Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Har mange prosjekter på gang,småprosjekter vel og merke🙈

Sokker,tøfler,luer,votter,fingervanter,pulsvanter,hodeskallesjal,hals.

Må jo ikke glemme oppvaskkluter😁

Endret av flusa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp plukket opp igjen strikkepinnene etter ca. syv års pause. I mellomtiden har jeg både drevet med korssting og maling, men plutselig meldte strikkedillen seg. 

Nå som det har vært black week, så har jeg bestilt ikke mindre enn 4 bestillinger fra hobbii.no. Jeg har bestilt ganske mye garn, og en del pinner i forskjellige størrelser, både rundpinner med utskiftbare deler, og strømpepinner. Masse tilbehør også. Hvor mange bunter med garn jeg har bestilt vet jeg ikke ennå, for bestilte også noen overraskelsespakker (blir spennende å se om det er garn jeg klarer å bruke opp!) En god del av garnet er med typ laaaange fargeskifter, og det er jeg veldig spent på!

Jeg anser meg selv som en nybegynner, selv om jeg har strikket en del før. Har ALDRI fulgt en oppskrift, men har strikket votter, håndleddsvarmere, lue og selvfølgelig skjerf før. Kom over en bok gitt ut i år som heter "Denne boken vil lære deg og strikke", og har lest igjennom. Lærte masse nytt, og har lært å lese oppskrifter, så nå venter jeg bare på at utstyret mitt fra hobbii skal komme!

Jeg kjøpte også tilsvarende bok i samme serie om hekling, det har jeg ALDRI gjort før. Det tar litt lenger tid å gå gjennom boka, men er veldig spent på det, da jeg alltid har drømt om å kunne lage lappeteppe av heklede bestemorruter. 

Nå drømmer jeg om lappetepper, gensere, ulltøy til barna mine, luer og votter til julegaver neste år, kluter og vesker, lange sjal og bare.. ALT! Jeg har vært interessert en stund nå, men jeg tenkte at jeg liksom hadde nok hobbyer, spesielt siden jeg ikke har strikket siden jeg var 24. Men samma det vel! Nå skal det strikkes og leses oppskrifter, og jeg kunne ikke gledet meg mer! Nå kommer ikke garnet fort nok i posten! 😂

I mellomtiden har jeg kjøpt meg én rundpinne i str. 5, og en stor bunt med superwash ull fra europris, bare fordi jeg ikke klarte og vente, og har begynt på et skjerf i det jeg ender opp med å kalle dobbel perlestrikk (rett rett vrang vrang, to rader om gangen og motsatt vei), og det bruser i kroppen av spenning om dagen. Jeg ELSKER det! 😀 

Endret av jaromei
Skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaromei skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp plukket opp igjen strikkepinnene etter ca. syv års pause. I mellomtiden har jeg både drevet med korssting og maling, men plutselig meldte strikkedillen seg. 

Nå som det har vært black week, så har jeg bestilt ikke mindre enn 4 bestillinger fra hobbii.no. Jeg har bestilt ganske mye garn, og en del pinner i forskjellige størrelser, både rundpinner med utskiftbare deler, og strømpepinner. Masse tilbehør også. Hvor mange bunter med garn jeg har bestilt vet jeg ikke ennå, for bestilte også noen overraskelsespakker (blir spennende å se om det er garn jeg klarer å bruke opp!) En god del av garnet er med typ laaaange fargeskifter, og det er jeg veldig spent på!

Jeg anser meg selv som en nybegynner, selv om jeg har strikket en del før. Har ALDRI fulgt en oppskrift, men har strikket votter, håndleddsvarmere, lue og selvfølgelig skjerf før. Kom over en bok gitt ut i år som heter "Denne boken vil lære deg og strikke", og har lest igjennom. Lærte masse nytt, og har lært å lese oppskrifter, så nå venter jeg bare på at utstyret mitt fra hobbii skal komme!

Jeg kjøpte også tilsvarende bok i samme serie om hekling, det har jeg ALDRI gjort før. Det tar litt lenger tid å gå gjennom boka, men er veldig spent på det, da jeg alltid har drømt om å kunne lage lappeteppe av heklede bestemorruter. 

Nå drømmer jeg om lappetepper, gensere, ulltøy til barna mine, luer og votter til julegaver neste år, kluter og vesker, lange sjal og bare.. ALT! Jeg har vært interessert en stund nå, men jeg tenkte at jeg liksom hadde nok hobbyer, spesielt siden jeg ikke har strikket siden jeg var 24. Men samma det vel! Nå skal det strikkes og leses oppskrifter, og jeg kunne ikke gledet meg mer! Nå kommer ikke garnet fort nok i posten! 😂

I mellomtiden har jeg kjøpt meg én rundpinne i str. 5, og en stor bunt med superwash ull fra europris, bare fordi jeg ikke klarte og vente, og har begynt på et skjerf i det jeg ender opp med å kalle dobbel perlestrikk (rett rett vrang vrang, to rader om gangen og motsatt vei), og det bruser i kroppen av spenning om dagen. Jeg ELSKER det! 😀 

Så gøy at du har tatt opp strikking igjen! Kos deg masse!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med flere strikkere jaromei. Det gir jo en hel haug med glede og mestringsfølelse å trylle fram fine ting med pinner og garn. jeg kjenner godt igjen følelsen av at garnet ikke kan komme fort nok så jeg prøver å alltid ha neste prosjekt liggende klart så jeg slipper å vente mer enn nødvendig. :D

Jeg knoter meg gjennom en genser til datteren min. Hvert fjerde rad er knotete å strikke og deler av mønsteret er dårlig forklart så jeg måtte rekke opp halvparten av det jeg hadde strikket og tenke ut en løsning selv. I og med at jeg har brukt hele høsten på å bruke opp en del restegarn har jeg ikke tenkt på eller handlet inn til noe nytt, men i går kveld kikket jeg litt på potensielle nye prosjekter så kanskje skal jeg bestille litt nytt garn snart. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått i mot og stått i mot og jeg har hatt så lyst på fargerikt ganske billig garn, men jeg...står i mot. 
Det kommer tider etter dette og salg vil de alltid ha. Jeg kan ikke påta meg å redde alt garn som muligens
har det vondt der de er. Omsorgsfull hilsen fra Hoppe, den lett garnavhengige. :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne nyhetsbrev fra garnplasser, jeg sa jatakk og tenkte at de hadde sendt ut ett i uka, men de sender hver dag og det er personlig og litt voldsom overtalelse ala nå er det siste innspurt og alt garn i verden kommer til å bli strikket opp, også fra våre lagere...men vi har holdt av noen nøster bare til deg, Hoppetaujenta. SISTE SJANSE før jorda eksploderer!!!!!!

Jeg klarer den biffen og står imot. :nekte: 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (29 minutter siden):

Sånne nyhetsbrev fra garnplasser, jeg sa jatakk og tenkte at de hadde sendt ut ett i uka, men de sender hver dag og det er personlig og litt voldsom overtalelse ala nå er det siste innspurt og alt garn i verden kommer til å bli strikket opp, også fra våre lagere...men vi har holdt av noen nøster bare til deg, Hoppetaujenta. SISTE SJANSE før jorda eksploderer!!!!!!

Jeg klarer den biffen og står imot. :nekte: 

Jeg mottar faktisk ikke slike nyhetsbrev. Det blir rett og slett for mye, og jeg ender opp med å fokusere på nye prosjekter og nytt garn i stedet for å kose meg maks med det jeg faktisk strikker på. Og jeg strikker langt fra nok til å kunne begynne på et nytt prosjekt så ofte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Jeg skal i dette øyeblikk melde meg av samtlige og invitere desemberfreden inn i min innboks. Det blir altfor mye. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaromei skrev (På 28.11.2022 den 6.30):

Så gøy at du har kommet i gang igjen! Jeg synes Petiteknit har gode og fine oppskrifter om du vil ha oppskrifter der man bare skal gjøre som det står og ikke overtenke masse som man må i en del andre😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Diamant20 said:

Så gøy at du har kommet i gang igjen! Jeg synes Petiteknit har gode og fine oppskrifter om du vil ha oppskrifter der man bare skal gjøre som det står og ikke overtenke masse som man må i en del andre😂😂

Tusen takk for tips! Det høres veldig bra ut 😀 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (23 timer siden):

Helt sant. Jeg skal i dette øyeblikk melde meg av samtlige og invitere desemberfreden inn i min innboks. Det blir altfor mye. 

Eller gjer som meg: eg er framleis medlem i all verdens kundeklubbar, men alle slike mailer er merka som søppelpost. Då kan eg hente dei fram om eg skulle ønske det, eg kan få rabatt om det er noko slikt ein eller annan plass, men eg slepp å bli masa på!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har strikka på meg ein ørliten senebetennelse i handa, så her blir det lite strikk og mykje tid til anna tull.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjaselina skrev (2 minutter siden):

Eg har strikka på meg ein ørliten senebetennelse i handa, så her blir det lite strikk og mykje tid til anna tull.  

Uff, den er kjip! Håper det går raskt over, og at du klarer å unngå det i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket ferdig bolen på jakka mi, og driver nå å hekler stabiliserende kant langs der jeg skal klippe opp til hals, ermer og åpning foran. Jeg kjenner at jeg gruer meg, selv om det gikk veldig fint på prøvelappen.

Målet mitt er å være ferdig før jul. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh-heh.. jeg har 6kg garn liggende og ørtenhundredeogti strikkebøker. Jeg strikker hele tiden da, omtrent. Og det går mest til sønnen min, sånn at han kan være god og varm. 
Strikker mest Petiteknit, knittingforolive og myfavoritethings knitwear. Oooog jeg lar meg lett lokke av tilbud

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så var det hun som har tatt opp strikkepinnene etter syv år da. :vinke:

Jeg snubla med lommeboka først inn i black week, black friday, black weekend og cyber monday jeg. 7 bestillinger, hvor kun én av dem ikke er på Hobbii, og jeg vet at jeg får minst 76 nøster i posten. (Minst sier jeg, fordi jeg har bestilt overraskelsespakker også)

Er det lov å være både flau og glad samtidig? Første pakken kom i går, og den var fylt med 3 nøster. En nydelig fargeskiftende bomulls-cake. Og 2 fargeskiftende akrylnøster. Jeg har bestilt garn av mange typer, både ull, bomull, akryl, alpakka, noe mohair-blanding, det meste utenom type ekstreme effektgarn. 

Jeg prøver nå å finne en måte å oppbevare alt dette på. Puh.. Som jeg gleder meg.. O:)

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har fremdeles "islandsgarndilla" og har kastet meg over Plötulopi atter en gang. Det meldes om fremgang. Forrige gang hadde jeg 7 trådbrudd (jeg talte) før jeg hadde fått lagt opp på pinnen, nå er jeg i gang med andre ermet og har så langt (bank i bordet, touch wood og alt det der) ikke et eneste trådbrudd. 

Har så lyst til å mestre det garnet siden genserne blir fantastisk lette. Dessuten liker jeg rundfelling og raglan siden det betyr mindre monteringsarbeid. Som et ekstra pluss er det ganske billig siden det er mange løpemeter på hver "plate". Slekta må bare passe seg - det blir gensere på hele bunten om jeg fortsetter sånn. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel litt i overkant mye garn i beredskap til kommende prosjekt 🙈 Holder meg sånn midt på treet prismessig. Gikk på noen smeller med dårlig billig garn i starten

Strikkekurven er evig kaos 😅😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et tilbud på en haug med børstet alpakka garn på den lokale garnbutikken, Faerytale av Du Store Alpakka. Strikkefasthet var 18m, har ikke lagd prøvelapp ennå dog. 50g = 175 meter.

Kjøpte tre forskjellige farger som passer godt sammen, 10 nøster til sammen. Men vet ikke helt hva jeg vil strikke av dem ennå. 

Noen som har noen ideer å sende min vei? Har ikke så stor strikkeerfaring ennå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...