Gå til innhold

Et lite hjertesukk til mange av dere syklister der ute, fra en fotgjenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, FrodeF skrev:

Hvorfor må du gå MIDT på fortauet? Hadde DU holdt deg til en side hadde ingen av disse situasjonen oppstått. 

I det fortauet jeg gikk på måtte jeg ha gått klistret inntil buskaset eller helt ut ved kanten av fortauet for å "dele på veien", og slik er det veldig mange steder der jeg ferdes - fortauet er ikke bredt nok. So I guess you're wrong. 

Anonymkode: c52de...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt ut lovlig å sykle over i fotgjengerfelt, men biler har ikke vikeplikt for syklister som ikke går av sykkelen. Men man kan kommunisere med hverandre, og jeg som bilist kan vinke syklisten over når vi har øyekontakt. Det er ikke slik at jeg lager egne regler, det er lov å vise hensyn. 

Anonymkode: efbab...8a4

Når biler ikke har vikeplikt for syklister så har jo syklistene vikeplikt for bilene. Så nei, det er ikke helt lov å sykle over i fotgjengerfelt, da man er kjørende på lik linje som bilister. Så jo jeg vil si at dette er å lage egne regler. 

Anonymkode: c52de...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett: det er tillatt å sykle over overgangsfelt, men det er jo ikke tillatt å strene foran en bil og forvente at biler stopper for deg, så da går det ikke an å si at det alltid er lov.

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite forslag til alle som dere kan bringe videre: I Danmark har de en egen sykkelfil på siden i veibanen slik at ikke det blir en plage for hverken gående eller syklende. Virkelig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett: det er tillatt å sykle over overgangsfelt, men det er jo ikke tillatt å strene foran en bil og forvente at biler stopper for deg, så da går det ikke an å si at det alltid er lov.

Anonymkode: c52de...2a7

Det har jeg da heller ikke sagt. Prøv igjen. 

Anonymkode: efbab...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg da heller ikke sagt. Prøv igjen. 

Anonymkode: efbab...8a4

Eh jo, du skrev at det "er fullt ut lovlig". Det er det jo ikke da. 

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh jo, du skrev at det "er fullt ut lovlig". Det er det jo ikke da. 

Anonymkode: c52de...2a7

Du må nesten lese hva jeg skriver. Du påsto at det er ulovlig å krysse fotgjengerfelt på sykkel. Jeg forteller at det er lovlig, men at man har vikeplikt for bil. 

 

Anonymkode: efbab...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten lese hva jeg skriver. Du påsto at det er ulovlig å krysse fotgjengerfelt på sykkel. Jeg forteller at det er lovlig, men at man har vikeplikt for bil. 

 

Anonymkode: efbab...8a4

Det er vel du som må lese hva jeg skriver, jeg skriver at det er nok ikke helt lov alltid. 

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel du som må lese hva jeg skriver, jeg skriver at det er nok ikke helt lov alltid. 

Anonymkode: c52de...2a7

Akkurat det samme som jeg skriver der, altså. 

Anonymkode: efbab...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett: det er tillatt å sykle over overgangsfelt, men det er jo ikke tillatt å strene foran en bil og forvente at biler stopper for deg, så da går det ikke an å si at det alltid er lov.

Anonymkode: c52de...2a7

Er det nå tillatt? Jeg har alltid hørt at en syklist må gå av sykkelen når han skal krysse et overgangsfelt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme som jeg skriver der, altså. 

Anonymkode: efbab...8a4

Må visst gjenta igjen: du skrev at det er "fullt ut lovlig", det er det nok ikke da.

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må visst gjenta igjen: du skrev at det er "fullt ut lovlig", det er det nok ikke da.

Anonymkode: c52de...2a7

Fullt lovlig er vel det samme som tillatt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Alt dette kunne vore unngått om det var forbode å sykle på fortau. Syklistar har ingenting å gjere på fortau, slik gåande og bilistar ikkje har noko å gjere i sykkelfelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2018 at 10:47 AM, AnonymBruker said:

Jeg bor i Trondheim og her er det veldig mange fine sykkelfelt. Bare så synd ikke alle velger å bruke dem. Og noen steder er det overgangsfelt over sykkelfeltet, hvor jeg tar meg god tid til å se meg om etter syklister. For de tråkker på og fyker forbi. Gjelder det ikke at syklistene skal vise hensyn på slike steder? De er tross alt ikke den myke trafikanten her. Jeg har blitt skremt av hvor mange hensynsløse syklister det er.

Anonymkode: 1dfe2...f44

Det er så irriterende at syklister velger å bruke gangfelt når det har blitt laga SÅ mange flotte sykkelfelt på vei til Midtbyen. 

Anonymkode: b1a71...ad6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Tigress skrev:

Alt dette kunne vore unngått om det var forbode å sykle på fortau. Syklistar har ingenting å gjere på fortau, slik gåande og bilistar ikkje har noko å gjere i sykkelfelt. 

 

Synes det er veldig greit når jeg er ute og sykler med treåringen. Å skulle sykle i veibanen med alle bilene som ikke overholder fartsgrensa, og ligger altfor tett opptil syklister, er skummelt.

Anonymkode: 397dc...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det perfekte er jo at de bygger gang og sykkelstier overalt. Ett felt for bil ett felt for sykkel og ett felt for gående. Evt høyreregler på stier som er både for gående og syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Missfitness skrev:

Fullt lovlig er vel det samme som tillatt :) 

Ikke i dette tilfellet da nei. At noen har lov til noe betyr at en har rettigheter, og valser du ut på motorveien som fotgjenger og blir meid med av et vogntog har du ikke akkurat så mye du skulle sagt. Det samme gjelder det å sykle over overgangsfelt. 

Anonymkode: c52de...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...