Gå til innhold

Førerkort for kun automatgir - erfaringer?


Anonym321!

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som har tatt billappen for kun automatgir? Noen erfaringer her og er ikke det litt rimeligere enn å ta for manuelt gir?

Hadde noen kjøretimer for noen år siden og da strevde jeg litt med giring.. Jeg avbrøyt oppkjøringsplanen da det oppstod endring i livssituasjonen min, men er nå klar for å prøve på nytt! Busser når jeg har behov for det, så det er ikke noen krise. Men jeg ønsker å ha mulighet for å kunne kjøre bil, og kunne hjelpe til mer i framtiden når barnet mitt er større.

Ønsker å få tatt lappen fortest mulig og siden vi (samboer) har kjøpt en relativt ny automatgir-bil ser jeg ikke noe stor grunn for å ta lappen for manuelt. 

I tillegg tenker jeg at det er vel bedre å ha lappen for automat enn å ikke ha lappen i det hele tatt? 😊 Noen som fraråder det på det sterkeste? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Det er ikke mye å spare. Girspaken er en ganske liten del av opplæringen og du begrenser deg mye. Plutselig må du låne en bil i inn eller utland og har laget deg masse begrensninger for å spare noen få kroner. Jeg har hvertfall kjørt mange biler og glad jeg ikke har begrenset meg til min egen automatbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun automat og det er ikke noe problem, manuell biler er på vei ut, flere merker kommer kun i automat nå.

Anonymkode: 042bb...0c3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er noe problem, men jeg tror heller ikke du vil få noen problemer med å gire når du først får øvd deg. Til slutt tenker du ikke over at du girer:)

Anonymkode: 77372...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene med giringen går seg til etter hvert. Jeg slet også veldig med det i starten! Her jeg bor er det faktisk dyrere med kjøretimer med automat. Kjedelig å begrense seg og i tillegg betale mer for det.

Anonymkode: 227ca...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med å bare ha lappen for automatgir, men her er mine synspunkter: Det er naturlig nok bedre å ha automatlappen enn å ikke ha lappen i det hele tatt, for det er jo veldig mange biler som har automatgir i dag, og det blir nok stadig flere i årene som kommer ettersom det har blitt veldig populært i Norge. Enkelte utgaver av visse bilmerker selges nå bare med automat siden det er etterspurt. 

Jeg vil nok likevel råde deg til å ta lappen for manuelt gir også, siden det fortsatt er en del biler som har det. Mange biler, gjerne litt billigere biler har fortsatt manuelt gir, og selv om dere kanskje ikke kjøper en av disse, vil man fortsatt kunne finne mange leiebiler med manuelt gir, samt biler som disponeres av arbeidsgivere osv. 

Anonymkode: fb4ac...dd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I flg statens vegvesen er det mer og mere vanlig å kun ta lappen på automat nå. Årsaken er el-bilene. 

Anonymkode: a713b...fe3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt å gire manuelt er virkelig ikke vanskelig! Den bilen jeg hadde til disposisjon etter å ha fått førerkort, hadde rattgir. Det hadde vel skremt vettet av dere unge idag, tenker jeg. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk å kun kjøre automat. Anbefaler det til alle som gidder å høre. Ønsker du å kunne kjøre med gir også er det bare en oppkjøring som skal til i etterkant, men tror du finner ut at det ikke er så viktig...

Anonymkode: f6cac...446

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun automat og det er ikke noe problem, manuell biler er på vei ut, flere merker kommer kun i automat nå.

Anonymkode: 042bb...0c3

Det du sier er feil! Du kan fortsatt kjøpe biler med manuell. Men, han Ola Dunk velger å gå opp i pris, og låner over evne for å få en topp utstyrt bil, og da følger automaten med. Det går helt fint å velge en rimeligere utgave med manuelt gir fortsatt. Det finnes klart noen utgaver som fåes kun med automat, men der er framdriftsmetode som avgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ta vanlig førerkort for manuell, da kun automat kan begrense deg den dagen du skal kjøre en bil som ikke er din f. eks. leiebil, låne bilen til noen andre, i jobbsammenheng som det står her for eksempel.

 

Sitat
  • Disponering av firmabil iht policy. Førerkort for manuelt gir er en forutsetning

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å ta kun med automatgir. Heller ikke noe problem om en skal leie. Du trenger muligens ikke så mange kjøretimer om du sliter med giring, Om behovet er der, så går det fint å kjøre opp med manuell gir seinere.

Anonymkode: 00acd...f57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener du absolutt bør ta på manuelt, vet ikke hva dem snakker om.

Hvor ofte kommer du i situasjoner der du bør kunne kjøre manuelt? Kanskje én gang annenhvert skuddår?

Vil råde deg til å ta på automat. Mye enklere, kjappere og sparer deg for mange tusen kr.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, puppi skrev:

De som mener du absolutt bør ta på manuelt, vet ikke hva dem snakker om.

Hvor ofte kommer du i situasjoner der du bør kunne kjøre manuelt? Kanskje én gang annenhvert skuddår?

Vil råde deg til å ta på automat. Mye enklere, kjappere og sparer deg for mange tusen kr.

Leiebiler, biler hvis man er med i bilkollektiv, biler man låner, biler som arbeidsgiver disponerer etc. Man kan raskt stå i en situasjon der det kun er en bil med manuelt gir tilgjengelig, og derfor bør man fortsatt ta "fullt" førerkort. 

Anonymkode: fb4ac...dd8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiebiler, biler hvis man er med i bilkollektiv, biler man låner, biler som arbeidsgiver disponerer etc. Man kan raskt stå i en situasjon der det kun er en bil med manuelt gir tilgjengelig, og derfor bør man fortsatt ta "fullt" førerkort. 

Anonymkode: fb4ac...dd8

I tillegg hvis man er i mindre utviklede land på ferie og et flertall av bilene har manuell girkasse..

Anonymkode: fdb5b...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg hvis man er i mindre utviklede land på ferie og et flertall av bilene har manuell girkasse..

Anonymkode: fdb5b...ba8

Ja, det er også et poeng. Tror det er mange som ser for seg at de ikke trenger å kjøre manuell bil uansett, men det viser seg senere i livet at det kan være greit likevel. Og forskjellen er faktisk ikke så stor, de fleste friske kan lære å gire. Er selvfølgelig noe annet hvis man har sykdommer/funksjonshemning etc. da kan det være fint å ta kun for automat heller enn å ikke ha lappen i det hele tatt. Men andre bør ta vanlig førerkort. Tipper vi fortsatt vil se en del manuelt de neste 10 årene hvertfall. 

Anonymkode: fb4ac...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du ingen du kan øvelseskjøre med? Det vil spare deg for masse penger.

Har selv valgt å kjøre opp til kun automat, pga helsemessige årsaker, og ikke hatt noe problem med å kun ha førerkort på automatbil. Kjøretimene var dyrere for automat, men jeg trengte langt mindre, så endte uansett opp med å spare masse penger.

Det jeg tenker at du bør evnt ha i tankene er at ifht bilkjøring ( av andre biler ) i en evnt jobbsammenheng. Ja, det blir flere og flere som velger automat ved kjøp av ny bil, men mange firmabiler har manuell girkasse.

Anonymkode: 2b587...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var for meg dyrere å ta førerkort på automat. Men aldri angret, før jeg begynte i jobb med firma biler med manuell giring. Det løser seg jo, men det er irriterende.. men på en annen side så tviler jeg sterkt på at jeg ville ha klart å kjøre bil med manuell giring 

Anonymkode: d81d4...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Leiebiler, biler hvis man er med i bilkollektiv, biler man låner, biler som arbeidsgiver disponerer etc. Man kan raskt stå i en situasjon der det kun er en bil med manuelt gir tilgjengelig, og derfor bør man fortsatt ta "fullt" førerkort. 

Anonymkode: fb4ac...dd8

Fint at du (og alle andre) kjenner TS sitt behov, bedre enn henne selv! :nordvesta:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, puppi skrev:

Fint at du (og alle andre) kjenner TS sitt behov, bedre enn henne selv! :nordvesta:

Poenget er vel at man aldri kan vite hvilke situasjoner som man vil havne i senere i livet... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...