AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #41 Skrevet 21. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min mor fikk mens da hun var 7. Hun var også lubben og har hatt mye hårvekst på kropp og i ansikt i voksen alder. Det finnes faktisk leger som ikke tar tak i slikt. Er legen fra et annet land der hvor slikt er mer vanlig så reageres det kanskje ennå mindre på det enn hva det burde . Anonymkode: 59a30...8cf Anonymkode: 59a30...8cf
Thyra Skrevet 21. august 2018 #42 Skrevet 21. august 2018 6 timer siden, Fugleskremsel skrev: Uff, jeg syns det høres trist ut at du som mamma skal lære barnet ditt at hun må barbere bort de fæle hårene. Hun skal allerede begynne å tenke at kroppshår er ekkelt og fælt. Jeg ville nok holdt så lenge som mulig på at "alle har hår, noen mye og andre lite" Husk at du nå vil starte en trend blant de andre jentene i klassen om barbering. Så går de hjem og vil barbere seg. Tror nok heller dette vil øke kroppspresset eller faktisk starte det... Nei, moren skal selvsagt ikke lære henne det. Men når barnet selv opplever at hårveksten plager henne, når hun opplever at de andre erter henne og ser rart på henne, da synes jeg hun skal hjelpe datteren til en lettere hverdag. Man fjerner selvsagt ikke normal hårvekst hos små barn, eller napper øyenbrynene i perfekt form. Men for et barn å oppleve at hun har veldig mye mer hår enn alle andre, det er ikke lett. 5 timer siden, Fugleskremsel skrev: Vi skal ikke heller forsøke å få slutt på mobbingen da? Istedenfor å ta bort alt med barna våre som de kan bli mobbet for? Jeg ble mobbet fordi jeg én gang på barnedkolen hadde på meg en lilla fllyelsbukse som var trang og trukket langt opp. Siste gangen jeg folk lo av det var på ti års reunion... Hadde det bare vært så lett. Selvsagt skal man også gjøre det man kan for å få slutt på mobbing. Men der kommer man dessverre aldri i mål. Og å "modifisere seg" litt for å ikke skille seg ut og unngå mobbing, ser jeg ikke noe galt i. Selvsagt skulle ideelt sett alle få være som de er og bli godtatt. Men et lite barn skal ikke tvinges til å ta den kampen. Voksne kan stille i garderoben med kraftig fritt oksene hårvekst dersom de mener det er en viktig kampsak. 3
Fugleskremsel Skrevet 21. august 2018 #43 Skrevet 21. august 2018 52 minutter siden, Thyra skrev: Nei, moren skal selvsagt ikke lære henne det. Men når barnet selv opplever at hårveksten plager henne, når hun opplever at de andre erter henne og ser rart på henne, da synes jeg hun skal hjelpe datteren til en lettere hverdag. Man fjerner selvsagt ikke normal hårvekst hos små barn, eller napper øyenbrynene i perfekt form. Men for et barn å oppleve at hun har veldig mye mer hår enn alle andre, det er ikke lett. Hadde det bare vært så lett. Selvsagt skal man også gjøre det man kan for å få slutt på mobbing. Men der kommer man dessverre aldri i mål. Og å "modifisere seg" litt for å ikke skille seg ut og unngå mobbing, ser jeg ikke noe galt i. Selvsagt skulle ideelt sett alle få være som de er og bli godtatt. Men et lite barn skal ikke tvinges til å ta den kampen. Voksne kan stille i garderoben med kraftig fritt oksene hårvekst dersom de mener det er en viktig kampsak. Det står ikke at hun blir mobbet noe sted... Dette er bare noe mor bekymrer seg for...
