AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 - Lidenskapelig opptatt av fotball, drar gjerne flere ganger i året på kompistur med gutta til England for å se kamp. Elsker å spille FIFA med gutta. - Bruker sommeren på laksefiske, camping, og liknende. - Har ikke noen definert musikksmak, hører mest på listepop. - Leser ikke noe spesielt, ser mest på TV. - Liker å dra ut på byen med gutta. - Jobber som Elektriker / Snekker / Maskinfører / Operatør / Fagarbeider /osv. elsker jobben sin, og jobber gjerne overtid. - Har forkjærlighet for alt med motor. Bryr seg om bilen, sykkelen, scooteren, osv. - Liker vanlig mat, drikker sort kaffe, holder seg til en sikker vinner. Anonymkode: d55d6...7af 3
HalldirV2 Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: - Lidenskapelig opptatt av fotball, drar gjerne flere ganger i året på kompistur med gutta til England for å se kamp. Elsker å spille FIFA med gutta. - Bruker sommeren på laksefiske, camping, og liknende. - Har ikke noen definert musikksmak, hører mest på listepop. - Leser ikke noe spesielt, ser mest på TV. - Liker å dra ut på byen med gutta. - Jobber som Elektriker / Snekker / Maskinfører / Operatør / Fagarbeider /osv. elsker jobben sin, og jobber gjerne overtid. - Har forkjærlighet for alt med motor. Bryr seg om bilen, sykkelen, scooteren, osv. - Liker vanlig mat, drikker sort kaffe, holder seg til en sikker vinner. Anonymkode: d55d6...7af Vet ikke hvor i Norge du bor, men det høres ut som du vanker i et rånemiljø på bygda. 40
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 Der beskrev du alle eksene mine gitt. Nå har jeg møtt en som ikke er sånn og DET er forfriskende 😁 Anonymkode: b2f9b...df5 2
bondevett Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 Funker vel fint det. Jeg gjetter at det er en del menn som er slik du beskriver, men de kan ha mange fine kvaliteter utover den lista da. Jeg personlig hadde ikke falt for en mann med denne typen interesser, tror jeg. Man vet jo aldri. 2
visp Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: - Lidenskapelig opptatt av fotball, drar gjerne flere ganger i året på kompistur med gutta til England for å se kamp. Elsker å spille FIFA med gutta. - Bruker sommeren på laksefiske, camping, og liknende. - Har ikke noen definert musikksmak, hører mest på listepop. - Leser ikke noe spesielt, ser mest på TV. - Liker å dra ut på byen med gutta. - Jobber som Elektriker / Snekker / Maskinfører / Operatør / Fagarbeider /osv. elsker jobben sin, og jobber gjerne overtid. - Har forkjærlighet for alt med motor. Bryr seg om bilen, sykkelen, scooteren, osv. - Liker vanlig mat, drikker sort kaffe, holder seg til en sikker vinner. Anonymkode: d55d6...7af Syns du høres helt fin ut jeg. Det jeg har uthevet hadde vært negativt for meg. Vi er alle A4, enten man vil eller ei. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 Hadde overlevd fint med det der, men minus fotballen. Har en eks som var besatt av fotball så jeg har fått det i vrangstrupen og kommer ikke til å date noen som er opptatt av fotball igjen. Anonymkode: 6d0a7...d16 9
matrobot Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 (endret) Det er iallfall ikke meg det. Bryr meg lite om engelsk fotball, reiser sjelden på guttetur, bruker sommeren med barna (riktignok camping), hører på musikk fra 80- og 90-tallet, både leser, skriver og ser på TV, ikke glad i å dra på byen, ingen av yrkene, kan ikke jobbe overtid (pga barna), driter alt med motor å gjøre, men drikker sort kaffe. Jeg er kanskje heller en brevpapir-mann Men jeg kjenner noen sånne "A4-mannfolk" som du beskrev, men jeg har egentlig ikke så mye til felles med dem. Jobber greit sammen med dem, kan være sosial med dem om kvelden, men ikke noe mer enn det. Endret 22. august 2018 av matrobot 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 Syns det meste av det der er helt levelig. Sykelig sportsinteresse og forkjærlighet for å henge med "gutta", er de to tingene som hadde strøket den personen, for min del. Anonymkode: acfb0...83d 8
