Gå til innhold

Da flyet var overbooket, ble Thea (15) kastet ut: – Hun ble geleidet gråtende gjennom hele flyet


Stina234

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Infinity skrev:

Tull. En på 15 år kan få panikk av å bli etterlatt helt alene i et annet land uten å vite hva som skjer videre.

 Vi snakker om ganske nære land, det bør faktisk ikke være en big deal. Mange i den alderen bor alene fra 15-16 års alder, bla. de som flytter for å gå på VGS et annet sted. Selv om ting kan være litt skummelt første gang, betyr det ikke at man ikke klarer det. Fløy alene som 12-åring jeg i nære land og i Norge, og et par ganger ble det overnatting på grunn av flytull. Ikke noe problem. Det eneste jeg kan se var kritikkverdig i denne saken er at det ikke ble godtatt at en annen kunne gå av flyet, det forstår jeg ikke helt. Men ellers hadde hun ikke ungdomsbillett, og er da klassifisert som voksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Infinity skrev:

Tull. En på 15 år kan få panikk av å bli etterlatt helt alene i et annet land uten å vite hva som skjer videre.

Ja det kan de.  Det er stor forskjell på 15 åringer.  Noen er like barnslige som 10 åringer og noen like voksne som 19 åringer.  Det kommer helt an på hvordan ungen er og hvordan de er oppdratt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Det hadde gått hos SAS, og det burde denne klubben tenkt på når de bestilte billettene, men det er heller ikke alle flyselskaper som har ungdomsbilletter.

Nei, men man kan ofte presisere at det er en ungdom og be om ekstra assistanse. Og selv uten, bør det gå greit for en 15 åring og komme seg hjem via Amsterdam. Man er som regel stor nok til å følge skilt og spørre hvis man lurer på hvilken vei man skal gå på Schiphol. Det er faktisk ikke et veldig stort problem selv om man må lære litt underveis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Ja det kan de.  Det er stor forskjell på 15 åringer.  Noen er like barnslige som 10 åringer og noen like voksne som 19 åringer.  Det kommer helt an på hvordan ungen er og hvordan de er oppdratt.

Men en 15-åring er som regel moden nok til å "rise to the oocation" i situasjoner som dette. Det er jo på ingen måte en livstruende situasjon man utsettes for, kun et ekstra mellomledd via Amsterdam. Og er man først med et idrettslag på tur, så er man som regle ikke helt grønn når det gjelder å være på tur heller, for selv om forstandere gjør det meste på selve turen, så plukker 15-åringer opp mer enn folk tror. Det er faktisk ikke småbarn lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Om man er en normal og oppegående 15-åring greier man å følge skilting, spørre en ansatt hvis man lurer på noe og generelt ta seg fram i et så lukket miljø som en flyplass er. Det er ikke rakettforskning vi snakker om :) Og det er tross alt bare innen Vest-Europa vi snakker om, ikke en flyplass i Bangladesh. 

 

om man er en normal og oppegående 15-åring, greier man alt dette under normale omstendigheter. Men en normal, oppegående 15-åring er også ekstremt følelsesstyrt, lettpåvirkelig og lett å vippe av pinnen. Lett å miste hodet når man føler seg singlet ut og urettferdig behandlet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

 Vi snakker om ganske nære land, det bør faktisk ikke være en big deal. Mange i den alderen bor alene fra 15-16 års alder, bla. de som flytter for å gå på VGS et annet sted. Selv om ting kan være litt skummelt første gang, betyr det ikke at man ikke klarer det. Fløy alene som 12-åring jeg i nære land og i Norge, og et par ganger ble det overnatting på grunn av flytull. Ikke noe problem. Det eneste jeg kan se var kritikkverdig i denne saken er at det ikke ble godtatt at en annen kunne gå av flyet, det forstår jeg ikke helt. Men ellers hadde hun ikke ungdomsbillett, og er da klassifisert som voksen. 

Men du forstår vel at dine erfaringer ikke er allmenngyldige som fasit for alle mennesker? Vi vet ingenting om hvor flyvant hun er

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Infinity skrev:

De voksne meldte seg, også piloten som skulle få setet, men flyvertinnen avslo alle forslagene. Hun hadde bestemt seg at 15 -åringen skulle ut. Hun hadde da også fått vite alderen på jenten.

Fy søren. At det går an å være så usympatisk. Hun burde få en skikkelig skrape

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Men en 15-åring er som regel moden nok til å "rise to the oocation" i situasjoner som dette. Det er jo på ingen måte en livstruende situasjon man utsettes for, kun et ekstra mellomledd via Amsterdam. Og er man først med et idrettslag på tur, så er man som regle ikke helt grønn når det gjelder å være på tur heller, for selv om forstandere gjør det meste på selve turen, så plukker 15-åringer opp mer enn folk tror. Det er faktisk ikke småbarn lenger. 

Når det er andre løsninger, så tvinger ikke en flyvertinne å kaste ut en redd 15-åring.

De voksne/treneren visste sikkert bedre enn flyvertinnen om denne 15-åringen var klar til å « rise to the occation» 

SAS har jo nylig uttalt at de ikke skal kaste ut mindreårige, så hvorfor skulle de i forkant være så redd for det ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 14.24, Testosteron skrev:

Jeg trodde man var safe når man hadde satt seg ned inne i flyet. En gang jeg satt inne i flyet rett før take off, fikk vi spørsmål fra flyselskapet, ikke SAS riktignok, om noen var villig til å gå av mot en kompensasjon fordi det var overbooket. Det var faktisk en som sa ja

Det er slik det SKAL gjøres. Sas har tydeligvis misforstått

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 14.49, hind skrev:

Hvorfor i all verden valgte de ut en 15-åring? Reiste hun på stand by-billett eller noe? En fullvoksen person ville vært et bedre valg etter min mening. 

Det verste var jo at en voksen tilbød seg å gå av flyet istedet for henne. Likevel var det henne de skulle ha ut av flyet likevel. Utrolig merkelig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Men en 15-åring er som regel moden nok til å "rise to the oocation" i situasjoner som dette. Det er jo på ingen måte en livstruende situasjon man utsettes for, kun et ekstra mellomledd via Amsterdam. Og er man først med et idrettslag på tur, så er man som regle ikke helt grønn når det gjelder å være på tur heller, for selv om forstandere gjør det meste på selve turen, så plukker 15-åringer opp mer enn folk tror. Det er faktisk ikke småbarn lenger. 

Det er de som regel ikke. De er barn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 21.02, Testosteron skrev:

Hvilken lov? Avtaleloven? Jeg vet ikke, men jeg tror flyselskapene tar inn i sine standard avtalevilkår at de kan annullere avtalen når slike situasjoner oppstår. 

De skal isåfall gi kompensasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Capt. Obvious said:

Om man er en normal og oppegående 15-åring greier man å følge skilting, spørre en ansatt hvis man lurer på noe og generelt ta seg fram i et så lukket miljø som en flyplass er. Det er ikke rakettforskning vi snakker om :) Og det er tross alt bare innen Vest-Europa vi snakker om, ikke en flyplass i Bangladesh. 

 

Ikke nødvendigvis via Amsterdam. Til og med flere av de voksne jeg kjenner synes den flyplassen er veldig stor og noe uoversiktlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvorfor SAS var så bestemte på at akkurat Thea måtte av. Det var jo i følge artikkelen i Aftenposten to stykker som tilbød seg å gå av i stedet for henne; en voksen medpassasjer og kapteinen som skulle ha setet hennes. Allikevel måtte hun av, til tross for at de tidligere på dagen var blitt forsikret om at hun ikke skulle av.

Jeg er ikke uenig i at en 15-åring sannsynligvis er i stand til å reise hjem på egenhånd, også med flybytte, men det bør skje i planlagte former så tenåringen er forberedt på det. I denne saken var jenta allerede stresset etter å ha blitt valgt ut til å forlate flyet ikke mindre enn tre ganger og til tross for forsikringer om at hun skulle få være med flyet (og at det var andre som tilbød seg å gå av siste gangen SAS ville ha henne av) så måtte hun forlate flyet. Da var hun opprørt og gråt. I den situasjonen er det ikke et alternativ å sende henne alene via Amsterdam - jeg kjenner flere reisevante voksne (folk som reiser mye i jobbsammenheng) som synes Schiphol er en stor og kronglete flyplass som de unngår å reise via om det lar seg gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbooking er bare for økonomisk gevinst og flyselskapene kunne brydd seg mindre om følelser og den slags, det man burde gjøre er å ringe forbrukerrådet;

Sitat

Hvis du ikke sier fra deg plassen frivillig og du nektes å reise har du to alternativer:

Få refundert flybilletten. Du har også krav på EUR 250 i erstatning fra flyselskapet.

Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette.

https://www.forbrukerradet.no/fly/overbooking/OSL-CPH

Dette er avstander på 1500.

Jeg selv er i den mening at om man bestiller en sete på et fly så skal man sitte på det setet fra fastsatt tid til endepunkt.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om 15 åringen er reisevant så synes jeg ikke det spiller så stor rolle i denne saken. Det var helt feil å kaste ut en 15 åring og når andre tilbød seg dette hvorfor kunne ikke flyselskapet godkjent dette? Skjønte ikke denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jaggemor said:

Om 15 åringen er reisevant så synes jeg ikke det spiller så stor rolle i denne saken. Det var helt feil å kaste ut en 15 åring og når andre tilbød seg dette hvorfor kunne ikke flyselskapet godkjent dette? Skjønte ikke denne.

Det virker jo nesten som om personalet hadde en slags vendetta mot denne 15 åringen. De kastet henne av ikke bare én, men to ganger :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pseudonym skrev:

om man er en normal og oppegående 15-åring, greier man alt dette under normale omstendigheter. Men en normal, oppegående 15-åring er også ekstremt følelsesstyrt, lettpåvirkelig og lett å vippe av pinnen. Lett å miste hodet når man føler seg singlet ut og urettferdig behandlet. 

Altså, man kan miste hodet der og da, og det er kjipt. Men man greier likevel å komme seg hjem via et land som er ganske nærme Norge. 

11 timer siden, Pseudonym skrev:

Men du forstår vel at dine erfaringer ikke er allmenngyldige som fasit for alle mennesker? Vi vet ingenting om hvor flyvant hun er

Man trenger ikke være veldig flyvant for å følge skilt, og spørre om man lurer på noe, det er noe man lærer seg raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Infinity skrev:

Når det er andre løsninger, så tvinger ikke en flyvertinne å kaste ut en redd 15-åring.

De voksne/treneren visste sikkert bedre enn flyvertinnen om denne 15-åringen var klar til å « rise to the occation» 

SAS har jo nylig uttalt at de ikke skal kaste ut mindreårige, så hvorfor skulle de i forkant være så redd for det ?

Med ungdomsbillett blir man ikke kastet ut nei. Selvsagt ønsker jo ikke treneren at laget skal splittes opp, det er jo upraktisk, og jeg kan forstå at treneren føler et ansvar for laget sitt. Men det er likevel ingen krise om enkelte etter hvert eldre ungdommer er nødt til å reise alene via en annen flyplass. Det eneste som var kritikkverdig av det jeg kan se, er hvorfor de ikke godtok at en annen gikk av, når vedkommende tross alt tilbød seg å gjøre det frivillig. 

Endret av Capt. Obvious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...