Gå til innhold

Et lite hjertesukk til mange av dere syklister der ute, fra en fotgjenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Det perfekte er jo at de bygger gang og sykkelstier overalt. Ett felt for bil ett felt for sykkel og ett felt for gående. Evt høyreregler på stier som er både for gående og syklister.

Da må disse stiene og fortauene være brede nok. Mange steder er det bare plass til ett menneske i bredden, syklende som gående. 

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig greit når jeg er ute og sykler med treåringen. Å skulle sykle i veibanen med alle bilene som ikke overholder fartsgrensa, og ligger altfor tett opptil syklister, er skummelt.

Anonymkode: 397dc...ea0

Men når du sykler med en treåring så sykler du jo i gangfart eller iallefall ikke noe særlig mer enn det, det er jo noe annet. 

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I Danmark sykler de med ungene på fortauet, det er kun de andre som sykler i den fila den er laget for i veien. Dessuten har de laget ganske brede veier, og sykkelfelt slik at det ser ut som de har hatt det i hodet når veiene ble laget.

Blir vanskelig dette her i landet nå, vi kan ikke forvente at det skjer fort etc. men det er fullt ut noe å tenke på for oss når det bygges nye veier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må disse stiene og fortauene være brede nok. Mange steder er det bare plass til ett menneske i bredden, syklende som gående. 

Anonymkode: c52de...2a7

Ja det er sant. Men noen steder i norge har de fått det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2018 den 22.28, tussi680 skrev:

Jeg er også syklist, noen flytter seg ikke og da har det slått meg: Mulig de har dårlig hørsel? Ikke vet jeg, men plinger i alle fall og de fleste flytter på seg. Buser ikke fram som en annen idiot når jeg skal forbi, en må ta hensyn. Det som irriterer litt her, er at ungdom hører musikk fra tlf sin og hører jo ikke. Hva med dem?

Vel, du skal jo ikke holde høyere hastighet enn gangfart når du sykler på fortauet eller når du passerer fotgjengere på gangveien, så da må du strengt tatt akseptere at folk hører på musikk. Og hva legger du i ungdom, er du 70 år og anser alle under 50 som ungdom?

På 14.8.2018 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Hadde pent innprentet i de tette hodene deres at man har vikeplikt bakfra. Klarer man ikke det, så får man gå tilbake til barnehagen til man blir voksen. 

Anonymkode: 3c858...cf4

Vikeplikt bakfra, hva er det du snakker om? Fotgjengere på fortau og gangvei har ikke vikeplikt for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men når jeg er ute og går, så holder jeg meg til en side hele tiden og går i en rett linje uten å vingle fra side til side. Har aldri opplevd noen problemer med syklister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv syklist og viser alltid respekt hvis jeg er nødt til å sykle på gangfelt av ulike grunner. Bremser ned til gangfart, roper «pling pling» og legger meg så langt ut til side jeg kan for den gående. Sier alltid et lite takk for at fotgjengerne føytter seg til side, eller snur seg og konfirmerer at de har sett meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk lære seg disse enkle reglene.

Syklist:

1. Pling med ringeklokka i god avstand før du kjører forbi et menneske/fotgjenger/myke trafikanter.
2. Senk farten før du kjører forbi et menneske. 
3. Kjør alltid ytterst på fortauet. YTTERST. 

Uansett. Mellom fotgjenger og syklist på fortauet gjelder ikke høyre venstre regelen.

Fotgjenger:

1. Gå fra midten til innerst på fortauet. 
2. Ikke bli fornærmet/pottesur når noen plinger med sykkelklokka. 

Anonymkode: f7f12...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sint på syklister i dag, særlig to stykker, og selvsagt ikke alle. Men jeg gikk tur med hunden og datteren på tre måneder i bæresele på magen på en litt uoversiktlig sti i skogen. Det var bare flaks at vi ikke ble meid ned av første syklist, og han ropte "det kommer en til" sånn at vi fikk flyttet oss bort fra stien i tide. Syns det burde være ulovlig å sykle på en måte som gjør at man kan komme til å skade andre alvorlig.

Anonymkode: 49b05...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det burde være ulovlig å sykle på en måte som gjør at man kan komme til å skade andre alvorlig.

Det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke folk lære seg disse enkle reglene.

Syklist:

1. Pling med ringeklokka i god avstand før du kjører forbi et menneske/fotgjenger/myke trafikanter.
2. Senk farten før du kjører forbi et menneske. 
3. Kjør alltid ytterst på fortauet. YTTERST. 

Uansett. Mellom fotgjenger og syklist på fortauet gjelder ikke høyre venstre regelen.

Fotgjenger:

1. Gå fra midten til innerst på fortauet. 
2. Ikke bli fornærmet/pottesur når noen plinger med sykkelklokka. 

Anonymkode: f7f12...540

Sykt få som senker farten selv om de plinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Sykt få som senker farten selv om de plinger. 

Er mange syklister som tror bjella deres er synonymt med sirener på utrykningskjøretøy 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2018 at 5:14 PM, AnonymBruker said:

Men som jeg nettopp har blitt opplyst om her, syklister skal vike for gående og fortau er hovedsakelig for gående. Syklister er definert som kjørende. Jeg er enig i at man kan gå på den ene siden av fortauet (dersom det er plass i bredden vel å merke!!), hvis man hører på musikk og ikke hører evt ringeklokke. Men ellers skal ikke dette være nødvendig. 

Anonymkode: c52de...2a7

Og bilveien er hovedsakelig for biler. Hvor skal man sykle da i så fall?

Anonymkode: f5d25...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og bilveien er hovedsakelig for biler. Hvor skal man sykle da i så fall?

Anonymkode: f5d25...7ff

Uhm, nei det er den ikke. Det er ikke noe som heter «bilveien». Du har veien, som er for alle kjørende og i grunn gående, og så har du motorveien, dere gående, syklende og visse kjøretøygrupper ikke kan ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/15/2018 at 4:18 PM, AnonymBruker said:

Ikke i dette tilfellet da nei. At noen har lov til noe betyr at en har rettigheter, og valser du ut på motorveien som fotgjenger og blir meid med av et vogntog har du ikke akkurat så mye du skulle sagt. Det samme gjelder det å sykle over overgangsfelt. 

Anonymkode: c52de...2a7

Så siden jeg har lov til å ha sex med andre så betyr det også at jeg har en rettighet til å ha sex med dem? Definisjonen din er totalt skrudd og du tar feil. Det er 110% lov å sykle over et fotgjengerfelt, men da har ikke andre kjøretøy vikeplikt for deg.

Anonymkode: f5d25...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor langt unna by så må ikke forholde meg så mye til syklister i veibanen, men har ved tur inn til Oslo sett disse som kommer i 120 inn i rundkjøringer, kutter svinger og såvidt gir tegn hvor de skal hen. Må bare spørre: stopper disse ved rødt lys? Det virker som de i minst mulig grad må oppleve å sakke farten, slik som andre som beveger seg på bilveien må, og at andre må føye seg etter dem. 

Anonymkode: 7b50f...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor langt unna by så må ikke forholde meg så mye til syklister i veibanen, men har ved tur inn til Oslo sett disse som kommer i 120 inn i rundkjøringer, kutter svinger og såvidt gir tegn hvor de skal hen. Må bare spørre: stopper disse ved rødt lys? Det virker som de i minst mulig grad må oppleve å sakke farten, slik som andre som beveger seg på bilveien må, og at andre må føye seg etter dem. 

Anonymkode: 7b50f...19f

Nei, veldig få stopper på rødt lys for av en eller annen grunn er boten for å kjøre på rødt med sykkel vel lav.

Anonymkode: 8a1e5...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Men når du sykler med en treåring så sykler du jo i gangfart eller iallefall ikke noe særlig mer enn det, det er jo noe annet. 

Anonymkode: c52de...2a7

Nei, men du mente det beste hadde vært om det var forbudt å sykle på fortauet. Da hadde det jo ikke fungert å hatt regler som «kun lov å bruke fortauet hvis man sykler i gangfart». Det er umulig å overholde.

Anonymkode: 397dc...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, veldig få stopper på rødt lys for av en eller annen grunn er boten for å kjøre på rødt med sykkel vel lav.

Anonymkode: 8a1e5...605

Takk for svar🙂 er et slags tiltak for at fler skal sykle da😅bilister i byen er vel vandt med racer-syklistene, så de vet hvordan forholde seg til dem. Er vel lettere for en bil å stå på bremsen enn en syklist, så blir vel til at en lar de dure på

Anonymkode: 7b50f...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar🙂 er et slags tiltak for at fler skal sykle da😅bilister i byen er vel vandt med racer-syklistene, så de vet hvordan forholde seg til dem. Er vel lettere for en bil å stå på bremsen enn en syklist, så blir vel til at en lar de dure på

Anonymkode: 7b50f...19f

Det er da ikke lettere å stoppe et kjøretøy på 1500+ kg enn en sykkel. Og syklisten er jo alltid den som taper i en kollisjon, så jeg forstår ikke helt tankegangen til de hensynsløse syklistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...