Teethgrinding Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 Altså, A4 eller ei, det du her beskriver er jo en ganske harry og litt uintelligent person. Et menneske uten noe særlig dannelsesbakgrunn som ikke navigerer seg godt blant kultureliten. Det er jo direkte pinlig å være en sånn person i feil miljø. Det er alltid bare fordeler ved å ha dannet bakgrunn. Man kan fint velge å drikke sort kaffe og se på fotball, men man forgår ikke dersom man skulle måtte ta på seg slips og diskutere samfunnsutvikling. Å mangle dette siste giret er utelukkende en svakhet. For mange kvinner i janteloven land er det positivt å være såkalt ujålete, en bygdens mann, en fysisk fikser. For andre som kanskje bor i storbyer, har høy utdanning og reiser mye rundt i verden i jobbsammenheng, er slike menn helt pyton og gir assosiasjoner til en slags Oluf i sjarken. Det hyggelige i verden er at folk er forskjellige. Vi liker partnere som er slik vi selv er - altså i samme klasse. Svaret ditt TS er altså ikke at det er noe poeng at brukere her kan si en etter en hva de foretrekker, slik at man til slutt kan danne seg et regnskap, men at spørsmålet er avhengig av hvem du stiller det til. Spør du meg, som mann med dannet bakgrunn, om en harry frau fra bøgda er attraktivt for en seriøs relasjon er svaret kontant nei. Spør du en dame i min sosiale krets får du samme svar om menn. De latterliggjøres og hånes for sine absolutte harry bygdekvaliteter. På samme måte vil ikke disse harry mannfolka ha damer med frognerklær og dyre vesker. It's a win win situation. Spør du dog en politiker eller noen som jobber med politikkutvikling vil kanskje svaret være at den todelingen av parforhold basert på klasse og ressurser er med på å videreføre økonomiske skillelinjer i Norge. Det er dog en sannhet de såkalte "vanlige", eller her definert "A4" sjelden reflekterer aktivt over. Det er jo også noe av grunnen til at fattigdom og rikdom går i arv. Man skaper seg forestillinger om hva man synes er ålreit eller ikke, også vil det igjen definere mulighetsrommet dine barn har for å bli toppleder med millionlønn. Sånn er verden dessverre satt sammen. 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 Er dette en A4-mann? Da har jeg aldri truffet en A4-mann, men ønsker en mann med litt samme interesser som meg, så hadde nok ikke funket. Synes nå beskrivelsen høres mer ut som en råner fra indre Toten jegda. Anonymkode: cae94...072 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 6 minutter siden, Arcturus skrev: Altså, A4 eller ei, det du her beskriver er jo en ganske harry og litt uintelligent person. Et menneske uten noe særlig dannelsesbakgrunn som ikke navigerer seg godt blant kultureliten. Det er jo direkte pinlig å være en sånn person i feil miljø. Det er alltid bare fordeler ved å ha dannet bakgrunn. Man kan fint velge å drikke sort kaffe og se på fotball, men man forgår ikke dersom man skulle måtte ta på seg slips og diskutere samfunnsutvikling. Å mangle dette siste giret er utelukkende en svakhet. For mange kvinner i janteloven land er det positivt å være såkalt ujålete, en bygdens mann, en fysisk fikser. For andre som kanskje bor i storbyer, har høy utdanning og reiser mye rundt i verden i jobbsammenheng, er slike menn helt pyton og gir assosiasjoner til en slags Oluf i sjarken. Det hyggelige i verden er at folk er forskjellige. Vi