Gå til innhold

Et lite hjertesukk til mange av dere syklister der ute, fra en fotgjenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OBS: jeg bor i Oslo. Vet ikke hvordan syklister er i trafikken andre steder. 

I dag har jeg fått meg to støkk av syklister som kommer brått på bakfra når jeg går på fortauet. I dag tidlig av en dame som ikke ga lydsignal om at hun kom bak meg, men kremtet og kjeftet fordi jeg "gikk midt i veien og måtte dele på fortauet" eller noe. Hallo, hadde hun gitt lydsignal i god tid så hadde jeg da flyttet meg slik at hun fikk tid til å sykle forbi meg før det ble en potensiell kræsj. Det er ikke SÅ ofte at jeg møter på syklister i trafikken at jeg er nødt til å gå inntil veikanten eller gjerdet på andre siden for å være føre var, det er jo dette sykler har ringeklokker til? Eller i det minste bruke stemmen dersom ringeklokka var ute av stand?

Nå i ettermiddag var det også en som kom bak meg, og han brukte riktignok ringeklokka, men ikke før han var maks 2 meter bak meg. Jeg flyttet meg med en gang mot høyre, men da hadde syklisten selvsagt ikke god nok tid til å sykle på den siden jeg IKKE flyttet meg, så han krasjet i buskaset ved siden av meg for å ikke kjøre på meg, og ga meg et lite hyggelig blikk etterpå. "Jeg hørte ikke hvor du kom fra" klarte jeg omsider å stotre frem, med hjertet i halsen... 

Altså HVORFOR kan man ikke bare bruke hodet som syklist slik det ellers er forventet at man gjør som bilist? Jeg mener på INGEN måte at ikke fotgjengere kan være like ille ved å f.eks strene ut i veien uten overgangsfelt/grønn mann, eller ved å høre på musikk slik at lydsignal ikke blir hørt. Det skjer jo det også. Men at det finnes enkelte idioter i trafikken betyr ikke at man skal droppe å samarbeide med andre trafikanter. Du som velger å sykle må dessuten huske at du bruker et verktøy som kan komme skremmende på dersom du ikke varsler godt nok eller viser hensyn i trafikken selv. Og en fotgjenger er fort mer sårbar i trafikken enn en syklist som bruker hjelm dersom det oppstår et sammenstøt mellom syklist og fotgjenger. Og det må da vel være bedre å senke farten og gi tydelig signal enn å kjefte og smelle fordi du ikke får være alene på veien? Om du forventer at andre skal ta hensyn til deg, må du jaggu meg ta hensyn til andre selv! 

Anonymkode: c52de...2a7

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å tro at hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg kjeftet tilbake. Selvsagt skal de ikke kjøre rett på en fotgjenger og forvente at de hopper tre meter sidelengs bare sånn at de skal slippe å sakke ned farten.

Kanskje er det lettere sagt enn gjort, det forstår jeg, men kanskje kan du prøve å si ifra neste gang. Hvis noen roper og huier fordi du ikke flyttet deg - uten at de sa ifra på forhånd enten ved å snakke eller bruke ringeklokke, så be de skaffe seg en ringeklokke eller hold kjeft. :Nikke:

Og hvis noen blir sure fordi du ikke flyttet deg til den siden de hadde sendt deg telepatiske tanker om å gå til, hadde jeg sagt at de får si ifra tidligere. Hverken du eller syklisten rekker å gå hver sin vei med for lite tid på dere. Eventuelt får de sykle saktere når de nærmer seg folk, så de enkelt kan stoppe helt opp hvis de må.

Alt i alt: akkurat som veien, så skal fortauet også deles!

Anonymkode: 9f8c4...8ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også syklist, noen flytter seg ikke og da har det slått meg: Mulig de har dårlig hørsel? Ikke vet jeg, men plinger i alle fall og de fleste flytter på seg. Buser ikke fram som en annen idiot når jeg skal forbi, en må ta hensyn. Det som irriterer litt her, er at ungdom hører musikk fra tlf sin og hører jo ikke. Hva med dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde pent innprentet i de tette hodene deres at man har vikeplikt bakfra. Klarer man ikke det, så får man gå tilbake til barnehagen til man blir voksen. 

Anonymkode: 3c858...cf4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Jeg har hest, en ganske nervøs en sådan, og jeg blir så forbanna på syklister som ikke gir lyd fra seg på forhånd! Det er da virkelig ikke så vanskelig å plinge i god tid før de suser forbi så de sneier oss i 50 km/t... Med hest kan slikt være livsfarlig! 

