Gå til innhold

Førerkort for kun automatgir - erfaringer?


Anonym321!

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man må ikke det , men er du vant til manuell kan du begynne å lete etter clutchen og girspaken når du kjører automat. 

Anonymkode: c4f71...7af

Jeg har selv bare hatt biler med manuelt gir, men har kjørt biler med automat mange ganger. Det er sikkert bare vanen, men jeg føler meg mye tryggere med manuelt gir, har mye mer føling med bilen da, synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, WCKD skrev:

Du trenger ikke lete så lenge, på de aller fleste biler står den der fortsatt, i en eller annen form 😉 

Husk også på at de fleste automatbiler, om ikke alle, kan gires manuelt (opp og ned, men ikke rundt om kring som ved vanlig gir) men mangler koblingspedalen. 

Anonymkode: 6b021...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg har selv bare hatt biler med manuelt gir, men har kjørt biler med automat mange ganger. Det er sikkert bare vanen, men jeg føler meg mye tryggere med manuelt gir, har mye mer føling med bilen da, synes jeg.

Det er mer en psykisk sak. 

Anonymkode: 6b021...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer en psykisk sak. 

Anonymkode: 6b021...a80

Nei, det er faktum at du har mer føling med bilen da det er du som girer og ikke girkassa selv...

Anonymkode: a4716...4b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har førerkort for manuell. Kjører daglig manuell når jeg er på jobb (servicebil) men min private bil er en med automat.

Veksler daglig mellom disse to og det går helt automatisk, tenker ikke over det engang. Begge deler er like lett. Det er bare en vanesak, til slutt tenker man ikke over at man girer selv, det bare skjer.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktum at du har mer føling med bilen da det er du som girer og ikke girkassa selv...

Anonymkode: a4716...4b2

I så fall er det vel elbil som er tingen, ingenting gir deg bedre følelse med motoren enn en el-motor som er direkte koblet til hjulene (via reduksjonsgir selvsagt) uten noe "dill" imellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg jobber ikke som pizzabud og kjører likevel manuelt gir gjennom jobben konstant. Og jeg har fått leiebil med manuelt gir i alle land jeg har leid bil bortsett fra USA.

Du vet jo egentlig hvordan du skal gire, hvorfor tar du ikke med deg bilen til en svær plass og trener på giringen? 

Anonymkode: a4716...4b2

Jeg leier bil med automatgir i utlandet, det er jo bare å be om å få det. Har ennå ikke vært noe sted, hvor det ikke var ett alternativ.

Anonymkode: 4a5cc...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Det er mer en psykisk sak. 

Anonymkode: 6b021...a80

I en automat er det ingen direkte forbindelse mellom motor og hjul, mer en slags væskekobling. Så, nei, dette er ikke psykisk, men rent mekanisk. Det er derfor at man bruker automater for biler som skal hoppe mye: De brå bevegelsene i apparatet vil ikke skade mekanikken like mye som om det er en direkte, metallisk forbindelse mellom hjul og motor.

MikeWilsonJumpShot1.jpg

Anonymkode: 042e6...1b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på lappen manuell gir for 4 år siden, hadde hatt det meste som var obligatorisk, men fikk dessverre epilepsianfall så måtte avbryte. 

Begynde på igjen i for 2 år siden, valgte da automat, og kjøpte meg bil med automatgir. 

Gikk helt fint og ta lappen med automatgir, det kostet ikke noe mer, men jeg brukte veldig lang tid da jeg var så redd haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun førekort på automatgir og det har aldri vært et problem. Hatt lappen i fem år og jobber i hjemmesykepleien. 1 av 10 biler der er manuell og da kjører jeg bare ikke den. Leiebil når min bil har vært på verksted har heller ikke vært noe problem, ei helle leiebil i utlandet, er bare å spesifisere at den skal være automat :)

Anonymkode: 379ca...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/17/2018 at 6:10 AM, TMB said:

Poenget er vel at man aldri kan vite hvilke situasjoner som man vil havne i senere i livet... 

Får ta førerkort på klasse BE, buss og lastebil i samme slengen, da?

Vet jo ikke hvilken situasjon man havner i senere i livet..

sikkert kjekt å ha, så har man muligheten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2018 at 11:24 PM, AnonymBruker said:

Du kan gå fra manuelt gir til automat uten problem. Men kjører du opp med automat, så har du slik jeg skriver over ikke lov til å flytte en manuelt gir bil med koblingspedal så mye som en cm, uten ledsager. 

Tor du at du bare kan kjøre opp med en manuell bil etterpå eller senere, så må du tro omigjen. Fordi en kjøreskole skal låne deg bilen til oppkjøring, og det gjør ingen kjørelærer med respekt for eget yrke uten å se og oppleve at eleven kan behandle bilen før oppkjøring. 

Så derfor så santt eleven har føtter og armer i behold, og kan bruke disse, er min klare meni g og anbefaling til alle, kjør opp og få et førerkort uten begrensninger på at det bare er biler uten koblingspedal du har førerkort på. (For ordens skyld, jeg har ikke alle lemmer i 100 % brukbar stand.)

Anonymkode: 6b021...a80

Du kan kjøre opp med hvilken som helst bil du vil så lenge den er godkjent av statens veivesen. Folk pleier å låne bilen av kjøreskolen de tilhører fordi det er enklest, ikke fordi de må. Du er veldig bastant til å ikke ha peiling...

Anonymkode: c21b0...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er for evneveik til å kjøre opp med manuell, har man vel neppe så mye på veiene å gjøre.

Anonymkode: 9d4c8...e46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om man er for evneveik til å kjøre opp med manuell, har man vel neppe så mye på veiene å gjøre.

Anonymkode: 9d4c8...e46

Men hvorfor har det vært sånn i USA da at de fleste har førerkort for kun automat framfor førerkort for manuell de siste årene? Jo, der finnes det nesten bare automatbiler og jeg tror ikke at alle på veien der er evneveike..

Anonymkode: 71f33...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har det vært sånn i USA da at de fleste har førerkort for kun automat framfor førerkort for manuell de siste årene? Jo, der finnes det nesten bare automatbiler og jeg tror ikke at alle på veien der er evneveike..

Anonymkode: 71f33...df8

Det er ikke eget førerkort for automat i USA. Alle tar lappen på automat, vil man kjøre manuell får man lære seg det på egen hånd. Alle har lov å kjøre begge deler. 

Det går nok samme veien her etterhvert, om få år vil det neppe være mulig å få kjøpt nye kjøreskolebiler med manuell kasse siden ikke-hybrider ikke vil klare utslippskravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har det vært sånn i USA da at de fleste har førerkort for kun automat framfor førerkort for manuell de siste årene? Jo, der finnes det nesten bare automatbiler og jeg tror ikke at alle på veien der er evneveike..

Anonymkode: 71f33...df8

Eh...har du sett førerkortkrava i Uniten? Er du klar over at de visse steder har dobbel dødelighet og ulykkesfrekvens av det vi har her? USA er ikke preget av kompetente sjåfører, godt vedlikeholdte biler, eller noe særlig kompetanse rundt dette med å beherske sin bil.

https://www.economist.com/united-states/2015/07/04/road-kill

Anonymkode: 042e6...1b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh...har du sett førerkortkrava i Uniten? Er du klar over at de visse steder har dobbel dødelighet og ulykkesfrekvens av det vi har her? USA er ikke preget av kompetente sjåfører, godt vedlikeholdte biler, eller noe særlig kompetanse rundt dette med å beherske sin bil.

https://www.economist.com/united-states/2015/07/04/road-kill

Anonymkode: 042e6...1b8

Det er mye verre enn det, dødsfall i trafikken er nesten 5 ganger høyere (regnet pr. 100,000 innbyggere) i USA i forhold til i Norge. Tyskland ligger på ca. det dobbelte av Norge. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en automat er det ingen direkte forbindelse mellom motor og hjul, mer en slags væskekobling. Så, nei, dette er ikke psykisk, men rent mekanisk. Det er derfor at man bruker automater for biler som skal hoppe mye: De brå bevegelsene i apparatet vil ikke skade mekanikken like mye som om det er en direkte, metallisk forbindelse mellom hjul og motor.

MikeWilsonJumpShot1.jpg

Anonymkode: 042e6...1b8

Det der var faktisk meg på vei til skolen for å levere ungene i dag.. 😱

Anonymkode: 4ef51...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der var faktisk meg på vei til skolen for å levere ungene i dag.. 😱

Anonymkode: 4ef51...55b

Shaken, not stirred? 😄

Anonymkode: 042e6...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg leier bil med automatgir i utlandet, det er jo bare å be om å få det. Har ennå ikke vært noe sted, hvor det ikke var ett alternativ.

Anonymkode: 4a5cc...345

Og jeg har flere ganger opplevd at automat er nesten dobbelt så dyrt som manuell. For meg er det ikke verdt det. 

Anonymkode: e1b31...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...