bondekone Skrevet 6. november 2018 #221 Del Skrevet 6. november 2018 Så bra med forståelsesfull lege! Går selv på letrozol nå, mine bivirkningen har vært å bli ganske kvalm, men utover det er det jo en relativt ukomplisert medisin. Hvilken prøveperiode er dere i, og hvor lenge siden er det siden du gikk på noe hormonprevansjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. november 2018 Forfatter #222 Del Skrevet 6. november 2018 48 minutter siden, bondekone skrev: Så bra med forståelsesfull lege! Går selv på letrozol nå, mine bivirkningen har vært å bli ganske kvalm, men utover det er det jo en relativt ukomplisert medisin. Hvilken prøveperiode er dere i, og hvor lenge siden er det siden du gikk på noe hormonprevansjon? Jeg sluttet på p-piller i juni, vi er i PP4 bare. Jeg har hatt kluss med syklusen min siden jeg begynte på p-piller for 4-5 år siden, så begynner å bli ganske lei av en kropp som ikke er i «rute». Så vidt jeg har skjønt vil de som bruker letrozol stille likt med de som har eggløsning som normalt, altså de har ikke noe økt sjanse å bli gravide sammenlignet med de som har normal EL? Stemmer det? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 6. november 2018 #223 Del Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, Patriotpaula skrev: Jeg sluttet på p-piller i juni, vi er i PP4 bare. Jeg har hatt kluss med syklusen min siden jeg begynte på p-piller for 4-5 år siden, så begynner å bli ganske lei av en kropp som ikke er i «rute». Så vidt jeg har skjønt vil de som bruker letrozol stille likt med de som har eggløsning som normalt, altså de har ikke noe økt sjanse å bli gravide sammenlignet med de som har normal EL? Stemmer det? 😊 Skjønner. Tar jo ei stund før man får stabile sykluser da, men siden du sleit med det i forkant og er det jo greit å ta det opp. Jo, letrozol stimulerer til eggløsning. Men jeg får det selv om jeg har eggløsning da, men det stimulerer generelt hele prosessen. Målet er dobbel eggløsning. Skjedde ikke nå da, men kanskje neste gang om vi ikke lykkes denne runda. (Gjøres mens vi venter på IVF) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. november 2018 Forfatter #224 Del Skrevet 6. november 2018 17 minutter siden, bondekone skrev: Skjønner. Tar jo ei stund før man får stabile sykluser da, men siden du sleit med det i forkant og er det jo greit å ta det opp. Jo, letrozol stimulerer til eggløsning. Men jeg får det selv om jeg har eggløsning da, men det stimulerer generelt hele prosessen. Målet er dobbel eggløsning. Skjedde ikke nå da, men kanskje neste gang om vi ikke lykkes denne runda. (Gjøres mens vi venter på IVF) Hvis dobbel eggløsning - er det ikke da økt risiko for flerlinggraviditet også? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 6. november 2018 #225 Del Skrevet 6. november 2018 1 time siden, Patriotpaula skrev: Hvis dobbel eggløsning - er det ikke da økt risiko for flerlinggraviditet også? 😊 Dobbel eggløsning vil da si mulighet for tvilling ja. Er til UL før eggløsning. Er det flere enn 3 egg blir det sex forbud😂 men i og med vi ikke har klart det til nå, anser vi det som rimelig liten sjanse for at to egg skulle blitt befruktet (eller tre for den sags skyld). Tvillinger hadde forøvrig bare vært koselig for vår del. Men uansett ble det kun enkel eggløsning denne gangen. Denne måten å bruke letrozol på er ikke vanlig, så vidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. november 2018 Forfatter #226 Del Skrevet 6. november 2018 20 minutter siden, bondekone skrev: Dobbel eggløsning vil da si mulighet for tvilling ja. Er til UL før eggløsning. Er det flere enn 3 egg blir det sex forbud😂 men i og med vi ikke har klart det til nå, anser vi det som rimelig liten sjanse for at to egg skulle blitt befruktet (eller tre for den sags skyld). Tvillinger hadde forøvrig bare vært koselig for vår del. Men uansett ble det kun enkel eggløsning denne gangen. Denne måten å bruke letrozol på er ikke vanlig, så vidt jeg har skjønt. Gyn nevnte Letrozol/Femar, men i dag har jeg også lest om Clomifen. Tenkte å høre hva som er fordel/ulempe med begge to, evt om det bare er Letrozol som er anbefale til meg og ikke Clomifen. Skjønner at de ikke brukes samtidig, utifra hva jeg har lest i dag. En ny verden for meg, medikamentell hormonstimulering 😬🙊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 6. november 2018 #227 Del Skrevet 6. november 2018 19 minutter siden, Patriotpaula skrev: Gyn nevnte Letrozol/Femar, men i dag har jeg også lest om Clomifen. Tenkte å høre hva som er fordel/ulempe med begge to, evt om det bare er Letrozol som er anbefale til meg og ikke Clomifen. Skjønner at de ikke brukes samtidig, utifra hva jeg har lest i dag. En ny verden for meg, medikamentell hormonstimulering 😬🙊 Ja det der er ikke jeg særlig god på selv😂 men spennende da, selv om jeg håper du ikke får bruk for det😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. november 2018 Forfatter #228 Del Skrevet 6. november 2018 19 minutter siden, bondekone skrev: Ja det der er ikke jeg særlig god på selv😂 men spennende da, selv om jeg håper du ikke får bruk for det😊 Det spørs du 🙊 Jeg får ikke sterkere enn dette på EL-testene, aldri blitt noe sterkere enn tilsvarende strek. Og LH er jo noe man har er lite nivå av hele tiden, så er vel bare det nivået det gir utslag på. Denne testen skulle potensielt vært positiv, skulle hatt EL i disse dager. 16 dager nå, fra første dag i siste menstruasjon 😣🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 6. november 2018 #229 Del Skrevet 6. november 2018 7 minutter siden, Patriotpaula skrev: Det spørs du 🙊 Jeg får ikke sterkere enn dette på EL-testene, aldri blitt noe sterkere enn tilsvarende strek. Og LH er jo noe man har er lite nivå av hele tiden, så er vel bare det nivået det gir utslag på. Denne testen skulle potensielt vært positiv, skulle hatt EL i disse dager. 16 dager nå, fra første dag i siste menstruasjon 😣🤷♀️ Så kjedelig...! Hvor lange er syklusene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. november 2018 Forfatter #230 Del Skrevet 6. november 2018 10 minutter siden, bondekone skrev: Så kjedelig...! Hvor lange er syklusene da? Vært 28-28-31-31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 7. november 2018 Forfatter #231 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg fikk time hos gyn på tirsdag neste uke, der passet seg sånn med jobb. Spent på hva hun sier og på hva som blir veien videre 🤞🏻 Det er tre nære venninner som jeg har sagt det til, at det er dårlig med EL her i gården og at det kan være at jeg må få hormonstimuli med medikamenter for å hjelpe det i gang. Første var veldig støttende, sa at det kun er vi to som kan ta der valget om hva vi føler for å gjøre nå. Nr 2 (går gravid selv nå) var litt blandet; litt det er da ikke noe hastverk å bli gravid, litt gi det litt mer tid, se hva som skjer, det skjer når det skjer, prøveperioden er fin (hun ville ikke engang at jeg skulle kalle det «prøveperiode»), ikke tenk så mye på det. I dag fikk jeg mld om at hun har troen på at det ordner seg for oss og at det kanskje bare er litt hormoner jeg trenger for å kickstarte EL. Nr 3 (har baby på ca et år) var ikke så støttende, hun var veldig vent og se, det haster ikke med å bli gravid og at det ikke er lenge siden jeg sluttet på prevensjon. SÅ, tre ganske ulike reaksjoner. Jeg tok EL test i dag igjen, dette ble siste for denne gang, enda svakere enn tidligere dager, så vidt jeg klarte å skimte en strek. Noen som vet på hvilken syklusdag man starter med letrozol btw? 😊 Er det noen form for oppfølging etter man har startet eller får du bare resept og «vær så god og ha det bra»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondekone Skrevet 7. november 2018 #232 Del Skrevet 7. november 2018 Spennende. 😉 Hadde du prøvd å tempe? Jeg vet det sies at med relativt stabile og normale sykluser (som du har) er det stor sjanse for at EL skjer. Og vet og at for noen kommer det ikke frem på tester. Men tenker absolutt det er en fordel å sjekke. Du må antakelig begynne med blodprøver i første omgang, for å avdekke om det er eggløsning eller ei. Letrozol tas dag 3-7(vanligst). Jeg må inn på ul før eggløsning for å sjekke antall egg👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 7. november 2018 Forfatter #233 Del Skrevet 7. november 2018 1 time siden, bondekone skrev: Spennende. 😉 Hadde du prøvd å tempe? Jeg vet det sies at med relativt stabile og normale sykluser (som du har) er det stor sjanse for at EL skjer. Og vet og at for noen kommer det ikke frem på tester. Men tenker absolutt det er en fordel å sjekke. Du må antakelig begynne med blodprøver i første omgang, for å avdekke om det er eggløsning eller ei. Letrozol tas dag 3-7(vanligst). Jeg må inn på ul før eggløsning for å sjekke antall egg👍 Jeg temper ja, men tempen ligger stabil på 36.12-36.17 😬 Har også lest at det er stor sannsynlighet for at EL skjer når syklusen er regelmessig (som min), men jeg har ingen endring i utflod, EL-testene blir aldri positive og tempen stiger ikke. Så det er veldig rart. Murret kraftige på venstre side i dag, men nå har jeg testet i seks dager og kun svake svake