liker partnere som er slik vi selv er - altså i samme klasse. Svaret ditt TS er altså ikke at det er noe poeng at brukere her kan si en etter en hva de foretrekker, slik at man til slutt kan danne seg et regnskap, men at spørsmålet er avhengig av hvem du stiller det til. Spør du meg, som mann med dannet bakgrunn, om en harry frau fra bøgda er attraktivt for en seriøs relasjon er svaret kontant nei. Spør du en dame i min sosiale krets får du samme svar om menn. De latterliggjøres og hånes for sine absolutte harry bygdekvaliteter. På samme måte vil ikke disse harry mannfolka ha damer med frognerklær og dyre vesker. It's a win win situation. Spør du dog en politiker eller noen som jobber med politikkutvikling vil kanskje svaret være at den todelingen av parforhold basert på klasse og ressurser er med på å videreføre økonomiske skillelinjer i Norge. Det er dog en sannhet de såkalte "vanlige", eller her definert "A4" sjelden reflekterer aktivt over. Det er jo også noe av grunnen til at fattigdom og rikdom går i arv. Man skaper seg forestillinger om hva man synes er ålreit eller ikke, også vil det igjen definere mulighetsrommet dine barn har for å bli toppleder med millionlønn. Sånn er verden dessverre satt sammen. Kanskje litt drøyt å tro at tro at alle som er høyt utdannet og bor i byer er arrogante åndsnobber som er så dum at de tror det fins noen "riktig" måte å leve livet på, bare fordi du og en eller annen uspiselig vennegjeng tenker på den måten? Anonymkode: acfb0...83d 13
Teethgrinding Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er dette en A4-mann? Da har jeg aldri truffet en A4-mann, men ønsker en mann med litt samme interesser som meg, så hadde nok ikke funket. Synes nå beskrivelsen høres mer ut som en råner fra indre Toten jegda. Anonymkode: cae94...072 Ts beskriver ikke en vanlig person. Han/hun beskriver en person fra bygda, altså konkret en arbeiderklasse-snekker med foreldre uten utdanning. Personen beskrevet har antakeligvis: - arbeiderklasseforeldre, fire søsken, og har vært overlatt mye til seg selv og egen utvikling (i motsetning til de som har rike foreldre, vært enebarn og fått dytta sjakk og langrenn ned halsen) - ingen utdanning og få til ingen forbilder med høyere utdanning. Han har også en vennekrets der mange har blitt boende hjemme i bygda og drevet dank for lenge før de har fått en enkel jobb for å gi levepenger. Få av hans venner har utdanning, og svært få eller ingen har typiske dannelsesfag som filosofi. Kanskje en og annen ingeniør - et praktisk fag. - vedkommende har aldri blitt pusha på høykultur som abstrakt kunst eller klassisk musikk. Enkel underholdning har vært gjennomgangstema. Han er derfor utrent i å bruke hodet kritisk. Han svelger kanskje fake news over en lav sko. Han er intellektuelt lat og diskuterer som regel ting som er kjent og kjært. 8
Teethgrinding Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje litt drøyt å tro at tro at alle som er høyt utdannet og bor i byer er arrogante åndsnobber som er så dum at de tror det fins noen "riktig" måte å leve livet på, bare fordi du og en eller annen uspiselig vennegjeng tenker på den måten? Anonymkode: acfb0...83d Morn du. Traff man et sårt punkt hos jantelovens arbeider? Ser du i det hele tatt ironien i at du bekrefter hele innlegget mitt med så få ord?