AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #61 Skrevet 21. august 2018 Jeg begynte å få unormalt mye hårvekst fra jeg var rundt 13 år. Så hårveksten for min del skyldtes nok endringer i hormonnivåer i forhold til puberteten. Likevel når jeg tok blodprøver så har det alltid kommet tilbake som normalt. Jeg har heller ikke PCOS eller noe annet så vidt jeg vet om. Så det er såklart en forskjell her i og med at datteren din er såpass ung, men jeg har forsøkt lese litt i forhold til "ideopatisk" hirsutisme der hormonnivåer osv er normale, og det jeg ihvertfall har lest er at enkelte har hårrøtter som er mer sensitive ovenfor androgener ("mannlige kjønnshormoner). Nå kan vel det ikke kalles hirsutisme hvis det er snakk om et lite barn, men det kan hende at informasjonen har noe nyttig for seg uansett...Hormoner sirkulerer jo rundt i blodomløpet vårt og påvirker reseptorer og annet som har ansvaret for at det vokser hår på kroppen vår. Normalt sett har jo alle hår på hele kroppen, men de vil jo som regel være mye mindre synlig enn det du nevner. Hvis mekanismene (reseptorer, katalysatorer ...) som setter i gang hårvekst er ekstra sensitive ovenfor disse hormonene så vil det naturligvis også påvirke hårveksten mer enn om det var en vanlig sensitivitet. ... Jeg aner ikke om jeg har rett, men det kan være at din datter har en sånn "oversensitivitet". Men som sagt så er dette bare en tanke og jeg er på ingen måte kompetent til å påstå at dette er tilfellet. En annen ting jeg tenkte på er noe som heter Hypertrikose...det kan visst komme i ulike "grader". Men uansett er det ikke noe jeg vet så mye om til å si noe. Anonymkode: 30ddd...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #62 Skrevet 21. august 2018 https://www.independent.ie/life/health-wellbeing/dear-dr-nina-my-fouryearold-has-a-very-hairy-back-should-i-be-worried-35586993.html Dette svaret er på engelsk, men det hadde mye bra informasjon. Anonymkode: 30ddd...2c0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #63 Skrevet 21. august 2018 Jeg var plaget av kroppshår da jeg var liten og spesielt når jeg ble rundt 9-10 år for da var alt tydeligere, og det så ut som jeg hadde bart. Dette ble jeg også mobbet for, og når jeg tok det opp hjemmet så nektet moren min meg å gjøre noe med det, og takket være hennes nei så fortsatte jeg å bli mobbet på skolen pga mørke hår. Jeg hadde anbefalt deg å vokse/ fjerne det som er tydelig på henne av hår, såfremt hun gir tydelig beskjed om det. Jeg unner ingen å bli mobbet for kroppshår på skolen. Anonymkode: 080ef...5ca 1
Thyra Skrevet 21. august 2018 #64 Skrevet 21. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Kan legge til: ei jente i min klasse ble mobba fordi hun hadde rødt hår (helt til læreren tok tak i det). Skulle mora ha farget håret på seksåringen sin da? Lære henne at rødt hår ikke er greit? Selvsagt ikke! Anonymkode: 075e5...173 Det er ikke sammenlignbart. Å ha rødt hår er normalt. Selv om det er noe enkelte finner på å mobbe andre for. Veldig hårete kvinner og jenter risikerer negativ oppmerksomhet hvor de enn går. Alle ser forskjellige ut, og det er mange som skiller seg ut på en eller annen måte. Men akkurat dette med kraftig hårvekst hos jenter er noe veldig mange reagerer negativt på. Mange har en oppfatning av at jenter skal være så godt som hårfrie, og å bevege seg rundt som hårete jente, kan oppleves veldig vanskelig. Når det er sagt, så synes jeg at dersom et barn har