Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, labine skrev:

Har slått opp med garn og flørter med stoff istedet. Men antar at jeg går tilbake til garnet om en stund. Ender alltid tilbake med garn, selv om det tar litt lengre tid denne runden 

Bare for å klargjøre, stoff som i metervare og ikke noe ulovlig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, labine skrev:

Bare for å klargjøre, stoff som i metervare og ikke noe ulovlig.

:hoho: 

Naiv som jeg er, så tenkte jeg ikke tanken engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

:hoho: 

Naiv som jeg er, så tenkte jeg ikke tanken engang.

😂

Lurer på hva folk som overhører moren min og meg tenker når vi prater på å dra til Grønland og kjøpe stoff ☺️

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som vet hvor stor kvalitetsforskjell det er på "blåst" alpakka? Da tenker jeg på garntyper som pickles cozy, Rauma puno, dsa pus og drops air? Vet ikke om hexa også passer inn her?

Vurderer å strikke gensere til  3 jenter fra 2 til 8 år i julegave i en slik garntype, fant en fin og enkel en på drops sine sider.

Med den dyreste typen på lokalbutikken blir prisen på rundt 300-400 kr per genser, mens med drops air på nett blir den nå under 100 kr per genser.. jeg tenker jo at disse plaggene kanskje har litt begrenset levetid. (Mitt inntrykk er at denne garntypen siger, røyter og tåler begrenset antall vask).

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fortunatus skrev:

Noen som vet hvor stor kvalitetsforskjell det er på "blåst" alpakka? Da tenker jeg på garntyper som pickles cozy, Rauma puno, dsa pus og drops air? Vet ikke om hexa også passer inn her?

Vurderer å strikke gensere til  3 jenter fra 2 til 8 år i julegave i en slik garntype, fant en fin og enkel en på drops sine sider.

Med den dyreste typen på lokalbutikken blir prisen på rundt 300-400 kr per genser, mens med drops air på nett blir den nå under 100 kr per genser.. jeg tenker jo at disse plaggene kanskje har litt begrenset levetid. (Mitt inntrykk er at denne garntypen siger, røyter og tåler begrenset antall vask).

Jeg merker stor forskjell på en genser jeg har laget i DSA Pus og Viking Camel, som nå er et utgått garn. Øvre halvdel er laget i Pus, og den ser like fin ut. Nedre halvdel i Camel, og den er betraktelig mye mer nuppete.

Drops Air er tynnere enn Pus ihvertfall, men ellers liker jeg det godt også. Litt mer nuppete det også.

Jeg har dog aldri opplevd siging med denne type garn, nettopp fordi egenvekten er så lett. Jeg vasker ullklærne mine veldig sjelden (om de ikke blir synlig skitne selvsagt), så der kan jeg heller ikke uttale meg.

Hexa er vel mer en ''chainette''-type garn. Heter det på engelsk ihvertfall. Drops Sky er av samme type. Nydelige garn som holder seg utrolig fint, og ikke nupper så mye som blow garn kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg merker stor forskjell på en genser jeg har laget i DSA Pus og Viking Camel, som nå er et utgått garn. Øvre halvdel er laget i Pus, og den ser like fin ut. Nedre halvdel i Camel, og den er betraktelig mye mer nuppete.

Drops Air er tynnere enn Pus ihvertfall, men ellers liker jeg det godt også. Litt mer nuppete det også.

Jeg har dog aldri opplevd siging med denne type garn, nettopp fordi egenvekten er så lett. Jeg vasker ullklærne mine veldig sjelden (om de ikke blir synlig skitne selvsagt), så der kan jeg heller ikke uttale meg.

Hexa er vel mer en ''chainette''-type garn. Heter det på engelsk ihvertfall. Drops Sky er av samme type. Nydelige garn som holder seg utrolig fint, og ikke nupper så mye som blow garn kan gjøre.

Så bra! Nei, jeg vasker heller ikke ullklærne mine så ofte, men søstra mi vasker alt etter en dags bruk, og er hennes datter som skal få.. og unger griser jo litt mer enn voksne, så tenker de får kjørt seg i vaskemaskinen.

Jeg har en snart 7-8 år gammel hals i puno som jeg merker nå har mistet fasongen sin. Garnet der har også blitt litt stivt, er nok en del røyting. Den vasker jeg 1 gang i året.. 

Liker jo mest å handle lokalt, så kanskje jeg må bare kjøpe den litt dyrere typen.

Endret av Fortunatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agg. Må bare klage min nød til noen som forstår... :fnise: 

Driver og designer en oppskrift nå, og jo mer jeg prøver, jo mer hater jeg den. Ser ut som om jeg vil hekle Jesus' kors. Jeg er ateist.:filer: Vil bare ha en fin stjerne, liksom. Hvor vanskelig kan det være? :bond: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Agg. Må bare klage min nød til noen som forstår... :fnise: 

Driver og designer en oppskrift nå, og jo mer jeg prøver, jo mer hater jeg den. Ser ut som om jeg vil hekle Jesus' kors. Jeg er ateist.:filer: Vil bare ha en fin stjerne, liksom. Hvor vanskelig kan det være? :bond: 

 

Haha kjenner til det problemet selv 😂😂 tegner og tegner, men noen ganger blir det bare ikke som man vil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nå er det på tide å dra med oss denne tråden over i 2020 og jeg bidrar med en farge-selv-video
som jeg håper inspirerer litt. Jeg har SÅ fryktelig lyst til å farge mitt eget garn, men... :rodmer:  Har du farget før?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvd syrefarging, funker på animalsk garn (ull, alpakka, mohair, silke etc.). Garnet bløteste i vann med sitronsyre, deretter kan man dyppe, eller pensle på konditorfarge blandet ut i litt vann. Så skal garnhespene pakkes inn i plastfolie og bakes i microen. Ble overraskende fint! Har lyst å prøve naturfarger også, som sopp og avokado.

Anonymkode: f96c1...4e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passende tråd i disse dager. Jeg veksler mellom å strikke på et skjerf og å strikke Arne & Carlos sin karantene-KAL. Deilig med noe som er fargerikt og går raskt også. :jepp:

Det høres spennende ut å farge garnet selv, men vet ikke om jeg skal begi meg ut på sånt, hehe. Får se om noen av dere prøver og høre hvordan det går. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk planer om å prøve å farge garn, har telespinn symre liggende, men tror jeg skal prøve på noe annet først🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best ensfarget garn, sorry not sorry, men sånn flerfarget garn er bare fint når det er i hespen. Ser at mange på strikkeforumet på Reddit (amerikanere) strikker ALT med slikt garn, og jeg må sitte på hendene og ikke si noe når jeg synes resultatet er stygt som draugen. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker håndfarget garn! 🤩 Helst de som ikke har ekstreme fargeskifter, og har enten bare små spetter eller er ensfarget. Med håndfarget garn får man litt liv i ensfarget garn. :jepp:

Jeg har farget med eddik og konditorfarge. Kokte opp eddikvann, hadde det i ildfast form med fargen og la garnet oppå der. Funket kjempebra. Skal få lagt inn bilde når jeg ikke er på telefon om noen vil se. 😁 

 

Sånn ellers så har jeg hekla helt ekstremt mye i disse koronatider. Hjemmekontor med videomøter = masse hekletid. 🤭 

 

Endret av ^^Belle^^
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er den som kjøper møbler med flest mulig skuffer sånn at jeg kan fylle dem med garn :rodme:.

Det går jo greit så lenge jeg klarer å holde styr på hvilket garn det er (har begynt å legge det i ziplock-poser og merket dem med navn), men har en HAUG av uidentifisert restegarn som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Tenkte å lage en Pom pom rug, men det er så innmari kjedelig å lage dusker:sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i garn med fargeskift. Det har jo eksplodert med slike nøster de siste årene,
men "for lenge siden" fantes de nesten ikke. Jeg lette og lette...og fant noe sokkestrikke-raggsokkgarn
med èn farge og sort. Det var da. Nå kan jeg ikke få sett meg mett på alle de fine sjatteringene som er til salgs.
Litt av alt kan bli fint, men aller helst vil jeg ha dem samlet i noen få fargevarianter som passer sammen.
Noen pleier å ha beige og brunt inni klare sprudlende nøstefarger og da må jeg si stopp, for det klarer jeg ikke.
I dag er det dagen for hemmelige innrømmelser... :fnise: 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er forresten det jeg farget selv (Drops Flora, lysegrå):

IbGS_h4e87ca8n8LzR3LWhMy8Tu8w7qafxKiocxWCwOdAf_LSNNtCY14iSbp6BksSO4J0rcwGQOkFRf5sDIRCnNwan17tnQ7IYRe2g-RteLAr7e5AMT9Ft4u5VN0ts-F-BcjAPQg7cWTR2H2GvNxMYLGowgcEBs9NYp4Tc3Mx_O06UCVCJ6fGlXUq6y9_kOfAL131M02wmb2IwiqY1Vma662n5RUyfhdqUeOdOzrwt8N5xrE9NC2Qu71UnK6XRDKvYW70clHjQvWra-D62hOeFpAJ3Dsh5MKNrOF86ER672TO7GnFH5iGBPP1ITi2lPnMsBF9R1CGGRylL_inHTghWOvYdhD0rTkMfJstNugdmH_amfuEMu2hz6vLVr28Wml1nq802c66z5Si1QsW8qDN4r9BHiLk3mgxsyLv1L5qzAThAn4p6wSmZUPnXA2snUz4dvhJH1JtgkIoji_VqqRPaHLtOv143LgfVPnpfpzkI4UlISTI_K4E9TCBSd6bSd2h7WUOAxdkIlUvRmK5wgOnO3ylYIrhAYJ1Yxp0MRVWaaYJEvzQMFvBxnIN6QiLl4f8GTlmWWS8JJrxrHBS0_Dvm4v1y4iRaFOKbCuYpkVxquoFy_VS9fDNMLyf2yHquhYD5tiNo6axbrJvDJlpenLn2yxL6d2_WGOo7NQYzoEWDFZFglFauWpI8wQztEqNQw=w1344-h1008-no?authuser=0

Og her er sånn det ble ferdig oppstrikket (i dårlig belysning):

image.png.1221920efcf39ce4260b8b74ffe494e6.png

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin Belle! 

Hvordan er deres forhold til strikkeinsta? Altså, strikking på instagram.

Jeg har en instagram-konto jeg deler strikkehverdagen min på, men jeg føler meg veldig "utenfor". Hadde som mål i 2019 å få 500 følgere, men jeg er fremdeles flere hundre unna, og jeg får sjeldent nye følgere. 

Jeg meldte meg på blant annet Raumas test-strikk, men fikk ingen respons og da jeg så de 12 utvalgte, hadde de fleste over 10 000 følgere. Og jeg skjønner jo at de blir valgt. Så bestemte jeg meg for å melde meg på andres test-strikk, og valgte da en størrelse jeg visste få kom til å velge (barneklær), men ingen av mine bilder har fått reposts eller nevnelser i story. 

Er det noen som er gode på det, hva gjør dere? 

jeg driver og prøver å få meg noen venninner, og ser at instagram er en fin kanal å nå folk på. Har blitt kjent med noen der, så jeg er absolutt fornøyd :) Jeg bare føler jeg stanger veldig i veggen, og vet ikke helt hvilken "retning" jeg skal ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...