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 42 minutter siden, Arcturus skrev: Altså, A4 eller ei, det du her beskriver er jo en ganske harry og litt uintelligent person. Et menneske uten noe særlig dannelsesbakgrunn som ikke navigerer seg godt blant kultureliten. Det er jo direkte pinlig å være en sånn person i feil miljø. Det er alltid bare fordeler ved å ha dannet bakgrunn. Man kan fint velge å drikke sort kaffe og se på fotball, men man forgår ikke dersom man skulle måtte ta på seg slips og diskutere samfunnsutvikling. Å mangle dette siste giret er utelukkende en svakhet. For mange kvinner i janteloven land er det positivt å være såkalt ujålete, en bygdens mann, en fysisk fikser. For andre som kanskje bor i storbyer, har høy utdanning og reiser mye rundt i verden i jobbsammenheng, er slike menn helt pyton og gir assosiasjoner til en slags Oluf i sjarken. Det hyggelige i verden er at folk er forskjellige. Vi liker partnere som er slik vi selv er - altså i samme klasse. Svaret ditt TS er altså ikke at det er noe poeng at brukere her kan si en etter en hva de foretrekker, slik at man til slutt kan danne seg et regnskap, men at spørsmålet er avhengig av hvem du stiller det til. Spør du meg, som mann med dannet bakgrunn, om en harry frau fra bøgda er attraktivt for en seriøs relasjon er svaret kontant nei. Spør du en dame i min sosiale krets får du samme svar om menn. De latterliggjøres og hånes for sine absolutte harry bygdekvaliteter. På samme måte vil ikke disse harry mannfolka ha damer med frognerklær og dyre vesker. It's a win win situation. Spør du dog en politiker eller noen som jobber med politikkutvikling vil kanskje svaret være at den todelingen av parforhold basert på klasse og ressurser er med på å videreføre økonomiske skillelinjer i Norge. Det er dog en sannhet de såkalte "vanlige", eller her definert "A4" sjelden reflekterer aktivt over. Det er jo også noe av grunnen til at fattigdom og rikdom går i arv. Man skaper seg forestillinger om hva man synes er ålreit eller ikke, også vil det igjen definere mulighetsrommet dine barn har for å bli toppleder med millionlønn. Sånn er verden dessverre satt sammen. Du høres trivelig ut. Anonymkode: 06ef3...ebb 14
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 36 minutter siden, Arcturus skrev: Ts beskriver ikke en vanlig person. Han/hun beskriver en person fra bygda, altså konkret en arbeiderklasse-snekker med foreldre uten utdanning. Personen beskrevet har antakeligvis: - arbeiderklasseforeldre, fire søsken, og har vært overlatt mye til seg selv og egen utvikling (i motsetning til de som har rike foreldre, vært enebarn og fått dytta sjakk og langrenn ned halsen) - ingen utdanning og få til ingen forbilder med høyere utdanning. Han har også en vennekrets der mange har blitt boende hjemme i bygda og drevet dank for lenge før de har fått en enkel jobb for å gi levepenger. Få av hans venner har utdanning, og svært få eller ingen har typiske dannelsesfag som filosofi. Kanskje en og annen ingeniør - et praktisk fag. - vedkommende har aldri blitt pusha på høykultur som abstrakt kunst eller klassisk musikk. Enkel underholdning har vært gjennomgangstema. Han er derfor utrent i å bruke hodet kritisk. Han svelger kanskje fake news over en lav sko. Han er intellektuelt lat og diskuterer som regel ting som er kjent og kjært. du har jo bare fordommer og stereotypier å beskrive sånne folk med. Du virker ikke så smart du heller som har så typiske inngrodde forestillinger om folk du ikke identifiserer deg med. Anonymkode: 06ef3...ebb 8
Gjest Kritt Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 Delvis enig med @Arcturus over her, A4-mannen du beskriver høres litt harry og udannet ut. I utgangspunktet ikke noen jeg kunne tenke meg å omgås eller date. Når det er sagt kan det hende mannen har helt ander kvaliteter, som mer eller mindre oppveier for det litt plumpe uttrykket beskrivelsen gir. I mitt miljø i og nær byen har A4-mannen gjerne høyere utdannelse, en viss interesse for samfunn og kultur, og er mer interessert i å utøve sport enn å se på den.
