Gå til innhold

Du i perm, hadde du godtatt dette fra mannen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Liker så utrolig dårlig at kvinner kaller det for at mannen skal hjelpe til. Allerede der har dere satt standarden, som forøvrig er helt latterlig! Det er ingen mann som sier at kvinner er flinke til å hjelpe til med ungen. 

Dette! Akkurat slik som ingen mor "passer" eller sitter barnevakt for egne barn. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Liker så utrolig dårlig at kvinner kaller det for at mannen skal hjelpe til. Allerede der har dere satt standarden, som forøvrig er helt latterlig! Det er ingen mann som sier at kvinner er flinke til å hjelpe til med ungen. 

Tommelen opp! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FrodeF skrev:

Mat kan du bestille på nett. Med mindre du 'jobber' hjemme like mye som mannen din jobber har du ikke noe å klage over. 

"Jobber" mannen hennes 24/7?  Hun har alt ansvar døgnet rundt for et spedbarn og smårolling. Aldri en times pause på ettermiddagen. Jeg hadde falt sammen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Perle skrev:

Dette! Akkurat slik som ingen mor "passer" eller sitter barnevakt for egne barn. 

Jeg passer egne barn, selvsagt gjør jeg det. Noen må passe dem hele tiden, og oftest er det meg. Jeg må jevnlig avslå ting fordi jeg må passe barna. Det er bare ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FrodeF skrev:

De fleste menn merker at det bare er dull og dall når de er i pappaperm... Ift jobb er det jo ren ferie

Ja, for når dere er i permisjon så forventer dere at kjerringa fortsatt tar alt husarbeid og nattevåk. Ikke rart dere synes det er kos. Det er også forskjell på en 8 måneder gammel unge og en nyfødt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jovisst skal man hjelpe familie, og særlig gamle og syke foreldre, men et sted går grensen... Dette må både mannen din innse, og så tenker jeg at også svigerforeldrene dine burde ha sett at det ikke går an å få hjelp hver helg, hele sommeren og så i helgene igjen - nettopp fordi mannen din er borte i ukedagene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du skal ikke måtte akseptere dette. Hjelpes.

Svigers bør ta ansvar for sitt eget hus og heller unne mannen din tid med barna. Han har vel lite nok tid med barna i utgangspunktet som ukependler. 

Sett foten ned og kommuniser! 

Anonymkode: f6f20...5af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sutrete, og fra en med alt organisatoransvar i familien til en annen- du har min sympati.

Tror likevel man skal trå varsomt med «å sette foten ned» og «å kreve at han skal gjøre det og det ellers stikker du». Dette må snakkes om- men utgangspunktet bør være at du skjønner at han også er sliten, og at dere sammen må finne en løsning. Mannen din virker ikke til å være noen latsabb- arbeidsbyrden hans er stor- og du skal ikke se vekk fra at også han føler på ansvar som trekker ham i alle retninger. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Må slenge på dette. En helg går så fort. Det er mye en ønsker å gjøre. Fredag blir det gjerne middag og tid foran TV, slappe av før natten om mulig. Så spørs det hva vi finner på av alt vi vil ha tid til (møte/besøke/få besøk av familie og venner, ute å handler store ting (møbler/bil/baderomsinnredning, o.l.), gå turer i skog og mark, rusle i byen, gjøre husarbeid en ikke gjør i hverdagen (vaske vinduer, luke ugress, vaske «rundt» i div rom, rydde boder/loft/garasje, osv). Lørdagen går også fort. Søndag frem til 1700 er fritid, frem til mat, legging og forberedelser for ny uke.

Helgene bruker vi for det meste sammen. 

Ts

Anonymkode: e9c23...fbd

Det er unntakstilstand når dere har fått baby. Må dere stresse med alt dette i tillegg til at mannen din hjelper sine foreldre? Ser ut som du også må senke skuldrene litt ts. 

Anonymkode: c265d...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre er også familie

Anonymkode: f6b6d...00b

Foreldre er ikke kjernefamilie når man selv har barn.. 

Familie er mor, far og barn. Så har du den utvidede familien hvor besteforeldre tanter og onkler kommer inn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helger hos svigers og fordeling av husarbeid er en ting - alt sånt kan man diskutere og finne løsninger på, og det er forsåvidt ting det er greit å være uenige om - men en far som ikke er interessert i å holde og vise omsorg for sin ferske baby eller tilbringe tid med 4-åringen?! DET hadde jeg ikke funnet meg i, og den er ikke forhandlingsbar. Han er også forelder, med alt det innebærer.

Anonymkode: 53804...5d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Er jeg sutrete som ønsker å få litt hjelp av mannen i helgene? Jeg vasker tross alt klær, vasker hus og handler inn ellers i uken, i tillegg til alt annet. Men jeg føler ikke jeg kan si jeg «koser» meg i permisjon. Ingen tid til kafébesøk, tid med andre i perm/venner, trening eller hva jeg skulle brukt tiden til. Og det er litt trist synes jeg. 

 

Anonymkode: e9c23...fbd

Du spør hva vi ville gjort, og jeg ville godtatt å være "alenemor" for en begrenset periode.  Men jeg ville ikke reist til svigerforeldrene mine hver helg, selv om mannen min var der (for å jobbe).  Vi hadde hatt det mye bedre hjemme, i vante omgivelser, med vante rutiner.  Mindre stress for barna å være hjemme, og jeg ville klart å holde hodet over vannet.

Hvis det ikke passet ham at barna og meg selv holdt oss hjemme, for da fikk han ikke møtt oss, synd for ham.  Hvis det er viktig for ham å møte oss får han møte oss der vi er, og der vi har det best.

Jeg synes ikke du sutrer, men jeg ville revurdert ordningen fremover, for slik kan dere ikke ha det.

Anonymkode: adf66...40b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er unntakstilstand når dere har fått baby. Må dere stresse med alt dette i tillegg til at mannen din hjelper sine foreldre? Ser ut som du også må senke skuldrene litt ts. 

Anonymkode: c265d...8cd

Det ser ut som hun holder på å drukne. Mannen må delta mer aktivt. Fikk du med deg at han ikke vil ta ansvar for babyen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at da skal du bestemme film. Sett på filmen Tully og forhåpentlig få en mer reflektert mann etterpå. Her må han også ta i et tak!

Anonymkode: 0c120...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne snekkerjobbingen må da bli ferdig en gang?

Anonymkode: 60ee1...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar myyyyeee av lasset mens jeg nå er i perm, selv med to eldre barn. Men det du beskriver, det hadde jeg ikke funnet meg i! Den filmen der hadde han fått sett med hodet på innsiden av tv og skotuppen min i rævva. 

Anonymkode: 0121b...a2a

:ler:

stygt å le, jeg bare fikk det bildet så for meg, med hue inni TVen... :fnise:

Ellers helt enig, ikke bare kunne du trengt litt avlastning (skjønner han er sliten etter jobbuke, men allikevel), men ikke minst, hvordan har han tenkt til å skape bånd med baby, når han aldri er med h'n?? Å la et barn ligge å skrike sånn, han burde skamme seg!! 

Er han deprimert tro? Utbrent? Var han slik med første også? 

Anonymkode: c3003...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også alenemor med ektefelle. Det er slik min hverdag er med en mann som ukependler. Alt ansvar og organisasjon for meg, ungene og huset faller på meg. Mannen jobber litt mer enn 100% stilling men ikke sykt mye, så han har 4 kvelder i uka helt for seg selv. Dette er en luksus for en småbarnsfar!

Derfor har vi regler hvordan den resterende tiden brukes. Jeg har "fri" på lørdag, da finner mannen på noe med barna. Har jeg lyst blir jeg med, hvis ikke gjør jeg noe annet moro. Vi har vaskehjelp, det er dyrt men gull verdt. Jeg orker rett og slett ikke, og mannen har heller ikke lyst i den lite dyrbare tiden han har hjemme.

Slik du beskriver situasjonen lurer jeg på hvor lenge det skal være slik? En helg eller to til og oppussing er ferdig? Da hadde jeg kanskje bitt i meg. Kanskje. Eller ei. Nei, jeg syns det er ganske utrolig at noen virkelig er så kravstore at de disponerer all tid en ukespendler har til rådighet for familien sin. Syk eller ei, her må svigers utsette oppussing et par år eller betale noen andre (gjelder for egne foreldre, søsken, kompiser, alle når de trenger hjelp).

Den situasjonen du beskriver, at han vil se en film? Hæ? Han ser verken deg eller ungene, har flere kvelder i uka han binge-watche filmer så mye han vil og så vil han se en film fremfor bruke tid på deg, og verre siden baby er så liten, men sitt nyfødte barn? Herregud. Unnskyld, for en dritttsekk. Dårlig far. Dårlig ektefelle. Slitenhet er ingen unnskyldning.

Anonymkode: 5339d...2b9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at når han først kommer hjem vil han kun se på film og driter i ungene. 

Anonymkode: 848a9...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er at når han først kommer hjem vil han kun se på film og driter i ungene. 

Anonymkode: 848a9...7bd

Han får skaffe seg et nytt hjem!

Anonymkode: 99846...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Vil ikke holde babyen? 

Her har han misforstått noe. Babyen er hans. Like mye som din. Han passer ikke babyen. Han tar vare på eget avkom. 

Hadde glatt overlatt babyen til han og bedt han ta vare på sitt eget barn mens du fikser ting. Og er han ukependler og ser sine egne barn kun et par dager i uka så hadde jeg krevd at han skiftet på prioriteringene sine ellers hadde jeg faktisk gått i fra han. Kunne aldri respektert eller elsket en mann som satte seg selv foran sine egne barn. Og hadde jeg følt meg alene hadde jeg like godt kunne vært alene. 

Du må ta en skikkelig prat og la ha han forstå alvoret og sett noen krav og ultimatum. 

I denne situasjonen ville jeg også vurdert vaskehjelp en gang i uka slik at du får litt minst å tenke på i hverdsgsklemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...