Thyra Skrevet 21. august 2018 #44 Skrevet 21. august 2018 29 minutter siden, Fugleskremsel skrev: Det står ikke at hun blir mobbet noe sted... Dette er bare noe mor bekymrer seg for... Jeg skriver heller ikke at hun blir mobbet. Jeg svare deg på ditt spørsmål om vi ikke heller skal prøve å få slutt på mobbingen. Men mors bekymring her er høyst reell. Om jenta ikke blir mobbet nå, er det stor fare for at det kommer til å skje etter hvert. 1
Fugleskremsel Skrevet 21. august 2018 #45 Skrevet 21. august 2018 1 time siden, Fugleskremsel skrev: Nei, moren skal selvsagt ikke lære henne det. Men når barnet selv opplever at hårveksten plager henne, når hun opplever at de andre erter henne og ser rart på henne, da synes jeg hun skal hjelpe datteren til en lettere hverdag. Ånei... Du skrev ikke det nei. 31 minutter siden, Thyra skrev: Jeg skriver heller ikke at hun blir mobbet. Jeg svare deg på ditt spørsmål om vi ikke heller skal prøve å få slutt på mobbingen. Men mors bekymring her er høyst reell. Om jenta ikke blir mobbet nå, er det stor fare for at det kommer til å skje etter hvert. Jeg er ikke enig med deg. Og jeg sa hva JEG mente om saken. 1
Ulrikke Skrevet 21. august 2018 #46 Skrevet 21. august 2018 Alle skulle vel ønske at mobbing for slike ting ikke forekom. Man forteller selvfølgelig barnet sitt at det er fint som det er, at alle mennesker er ulike osv. Men hvor mye skal et barn tåle dersom mobbing forekommer OG barnet faktisk tar seg nær av det til tross for hva alle voksne forteller. Barn er ulike og tåler forskjellige ting. Er barnet helt tydelig plaget av den mobbingen som foregår til tross for all støtte hjemmefra ville jeg hjulpet barnet. I en ideell verden ville jeg fått slutt på mobbingen. Jeg innser at det ikke funker sånn. Så da ville jeg hjulpet mitt barn med det det trengte hjelp til. Rett og slett for at jeg ikke kan bestemme hva barnet skal tåle. Og hva vet jeg, kanskje barnet når det blir stort er robust nok til å takle kommentarer. Men å gå gjennom barndommen med konstant vondt i magen pga noe som faktisk KAN fikses på, det er unødvendig. Kanskje de rundt barnet ikke bryr seg. Det er flott. Men OM de gjør det og mobber barnet for det ville jeg ha hjulpet barnet mitt... For å stanse all mobbing får jeg ikke til! 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #47 Skrevet 21. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, kom hit skal du få se med egne øyne!! Noe jeg har slitt med OG gått til lege for siden jeg var tenåring. Fikk beskjed om å vokse istedenfor å barbere!! Anonymkode: f35f2...433 Jeg tror at barbering - fordi du kutter på skrå- får hårene til å oppleves hardere. Det første som kommer ut har jo videre ikke vært utsatt for sol og oppleves derfor mørkere. Anonymkode: 5c0dd...a18
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #48 Skrevet 21. august 2018 Hvis et barn blir mobbet, ertet eller utfryst (utover en og annen slengkommentar, noe som er en fordel å lære seg å tåle) på grunn av noe utseendemessig, er det klart man gjør det man kan for å "fikse" problemet. Det er 100% forståelig. Men saken her er jo at TS vurderer å barbere ut fra et føre-var prinsipp, og det mener jeg blir helt feil. Da er det jo hun som indirekte forteller jenta at det er noe galt med henne, at hun må ordne på kroppen sin for å være god nok. I tillegg setter en slik barbering fokus på saken slik at jenta blir ekstra oppmerksom på omgivelsenes reaksjoner. En slengkommentar går fra å være en teit kommentar som kan være fort glemt, til å bli en bekreftelse på at man er rar. Jeg synes det er helt greit å være ekstra obs på det, og eventuelt iverksette tiltak dersom/når det oppstår problemer for jenta. Men å begynne barbering i seksårsalder for sikkerhets skyld sender ut helt feil signaler. Anonymkode: 6651a...798 4
