Gå til innhold

Kroppshår på barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.

Kjenner jeg blir litt provosert over svarer du gir meg, da du overhodet ikke har innsikt i våre kostvaner og hva som er prøvd og ikke prøvd. Det er vel det som er skummelt ved å poste slike ting på dette forumet, men kjenner at jeg har behov for veiledning og lette på trykket.

Jenta vår spiser normalt og sunt og vi har fokus på både fysisk aktivitet og sukkerfri kost. Is, godteri, kjeks og annen kosemat fås kun lørdager.  Velger kun lettmeieriprodukter. Til tross for dette er hun lubben. Derfor jeg har mistenkt PCSO. Nå spiser hun normale mengder med mat. Tidligere spiste hun urovekkende lite. Kunne gå en uke der hun maks spiste to brødskiver. Til tross for dette var hun rund og lubben.

Anonymkode: cc63c...cc1

Det jeg ikke forstår er hvorfor det da ikke kommer fram etter undersøkelser gjort hos lege. Og en annen ting jeg synes er litt pussig, er at disse opplysningene først kommer etter at noen har stilt spørsmål ved overvekten. Hvis du ser dette i sammenheng med hårveksten, og mistenker hormonell ubalanse/sykdom burde det vel vært nevnt i HI? Jeg synes også det er snodig om du ikke har nevn dette for legen heller.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lot ungen din på 6 leve på to brødskiver på ei uke??  Og hun har ikke Pcos, hun er ikke kjønnsmoden. Herlighet. 

Anonymkode: 5ac3f...466

Symptomer på pcso kan i ekstreme tilfeller oppstå allerede i barneårene.

 

Anonymkode: 06c42...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor det da ikke kommer fram etter undersøkelser gjort hos lege. Og en annen ting jeg synes er litt pussig, er at disse opplysningene først kommer etter at noen har stilt spørsmål ved overvekten. Hvis du ser dette i sammenheng med hårveksten, og mistenker hormonell ubalanse/sykdom burde det vel vært nevnt i HI? Jeg synes også det er snodig om du ikke har nevn dette for legen heller.

Symptomer på pcso kan i ekstreme tilfeller oppstå allerede i barneårene.

 

Anonymkode: 06c42...d39

Hvis du leser hovedinnlegget en gang til står det jo at blodprøven var negativ. Beklager, skulle vært litt mer tydelig der, da jeg ikke nevnte PSCO og antok folk skjønte det.

Anonymkode: cc63c...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet en tråd tidligere med samme tema. Jenta mi på seks år som nettopp har blitt skolejente har ekstremt mye kroppshår. Mest på legger Og lår, men har også fått mye på både overarmer og underarmer iløpet av kort tid. Har også en flekk i ansiktet som hun fikk rundt ettårsalderen. Denne har jeg valgt å fjerne med høvel siden den er så synlig. Fikk mye kommentarer på den både fra ubetenksom helsesøster og besteforeldre.

Jeg har jobbet med barn i mange år og hun har også to storesøsken som ikke har i nærheten av like mye. Vet sånn ca hva som er normalt. Er jo store forskjeller, men dette er ekstremt.

Det blir bare mer og mer, og nå har hun også begynt å kommentere det selv. Stygt å si det, men det er nesten som pels. Lange hår. Lyse foreløpig, men både jeg og far er mørke så det blir vel mørkere etter hvert.

Hennes pappa har også ekstremt mye kroppshår. Pratet med søsteren hans som fortalte at de hadde også  mye kroppshår som små jenter. Så kanskje dette bare er genetisk?

Dette stresser meg og gjør meg svært bekymret, da jeg vet at dette vil bli noe hun får kommentarer på før eller siden. Begynner straks på turn som betyr at dette blir mer og mer synlig. Hun er i tillegg lubben, så føler hun er ekstra utsatt.

Vi har vært til fastlege og tatt blodprøver. Ingen utslag. Dette var for ca 1,5 pr. Jeg tenker uansett utslaget nå per idag (om det nå blir utslag), så har hun fortsatt ekstreme mengder kroppshår . 

Jeg føler jeg må barbere henne nå før det blir en big deal for henne, men føler meg som verdens verste mor. Må legge til at jeg er ikke jålete eller opptatt av utseende. Handler ikke om dette. 

Anonymkode: cc63c...cc1

Dersom hårveksten er så ekstrem som du beskriver så hadde dere blitt utredet videre hos Hudlege eller sendt videre til avdelingen for skjeldne tilstander på Riksen. Man nøyer seg nemlig ikke med bare noen blodprøver hos fastlegen ved dette du prøver å beskrive. 

Dog er det mest graverende at du henger ut barnet ditt her inne på en måte som er lett gjenkjennelig for miljøet rundt henne. 

Anonymkode: 9b645...937

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lot ungen din på 6 leve på to brødskiver på ei uke??  Og hun har ikke Pcos, hun er ikke kjønnsmoden. Herlighet. 

Anonymkode: 5ac3f...466

Jo, pcso kan oppstå i tidlig barndom ifølge lege.

Hva tenker du man bør gjøre når barn nekter å spise? Tvinge i de mat? Skremme og true slik at de spiser? Nei, vet du hva.. Hun drakk rikelig med væske og var i fin form. Litt frukt spiste hun også. Fikk råd fra helsestasjon også da vi var bekymret, og de var ikke bekymret.

Anonymkode: cc63c...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbere ville jeg ikke gjort. Da ville jeg heller vokset eller brukt hårfjerningskrem. Slitsomt om du skal barbere stubber av et barn daglig i så mange år.

Anonymkode: 15e9a...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hårveksten er så ekstrem som du beskriver så hadde dere blitt utredet videre hos Hudlege eller sendt videre til avdelingen for skjeldne tilstander på Riksen. Man nøyer seg nemlig ikke med bare noen blodprøver hos fastlegen ved dette du prøver å beskrive. 

Dog er det mest graverende at du henger ut barnet ditt her inne på en måte som er lett gjenkjennelig for miljøet rundt henne. 

Anonymkode: 9b645...937

Som jeg nevner i hovedinnlegget, så har hårveksten økt betraktelig det siste halvåret. 

Lagde ikke denne tråden for å forsvare meg mot kverulanter som henger seg opp i merkelige ting. 

Anonymkode: cc63c...cc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser hovedinnlegget en gang til står det jo at blodprøven var negativ. Beklager, skulle vært litt mer tydelig der, da jeg ikke nevnte PSCO og antok folk skjønte det.

Anonymkode: cc63c...cc1

Og hvordan mener du at PCOS skal gi utslag på bodprøver hos et så lite barn? Kan ingen her inne den minste lille sykdomslære, anatomi og fysiologi? 

Hva tror dere en lege gjør med en 7. åring dersom moren kommer og tenker/bekymrer seg for PCOS? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, pcso kan oppstå i tidlig barndom ifølge lege.

Hva tenker du man bør gjøre når barn nekter å spise? Tvinge i de mat? Skremme og true slik at de spiser? Nei, vet du hva.. Hun drakk rikelig med væske og var i fin form. Litt frukt spiste hun også. Fikk råd fra helsestasjon også da vi var bekymret, og de var ikke bekymret.

Anonymkode: cc63c...cc1

Tror du skal navngi den legen du har fått denne opplysningen fra. 

Anonymkode: 9b645...937

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barbere ville jeg ikke gjort. Da ville jeg heller vokset eller brukt hårfjerningskrem. Slitsomt om du skal barbere stubber av et barn daglig i så mange år.

Anonymkode: 15e9a...0c0

Du tenker det er innafor å vokse bort kroppshår på et lite barn?? Si meg, har du noensinne vokset ditt eget kroppshår? 

Jeg vet faen ikke om jeg skal le eller grine.

Anonymkode: 06c42...d39

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan mener du at PCOS skal gi utslag på bodprøver hos et så lite barn? Kan ingen her inne den minste lille sykdomslære, anatomi og fysiologi? 

Hva tror dere en lege gjør med en 7. åring dersom moren kommer og tenker/bekymrer seg for PCOS? 

Tror du skal navngi den legen du har fått denne opplysningen fra. 

Anonymkode: 9b645...937

Og gjøre barnet langt mindre anonym? Nei takk. 

Anonymkode: cc63c...cc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan mener du at PCOS skal gi utslag på bodprøver hos et så lite barn? Kan ingen her inne den minste lille sykdomslære, anatomi og fysiologi? 

Hva tror dere en lege gjør med en 7. åring dersom moren kommer og tenker/bekymrer seg for PCOS? 

Tror du skal navngi den legen du har fått denne opplysningen fra. 

Anonymkode: 9b645...937

https://www.kk.no/helse/som-barn-fikk-zandra-29-langt-svart-har-pa-armene-og-beina-67757023

Det er faktisk mulig.

Anonymkode: 06c42...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker det er innafor å vokse bort kroppshår på et lite barn?? Si meg, har du noensinne vokset ditt eget kroppshår? 

 Jeg vet faen ikke om jeg skal le eller grine.

Anonymkode: 06c42...d39

"eller brukt hårfjerningskrem"

For du syns det er ok å besørge at barnet får svarte stubber som klør over hele kroppen? Inngrodde hår? Kutt fra barberhøvel? Tørr hud? Nupper?

Anonymkode: 15e9a...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg syns det høres trist ut at du som mamma skal lære barnet ditt at hun må barbere bort de fæle hårene.  

Hun skal allerede begynne å tenke at kroppshår er ekkelt og fælt. 

Jeg ville nok holdt så lenge som mulig på at "alle har hår, noen mye og andre lite" 

Husk at du nå vil starte en trend blant de andre jentene i klassen om barbering. Så går de hjem og vil barbere seg. 

Tror nok heller dette vil øke kroppspresset eller faktisk starte det... 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hårveksten er så ekstrem som du beskriver så hadde dere blitt utredet videre hos Hudlege eller sendt videre til avdelingen for skjeldne tilstander på Riksen. Man nøyer seg nemlig ikke med bare noen blodprøver hos fastlegen ved dette du prøver å beskrive. 

Anonymkode: 9b645...937

Enig i dette. Høres merkelig ut. Pm envlegevhar fåyt opplysninger om overvekt til tross for normalt kosthold, eller til og med svært lite mat, samt ekstrem hårvekst, er det høyst kritikkverdig å ikke gjøre nærmere undersøkelser, evt sende barnet videre til utredning hos spesialist. Jeg hadde byttet fastlege.

Anonymkode: 06c42...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"eller brukt hårfjerningskrem"

For du syns det er ok å besørge at barnet får svarte stubber som klør over hele kroppen? Inngrodde hår? Kutt fra barberhøvel? Tørr hud? Nupper?

Anonymkode: 15e9a...0c0

Nei, jeg synes ikke man fjerner kroppshår hos små narn overhodet!

Anonymkode: 06c42...d39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Der står det at hun var ti. Det er stor forskjell på en seksåring og en tiåring. En god del jenter rundt den alderen begynner og har allerede så smått begynt puberteten. Det er ikke tilfellet når man er seks. Da er det helt ekstremt, og hundre prosent noe legen ville tatt tak i.

Anonymkode: 5ac3f...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsynlig genetisk. Ikke lag dette til et problem for jenta. Det er sånn hun er, og det er bra nok. Fortell henne heller (om hun spør) at noen er høye, noen er lave, noen har mørkt hår, andre har lyst hår. Osv. 

Og husk, at for små jenter er mamma det største forbildet. Vis derfor at du er fornøyd med deg selv, og at du er veldig fornøyd med henne!

Anonymkode: e570e...ff4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes ikke man fjerner kroppshår hos små narn overhodet!

Anonymkode: 06c42...d39

Du syns det er bedre at barnet blir mobbet?

(Vi hadde to stk i klassen med ekstra hårvekst, og de fikk faen meg gjennomgå.)

Anonymkode: 15e9a...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syns det er bedre at barnet blir mobbet?

(Vi hadde to stk i klassen med ekstra hårvekst, og de fikk faen meg gjennomgå.)

Anonymkode: 15e9a...0c0

 

Vi skal ikke heller forsøke å få slutt på mobbingen da? 

Istedenfor å ta bort alt med barna våre som de kan bli mobbet for? 

Jeg ble mobbet fordi jeg én gang på barnedkolen hadde på meg en lilla fllyelsbukse som var trang og trukket langt opp. Siste gangen jeg folk lo av det var på ti års reunion... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der står det at hun var ti. Det er stor forskjell på en seksåring og en tiåring. En god del jenter rundt den alderen begynner og har allerede så smått begynt puberteten. Det er ikke tilfellet når man er seks. Da er det helt ekstremt, og hundre prosent noe legen ville tatt tak i.

Anonymkode: 5ac3f...466

Min mor fikk mens da hun var 7. Hun var også lubben og har hatt mye hårvekst på kropp og i ansikt i voksen alder. 

Det finnes faktisk leger som ikke tar tak i slikt. Er legen fra et annet land der hvor slikt er mer vanlig så reageres det kanskje ennå mindre på det enn. 

 

Anonymkode: 59a30...8cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...