store komplekser, blir mobbet for hårfargen og selv ønsker å farge håret, så synes jeg de skal få lov til det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #65 Skrevet 21. august 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her. Kjenner jeg blir litt provosert over svarer du gir meg, da du overhodet ikke har innsikt i våre kostvaner og hva som er prøvd og ikke prøvd. Det er vel det som er skummelt ved å poste slike ting på dette forumet, men kjenner at jeg har behov for veiledning og lette på trykket. Jenta vår spiser normalt og sunt og vi har fokus på både fysisk aktivitet og sukkerfri kost. Is, godteri, kjeks og annen kosemat fås kun lørdager. Velger kun lettmeieriprodukter. Til tross for dette er hun lubben. Derfor jeg har mistenkt PCSO. Nå spiser hun normale mengder med mat. Tidligere spiste hun urovekkende lite. Kunne gå en uke der hun maks spiste to brødskiver. Til tross for dette var hun rund og lubben. Anonymkode: cc63c...cc1 Pcos påvirkes veldig av karbohydrater. Melkefett gjør jo barn slankere, og nok fett er essensielt for en kropp og en hjerne i kraftig utvikling. Deres definisjon og min definisjon på sunt er åpenbart veldig ulik https://beritnordstrand.no/er-melkefett-sunt/ Her spiser vi masse fett, og begge jentene mine (4 og 7) er slanke, og det er jeg og mannen også. Vi spiser veldig lite brød, de spiser kun i bhg/på skole, og selv da med MASSE meierismør og MASSE pålegg (helfet ALT). Ikke sukker, lite frukt (masse grønnsaker og bær), kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, avokado. Helfete melkeprodukter, hjemmelaget og som sagt, MASSE fett. Smør, fløte (jentene mine drikker ikke melk, de drikker fløte), kokosolje, extra virgin olivenolje, talg, smult, andefett. Så jeg mener fortsatt at dersom 7-åringen har pcos, er det nok mye som kunne vært bedret på kostholdsfronten. Forøvrig bør du heller bruke tiden på å pugge artikkelen fra lommelegen enn på å barbere ungen. Anonymkode: 7024e...bc7 1
Thyra Skrevet 21. august 2018 #66 Skrevet 21. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pcos påvirkes veldig av karbohydrater. Melkefett gjør jo barn slankere, og nok fett er essensielt for en kropp og en hjerne i kraftig utvikling. Deres definisjon og min definisjon på sunt er åpenbart veldig ulik https://beritnordstrand.no/er-melkefett-sunt/ Her spiser vi masse fett, og begge jentene mine (4 og 7) er slanke, og det er jeg og mannen også. Vi spiser veldig lite brød, de spiser kun i bhg/på skole, og selv da med MASSE meierismør og MASSE pålegg (helfet ALT). Ikke sukker, lite frukt (masse grønnsaker og bær), kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, avokado. Helfete melkeprodukter, hjemmelaget og som sagt, MASSE fett. Smør, fløte (jentene mine drikker ikke melk, de drikker fløte), kokosolje, extra virgin olivenolje, talg, smult, andefett. Så jeg mener fortsatt at dersom 7-åringen har pcos, er det nok mye som kunne vært bedret på kostholdsfronten. Forøvrig bør du heller bruke tiden på å pugge artikkelen fra lommelegen enn på å barbere ungen. Anonymkode: 7024e...bc7 Man trenger da ikke å spise tjukke lag med meierismør og drikke fløte for å få nok fett! 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #67 Skrevet 22. august 2018 10 timer siden, Thyra skrev: Man trenger da ikke å spise tjukke lag med meierismør og drikke fløte for å få nok fett! Man må ikke nei, men det er dritgodt og sunt, så why not? Anonymkode: 7024e...