Teethgrinding Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: du har jo bare fordommer og stereotypier å beskrive sånne folk med. Du virker ikke så smart du heller som har så typiske inngrodde forestillinger om folk du ikke identifiserer deg med. Anonymkode: 06ef3...ebb 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres trivelig ut. Anonymkode: 06ef3...ebb Klassisk! Folkens, merk dere disse to innleggene. Jeg har presentert noe, som fra mitt sosioøkonomiske ståsted er bortimot et vedtatt faktum. Det er akkurat like legitimt å mobbe arbeiderklassen som for arbeiderklassen å mobbe de rike, bare med motsatte fortegn. Skriver jeg hånlige innlegg om f.eks TS som kanskje beskriver seg selv? Nei, jeg snakker om gruppenivå og karakteriserer trekk fremfor å hakke på enkeltpersoner. Dette klarer altså ikke dere andre. Merk dere det. I Norge er det helt innafor å mobbe de rike, men helt utenfor å mobbe harryfolket på bygda. Hvorfor det? Det har jeg aldri skjønt. Til syvende og sist er det også et element av fakta involvert. Hyggelig? Hvem bryr seg om hyggelig. Jeg presenterer i stor grad (krydret med egne meninger) samfunnsmessige faktum om kultur og sosioøkonomi. 2
Gjest tranedatter Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 Musikken hadde vært dealbreaker for meg. Og kjedelig om han BARE vil spise "vanlig mat" - hva det nå er. Fotball liker da mennesker i alle slag. Den nye justisministeren digger Liverpool og reiser da på fotball. Tror han driver med jakt og fiske også. Og han kommer ikke fra arbeiderbakgrunn... Jakt og fiske er jo noe eliten også driver med. Det med motorintresse har jeg ikke peil på.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #19 Skrevet 22. august 2018 22 minutter siden, Arcturus skrev: Klassisk! Folkens, merk dere disse to innleggene. Jeg har presentert noe, som fra mitt sosioøkonomiske ståsted er bortimot et vedtatt faktum. Det er akkurat like legitimt å mobbe arbeiderklassen som for arbeiderklassen å mobbe de rike, bare med motsatte fortegn. Skriver jeg hånlige innlegg om f.eks TS som kanskje beskriver seg selv? Nei, jeg snakker om gruppenivå og karakteriserer trekk fremfor å hakke på enkeltpersoner. Dette klarer altså ikke dere andre. Merk dere det. I Norge er det helt innafor å mobbe de rike, men helt utenfor å mobbe harryfolket på bygda. Hvorfor det? Det har jeg aldri skjønt. Til syvende og sist er det også et element av fakta involvert. Hyggelig? Hvem bryr seg om hyggelig. Jeg presenterer i stor grad (krydret med egne meninger) samfunnsmessige faktum om kultur og sosioøkonomi. Nåja. Jeg støtter ikke mobbing uansett hvilken retning den går i. Hvis du tror at jeg ikke har noen problemer med negativ harselas som går i retning de rike, "kultureliten" men reagerer kun når den går i retning typiske stereotypier om lavt utdannede "bygdefolk", så er altså det feil. Det er i hvertfall ikke et bilde av meg som er dekkende. Dine karakteristikker om andre mennesker blir ikke mer spiselige av å gjemme dem bak fine ord som "gruppenivå", "samfunnsmessige faktum" (i følge hvem? du og professorvennene?), og "kultur og sosioøkonomi." Du er jo litt lettvint selv når du stempler et sett med interesser du får presentert med merkelappen "en litt mindre intelligent person." Det er mulig jeg misforstår deg, men på meg virker du ikke særlig interessert i å fordype deg i enkeltmenneskers kompleksitet, du virker mer interessert i å bare skrive en halv a4-side i negativ tone om de "rare folkene på bygda" som ikke har begreper og meninger om den flotte og abstrakte kulturen du og åndseliten koser dere med. Og så litt presentasjon av vedtatte sannheter i ditt sosioøkonomiske abstrakte kaffeslaberasperspektiv. På den andre side, det hadde vært et kjedelig samfunn hvis alle var enige om alt. Selv er jeg bare en bondegutt fra landsbygda, og jeg forstår jo på deg at vi antagelig ikke hadde hatt så mye å snakke om. Du vil sikkert ha det til at jeg følte meg truffet, og ja, på et vis blir det jo slik når man blir karakterisert i det vide og det brede, (selv på gruppenivå), av folk som en aldri har møtt. Jeg synes bare ikke at det dere definerer som høykultur, abstrakt kultur og filosofisk interesse nødvendigvis skal elevere deg og gjengen over landsbygdfolket. Det er jo bare deres eget syn på saken. Anonymkode: 06ef3...ebb 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #20 Skrevet 22. august 2018 Alt er fint bortsett fra listepopen Anonymkode: ab463...049 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå