Gå til innhold

Et lite hjertesukk til mange av dere syklister der ute, fra en fotgjenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest missmarthe

Alle racer-syklister må begynne å ta det med ro, det er faktisk jævlig farlig det dere holder på med…

Skal ikke komme med noe moralpreken her, men kan heller fortelle om siste gang jeg selv syklet. Jeg var ikke av de verste, men jeg føler meg definitivt truffet av en del av karakteristikkene her; Landeveissykkel, sykkeldress og briller, med drikkeflaska i en hånd, oh yes. Jeg var ute på en treningstur om morgenen. Det var ganske tidlig, søndags morgen og lite folk ute, så jeg vekslet mellom å sykle i veien og på sykkelstien ettersom hva som gikk raskest. Jeg var på vei ned en bakke og tråkket skikkelig på, hadde god fart, sannsynligvis nærmere 40 km/t. Kikket meg over skulderen et øyeblikk, for å se etter biler før jeg skulle krysse over på andre siden av veien. Jeg oppdaget ikke at en bil hadde kommet ut fra en oppkjørsel og plutselig sto på tvers over sykkelstien forut og så om det var klart på veien. Rakk ikke legge fingrene på bremsen en gang før det smalt. Jeg kjørte rett inn i siden på bilen foran og stupte over panseret. Jeg traff asfalten med hodet først og knakk nakken.

Det er først etterpå at man forstår hvor uansvarlig det er, og skjønner at en må leve med konsekvensene. Fire år etter sitter jeg fortsatt i rullestol, kommer til å gjøre det resten av livet.

Vær så snill å tenk dere om i trafikken…

Hilsen tidligere syklist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

jeg sykler daglig i Oslo til og fra jobb, har gjort det i ti år. Jeg beklager hvis jeg skremt noen fordi jeg syklet for nærme, det er ikke alltid er like lett å beregne og jeg er jo også kjempetrøtt om morgener, akkurat som fotgjengere som går og ikke ser seg rundt. jeg prøver å ikke sykle på fortau så langt det lar seg unngå, men av og til må jeg tenke på egen sikkerhet. Har for så vidt ikke opplevd noen veldig farlige situasjoner.. fotgjengere som hopper foran meg i veien kan være skumle, men jeg skjønte og lært meg å tenke gjennom at de ser etter biler når de seg rundt seg på veien, og «filtrerer» bort syklene som ikke er like farlige. Veldig menneskelig ting å gjøre, selv om også veldig irriterende.

 

Anonymkode: 1b0d0...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...