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #68 Skrevet 22. august 2018 11 timer siden, Thyra skrev: Det er ikke sammenlignbart. Å ha rødt hår er normalt. Selv om det er noe enkelte finner på å mobbe andre for. Veldig hårete kvinner og jenter risikerer negativ oppmerksomhet hvor de enn går. Alle ser forskjellige ut, og det er mange som skiller seg ut på en eller annen måte. Men akkurat dette med kraftig hårvekst hos jenter er noe veldig mange reagerer negativt på. Mange har en oppfatning av at jenter skal være så godt som hårfrie, og å bevege seg rundt som hårete jente, kan oppleves veldig vanskelig. Når det er sagt, så synes jeg at dersom et barn har store komplekser, blir mobbet for hårfargen og selv ønsker å farge håret, så synes jeg de skal få lov til det. Å ha varierende mengde kroppshår er normalt. Et barn i barneskolen risikerer slett ikke negativ oppmerksomhet rundt det hvor enn hun går. Jeg har aldri reagert negativt på andres kroppshår, hvem gjør det da? Det er noe man selv kan slite med i tenårene særlig. Da kan hun jo selv vurdere hårfjerning, akkurat som en rødhåret kan bleke sitt hår. Jeg nekter å tro at en 8-åring finner det meget vanskelig å bevege seg rundt med kroppshår på ryggen og armer. Denne jenta har ikke store komplekser ennå, og det er ikke sikkert hun får det. Får hun det, må man ta tak i det da. Anonymkode: a2288...6fd 1
Thyra Skrevet 22. august 2018 #69 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ha varierende mengde kroppshår er normalt. Et barn i barneskolen risikerer slett ikke negativ oppmerksomhet rundt det hvor enn hun går. Jeg har aldri reagert negativt på andres kroppshår, hvem gjør det da? Det er noe man selv kan slite med i tenårene særlig. Da kan hun jo selv vurdere hårfjerning, akkurat som en rødhåret kan bleke sitt hår. Jeg nekter å tro at en 8-åring finner det meget vanskelig å bevege seg rundt med kroppshår på ryggen og armer. Denne jenta har ikke store komplekser ennå, og det er ikke sikkert hun får det. Får hun det, må man ta tak i det da. Anonymkode: a2288...6fd Å ha varierende mengder kroppshår er normalt, ja. Men enkelte har veldig kraftig hårvekst og noen har det fra tidlig alder. Og selvsagt risikerer barn i barneskolen negativ oppmerksomhet fra andre om de sliter med dette. Barn venter ikke til de blir tenåringer med å erte hverandre. Barn med kraftig hårvekst risikerer også blikk og ubetenksomme kommentarer fra voksne. Jeg er enig i at man ikke skal gjøre noe med det så lenge det ikke plager ungen. Men det er stor sannsynlighet for at det vil skje. Hvem reagerer negativt på andres kroppshår? Mange. Voksne sier det ofte ikke til den det gjelder. Men jeg har da hørt mange kommentere andres utseende negativt når de ikke er til stede. Både kommentarer som gjelder kroppshår og andre ting. Og hvem har ikke hørt "morsomne" vitser om bruka og bart, eller russiske sleggekasterdamer som doper seg til skjeggvekst. Husker en gang en dame sa til meg at hun hadde sett fru x hadde hår på brystet da hun gikk med sommerkjole. Hun lurte oppriktig på om fru x kanskje egentlig var en mann, og at barnet hennes ikke var biologisk hennes. Alt pga litt hårvekst. Mye fordommer ute og går. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #70 Skrevet 22. august 2018 På 20.8.2018 den 20.31, AnonymBruker skrev: Herregud, barberer du så vil jo håret bare bli mørkere og stivere. Tro meg, begynte som usikker 13åring å barbere alt jeg kom over, og lar jeg det vokse ut nå så ser jeg ut som en mann. Laser er bedre. Anonymkode: f35f2...433 Det blir ikke mørkere og stivere.... Det er en myte. Det føles stivere med en gang, hvis du barberer, fordi du da kutter hårene. Jeg har hatt kraftig hårvekst siden jeg var 7-8 år, med lys hud og SORTE hår. Jeg fikk ikke mer da jeg begynte å barbere meg.. Men i løpet av livet endrer hårsyklusen seg, og det kan være at du hadde fått kraftigere hårvekst uansett. Jeg har til og med hatt perioder i mitt nå snart 50-årige liv, hvor det nesten ikke har kommet hår. Hormoner og masse som skjer i kroppen. Jeg ser også ut som en mann, hvis jeg ikke barberer meg, men det er ikke PGA at jeg barberte meg som barn. Anonymkode: ac82c...62d 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #71 Skrevet 22. august 2018 På 20.8.2018 den 19.38, AnonymBruker skrev: Nei, for pokker, man barberer da ikke kroppshår av barn! Les legens svar i linken du fikk over her, der var det flere gode råd. Dere vet ikke engang om dette er noe som kommer til å bli et problem for henne. Barberer du nå forteller du henne samtidig at hun ikke er bra nok som hun er. Du forteller at hun i tillegg er lubben, og mener hun er ekstra utsatt pga det. Da spør jeg: hvilket ansvar har dere som foreldre tatt for å sørge for et sunt kosthold for barnet deres? Et barn i normal fysisk aktivitet, og med et normalt sunt kosthold blir ikke overvektig. Dette handler jo om langt verre ting enn det utseendemessige; overvekt er helseskadelig! En prat med helsesøster, og evt en henvisning til kostholdsveileder for dere foreldre er nok på sin plass. Stakkars jente, dette kan hun ikke noe for, dette er det dere voksne som har påført henne, og må ta ansvar for å rette opp i. Det er dere som bestemmer hva som skal handles inn, hva slags mat som skal lages, og hvor store mengder som skal serveres. Anonymkode: 06c42...d39 Det skulle jeg ønske min mor gjorde, eller spurte om jeg ville, slik at jeg slapp å gjøre mye rart i skjul for å bli kvitt hårene, som jeg skammet vettet av meg for. I en alder av 9 år, satt jeg med strømpebukse under shortsen midt på varmeste sommerdagen, fordi jeg var 1) Flau over hårene 2) Fordi jeg gjemte den mislykkede barberingen . Hele livet mitt hadde vært annerledes hvis foreldrene mine hadde gjort noe med det. Jeg skammet meg slik over det, at jeg ikke turde å si det til mine foreldre. Mine foreldre brydde seg ikke om hårveksten. Når det er sagt, har jeg verdens beste foreldre, men de trodde ikke at det var noe problem. Mine foreldre så aldri at jeg gikk i shorts med strømpebukse. Det var kun når jeg var med venner. I hele ungdommen, og frem til jeg ble 21-22 gikk jeg aldri i kjole eller shorts foran venner, uansett hvor varmt det var. Til slutt kjøpte jeg epileringsmaskin og fikk et nytt liv. Anonymkode: ac82c...62d 4
Fugleskremsel Skrevet 22. august 2018 #72 Skrevet 22. august 2018 På 21.8.2018 den 15.40, AnonymBruker skrev: Selvsagt, men det skjer ikke over natten (om enn noen gang). Såklart må det holdningsendringer til, og mobbing SKAL IKKE forekomme - men det GJØR det. Da må man velge - la barnet bli mobbet, eller prøve å gjøre det mindre utsatt. Høres forferdelig ut, lei for å høre det - men jeg ser ikke helt relevansen til diskusjonen og det er som jeg sier - mobbing vil nok dessverre forekomme, for noen: Omtrent uansett. Anonymkode: 15e9a...0c0 Relevansen til diskusjonen var at barn som mobber, vil uansett finne noe å mobbe for. Beklager at jeg ikke forklarte det.
Thyra Skrevet 22. august 2018 #73 Skrevet 22. august 2018 Til dere som mener at "man barberer da ikke barn", hva mener dere aldersgrensen bør være for hårfjerning? Om deres 10-åring f.eks. plages veldig av kraftig hårvekst og ønsker å fjerne håret, hvor mange år måtte hun vente før hun "fikk lov"? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #74 Skrevet 22. august 2018 51 minutter siden, Fugleskremsel skrev: Relevansen til diskusjonen var at barn som mobber, vil uansett finne noe å mobbe for. Beklager at jeg ikke forklarte det. Selvfølgelig, men de fleste vet vel at visse ting kan gjøre noen mer utsatt. Anonymkode: 15e9a...0c0 1
Thyra Skrevet 22. august 2018 #75 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, Fugleskremsel skrev: Relevansen til diskusjonen var at barn som mobber, vil uansett finne noe å mobbe for. Beklager at jeg ikke forklarte det. Mobbere vil alltid finne på noe å mobbe for, ja. Men likevel synes jeg det er fornuftig at barn som blir mobbet for noe det er lett å gjøre noe med skal få lov til å gjøre det. De skal ikke måtte gå som levende skyteskive fordi man av prinsipp ikke skal la seg styre av mobberne. 1
got2go Skrevet 22. august 2018 #76 Skrevet 22. august 2018 På 20.8.2018 den 20.31, AnonymBruker skrev: Herregud, barberer du så vil jo håret bare bli mørkere og stivere. Tro meg, begynte som usikker 13åring å barbere alt jeg kom over, og lar jeg det vokse ut nå så ser jeg ut som en mann. Laser er bedre. Anonymkode: f35f2...433 Det der er en myte som burde bli avlivet for lengst! 2
got2go Skrevet 22. august 2018 #77 Skrevet 22. august 2018 På 21.8.2018 den 13.00, AnonymBruker skrev: Kjære TS! Jeg skulle ønske jeg hadde svaret på dette for jeg lurer akkurat på det samme som deg. Min datter har mye hårvekst og jeg ble mobbet for mye hårvekst da jeg selv gikk på skolen. Jeg valgte selv (uten å be om lov eller råd) å barbere armer og ben. Jeg tror jeg angrer i dag på at jeg barberte armene for nå må jeg fortsette med det for resten av livet (Laser og slikt ønsker jeg ikke da jeg fortsatt har komplekser for dette og vil ikke vise det til noen. Jeg skjuler barberingen for mannen min også. Føler skam). Hva gjør jeg da med jenta mi? Aner ikke. Vet bare at det er sårt og pinlig å bli mobbet for hårveksten og gråter ved tanken på at jenta mi skal få de samme følelsene som meg. Jeg skulle f*** meg ønske at mobbing ikke fantes og at alle kan få være som de er. Anonymkode: 73396...6fc Mobbing vil det aldri bli slutt på. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #78 Skrevet 22. august 2018 Jeg HÅPER og tror dette er en trolletråd? Du skal selvfølgelig ikke barbere UNGEN din? Jeg har hatt masse hår på armer og bein fra jeg var relativt liten. Ikke spesielt lyst heller. Det slo meg aldri at det var rart, aldri ble jeg mobbet for det. Kroppshår er naturlig. Det vokser jo der, da er jo det naturlige at det skal være der. Mye av grunnen til at jeg aldri ofra det en negativ tanke var nok at min mor også er hårete, og aldri har snakket noe dårlig om det. Det bare ER SÅNN. Jeg er fra barnsben av vant med å se hårete damer i familien. Jeg begynte å barbere leggene litt sporadisk da jeg var kanskje 16-17, på eget initiativ. Den dag i dag barberer jeg dem kanskje et par-tre ganger i året, når jeg får ett «innfall» i dusjen. Ettersom du har et lite barn regner jeg med du er rundt min alder (31). Vår generasjon har et ansvar, mener jeg. Det er nok skjønnhetspress på kvinner nå. Nå må vi gjøre en endring. Jeg mener ikke at ditt barn skal stå i dritt for å poengtere en sak, men du skal IKKE være en pådriver for skjønnhetstyranni og usikkerhet. Om barnet ditt tar det opp selv en vakker dag, ta en prat. Velger barnet da å ville fjerne hår, finn en løsning. I min venninnegjeng er det hårete og glatte legger, fulle busher og glattbarberte underliv. Ingen bryr seg. Jeg har sterk tro på at en endring endelig er i gang. Ikke jobb mot det. Værsåsnill. Og til slutt: hadde dette vært et tema for deg om du hadde en sønn? Anonymkode: d44a7...c2a 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #79 Skrevet 22. august 2018 Dette er helt vanlig å gjøre blant oss med utenlandske barn. Jentene får bart, skinnskjegg osv i tidlig alder med sort, kraftig hår. Det barberes også får en laserbehandling når en er gammel nok til det Anonymkode: 48dc0...d41 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #80 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, got2go skrev: Det der er en myte som burde bli avlivet for lengst! Men... alle jeg kjenner har jo "skjegg" der de barberer seg. Man har jo ikke det andre steder. Anonymkode: 15e9a...0c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå