Gå til innhold

Kroppshår på barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Thyra skrev:

Til dere som mener at "man barberer da ikke barn", hva mener dere aldersgrensen bør være for hårfjerning? Om deres 10-åring f.eks. plages veldig av kraftig hårvekst og ønsker å fjerne håret, hvor mange år måtte hun vente før hun "fikk lov"? 

Hun/han måtte i hvert fall ventet til det var et problem, jeg hadde aldri barbert en seksåring «forebyggende». Om en tiåring plagdes veldig ville jeg jo diskutert saken med henne, og kanskje godtatt hårfjerning på legger og i nakken for eks. 

Anonymkode: a2288...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg HÅPER og tror dette er en trolletråd? Du skal selvfølgelig ikke barbere UNGEN din? Jeg har hatt masse hår på armer og bein fra jeg var relativt liten. Ikke spesielt lyst heller. Det slo meg aldri at det var rart, aldri ble jeg mobbet for det. Kroppshår er naturlig. Det vokser jo der, da er jo det naturlige at det skal være der. 

Mye av grunnen til at jeg aldri ofra det en negativ tanke var nok at min mor også er hårete, og aldri har snakket noe dårlig om det. Det bare ER SÅNN. Jeg er fra barnsben av vant med å se hårete damer i familien. Jeg begynte å barbere leggene litt sporadisk da jeg var kanskje 16-17, på eget initiativ. Den dag i dag barberer jeg dem kanskje et par-tre ganger i året, når jeg får ett «innfall» i dusjen. 

Ettersom du har et lite barn regner jeg med du er rundt min alder (31). Vår generasjon har et ansvar, mener jeg. Det er nok skjønnhetspress på kvinner nå. Nå må vi gjøre en endring. Jeg mener ikke at ditt barn skal stå i dritt for å poengtere en sak, men du skal IKKE være en pådriver for skjønnhetstyranni og usikkerhet. Om barnet ditt tar det opp selv en vakker dag, ta en prat. Velger barnet da å ville fjerne hår, finn en løsning. 

I min venninnegjeng er det hårete og glatte legger, fulle busher og glattbarberte underliv. Ingen bryr seg. Jeg har sterk tro på at en endring endelig er i gang. Ikke jobb mot det. Værsåsnill. 

Og til slutt: hadde dette vært et tema for deg om du hadde en sønn?

 

Anonymkode: d44a7...c2a

Kroppshår er naturlig, ja. Men noen har mer enn andre. Noen ganger mye mer. Du skriver at du hadde masse hår på armer og bein fra du var liten. Masse i forhold til hva? I forhold til glatte damer i reklamer? Eller i forhold til hvor mye som vokser på folk flest? "Mye hår" kan være så mangt. Og for mange er det vanskelig å sette seg inn i hvordan det er for dem som virkelig har mye hårvekst. Du hadde nok tenkt annerledes om du selv hadde opplevd komplekser og mobbing. 

Det er ikke like belastende for en gutt å ha mye hår som for en jente. Selv om det blir stadig mer vanlig at gutter/menn også fjerner hår. 

Ser jo noen ganger kjendiskvinner og andre kvinner vise hårete legger og armhuler offentlig. Det må ofte tåle mange stygge kommentarer. Og man ser jo også på mange nettdebatter at mange nesten blir provosert av slikt. Når de reagerer slik på naturlig hårete legger og armhuler, hvordan ville de ha reagert på noen med ekstrem hårvekst, kanskje med hår på steder de fleste ikke har synlig hårvekst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Thyra skrev:

Kroppshår er naturlig, ja. Men noen har mer enn andre. Noen ganger mye mer. Du skriver at du hadde masse hår på armer og bein fra du var liten. Masse i forhold til hva? I forhold til glatte damer i reklamer? Eller i forhold til hvor mye som vokser på folk flest? "Mye hår" kan være så mangt. Og for mange er det vanskelig å sette seg inn i hvordan det er for dem som virkelig har mye hårvekst. Du hadde nok tenkt annerledes om du selv hadde opplevd komplekser og mobbing. 

Det er ikke like belastende for en gutt å ha mye hår som for en jente. Selv om det blir stadig mer vanlig at gutter/menn også fjerner hår. 

Ser jo noen ganger kjendiskvinner og andre kvinner vise hårete legger og armhuler offentlig. Det må ofte tåle mange stygge kommentarer. Og man ser jo også på mange nettdebatter at mange nesten blir provosert av slikt. Når de reagerer slik på naturlig hårete legger og armhuler, hvordan ville de ha reagert på noen med ekstrem hårvekst, kanskje med hår på steder de fleste ikke har synlig hårvekst? 

Ingen reagerer da på en seksåring! Det må jo i så fall være andre seksåringer, og de reagerer  ikke mer på det enn på eksem, fødselsmerker, uvanlig hår, kroppsfasong, skjeling eller andre "skavanker". Og da er man som voksen (og også veldig mange barn er flinke der, er min erfaring - mitt barn har alvorlig, synlig eksem), til å kommentere tilbake at alle er forskjellige, det er like fint som noe annet, man kommenterer ikke andres utseende, "Ingen er perfekte, da" sier min datter (10 år, plages med eksem, men vet hun har vakre øyne og nydelig hår). De skifter fokus til noe bra. Vi kommenterer slett ikke stygt andres utseende hjemme, verken naboer eller kjendiser, det håper og tror jeg bare de færreste gjør, (jf annet innlegg her om at barn hører de voksne snakke stygt om andres KROPPSHÅR hjemme),

Anonymkode: a2288...6fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men... alle jeg kjenner har jo "skjegg" der de barberer seg. Man har jo ikke det andre steder.

Anonymkode: 15e9a...0c0

Nei, fordi du kutter av håret når du barberer. Så når håret vokser videre så føles det skjeggete der du kuttet. Hadde du vokset f.eks så vonser hårer ut på nytt,med nytt "spirende" hår 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2018 den 21.51, Thyra skrev:

Det er ikke sammenlignbart. Å ha rødt hår er normalt. Selv om det er noe enkelte finner på å mobbe andre for. Veldig hårete kvinner og jenter risikerer negativ oppmerksomhet hvor de enn går. Alle ser forskjellige ut, og det er mange som skiller seg ut på en eller annen måte. Men akkurat dette med kraftig hårvekst hos jenter er noe veldig mange reagerer negativt på. Mange har en oppfatning av at jenter skal være så godt som hårfrie, og å bevege seg rundt som hårete jente, kan oppleves veldig vanskelig. 

Når det er sagt, så synes jeg at dersom et barn har store komplekser, blir mobbet for hårfargen og selv ønsker å farge håret, så synes jeg de skal få lov til det. 

Vanlig og vanlig, mellom 2 og 6 prosent har rødt hår i Europa, og vi i Norge er ikke på topplista. Men det var heller ikke poenget med det jeg skrev. Jenta i HI blir ikke mobbet, men mora vil barbere etter en føre var-idé, selv om hun ikke kan vite at hårveksten vil føre til mobbing. Vi vet at også rødhårede kan bli mobbet, så da skal man altså i føre var-tankesettet farge håret til seksåringen før han eller hun begynner på skolen? 

Anonymkode: 075e5...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle sVar. Noen mer konstruktive enn andre. 

Hvorfor vente til det blir et problem og man blir mobbet? Og man kanskje får kommentarer som for barnet er veldig belastende? Skjønner virkelig ikke logikken?

Jenta mi er svært sårbar. Noen barn tåler mer enn andre. Jenta mi tåler lite før det går ut over selvtilliten.

Jeg mener jo selvfølgelig at vi bør styrke henne og forklare på generell basis, fremfor å overbeskytte. Da gjør vi henne en bjørnetjeneste. Vi prøver å få henne til å reflektere og styrke henne på generell basis når hun blir lei seg for at hun ikke har noen å leke med, når noen forteller at hun tegner stygt eller blir lei seg fordi alle andre kan slå hjul og ikke hun. That’s life, og det er viktig at hun blir styrket med å bli fortalt at alle er forskjellig, at vi veileder henne ift alternativ reaksjon og tankemønster når hun blir fortalt at hun tegner stygt.

Men kroppshår er litt mer sårbart. Det er noe også ubetenksomme voksne også kan være med på å gjøre sårbart. Vi har jo allerede erfart det jmf helsesøster og besteforeldre. 

Jeg har altså enda ikke barbert henne, fordi det virkelig byr meg imot. Jeg må tenke på saken litt til. Det er sårbart for meg fordi jeg også ble mobbet som barn. Var et veldig sårbart barn jeg også. Sårbart fordi jeg ønsker virkelig ikke at hun skal gå igjennom det samme som meg. 

Det at noen her tror det er en trolletråd gjør meg faktisk litt såret, men tror jeg skal slutte å bli såret over ting som blir skrevet her inne.

Anonymkode: cc63c...cc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...