Ella1 Skrevet 21. august 2018 #49 Skrevet 21. august 2018 Som barn hadde jeg utstående ører, jeg ble ikke mobbet. Men, jeg hatet ørene mine og hadde komplekser. Dette klaget jeg ofte på til moren min. Moren min fortalte aldri at det fantes en løsning på problemet, nemlig operasjon. Etter mye frustrasjon fra min side, spurte hun om vi skulle høre om legen kunne hjelpe på noen måte. Jeg var da nesten 10 år og ville selvsagt høre med legen. Noen måneder etterpå ble jeg operert. Nå er jeg voksen og er evig takknemlig for at det ble operasjon den gangen, har aldri tenkt at mamma tok den avgjørelsen for meg. Jeg er bare glad hun hørte på meg og hjalp meg. Og det har absolutt ikke gått ut over selvbildet mitt eller ført til at jeg føler behov for kosmetiske operasjoner i voksen alder. Så jeg tenker som så, at dersom noe så enkelt som å fjerne hårene for jenta (dersom evt. sykdom er utelukket) kan hjelpe henne så synes jeg ikke det er så farlig så lenge dette er et reelt problem for henne. Men, dersom hun ikke nevner det selv ville jeg ventet en stund. 1
Tatja Skrevet 21. august 2018 #50 Skrevet 21. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, for pokker, man barberer da ikke kroppshår av barn! Les legens svar i linken du fikk over her, der var det flere gode råd. Dere vet ikke engang om dette er noe som kommer til å bli et problem for henne. Barberer du nå forteller du henne samtidig at hun ikke er bra nok som hun er. Du forteller at hun i tillegg er lubben, og mener hun er ekstra utsatt pga det. Da spør jeg: hvilket ansvar har dere som foreldre tatt for å sørge for et sunt kosthold for barnet deres? Et barn i normal fysisk aktivitet, og med et normalt sunt kosthold blir ikke overvektig. Dette handler jo om langt verre ting enn det utseendemessige; overvekt er helseskadelig! En prat med helsesøster, og evt en henvisning til kostholdsveileder for dere foreldre er nok på sin plass. Stakkars jente, dette kan hun ikke noe for, dette er det dere voksne som har påført henne, og må ta ansvar for å rette opp i. Det er dere som bestemmer hva som skal handles inn, hva slags mat som skal lages, og hvor store mengder som skal serveres. Anonymkode: 06c42...d39 For et tåpelig svar! Du har ingenting med å kommentere kostholdet til folk du ikke aner noe om, og som heller ikke ber om ditt råd rundt dette. Barn kan være opp og ned i vekt, jeg var selv et slikt barn. Hadde helt normalt og sunt kosthold. Etter tenårene har jeg alltid vært slank, og er det fortsatt nå i 40-årene. Jeg lurer; ville du svært så stygt ansikt til ansikt med et menneske du ikke kjenner? Du sitter trygt foran skjermen, men burde tenke deg om! Kroppshår på jenter vil selvfølgelig bli et tema for den det gjelder, slik er det, og det kan føre til erting. TS virker reflektert, det gjør ikke du! 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #51 Skrevet 21. august 2018 Men, i mine barns klasser, alle ser jo forskjellige ut. Noen har utstående tenner. Ører. Tynt hår. Afrohår. Veldige lave. Veldig høye. Litt tykk. Sykelig mager (vet det er sykdom). Tykke briller. Kroppshårene deres vet jeg ingen ting om. Men så vidt jeg vet er det ikke mobbing eller erting i disse klassene, og alle kommentarer på utseende blir slått hardt ned på, av oss, av lærere og av barna selv. Og det er bra. Noen skal få regulering eller øyeoperasjon (han som skjeler) når de blir tenåringer. Andre ting skal man selvfølgelig ikke "rette på". Det er null problem å få barna til å forstå at vi alle er veldig forskjellige. Dette med kroppshår KAN bli et problem for henne når hun er 10, 12, 16 eller 18, men det er det ikke nå. Ikke prøv å rett opp noe som ennå ikke er nødvendig. Anonymkode: a2288...6fd 3
Tatja Skrevet 21. august 2018 #52 Skrevet 21. august 2018 Kjære TS. Be om råd på Kvinneguiden. Der har du oppskriften på en dårlig dag. For her inne lirer folk ut av seg det utroligste. Innleggene vris og vendes på, tolkes den veien brukerne er i humør til der og da - og moralen er at du skal tas. Spesielt hvis du er i en sårbar fase, og er usikker på hvordan du skal håndtere det du skriver om. Å uttrykke seg empatisk, er noe visse brukere ikke klarer. Disse var antagelig mobbere i skoletiden. Nå er de gretne og bitre kjerringer! 4
Thyra Skrevet 21. august 2018 #53 Skrevet 21. august 2018 3 timer siden, Fugleskremsel skrev: Ånei... Du skrev ikke det nei. Jeg er ikke enig med deg. Og jeg sa hva JEG mente om saken. Den dagen barnet eventuelt opplever mobbing eller gir uttrykk for at hårveksten plager henne, synes jeg det er på tide å begynne å fjerne hår. Synes ikke moren skal lære henne opp til å fjerne hår så lenge det ikke plager henne. Man fjerner selvsagt ikke hår på barn fordi mor synes det er penest. (På samme måte som jeg synes man skal vente med å ta hull i øret på barna til de selv har lyst på det. Ikke ta hull i ørene på babyen fordi mor synes det er søtt.) Men greit at moren har tenkt igjennom det og er forberedt til den dagen det skjer. Jeg synes ikke hårfjerning skal ha noen aldersgrense.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #54 Skrevet 21. august 2018 Kjære TS! Jeg skulle ønske jeg hadde svaret på dette for jeg lurer akkurat på det samme som deg. Min datter har mye hårvekst og jeg ble mobbet for mye hårvekst da jeg selv gikk på skolen. Jeg valgte selv (uten å be om lov eller råd) å barbere armer og ben. Jeg tror jeg angrer i dag på at jeg barberte armene for nå må jeg fortsette med det for resten av livet (Laser og slikt ønsker jeg ikke da jeg fortsatt har komplekser for dette og vil ikke vise det til noen. Jeg skjuler barberingen for mannen min også. Føler skam). Hva gjør jeg da med jenta mi? Aner ikke. Vet bare at det er sårt og pinlig å bli mobbet for hårveksten og gråter ved tanken på at jenta mi skal få de samme følelsene som meg. Jeg skulle f*** meg ønske at mobbing ikke fantes og at alle kan få være som de er. Anonymkode: 73396...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #55 Skrevet 21. august 2018 14 timer siden, Fugleskremsel skrev: Vi skal ikke heller forsøke å få slutt på mobbingen da? Istedenfor å ta bort alt med barna våre som de kan bli mobbet for? Jeg ble mobbet fordi jeg én gang på barnedkolen hadde på meg en lilla fllyelsbukse som var trang og trukket langt opp. Siste gangen jeg folk lo av det var på ti års reunion... Selvsagt, men det skjer ikke over natten (om enn noen gang). Såklart må det holdningsendringer til, og mobbing SKAL IKKE forekomme - men det GJØR det. Da må man velge - la barnet bli mobbet, eller prøve å gjøre det mindre utsatt. Høres forferdelig ut, lei for å høre det - men jeg ser ikke helt relevansen til diskusjonen og det er som jeg sier - mobbing vil nok dessverre forekomme, for noen: Omtrent uansett. Anonymkode: 15e9a...0c0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #56 Skrevet 21. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at barbering - fordi du kutter på skrå- får hårene til å oppleves hardere. Det første som kommer ut har jo videre ikke vært utsatt for sol og oppleves derfor mørkere. Anonymkode: 5c0dd...a18 Ehh, noen har ikke fulgt med i timen... tro meg, jeg har latt barten min vokse ut i Syden f.eks. Den ble ikke lysere av sol. Så slutt å kom med myter når du ikke vet hvordan MITT hår er på MIN kropp. Anonymkode: f35f2...433 1
Thyra Skrevet 21. august 2018 #57 Skrevet 21. august 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh, noen har ikke fulgt med i timen... tro meg, jeg har latt barten min vokse ut i Syden f.eks. Den ble ikke lysere av sol. Så slutt å kom med myter når du ikke vet hvordan MITT hår er på MIN kropp. Anonymkode: f35f2...433 Nei, alt hår bleke ikke (like mye) i solen. Men det stemmer at håret virker tykkere og stivere når det er kuttet rett av enn når det har vokst ut i fra roten. Og kraftig hårvekst kommer jo ikke over natten. Det blir gradvis kraftigere med tiden. Også om man ikke barberer. Om det mot formodning skulle være slik at enkeltes hårrøtter reagerer på barbering med å produsere mer og kraftigere hår, så er det likevel ikke noen grunn til å la være å barbere. Ikke dersom hårveksten allerede er så kraftig at den er sjenerende. Det spiller vel ingen rolle om de mørke hårene på overleppa måler 4 eller 7 mm... 1
Thyra Skrevet 21. august 2018 #58 Skrevet 21. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjære TS! Jeg skulle ønske jeg hadde svaret på dette for jeg lurer akkurat på det samme som deg. Min datter har mye hårvekst og jeg ble mobbet for mye hårvekst da jeg selv gikk på skolen. Jeg valgte selv (uten å be om lov eller råd) å barbere armer og ben. Jeg tror jeg angrer i dag på at jeg barberte armene for nå må jeg fortsette med det for resten av livet (Laser og slikt ønsker jeg ikke da jeg fortsatt har komplekser for dette og vil ikke vise det til noen. Jeg skjuler barberingen for mannen min også. Føler skam). Hva gjør jeg da med jenta mi? Aner ikke. Vet bare at det er sårt og pinlig å bli mobbet for hårveksten og gråter ved tanken på at jenta mi skal få de samme følelsene som meg. Jeg skulle f*** meg ønske at mobbing ikke fantes og at alle kan få være som de er. Anonymkode: 73396...6fc Dersom du har råd og anledning til å ta laser, synes jeg ikke du skal la skammen stoppe deg. De som jobber med dette ser ikke ned på deg fordi du er hårete.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #59 Skrevet 21. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men, i mine barns klasser, alle ser jo forskjellige ut. Noen har utstående tenner. Ører. Tynt hår. Afrohår. Veldige lave. Veldig høye. Litt tykk. Sykelig mager (vet det er sykdom). Tykke briller. Kroppshårene deres vet jeg ingen ting om. Men så vidt jeg vet er det ikke mobbing eller erting i disse klassene, og alle kommentarer på utseende blir slått hardt ned på, av oss, av lærere og av barna selv. Og det er bra. Noen skal få regulering eller øyeoperasjon (han som skjeler) når de blir tenåringer. Andre ting skal man selvfølgelig ikke "rette på". Det er null problem å få barna til å forstå at vi alle er veldig forskjellige. Dette med kroppshår KAN bli et problem for henne når hun er 10, 12, 16 eller 18, men det er det ikke nå. Ikke prøv å rett opp noe som ennå ikke er nødvendig. Anonymkode: a2288...6fd Dette! Kan legge til: ei jente i min klasse ble mobba fordi hun hadde rødt hår (helt til læreren tok tak i det). Skulle mora ha farget håret på seksåringen sin da? Lære henne at rødt hår ikke er greit? Selvsagt ikke! Anonymkode: 075e5...173 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #60 Skrevet 21. august 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg ikke forstår er hvorfor det da ikke kommer fram etter undersøkelser gjort hos lege. Og en annen ting jeg synes er litt pussig, er at disse opplysningene først kommer etter at noen har stilt spørsmål ved overvekten. Hvis du ser dette i sammenheng med hårveksten, og mistenker hormonell ubalanse/sykdom burde det vel vært nevnt i HI? Jeg synes også det er snodig om du ikke har nevn dette for legen heller. Symptomer på pcso kan i ekstreme tilfeller oppstå allerede i barneårene. Anonymkode: 06c42...d39 Du har sikkert lest denne? https://jamanetwork.com/journals/jamadermatology/fullarticle/478429 Den viktigste forskjellen for å vurdere om det kan være PCOS/noe helt annet er hvordan hårene fordeler seg. Det er også viktig å huske på at et par års aldersforskjell kan ha ekstremt mye å si for hva som er mest sannsynlig diagnose. Anonymkode: 15da9...64a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå