Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

skruf skrev (7 timer siden):

[...]

Har hatt litt strikke-rastløshet i det siste…..har to prosjekter som jeg ikke har ferdigstilt. En genser fra Skappel som jeg er ferdig med bolen på, og en Hopi-genser som jeg er ferdig med bolen+ett erme. Ble akutt lei. Så tenker jeg bare legger det unna til høsten og heller strikker lettere plagg nå, i stedet for tvangsstrikking.

Flere som plutselig blir akutt lei og får tørke? 5-6 år siden jeg begynte å strikke og bortsett fra da jeg ble skikkelig syk, akuttinnlagt og det ble oppdaget at jeg var kritisk kreftsyk så har jeg alltid strikket… den første uka jeg var innlagt strikket jeg ingenting, men de to neste ukene så strikket jeg et per babysokker og begynte på ei lue til mannen min. Så denne strikketørken nå er uvant. Jeg satt t.o.m å strikket i timesvis mens cellegiften tikket inn. Men de siste månedene så har jeg kjempet for å bli ferdig med multe-genseren. Og er så lei av mønsterstrikk at jeg skal bare strikke ensfarget ei stund 

Min erfaring er at det er lurt å ferdigstille det man strikker, og kanskje presse seg selv litt for å få det ferdig. Har altfor mange ufo-er liggende, og jeg ender omtrent aldri opp med å gjøre dem ferdig om de først blir lagt bort. 🙄

Samtidig skal jo strikking være lystbetont og gøy. Jeg har strikket i mer enn 25 år, og har hatt flere perioder hvor jeg har strikket lite eller ingenting, men så kommer strikkelysten over meg igjen. 😊

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønt blad skrev (28 minutter siden):

Min erfaring er at det er lurt å ferdigstille det man strikker, og kanskje presse seg selv litt for å få det ferdig. Har altfor mange ufo-er liggende, og jeg ender omtrent aldri opp med å gjøre dem ferdig om de først blir lagt bort. 🙄

Samtidig skal jo strikking være lystbetont og gøy. Jeg har strikket i mer enn 25 år, og har hatt flere perioder hvor jeg har strikket lite eller ingenting, men så kommer strikkelysten over meg igjen. 😊

Heldigvis bare to ufoer, de skal ferdigstilles til høsten……får sikkert fart på meg når det begynner å bli kaldt siden den ene er i ren ull og den andre i lammeull 😄 

Tror det kan ha litt med at det er sommer å gjøre også; det frister mere å sitte med mindre og lettere plagg enn store ullgensere. 

Jeg bruker alltid å holde på med flere prosjekter samtidig; noe enkelt noe i tilfelle besøk eller noe på tv som tar fokus, og noe mere krevende til når jeg er alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for garntips Grønt Blad. Alpaca klør jeg like mye av som pusegarn, så det utgår dessverre også, men cashmere kan kanskje fungere. :) 

 

Jeg holder også alltid på med flere prosjekter samtidig, særlig hvis ett av dem er spesielt tidkrevende eller krever at man følger nøye med på mønster. Da må jeg ha noe mer lettvint til TV-titting eller hvis jeg trenger avveksling. Jeg pleier ikke å ha UFOer, men akkurat nå venter en jakke på montering. Må bare finne fram symaskinen fra bakerst i kottet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (10 minutter siden):

Takk for garntips Grønt Blad. Alpaca klør jeg like mye av som pusegarn, så det utgår dessverre også, men cashmere kan kanskje fungere. :) 

 

Jeg holder også alltid på med flere prosjekter samtidig, særlig hvis ett av dem er spesielt tidkrevende eller krever at man følger nøye med på mønster. Da må jeg ha noe mer lettvint til TV-titting eller hvis jeg trenger avveksling. Jeg pleier ikke å ha UFOer, men akkurat nå venter en jakke på montering. Må bare finne fram symaskinen fra bakerst i kottet. 

Ja, enig med deg i at det er lurt å ha et lettvint tv-vennlig prosjekt ved siden av noe som krever mye mønsterfokus og konsentrasjon. Tenker ikke på det som ufoer.

Kasjmir er supert mtp. kløe. Kasjmir har lavere micron enn merino, og er vel det mest kløvennlige man kan ha. Jeg har strikket en genser i ren kasjmir til en baby med atopisk eksem, og det gikk bra. Har også brukt det som følgetråd til merino til barn som klør av alpakka og mohair. Det har også gått bra. Håper du deler hva du lander på. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Arkana skrev (På 17.6.2022 den 9.58):

Veldig fint teppe Kruset! :jepp:

Jeg har strikket overraskende lite i det siste, men holder fremdeles på med Avena. Har bestilt garn til Olive cardigan og så har jeg litt lyst til å strikke denne også, men må tenke ut hva slags garn jeg skal bruke i så fall.  Jeg er sikkert sær, men det irriterer meg at så mange plagg inneholder kid silk, silk mohair eller lignende. Det virker som det er veldig "på moten" nå, men jeg utstår ikke slike garn og vil heller ha flere plagg i ikke-pusete garn. Det er vanskelig å erstatte dem med noe annet også siden de er så tynne og det kan ikke bare utelates heller. Olive cardigan var heldigvis grei, for siden det skal være to tråder silk mohair, og ikke bare én slik det ofte er i oppskriftene, kan jeg bare bruke to tråder merino i stedet. :) 

Jeg er heller ikke så glad i mohair, liker ikke pusete plagg. Jeg bruker Knoll Noble i stedet for de tynne silk mohair variantene. Noble er en blanding av babymerino og kasjmir, myk og deilig uten pusefluff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg trenger litt hjelp og håper at dere kloke hoder kan gi meg råd. Jeg har funnet en oppskrift som bruker to tråder, en tråd i garngruppe A og en i gruppe C. Nå vil jeg helst strikke med bare en tråd, men hva slags garngruppe skal jeg velge da? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg sett både på pinnestørrelse i oppskriften og total løpelengde på garnet og funnet et garn som matcher løpelengden til garn A + C til sammen. Hvis det er en kjent oppskrift som du kan forvente at mange har strikket kan det også hjelpe å google garnalternativ til det plagget, for da vil du få tips til hva andre har brukt. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Garnstudio/Drops blir A+C= D. De har vel bare ett garn i den garngruppen så hvis du evt ikke ønsker å strikke med akkurat det garnet kan du se på denne siden hvor du finner garnalternativer til Drops Melody, så da bør det være enkelt å finne et garn du liker til å erstatte de som står i oppskriften. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig med en minstenjakke fra klompelompe, og skal starte med minstenbukse i kveld i fin gulfarge. Til babyen i magen. 
Hår ganske fort når det er ministørrelse selv om jeg ikke er dreven strikker. 

Dette settet (hvorfor blir den ikke embed?)

https://www.instagram.com/p/CTsZC02MnU8/?igshid=YmMyMTA2M2Y= 
 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Pølsevann!

Jeg synes det er trist at ingen vi kjenner skal ha (flere) barn, bare fordi det er så mange fine babyklær jeg har lyst til å strikke. Får spare på dem til jeg får barnebarn om en 15 års tid. :ler:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en Foxtales sweater https://www.ravelry.com/patterns/library/foxtales

og et From Grandma with love-lappeteppe: 

https://www.ravelry.com/patterns/library/from-grandma-with-love
Strikker desidert mest på sistnevnte, siden det er i sommerfarger, mens genseren er i høstfarger. 
Ja, og så har jeg noen UFOer, da… 🙄 

 

For å svare på spørsmålet i HI (første gang i denne tråden), har jeg altfor mye garn, som er lagret overalt! Mesteparten av typen dyrt, håndfarget garn. 🤪🙈😬

Anonymkode: d8bcb...271

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fargerik glede som varer spør du meg. :jepp: 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fine ting dere strikker! Jeg skal forhåpentligvis begynne på Tiny tulips kjolebody fra KFO i kveld. Håper jeg får det til 😊

IMG_3949-thegem-product-single.jpg

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg holdt på med håndarbeid nå, for det blir for varmt og jeg er en smule uinspirert, 
men jeg vurderer å sette i gang med et lite pledd til barnevogn. Kanskje blir det større - kanskje ikke. 
Hovedsaken er å ha noe hyggelig å holde på med i hendene. 🧶 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor visst ikke samme sted vi, Hoppe, for jeg synes det er himmelsk å ha et tykt og deilig strikketøy på fanget i nordavinden og regnet. 😄

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det kan vi ikke gjøre. Så heldig du er. Skulle gjerne hatt "nordavind og regn" nesten hele sommeren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 22.7.2022 den 13.07):

Nei, det kan vi ikke gjøre. Så heldig du er. Skulle gjerne hatt "nordavind og regn" nesten hele sommeren. :) 

Etter værmeldinga å dømme så blir det sånn de neste ukene. :sukk:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker en jakke i bomull til sommers bruk. Fri fantasi, så aner ikke hvordan den blir tilslutt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg skal få baby i desember og er endelig frisk nok til at jeg orker å strikke litt 😊 Jeg var så dårlig at jeg kastet opp bare av å se på strikkesakene mine (skulle ønske det var tull!). 

Uansett, hva strikker dere til vinterbaby? ❤ Jeg har begynt på Ankers kyse fra PetiteKnit. 

Har dere tips til en semi-nybegynner som meg? Jeg har strikket mange voksengensere, men har ikke prøvd meg på farger, mønstre eller tekstur ennå. Kunne godt tenke meg å prøve meg på sparkebukser for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...