Gå til innhold

Hva skal man se etter ved kjøp av elbil?


Tonjee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

At batteriet er ferskt så det ikke må byttes 

Batteriene i moderne elbiler skal normalt holde bilens levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -jk- skrev:

Batteriene i moderne elbiler skal normalt holde bilens levetid.

Hvor lang er levetiden på en bil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde og varmepumpe. Venninna mi har en eldre e-Golf uten varnepumpe og hun sliter vinterstid. Bilen bruker altfor mye strøm på å varme opp kupeen, så hun ender med å kjøre uten varme i det hele tatt for å komme seg til og fra. Jeg har en nyere e-Golf og har ikke det problemet. Tenkte ikke over at det kunne være et problem heller, så jeg var vel heldig med at jeg kjøpte en nyere modell.

Anonymkode: 05031...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rekkevidde og varmepumpe. Venninna mi har en eldre e-Golf uten varnepumpe og hun sliter vinterstid. Bilen bruker altfor mye strøm på å varme opp kupeen, så hun ender med å kjøre uten varme i det hele tatt for å komme seg til og fra. Jeg har en nyere e-Golf og har ikke det problemet. Tenkte ikke over at det kunne være et problem heller, så jeg var vel heldig med at jeg kjøpte en nyere modell.

Anonymkode: 05031...925

Ja, varmepumpe hjelper en del når temperaturen er mellom -15 og +10 grader. Om det er nødvendig kommer jo an på kjørelengden, en som skal bruke bilen til å pendle 30km hver vei trenger ikke varmepumpe for å komme fram. I prisklassen OP legger seg er det uansett liten sjanse for å finne biler med det, da må man opp på 2014-modell Leaf ihvertfall. Dette er den eneste jeg har funnet til under 100k:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124147869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, -jk- skrev:

Ja, varmepumpe hjelper en del når temperaturen er mellom -15 og +10 grader. Om det er nødvendig kommer jo an på kjørelengden, en som skal bruke bilen til å pendle 30km hver vei trenger ikke varmepumpe for å komme fram. I prisklassen OP legger seg er det uansett liten sjanse for å finne biler med det, da må man opp på 2014-modell Leaf ihvertfall. Dette er den eneste jeg har funnet til under 100k:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124147869

Hva synes dere om denne bilen som -jk- linker til da? Er det en god pris? Noen kommentarer? 

 

Tusen takk for kjempegod hjelp alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Tonjee skrev:

Hva synes dere om denne bilen som -jk- linker til da? Er det en god pris? Noen kommentarer? 

 

Tusen takk for kjempegod hjelp alle sammen! 

Har hørt via andre, at litt tilårskomne Leaf har elendig rekkevidde når de har fått ei brukbar kjørelengde på telleren. Husker ikke i farten hvor lang strekke det var snakk om, men det holdt med et nødrop til å komme helt hjem. Det var ikke snakk om over 10mil. Og den var ikke slik når det var ny

Anonymkode: 86c6a...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt via andre, at litt tilårskomne Leaf har elendig rekkevidde når de har fått ei brukbar kjørelengde på telleren. Husker ikke i farten hvor lang strekke det var snakk om, men det holdt med et nødrop til å komme helt hjem. Det var ikke snakk om over 10mil. Og den var ikke slik når det var ny

Anonymkode: 86c6a...9e1

Man kan påregne rundt 80% av ny kapasitet på en Leaf som har mistet en av kapasitetsstrekene. Da får man naturlig nok 80% av rekkevidden også. Men man skal passe seg for biler importert fra USA, mange har gått i varme strøm (type Arizona) og da slites batteriet kraftig. Norsk klima er derimot veldig gunstig for levetiden. 

Vi har en snart 7 år gammel Leaf, den har igjen 82% av kapasiteten. Men 10% av tapet kom med en software-oppgradering som Nissan la inn for å øke bufferne i topp og bunn. Så reell degradering er nok bare knappe 10% på snart 7 år. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 21.30, -jk- skrev:

Aktiv termisk styring er bra, men det har ingen av Leafene uansett. Varmeteppet er ikke aktiv termisk styring, det er bare nødvarme for å ikke ødelegge batteriet i ekstremt kalde områder. Ja, hurtiglading går da tregere i kulden, men det spiller jo kun en rolle om man parkerer ute i kulda og har bruk for hurtiglading. Komforten er lik da varmeelementet i Leaf uten varmepumpe gir mer enn nok varme. Men rekkevidden blir selvsagt dårligere. 

Uansett må det gjøres kompromisser i denne prisklassen. BMW i3 har aktiv termisk styring av batteriet, men de billigste utgavene koster vel snaue 200k. 

Googlet litt. En første generasjon Ford Focus Electric ser ut til å ha termisk styring på batteripakken. Ulempen er selvfølgelig lav rekkevidde, ingen hurtiglading og merkelig nok totalt mangel på forvarming. Men om TS bare skal kjøre 2.3 mil mellom hver lademulighet, er det ikke sikkert det er så fali.

Den har mer normal bilstørrelse, sammenlignet med f.eks trillingene, samtidig som den vel blir sett på som litt ukurant på elbilmarkedet. Kan kanskje få en grei deal på en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lutetium 71 skrev:

Googlet litt. En første generasjon Ford Focus Electric ser ut til å ha termisk styring på batteripakken. Ulempen er selvfølgelig lav rekkevidde, ingen hurtiglading og merkelig nok totalt mangel på forvarming. Men om TS bare skal kjøre 2.3 mil mellom hver lademulighet, er det ikke sikkert det er så fali.

Den har mer normal bilstørrelse, sammenlignet med f.eks trillingene, samtidig som den vel blir sett på som litt ukurant på elbilmarkedet. Kan kanskje få en grei deal på en slik.

Normal størrelse utenpå ja, men pga. at de har pakket batteripakken inn i bagasjerommet istedenfor under gulvet har den et minimalt bagasjerom. Og null hurtiglading betyr at den er ubrukelig for en lengre tur i ny og ne dessverre. Så jeg kan ikke anbefale en slik fremfor en Leaf. Jeg har null problem med å kjøre vår nesten 7 år gamle Leaf de 10 milene til Oslo selv midtvinters i -15, en kjapp 10-15 min.  stopp på f.eks Vestby med litt hurtiglading skaffer meg mer enn nok rekkevidde. Med en Focus EV ville den stoppen fort blitt på 1,5 time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, -jk- skrev:

Normal størrelse utenpå ja, men pga. at de har pakket batteripakken inn i bagasjerommet istedenfor under gulvet har den et minimalt bagasjerom. Og null hurtiglading betyr at den er ubrukelig for en lengre tur i ny og ne dessverre. Så jeg kan ikke anbefale en slik fremfor en Leaf. Jeg har null problem med å kjøre vår nesten 7 år gamle Leaf de 10 milene til Oslo selv midtvinters i -15, en kjapp 10-15 min.  stopp på f.eks Vestby med litt hurtiglading skaffer meg mer enn nok rekkevidde. Med en Focus EV ville den stoppen fort blitt på 1,5 time...

Den har sine bakdeler, ja. Som jeg poengterer. Men i ts tilfelle er det vel mest manglende forvarming som slår hardest ut. Den har temperaturregulering på batteripakken, men har ingen mulighet til å sette igang denne prosessen mens den er tilkoblet strøm. Dermed må den varme opp en kald batteripakke med nettopp batteripakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 16.53, penny_ skrev:

Padda med det lille batteriet går ikke 100 km med normal kjørestil på vinteren. Kjører du som en prest kan du klare det på sommeren, men da kan du drite i motorveiene.

Anonymkode: 7fd3d...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg merke hvor fort disse brukte elbilene går på finn.

Min forrige elbil ble solgt i løpet av noen timer. 

Folk er helt gale etter brukte elbiler. Jo billigere jo fortere går det. Min gamle elbil ble solgt på noen timer selv om den nesten ikke hadde noe ekstra.

Anonymkode: 0046f...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...