Gå til innhold

Trener dere i graviditeten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer rett og slett på¨hvor mye folk trener/ikke trener under svangerkapet? Hvis du trener, hvor langt er du på vei og hvor ofte og hva trener du?

Jeg selv er 24 uker på vei og forsøker å trene to/tre ganger i uka, enten ved å gå en lang tur eller enkle øvelser i studio. Noen dager er jeg så trøtt at jeg blir liggende heler dagen i sofaen for å se på tv. Har en slik dag i dag og kjenner jeg får elendig samvittighet.

Så, jeg lurer egentlig på hva dere andre gjør? 😅

Anonymkode: 90094...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel i begynnelsen før bekkenet startet så gikk jeg mye tur, og trente lett med vekter o.l. Etter bekkenet, hoftene og ryggen ble vondt(ble sykemeldt) har jeg kun klart noen småturer til dagen dersom formen er grei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ganske likt som før jeg ble gravid, men har trappet litt ned på intensiteten. De siste ukene har jeg hatt 1-2 fjellturer i uka, trent en økt med aerobic, og styrke 2-3 økter. Har justert litt på styrkeøvelsene, hopper litt mindre på aerobicen og løper mindre enn før. Prlver også å sykle til jobb så ofte som mulig. Er i uke 18 i morgen, og føler kroppen fungerer som før, annet enn at jeg er litt mer sliten og har større søvnbehov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før bekkenet slo til trente jeg 4-5 dager i uken. Så kom uke 14 og jeg slet med å gå fra sengen til badet.

Anonymkode: b0f76...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente ikke en dag etter uke fem da jeg var sengeliggende helt fram til fødsel. Tror du kan ta treningsfri med god samvittighet på dager du føler deg sliten.

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å trene 2-3 ganger i uken. Trener bare de dagene hvor bekkenet kjennes OK ut. Trener imidlertid ikke hardt. Går en halvtime på ellipsemaskin, og så trener jeg diverse øvelser med kroppsvekt i ca. 40 minutter etterpå. Er bekkenet stivt drar jeg til bassenget for å svømme litt rolig, eller jeg prøver å gå en tur i skogen med hunden. Det løsner det som regel opp igjen. 

Anonymkode: 9c0f4...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 11 uker og har nesten ikke trent siden uke 8. Kun noen korte gåturer, noen ganger med innslag av jogging. Formen er elendig, men jeg kjenner og på dårlig samvittighet. Vi gravide skal liksom være akkurat som før, jobbe og trene like mye og spise fisk (🤢),men sånn er det bare å ikke for alle! Var sånn i forrige svangerskap og. Nærmest sengeliggende fra uke 7-8 til uke 16 for jeg kom meg - litt-. Jobbet 40% og gikk mye turer og svømte en del. Så jeg tenker at jeg får ta igjen det jeg kan i andre trimester😉 

Jeg tror bare man må lytte til kroppen. Supert for de som kommer seg gjennom dette mer eller mindre upåvirket, men er man dårlig så må man bare ta det med ro.

Anonymkode: 4bbb2...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener stort sett hver dag, mest løping. 34 uker nå👍

Anonymkode: cb264...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Jeg jogget gjennom hele svangerskapet 5-7 ganger i uka akkurat som før. Tok siste joggeturen dagen før fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare i uke seks, og merker ikke noe særlig til graviditeten utover ømme bryst og noe økt søvnbehov foreløpig. Men trener som før så langt (løper et par dager i uka med en kollega, trener styrke ca en gang i uka). Går mye i hverdagen, og trener yoga iblant. Tenker at jeg vet aldri hvordan formen blir framover, så prøver å være aktiv så lenge jeg kan! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trente under hele svangerskapet! Gikk på ski, sykla, jogga,  gikk mange lange skogsturer, trente yoga og noe styrke. Styrken ble først kutta ut, ski kutta jeg ut en måned før termin (mest pga dårlig føre) og tonlange turer på beina gikk jeg dagen før fødselen startet. Jeg hadde eg elt uproblematisk svangerskap og fant ingen grunn til ikke å røre meg! 

Men dette er jo selvsagt helt individuelt, så hva alle andre gjør er jo irrelevant egentlig...!

Anonymkode: 69e9c...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 15 og prøver å gå litt tur, men bekkenet har begynt å krangle litt. Men det som plager meg mest er at kondisen er heeeelt krise etter at jeg ble gravid! Jeg peser som en hval bare av å gå opp en liten trapp, og jeg er bare 15 uker på vei! Er det flere som har det sånn? 

Anonymkode: 29eb5...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i uke 15 og prøver å gå litt tur, men bekkenet har begynt å krangle litt. Men det som plager meg mest er at kondisen er heeeelt krise etter at jeg ble gravid! Jeg peser som en hval bare av å gå opp en liten trapp, og jeg er bare 15 uker på vei! Er det flere som har det sånn? 

Anonymkode: 29eb5...796

Har det helt likt. Blir veldig raskt andpusten, kan være bare jeg knyter skoene. Men merker også at jeg kan holde ut en stund allikevel,selv om det raskt føles tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men eg går tur meir eller mindre kvar dag. Ca 30 min.

Anonymkode: 75ed4...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men går en del hver dag og håper at det blir nok. Har ikke overskudd til mer. 

Anonymkode: c9a46...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært aktiv når jeg har orket, og kjent etter hva kroppen synes er greit og ikke. Gåturer har jeg gjort mest av, jeg er ikke den sprekeste kan man si... Men jeg tenker også at alt er bedre enn ingenting.

Er 32+3 nå, og prøver å gå litt hver dag. Kroppen er ikke så kranglete, men tar det litt pent.

Anonymkode: 5bbd4...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke «trent» etter jeg fant ut jeg var gravid. Var kvalm hele tiden og spydde flere ganger for dagen frem til uke 13/14. Hadde heldigvis ferie da, så jeg «slapp» å bli sykemeldt.

Etter det har jeg jobbet 100%, i tillegg har jeg en gutt som ble 1 år i juni og en jente som blir 4 år i desember. Så først er jeg på jobb, og så løper jeg etter ungene hele ettermiddagen. Trening nok😅😅 Er nå i uke 23.

Med de 2 første trente jeg stort sett 2-3 ganger i uken hele svangerskapet, men det orker jeg ikke nå.

Er uansett heldig og har hatt svært lite plager etter kvalmen/spying gav seg. Er egentlig bare trøtt, men kjenner jeg får mer og mer halsbrann.

Anonymkode: bd161...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente ikke aktivt før graviditeten utover ridning, så har ikke begynt med noe mer trening nå. Men går mye turer, både inni skog og på grusvei, svømmer og gjør litt yoga i blant. Er 34+5, fin form, så hadde jeg trent mer aktivt før graviditen hadde jeg sikkert fortsatt med det. Ikke ridd etter uke 14, bare gått turer med hesten. 

Anonymkode: f533a...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...