tester. Og dagens test hadde så vidt synlig strek. Vet ikke helt hva gyn tenker å gjøre, det er vel mest realistisk at man begynner med blodprøver 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 9. november 2018 Forfatter #234 Del Skrevet 9. november 2018 Dårlig EL-kurve ja 😣 De store toppene på dag 10 og 19 skyldes utelukkende meg selv, ene gangen var jeg oppe en tur en-to timer før måling og den andre kavet jeg meg opp fordi jeg ikke fant temp.målet 😂 Er ikke så nøye å ta det på akkurat samme tidspunkt selv om jeg burde. Våkner stort sett en gang mellom 04-06 (ingen jevn døgnrytme pga turnusarbeid), tar den når jeg våkner, men før jeg står opp selvsagt 👌🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 11. november 2018 Forfatter #235 Del Skrevet 11. november 2018 Føler jeg er i en skikkelig død-periode. Jeg vet at jeg ikke blir gravid denne PP. Venter bare på å få kartlagt veien videre... Mitt største ønske er å bli gravid før nyttår ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 11. november 2018 Forfatter #236 Del Skrevet 11. november 2018 Kjenner jeg blir helt matt av og til. Er ikke så mye støtte å få fra enkelte venninner. Siste jenta sa at jeg må slutte å tenke på det, så kommer EL og graviditet av seg selv, (lettere sagt enn gjort. Hilsen alle jenter i prøvebobla). Videre skrev hun at man må håpe på at det ikke var noe alvorlig galt og at man må jo også håpe på at vi i det hele tatt kan få barn naturlig - dette bare pga at jeg sannsynligvis ikke har eggløsning. Jeg kjenner at jeg blir lei meg 😢😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikketutta Skrevet 11. november 2018 #237 Del Skrevet 11. november 2018 1 time siden, Patriotpaula skrev: Kjenner jeg blir helt matt av og til. Er ikke så mye støtte å få fra enkelte venninner. Siste jenta sa at jeg må slutte å tenke på det, så kommer EL og graviditet av seg selv, (lettere sagt enn gjort. Hilsen alle jenter i prøvebobla). Videre skrev hun at man må håpe på at det ikke var noe alvorlig galt og at man må jo også håpe på at vi i det hele tatt kan få barn naturlig - dette bare pga at jeg sannsynligvis ikke har eggløsning. Jeg kjenner at jeg blir lei meg 😢😭 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, alle sier det "dere må slappe av og nyte tiden som kjærester, også er du plutselig gravid". Tenk om det bare hadde vært så lett, da hadde verden jublet! Det er så frustrerende og lite hyggelig å høre det, hadde dem bare vært i situasjonen selv så hadde dem ikke sagt det 😟 Krysser fingrene for at det er våres tur snart ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 13. november 2018 Forfatter #238 Del Skrevet 13. november 2018 Vært til gynekolog i dag. Ble innevndig UL og tok blodprøver (progesteron og AMH (bare fordi hun ville se hva den var, hun tror selv den er mellom 25 og 42)). UL viste at den var en stor follikkel (?) på 1,5 cm, som aller helst ikke skulle vært så stor dag 23 i syklusen (den skulle jo ha sprukket for lengst). Ut i fra UL ser det ut som det ikke har vært noen EL, hun ville ha progesteron-blodprøve å støtte seg på. Blodprøvene skulle jeg få svar på i morgen. Er progesteron-verdien lav (som gyn antar at den er), så får jeg femar til neste syklus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 13. november 2018 #239 Del Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, Patriotpaula skrev: Vært til gynekolog i dag. Ble innevndig UL og tok blodprøver (progesteron og AMH (bare fordi hun ville se hva den var, hun tror selv den er mellom 25 og 42)). UL viste at den var en stor follikkel (?) på 1,5 cm, som aller helst ikke skulle vært så stor dag 23 i syklusen (den skulle jo ha sprukket for lengst). Ut i fra UL ser det ut som det ikke har vært noen EL, hun ville ha progesteron-blodprøve å støtte seg på. Blodprøvene skulle jeg få svar på i morgen. Er progesteron-verdien lav (som gyn antar at den er), så får jeg femar til neste syklus. Blir spennende å se hva blodprøveverdiene viser da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 14. november 2018 Forfatter #240 Del Skrevet 14. november 2018 Progesteron-blodprøven var lav = ingen eggløsning. Vet ikke helt om jeg synes det er bra eller ei. Sugent at kroppen ikke klekker ut et egg selv, men samtidig «godt» å få det bekreftet at tempingen og testingen min stemmer overens med at det ikke skjer noen EL. Letrozol dag 3-7 i neste syklus blir neste steg. Kan ta UL dag 10-12 for å se hvordan det ligger an. Anbefales å ta ny progesteron-blodprøve dag 21. Fingers crossed 🤞🏻🤞🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå