil fly. Kombinert med elbusser vil det gjøre jernbane unødvendig, og vi vil spare en formue på samferdselsbudsjettet.

Anonymkode: c3b05...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok evigheter til det er dagligdags å se flere av dem i trafikken. Ikke fordi det er umulig, men fordi en maskin må forholde seg til det mennesker gjør både innenfor og utenfor regelverket i trafikken. Ellers vet jeg meget godt hvor dårlige sensorer på biler kan være, så jeg stoler ikke særlig på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 23.46, bopera skrev:

Det meldes stadig om førerløse busser som kræsjer. Flere har til og med tatt liv. Noen kræsjer bare timer etter de settes i gang. Så jeg har null tro på førerløse biler i vår tid. Kanskje en gang i fremtiden, men da må nok trafikken og byene endres helt.

 

Hvor har dette skjedd? Ikke i Norge? Såvidt jeg vet er den førerløse bussen på Snarøya ved Oslo første i landet og den fungerer bra tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Rumle said:

Jeg synes det er kjempeskummelt :unsure: Håper virkelig aldri det blir vanlig ..

Det synes du helt til du prøver, og ser at det går helt fint.

Anonymkode: c3b05...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg blir helt vanlig innen 20 år. Bare tenk på hvor langt teknologien har kommet de siste 20 årene, det er jo en helt annen verden. Ting vi aldri ville ha trodd på for 20 år siden, tar vi som en selvfølge i dag. 

Det negative er at mange jobber har blitt og kommer til å bli overflødige. Hva skal disse menneskene leve av nå?

Anonymkode: 81e7d...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes du helt til du prøver, og ser at det går helt fint.

Anonymkode: c3b05...ab6

Tviler egentlig litt på det, men vi får nå se :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎08‎.‎2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å tørre å ta en selvkjørende taxi. Dette blir forsket på bare fordi dere menn synes det er kult, uten noe som helst konsekvenstenking. Nok en oppfinnelse, les: kaos, skapt av menn, som man må finne opp nye ting for å rette opp i. 

Vi trenger ikke alt det dilldallet dere finner opp.

Anonymkode: 437f2...ef7

På samme måte som biler, fly, datamaskiner etc. mener du? Som du nå sitter og skriver dette innlegget på? :)

Ja, en del av teknologien er "kul". Det betyr ikke at den tas i bruk med en gang før noen syntes den er nyttig nok, men vi har nå sett hva oppfinnelser som folk flest syntes var for radikale i begynnelsen, har betydd for utviklingene av samfunn. Flyet er kanskje et av de beste eksempler på det. 

Selvkjørende biler kommer før eller siden, når teknologien er moden nok til å kunne brukes i flere miljøer. Ikke så fort som mediene og diverse økonomer uten særlig teknisk innsikt vil ha det til, men om noen tiår tipper jeg det vil være relativt vanlig på en del veier. om ikke overalt. 

Anonymkode: 0527b...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...