Anonymkode: 68888...e30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Om du forventer at andre skal ta hensyn til deg, må du jaggu meg ta hensyn til andre selv! 

Anonymkode: c52de...2a7

Jeg er helt enig med deg, men må bare kommentere denne.

Noen blir "for hensynsfulle" også, og blir direkte livsfarlige av den grunn.

Selv opplevde jeg å bli vinket forbi like før en bakketopp, på smal vei, med påfølgende krapp s-sving, ergo uten fri sikt framover (30 sone)

  Ekteparet på el-sykler ble direkte forbannet over at jeg vurderte strekningen for å være uoversiktlig, og la meg bak dem, og veivet mer og mer for å få meg forbi, med det resultatet av de vinglet frem og tilbake i veibanen, og holdt på å kræsje i møtende bil fordi de vinglet slik.

Da jeg endelig kunne kjøre forbi stoppet jeg for å forklare at de kunne ikke vinke andre forbi foran bakketopp med krappe svinger, og fikk da tilbake at "men kjære vene, det var da mer enn oversiktlig nok", og hevdet at jeg var den trafikkfarlige siden jeg ikke kjørte forbi dem. (ca 5 meter fri sikt)

Anonymkode: 2098d...13e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange liknende erfaringer som TS med syklister i Oslo. Jeg føler meg nå uttrygg som fotgjenger, spesielt i Torggata og på Grünerløkka. I tillegg til at de er farlige for fotgjengere kjører de også på rødt rett ut i biltrafikken! Oslo er ingen sykkelby og har ingen sykkelkultur og det er det på tide at byrådet innser.

Anonymkode: c0261...3a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Trondheim og her er det veldig mange fine sykkelfelt. Bare så synd ikke alle velger å bruke dem. Og noen steder er det overgangsfelt over sykkelfeltet, hvor jeg tar meg god tid til å se meg om etter syklister. For de tråkker på og fyker forbi. Gjelder det ikke at syklistene skal vise hensyn på slike steder? De er tross alt ikke den myke trafikanten her. Jeg har blitt skremt av hvor mange hensynsløse syklister det er.

Anonymkode: 1dfe2...f44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg så inni hampen godt, ts !

 

Jeg har startet å sykle til jobben og det er mange sykelister som er livsfarlige i Oslo. Jeg har el-sykkel og ser da hvor fort jeg sykler til en hver tid. Jeg sykler fra sentrum og opp hele Groruddalen. Jeg er noen ganger oppi 40 km i timen. Og forbi meg suser 2-3 sånne galinger i en klynge. 

 

Det er ikke bare du som fotgjenger som har fått ett støkk i deg. Jeg har kjøpt meg bedre hjelm, for jeg er redd. Dette er jo helt syke tilstander.

 

De trår på i full fart ned i underganger side om side med meg. OM du, ts skulle være uheldig å gå der... fytti katta :balltre: Da får du lov å dra frem klubben jeg herved overrekker deg.

 

Jeg lurer på hvor disse refleksene ble av; 

4485__1.jpg

Endret av Wonders
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med å veksle mellom å kjøre bil, sykle og gå i de samme områdene er at man får mer forståelse for de andre trafikantenes situasjon. Jeg innrømmer glatt at når jeg sykler kan jeg være forbannet på både gående og bilister, når jeg går selv er både bilister og syklister hensynsløse og når jeg kjører bil er både syklister og gående uvettige.

 

Når det er sagt skjønner jeg veldig godt hva du mener - da tar jeg på meg gående-hatten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykkelkulturen er dessverre blitt mye dårligere enn før i Oslo

på 80 tallet hadde sykler stort sett refleks, bjelle og lys, idag kjører mange med lette sykler uten noe ekstra

på 80 tallet dro folk normalt kledd på sykkeltur og i rolig tempo, idag er det kun kondomdrakter og 40 km/t+ som gjelder

på 80 tallet så kjeftet fotgjengerne på syklistene hvis de gjorde noe galt, idag er kun syklister som har rett til å kjefte på alle.

Anonymkode: 1ab81...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som glemmer at fortauet i utgangspunktet er for gående. Skal man sykle på fortauet må det skje uten at man er til hinder eller fare for gående!

Anonymkode: 397dc...ea0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim og her er det veldig mange fine sykkelfelt. Bare så synd ikke alle velger å bruke dem. Og noen steder er det overgangsfelt over sykkelfeltet, hvor jeg tar meg god tid til å se meg om etter syklister. For de tråkker på og fyker forbi. Gjelder det ikke at syklistene skal vise hensyn på slike steder? De er tross alt ikke den myke trafikanten her. Jeg har blitt skremt av hvor mange hensynsløse syklister det er.

Anonymkode: 1dfe2...f44

Mange kondomdress syklister er så opptatt av at veien skal deles. Del veien sier de.

Men hensyn selv tar de ikke. Kommer man som bilist kan de kjøre ut i veikryss på rødt lys, ta innersvingen eller yttersvingen på deg i en rundkjøring, ligge midt i veien og nekte å slippe forbi. De kjører i rasende fart uten mulighet for å stoppe om det skulle skje noe, de er ofte sure og uhøflige hvilket sikkert kommer av at de er så høye på adrenalin. Om man kommer gående med barnevogn så er man i veien, sykler man søndagstur med kjæresten så kan man bli nedkjørt av fjols i kondomdress som mener at vi burde flyttet oss ut i veikanten fordi DE kommer. De er jo så viktige må vite, og vi må ikke ødelegge farten for dem. Har man hund er det livsfarlig siden en syklist kan komme i full fart bakfra og ikke se båndet og dermed kjøre rett i det. Har man hest så skrekk og gru, hester blir livredd lydløse ting som kommer i rasende fart bakfra uten forvarsel. 

De er en fare for folk, dyr og trafikk. På høy tid det ble fartsgrenser og flere regler for disse fartsfantomene. Selvmordskandidater som vil legge skylden på andre. 

Nei, kondomdressfolket får tommel ned av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig større hjertesukk fra den kanten her...

 

Folk på bysykler virker som de kan absolutt ingenting eller gir totalt F i trafikkreglene. Her svinger man fra fortau rett over fotgjengerfeltet rett foran en bil og hører ingenting fordi man har høretelefoner. Man plinger som en gal på folk fordi man skal fort frem og er du ikke kjapp nok får du fingeren eller blir kjeftet på. 

En sykkel er definert som et kjøretøy; derfor skal man i all hovedsak følge samme regler som andre kjørende. Holde seg på høyre side, overholde vikeplikt fra høyre og man må huske vikeplikten for gående i gangfelt. Sykle mot sykkelfeltet har jeg og sett, samme som biler som kjører mot enveiskjøring. Det er forbudt å sykle mot enveiskjøring dersom det ikke er spesielt tillatt gjennom skilting. Har mer enn en gang møtt syklister mot enveiskjøring. 

Lys på sykkelen bør jo være naturlig å tenke på å bruke når det er mørkt. Har flere ganger nesten blitt påkjørt fordi noen kronidioter ikke har brukt dette. Er det en slags test for å vite hvor lenge man kjøre uten lys uten å bli påkjørt eller er det en dum forglemmelse? Begge deler er trafikkfarlige. 

Å stoppe for gående i gangfelt- det tror jeg jeg knapt har opplevd. Verken ved vanlig overgang eller lysregulert  -_- 

I følge Trygg Trafikk har ikke biler stoppeplikt for syklende syklister. Vil man at biler skal stoppe får man gå av sykkelen og trille den over. Å da sykle som et svin med huet under armen og armen i bind fra en sidegate over gangfeltet- altså, har man et dødsønske eller hva? 

Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet hastighet. 

Dersom man som syklist kommer fra fortau og vil inn på eller krysse veien, har man alltid vikeplikt for andre trafikanter.

Og så da, fotgjengere ikke har plikt til å flytte seg for syklister. Det er regelen om «tilnærmet gangfart» som gjelder.

https://www.tryggtrafikk.no/sykkel-og-utstyr/sykkel-og-sykkelhjelm/trafikkregler-for-syklister/#

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, tdm900 skrev:

De aller fleste syklister er noen utrolige egoister!

Nei

Anonymkode: 16765...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for respons! Biter meg merke i at ingen syklister kommer for å forsvare seg her. Hadde likt å høre hva de syklistene jeg møtte på igår hadde svart til dette, men tipper at noen "lignende" tilfeller allerede har vært her inne og lest, og antakelig ikke hatt noe vettugt å komme med. 

