Gå til innhold

Hvorfor norske menn ikke vil gifte seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi det ikke finnes noen fordeler med å være gift.

Shit, da er det jaggu dumt at så mange er uenig med deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.8.2018 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Fordi man har alt og tape og ingenting å vinne på det ved at man kan bli tvunget til å gi vekk egne eiendeler når konen skiller seg fra deg.

Anonymkode: 9aa25...259

Ikke hvis man stiller likt i utgangspunktet, som de fleste unge gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du unntaket som bekrefter "regelen". Det er faktisk ganske umulig å finne seg en mann som vil gifte seg og ha barn, og som det i tillegg klaffer med. Det er enten det ene eller det andre liksom, og han som vil gifte seg og ha barn han er den vanskeligste å finne.

Anonymkode: 88824...7ff

De fleste, menn som kvinner, gifter seg. De fleste som frir er menn, og de aller færreste av dem gjør det nå av andre grunner enn at de vil gifte seg med den de frir til. Han du siterer er overhodet ikke noe unntak, han er et uttrykk for normalen. Hvilket er helt bra og fint, altså, men det er ikke noe unntak som bekrefter regelen. Det er normaltilstanden.

At du føler det er "ganske umulig" å finne seg en mann som det klaffer med og som også vil gifte seg og ha barn er så sin sak, det er selvfølgelig synd at du opplever det slik, men de aller fleste som ønsker det finner seg nå en slik mann både i Norge og i andre land. Det er mange skilsmisser også, men det er en annen sak enn ekteskapsvegring og er heller ikke spesielt begrenset til menn.

Anonymkode: 07a98...7c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 16.46, Majott skrev:

Ikke hvis man stiller likt i utgangspunktet, som de fleste unge gjør.

 

Eller at det er jentene / kvinnene som har best lønnsutsikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 10.26, Rucula skrev:

Man tar med seg ut det man tok med seg inn i ekteskapet

Forhåpentlig vis varer ekteskapet en stund, og da vil man teoretisk sett kunne ende opp med å komme dårligere ut av det enn man ville gjort ved å være samboer. Det man erverver i perioden man er gift skal deles (med enkelte unntak som eksempelvs arv). Men etter min mening er det så mange andre fordeler med ekteskap at det ikke er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.8.2018 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke finnes noen fordeler med å være gift.

Anonymkode: 662f2...fed

Det er mange fordeler ved å være gift. Man stiller langt sterkere på en rekke områder. Ekteskapsloven er et sikkerhetsnett mange ikke forstår rekkevidden av før det er for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, og har ikke lyst å gifte meg. 😂 Å bruke masse penger på den klassiske bryllupsfesten forstår jeg ikke poenget med. Ikke ønsker jeg heller å ta på meg kjole og "feire kjærligheten" foran venner og familie. Men jeg vil heller ikke ha en billigseremoni på rådhuset (?) - jeg ønsker ikke å gifte meg i det hele tatt. Det er en symbolsk handling som jeg ikke forstår poenget med. Samtidig så har jeg en forestilling om at folk føler seg mer "låst" i forholdene sine om de er gifte - uavhengig av om de uansett har boliglån og barn sammen. Ønsker ikke at noen skal føle seg låst med meg.

Er også skilsmissebarn.

Anonymkode: 844df...f73

Ekteskap er ingen symbolsk handling. Det er en formell handling som gir en rekke positive rettslige virkninger for de som gifter seg. I tillegg er det hyggelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brunello said:

Ekteskap er ingen symbolsk handling. Det er en formell handling som gir en rekke positive rettslige virkninger for de som gifter seg. I tillegg er det hyggelig.

For mange av oss så er det, i stor grad, en symbolsk handling. Mange av de fordelene en får ved å være gift kan en avtale mellom seg. Også ved avtale er det noen fordeler som en likevel går glipp av, men det er da opp til den enkelte om de ønsker å leve med det istedenfor å skulle gifte seg. Jeg har forståelse for at du synes at det er "hyggelig", men det finnes en del der ute som ikke er enig i det. Jeg personlig hadde aldri syntes at en stor fest med venner/familie var hyggelig. Det er bare ikke noe for meg. Om jeg ender opp med noen som virkelig ønsker å gifte seg så blir det ekteskap på den enkleste måten. Har ikke noe ønske om hvit kjole og bryllupfest. 

Anonymkode: 844df...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange av oss så er det, i stor grad, en symbolsk handling. Mange av de fordelene en får ved å være gift kan en avtale mellom seg. Også ved avtale er det noen fordeler som en likevel går glipp av, men det er da opp til den enkelte om de ønsker å leve med det istedenfor å skulle gifte seg. Jeg har forståelse for at du synes at det er "hyggelig", men det finnes en del der ute som ikke er enig i det. Jeg personlig hadde aldri syntes at en stor fest med venner/familie var hyggelig. Det er bare ikke noe for meg. Om jeg ender opp med noen som virkelig ønsker å gifte seg så blir det ekteskap på den enkleste måten. Har ikke noe ønske om hvit kjole og bryllupfest. 

Anonymkode: 844df...f73

De aller fleste har ikke samboeravtaler eller har avtaler som er for dårlig. Jeg skrev ingen stederat det var stor fest og hvit kjole som gjør ekteskapet hyggelig. Handlingen er i seg selv hyggelig (i alle fall etter min mening).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler kanskje om hva menn man tiltrekker seg? Alle eksene mine ville gifte seg. 3 fridde og nå er jeg lykkelig gift. :)

Anonymkode: 78481...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en mann fungerer det sånn her: Hvis han har mulighet til å få seg noe rundt om kring, er det ikke noe poeng i å gifte seg. Hvis han har problemer med å få seg noe rundt om kring, er det en fordel å gifte seg. 

Men du ser sikkert ikke de mannfolkene som med fordel kunne ha giftet seg, for de er ikke pene nok for deg.

Anonymkode: c6fdd...296

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Brunello skrev:

Forhåpentlig vis varer ekteskapet en stund, og da vil man teoretisk sett kunne ende opp med å komme dårligere ut av det enn man ville gjort ved å være samboer. Det man erverver i perioden man er gift skal deles (med enkelte unntak som eksempelvs arv). Men etter min mening er det så mange andre fordeler med ekteskap at det ikke er relevant.

Jeg håper de fleste synes kjærligheten og familien er viktigere enn å sitte å telle kroner og øre på slutten av mange års samliv. 

Menn har ofte tjent mer, men kvinnen har gjerne jobbet mye gratis i form av barnepass og husarbeid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Fordi jeg vil ikke ha barn, og dermed er ekteskap poengløst.
Jeg er heller verken religiøs eller tradisjonell.

Jeg har lite lyst på samboer i tillegg, jeg liker fred, ro og frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de det, da? Hvor har du det fra? Har du noen faktisk forskning og statistikk som viser det, eller er det sånn at én mann du kjenner er redd for å gifte seg, og så generaliserer du ut fra det..? 

Anonymkode: 64327...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.8.2018 den 13.24, Brunello skrev:

Det er mange fordeler ved å være gift. Man stiller langt sterkere på en rekke områder. Ekteskapsloven er et sikkerhetsnett mange ikke forstår rekkevidden av før det er for sent.

Sikkerhet for hvem i første rekke??

Tror det er mange grunner til at menn nøler. Historien om skilte menn som mister alt og ender på hybel med store bidragsregninger og alkohol problemer er seiglivet. Min fetters samboer var utro, hadde de vært gift ville det blitt hans skjebne. Heldigvis var det kun samboere og han stilte sterkere ved bruddet og hadde råd til å beholde huset.

Endel kvinner har og ideer om det perfekte drømmebryllupet som hvor fallhøyden er enorm. Dessuten blir man nådeløst sammenlignet med venninners bryllup. Musikk, lokale, fest, taler, dekorasjon, tema, romantikk osv. 

Ikke alle menn har en kompis gjeng. Ikke å bli arrangert utdrikkingslag for blir et tydelig tegn på egen status for mange.

Familier med store interne problemer er det ikke stas å samle. Mye politikk i hvem, hvordan, sted, invitasjoner, forskjellige tradisjoner i to familier osv

Det letteste blir å utsette....

Btw: Er selv gift.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen er nok fordi mannen somregel kommer dårligst utav det økonomisk. Vanligvis har mannen mer verdi, høyere lønn og generelt sett mer penger.. ved et brudd sitter han igjen me betydelig mer om han ikke er gift. 

En annen ting kan være selve bryllupet... det har på en måte blitt kvinnens greie. Mannen bare gjør som kvinnen sier og blir med i bryllupet som kvinnen har planlagt. 

Jeg er kvinne og har alltid sagt jeg aldri skal gifte meg... men når jeg har blitt eldre har jeg innsett at jeg definitivt skal gifte meg om det passer seg. Jeg skal derimot aldri ha et bryllup. Men signerer gjerne noen papirer på et kontor.

Anonymkode: e39b0...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke råd

Anonymkode: f07a7...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har aldri noen gang skjønt meg på rare folk som ønsker noe så dumt som å gifte seg. Bundet og ødelagt fritid.😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...