Velger å svare alle dere som har gitt respons på innlegget mitt: 

 

23 timer siden, tdm900 skrev:

De aller fleste syklister er noen utrolige egoister!

En skulle jo nesten tro det, men jeg velger å fortsatt holde på tanken og holdningene om at alle trafikanter er samarbeidsvillige og dessuten noen jeg er nødt til å samarbeide med for å få til en fin og trygg flyt i trafikken. 

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å tro at hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg kjeftet tilbake. Selvsagt skal de ikke kjøre rett på en fotgjenger og forvente at de hopper tre meter sidelengs bare sånn at de skal slippe å sakke ned farten.

Kanskje er det lettere sagt enn gjort, det forstår jeg, men kanskje kan du prøve å si ifra neste gang. Hvis noen roper og huier fordi du ikke flyttet deg - uten at de sa ifra på forhånd enten ved å snakke eller bruke ringeklokke, så be de skaffe seg en ringeklokke eller hold kjeft. :Nikke:

Og hvis noen blir sure fordi du ikke flyttet deg til den siden de hadde sendt deg telepatiske tanker om å gå til, hadde jeg sagt at de får si ifra tidligere. Hverken du eller syklisten rekker å gå hver sin vei med for lite tid på dere. Eventuelt får de sykle saktere når de nærmer seg folk, så de enkelt kan stoppe helt opp hvis de må.

Alt i alt: akkurat som veien, så skal fortauet også deles!

Anonymkode: 9f8c4...8ed

Jeg er også egentlig en person som ikke har noe imot å slå tilbake dersom noen er urimelige, men når de kommer så brått på bakfra og jeg blir satt ut på denne måten så klarer ikke kroppen å reagere. Tror nok det er slik for svært mange, for det er en helt naturlig reaksjon - fight or flight, når kroppen får sjokk. Hvordan kroppen reagerer er ofte vanskelig å styre. Det sier igrunn litt om hvor feil og potensielt farlig det er at syklister  (og andre) oppfører seg slik i trafikken, og god kommunikasjon før slike ting oppstår er livsviktig. Men jeg er ellers helt enig med deg - og skulle jeg være forberedt en gang på at det faktisk kommer en syklist bak meg før han velger å oppføre seg slik, så sier jeg jo selvfølgelig ifra, så lenge jeg har fysisk mulighet til det. 

 

18 timer siden, tussi680 skrev:

Jeg er også syklist, noen flytter seg ikke og da har det slått meg: Mulig de har dårlig hørsel? Ikke vet jeg, men plinger i alle fall og de fleste flytter på seg. Buser ikke fram som en annen idiot når jeg skal forbi, en må ta hensyn. Det som irriterer litt her, er at ungdom hører musikk fra tlf sin og hører jo ikke. Hva med dem?

Dette med å høre på musikk har jeg allerede nevnt i hovedinnlegget, om du leste det. Når det gjelder dårlig hørsel kan man jo ikke noe for dette, og også derfor er det helt hinsides av syklister å begynne å kjefte på folk uansett dersom de ikke flytter på seg, man aner jo ingenting om bakgrunnen for det. 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde pent innprentet i de tette hodene deres at man har vikeplikt bakfra. Klarer man ikke det, så får man gå tilbake til barnehagen til man blir voksen. 

Anonymkode: 3c858...cf4

Se svaret mitt til AB 8ed. 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen!

Jeg har hest, en ganske nervøs en sådan, og jeg blir så forbanna på syklister som ikke gir lyd fra seg på forhånd! Det er da virkelig ikke så vanskelig å plinge i god tid før de suser forbi så de sneier oss i 50 km/t... Med hest kan slikt være livsfarlig! 

Anonymkode: 68888...e30

Helt enig med deg, dette gjelder også bilister og jeg kjenner flere som har hest og som forbanner seg over dette. Hensyn er en fin ting!! Ingen har rett til å forsøke å eie veien alene og lage sine egne trafikkregler. Ser man dyr, barn eller eldre/funksjonshemmede langs veien, senker man farten! Syklende som kjørende! 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, men må bare kommentere denne.

Noen blir "for hensynsfulle" også, og blir direkte livsfarlige av den grunn.

Selv opplevde jeg å bli vinket forbi like før en bakketopp, på smal vei, med påfølgende krapp s-sving, ergo uten fri sikt framover (30 sone)

  Ekteparet på el-sykler ble direkte forbannet over at jeg vurderte strekningen for å være uoversiktlig, og la meg bak dem, og veivet mer og mer for å få meg forbi, med det resultatet av de vinglet frem og tilbake i veibanen, og holdt på å kræsje i møtende bil fordi de vinglet slik.

Da jeg endelig kunne kjøre forbi stoppet jeg for å forklare at de kunne ikke vinke andre forbi foran bakketopp med krappe svinger, og fikk da tilbake at "men kjære vene, det var da mer enn oversiktlig nok", og hevdet at jeg var den trafikkfarlige siden jeg ikke kjørte forbi dem. (ca 5 meter fri sikt)

Anonymkode: 2098d...13e

Men de var jo ikke hensynsfulle i det hele tatt, de ville jo bare lage sine egne trafikkregler og herse/styre/bestemme. Det der er ikke å ta hensyn.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange liknende erfaringer som TS med syklister i Oslo. Jeg føler meg nå uttrygg som fotgjenger, spesielt i Torggata og på Grünerløkka. I tillegg til at de er farlige for fotgjengere kjører de også på rødt rett ut i biltrafikken! Oslo er ingen sykkelby og har ingen sykkelkultur og det er det på tide at byrådet innser.

Anonymkode: c0261...3a1

Uff ja, jeg ser også svært mange syklister som sykler over overgangsfeltet i den oppfatning at da har biler plikt til å stoppe for de. Det har de IKKE. Jeg holder selv på å ta lappen, og gruer meg litt til å møte på alle disse syklistene som ikke kan trafikkreglene. Man kan jo ikke kjøre på folk heller liksom, og bilkjøring innebærer derfor et større ansvar jo flere idioter som ferdes i trafikken. 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim og her er det veldig mange fine sykkelfelt. Bare så synd ikke alle velger å bruke dem. Og noen steder er det overgangsfelt over sykkelfeltet, hvor jeg tar meg god tid til å se meg om etter syklister. For de tråkker på og fyker forbi. Gjelder det ikke at syklistene skal vise hensyn på slike steder? De er tross alt ikke den myke trafikanten her. Jeg har blitt skremt av hvor mange hensynsløse syklister det er.

Anonymkode: 1dfe2...f44

Fy, så egoistisk. Jeg har selv bodd i Trondheim i mange år men aldri vært borti dette da jeg ikke har ferdes i områdene med sykkelfelt. 

 

5 timer siden, Wonders skrev:

Forstår deg så inni hampen godt, ts !

 

Jeg har startet å sykle til jobben og det er mange sykelister som er livsfarlige i Oslo. Jeg har el-sykkel og ser da hvor fort jeg sykler til en hver tid. Jeg sykler fra sentrum og opp hele Groruddalen. Jeg er noen ganger oppi 40 km i timen. Og forbi meg suser 2-3 sånne galinger i en klynge. 

 

Det er ikke bare du som fotgjenger som har fått ett støkk i deg. Jeg har kjøpt meg bedre hjelm, for jeg er redd. Dette er jo helt syke tilstander.

 

De trår på i full fart ned i underganger side om side med meg. OM du, ts skulle være uheldig å gå der... fytti katta :balltre: Da får du lov å dra frem klubben jeg herved overrekker deg.

 

Jeg lurer på hvor disse refleksene ble av; 

4485__1.jpg

Uff! Glad jeg ikke er borti de folka som tror de er med på sykkel-VM hele gjengen. Tror ikke de sykler spesielt mye der jeg ferdes. Stygt å si det, men de lærer vel ikke selv om de skulle falle selv og slå seg stygt. Det viktigste er vel show-off. 

 

5 timer siden, Kritt skrev:

Det fine med å veksle mellom å kjøre bil, sykle og gå i de samme områdene er at man får mer forståelse for de andre trafikantenes situasjon. Jeg innrømmer glatt at når jeg sykler kan jeg være forbannet på både gående og bilister, når jeg går selv er både bilister og syklister hensynsløse og når jeg kjører bil er både syklister og gående uvettige.

 

Når det er sagt skjønner jeg veldig godt hva du mener - da tar jeg på meg gående-hatten :) 

Ja, jeg tror på at det er fint å veksle mellom dette slik at man får mer forståelse for andre i trafikken! Jeg som selv får lappen relativt sent tror nok at jeg vil ha stor forståelse for gående, og syklister som følger trafikkreglene. Syklister som driter i andre trafikanter vil jeg nok derimot ikke forstå meg på... Iallefall ikke disse som kler på seg tøy som skulle tilsi at de var eksperter på sykkel og det å bruke en slik en. Men jeg er nok ikke helt enig med deg i at man kun ser idioter blant andre typer trafikanter - når jeg selv er ute og kjører bil ser jeg massevis av bilister som oppfører seg idiot i trafikken. 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

sykkelkulturen er dessverre blitt mye dårligere enn før i Oslo

på 80 tallet hadde sykler stort sett refleks, bjelle og lys, idag kjører mange med lette sykler uten noe ekstra

på 80 tallet dro folk normalt kledd på sykkeltur og i rolig tempo, idag er det kun kondomdrakter og 40 km/t+ som gjelder

på 80 tallet så kjeftet fotgjengerne på syklistene hvis de gjorde noe galt, idag er kun syklister som har rett til å kjefte på alle.

Anonymkode: 1ab81...77b

Se svaret mitt til AB 8ed angående dette med å kjefte på syklister. Det er ikke helt tilfelle at gående ikke har rett til å kjefte på syklister, men ofte klarer ikke kroppen å reagere fort nok. 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som glemmer at fortauet i utgangspunktet er for gående. Skal man sykle på fortauet må det skje uten at man er til hinder eller fare for gående!

Anonymkode: 397dc...ea0

Helt enig. Syklister må gjerne bruke fortauet for min del, men da må de senke farten når de møter på andre trafikanter, og sørge så godt man kan for at de registrerer at man kommer bakfra før det blir ubehagelig! 

 

5 timer siden, theTitanic skrev:

Mange kondomdress syklister er så opptatt av at veien skal deles. Del veien sier de.

Men hensyn selv tar de ikke. Kommer man som bilist kan de kjøre ut i veikryss på rødt lys, ta innersvingen eller yttersvingen på deg i en rundkjøring, ligge midt i veien og nekte å slippe forbi. De kjører i rasende fart uten mulighet for å stoppe om det skulle skje noe, de er ofte sure og uhøflige hvilket sikkert kommer av at de er så høye på adrenalin. Om man kommer gående med barnevogn så er man i veien, sykler man søndagstur med kjæresten så kan man bli nedkjørt av fjols i kondomdress som mener at vi burde flyttet oss ut i veikanten fordi DE kommer. De er jo så viktige må vite, og vi må ikke ødelegge farten for dem. Har man hund er det livsfarlig siden en syklist kan komme i full fart bakfra og ikke se båndet og dermed kjøre rett i det. Har man hest så skrekk og gru, hester blir livredd lydløse ting som kommer i rasende fart bakfra uten forvarsel. 

De er en fare for folk, dyr og trafikk. På høy tid det ble fartsgrenser og flere regler for disse fartsfantomene. Selvmordskandidater som vil legge skylden på andre. 

Nei, kondomdressfolket får tommel ned av meg. 

Ja de glemmer fort at de havner i blindsonen når de sykler i inner- eller yttersvingen på biler. Men hensyn skal alle bilister ta uansett. Og jeg er ellers enig i alt det andre du skriver - det er å ikke ta hensyn til andre. Som jeg nevnte lenger opp her så sykler de også over overgangsfelt og forventer at biler skal stoppe for de, noe som ikke er riktig. 

 

4 timer siden, Wonders skrev:

Virker som de raskeste er ute etter å forbedre sin personlig beste tid hver dag. 

Haha, ja. Veien er for alle, eller nei vent... 

 

3 timer siden, Peanut skrev:

Mulig større hjertesukk fra den kanten her...

 

Folk på bysykler virker som de kan absolutt ingenting eller gir totalt F i trafikkreglene. Her svinger man fra fortau rett over fotgjengerfeltet rett foran en bil og hører ingenting fordi man har høretelefoner. Man plinger som en gal på folk fordi man skal fort frem og er du ikke kjapp nok får du fingeren eller blir kjeftet på. 

En sykkel er definert som et kjøretøy; derfor skal man i all hovedsak følge samme regler som andre kjørende. Holde seg på høyre side, overholde vikeplikt fra høyre og man må huske vikeplikten for gående i gangfelt. Sykle mot sykkelfeltet har jeg og sett, samme som biler som kjører mot enveiskjøring. Det er forbudt å sykle mot enveiskjøring dersom det ikke er spesielt tillatt gjennom skilting. Har mer enn en gang møtt syklister mot enveiskjøring. 

Lys på sykkelen bør jo være naturlig å tenke på å bruke når det er mørkt. Har flere ganger nesten blitt påkjørt fordi noen kronidioter ikke har brukt dette. Er det en slags test for å vite hvor lenge man kjøre uten lys uten å bli påkjørt eller er det en dum forglemmelse? Begge deler er trafikkfarlige. 

Å stoppe for gående i gangfelt- det tror jeg jeg knapt har opplevd. Verken ved vanlig overgang eller lysregulert  -_- 

I følge Trygg Trafikk har ikke biler stoppeplikt for syklende syklister. Vil man at biler skal stoppe får man gå av sykkelen og trille den over. Å da sykle som et svin med huet under armen og armen i bind fra en sidegate over gangfeltet- altså, har man et dødsønske eller hva? 

Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet hastighet. 

Dersom man som syklist kommer fra fortau og vil inn på eller krysse veien, har man alltid vikeplikt for andre trafikanter.

Og så da, fotgjengere ikke har plikt til å flytte seg for syklister. Det er regelen om «tilnærmet gangfart» som gjelder.

https://www.tryggtrafikk.no/sykkel-og-utstyr/sykkel-og-sykkelhjelm/trafikkregler-for-syklister/#

Helt enig med alt du skriver! At syklende har vikeplikt for gående visste jeg ikke, og det skal jeg huske på. Takk! 

Anonymkode: c52de...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syklist, fotgjenger og bilist. Når jeg er fotgjenger prøver jeg å passe på å gå på den ene siden og ikke virre rundt i veien. Spesielt siden jeg (som mange fotgjengere) har musikk i øret og ikke nødvendigvis hører om noen kommer bak meg hvis de ikke bruker bjella.

Jeg blir litt sur og oppgitt når det kommer slik kritikk, for syklister er fritt vilt og det er liksom lov å hate dem og snakke nedsettende. Jeg mener rimelig bestemt at syklister generelt ikke er noe mindre påpasselige enn fotgjengere, men det er klart at konsekvensen ved å være uvøren kan jo fort bli større når du kommer på sykkel. 

Sykler aldri på fortau og stopper på rødt lys, men når jeg kjører nedover riksvei 4 mot Oslo sentrum så må jeg bruke den felles gang-og sykkelstien for det er ikke lov å sykle i veien. Og sånne delte arealer er fader meg djevelens verk, for syklister bør egentlig ut i veien på sykkelveier. Det er ikke mulig eller særlig aktuelt å kjøre 6 km i gangfart (som man skal på fortau) på vei til jobb. Men må si at fotgjengerne det generelt sett er greie å dele plass med, altså (kanskje fordi det er relativt få). 

Anonymkode: 75d4e...e32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er syklist, fotgjenger og bilist. Når jeg er fotgjenger prøver jeg å passe på å gå på den ene siden og ikke virre rundt i veien. Spesielt siden jeg (som mange fotgjengere) har musikk i øret og ikke nødvendigvis hører om noen kommer bak meg hvis de ikke bruker bjella.

Jeg blir litt sur og oppgitt når det kommer slik kritikk, for syklister er fritt vilt og det er liksom lov å hate dem og snakke nedsettende. Jeg mener rimelig bestemt at syklister generelt ikke er noe mindre påpasselige enn fotgjengere, men det er klart at konsekvensen ved å være uvøren kan jo fort bli større når du kommer på sykkel. 

Sykler aldri på fortau og stopper på rødt lys, men når jeg kjører nedover riksvei 4 mot Oslo sentrum så må jeg bruke den felles gang-og sykkelstien for det er ikke lov å sykle i veien. Og sånne delte arealer er fader meg djevelens verk, for syklister bør egentlig ut i veien på sykkelveier. Det er ikke mulig eller særlig aktuelt å kjøre 6 km i gangfart (som man skal på fortau) på vei til jobb. Men må si at fotgjengerne det generelt sett er greie å dele plass med, altså (kanskje fordi det er relativt få). 

Anonymkode: 75d4e...e32

Men som jeg nettopp har blitt opplyst om her, syklister skal vike for gående og fortau er hovedsakelig for gående. Syklister er definert som kjørende. Jeg er enig i at man kan gå på den ene siden av fortauet (dersom det er plass i bredden vel å merke!!), hvis man hører på musikk og ikke hører evt ringeklokke. Men ellers skal ikke dette være nødvendig. 

Anonymkode: c52de...2a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...