Jump to content
Stina234

Da flyet var overbooket, ble Thea (15) kastet ut: – Hun ble geleidet gråtende gjennom hele flyet

Recommended Posts

Stina234

SAS kan være brutale i behandlingen av sine kunder.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Testosteron

Jeg trodde man var safe når man hadde satt seg ned inne i flyet. En gang jeg satt inne i flyet rett før take off, fikk vi spørsmål fra flyselskapet, ikke SAS riktignok, om noen var villig til å gå av mot en kompensasjon fordi det var overbooket. Det var faktisk en som sa ja

Edited by Testosteron

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miklo Velka
4 minutter siden, Stina234 said:

SAS kan være brutale i behandlingen av sine kunder.  

Det kan de aller fleste bedrifter, om vi skal diskutere hypotetisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bag

Jeg synes det er uakseptabelt at flyselskapene får lov til dette. De overbooker kun av økonomiske hensyn for å tjene penger. Da synes jeg de burde løse det på samme måte ved å by stadig høyere til et tilstrekkelig antall har akseptert å forlate flyet. Hvis de en sjelden gang må by høye summer så får det være en del av spillet.

Edited by Bag

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bambi1995
1 minutt siden, Bag skrev:

Jeg synes det er uakseptabelt at flyselskapene får lov til dette. De overbooker kun av økonomiske hensyn for å tjene penger. Da synes jeg de burde løse det på samme måte ved å by stadig høyere til et tilstrekkelig antall har akseptert å forlate flyet. Hvis de en sjelden gang må by høye summer så får et være en del av spillet.

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

T-Rex
19 minutter siden, Miklo Velka said:

Det kan de aller fleste bedrifter, om vi skal diskutere hypotetisk.

Det er jeg ikke helt enig i. Det går en grense for hvor drittalt en bedrift kan oppføre seg overfor kunder, og fremdeles ha kunder. Sånn var det også før SoMe-tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
studerende
1 minutt siden, Bambi1995 skrev:

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

Det er (nesten) alltid noen som ikke dukker opp når de skal ut å fly. Flyselskaper overbooker derfor flyene slik at de kan få betalt for de som ikke møter opp pluss de ekstra. De fører statistikk på dette og gambler på det. I løpet av et år blir det gode penger av slik.

Av og til må de sende en pilot med flYet slik at piloten kan ta over en flygning for noen som har blitt syke e.l.

Her der det ut som om det har skjedd en kombinasjon av disse to tingene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hind

Hvorfor i all verden valgte de ut en 15-åring? Reiste hun på stand by-billett eller noe? En fullvoksen person ville vært et bedre valg etter min mening. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bambi1995
1 minutt siden, hind skrev:

Hvorfor i all verden valgte de ut en 15-åring? Reiste hun på stand by-billett eller noe? En fullvoksen person ville vært et bedre valg etter min mening. 

Enig... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thyra

Link? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Athene

Flere flyselskap har prinsipp om å velge ut den som har betalt den billigste billetten. De kan ikke begynne å selektere på alder/graviditet/sykdom, om man får ødelagt ferie eller hjemtur, om man må rekke jobb eller bryllup, da blir det urettferdig uansett. 

Edited by Athene

Share this post


Link to post
Share on other sites
hind
1 minutt siden, Athene said:

Flere flyselskap har prinsipp om å velge ut den som har betalt den billigste billetten. De kan ikke begynne å selektere på alder/graviditet/sykdom, om man får ødelagt ferie eller hjemtur, om man må rekke jobb eller bryllup, da blir det urettferdig uansett. 

Da håper jeg at de i det minste har rutiner for å hjelpe barn på reise som plutselig står igjen alene på en stor flyplass og kanskje uten penger til ny billett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Athene
2 minutter siden, hind skrev:

Da håper jeg at de i det minste har rutiner for å hjelpe barn på reise som plutselig står igjen alene på en stor flyplass og kanskje uten penger til ny billett. 

De hjelper til med ny billett og informasjon, og du får kompensasjonen. Min erfaring er også at dagens 15-16 åringer ofte er mer reisevante og løsningsorienterte enn mange eldre som flyr. Så det verste er nok den delen der man blir vist av flyet mens alle ser på, det bør de klare å unngå... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miklo Velka
54 minutter siden, T-Rex said:

Det er jeg ikke helt enig i. Det går en grense for hvor drittalt en bedrift kan oppføre seg overfor kunder, og fremdeles ha kunder.

Absolutt, jeg bare mener at de fleste bedrifter er kapable til det, ikke at de har det som intern rutine. TS la ikke ved noen link, så da ble det et kort svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bag
54 minutter siden, Bambi1995 said:

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

De tjener penger på alle de gangene noen har betalt billett og ikke møter opp.

Hvis det er plass til 100 på flyet, det pleier å være 20 som ikke møter opp så selger de 120 billetter. Da har de solgt 20 billetter ekstra. Da har de jevnt over en ekstrainntekt på 20 billetter på hver flyvning. Hvis plutselig flere dukker opp enn de tror og de bare tilbakebetaler billettkostnaden har de fortsatt en fortjeneste for alle de andre gangene de har solgt flere billetter enn seter.

Jeg mener som sagt at siden dette er noe de gjør av økonomiske årsaker så får de også løse det økonomisk. Da får de bare by oppover til at et tilstrekkelig antall har akseptert. Hvis det er 101 passasjerer til 100 seter og ingen aksepterer tilbudet så får flyselskapet skaffe et annet fly og fly den ene passasjeren alene og ta kostnaden ved det. Det vil selvfølgelig skje svært sjelden men bør være en del av statistikken.

En annen sak er at flyselskaper nærmest nekter å sende overbookede passasjerer med andre selskaper på samme rute. Hvis selskapet kanskje må ut med flerfoldige titusener av kroner så kanskje de svelger stoltheten og sender passasjeren med en konkurrent fremfor å kreve at han/hun må vente til neste dag.

Jeg synes det er nærmest skandaløst at offentlige myndigheter aksepterer dette. Når flyselskapene skaper et problem på denne måten så bør de sannelig løse det selv også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Honey Dew

En kaster ikke et barn av flyet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skilpadden

Det jeg lurer på er om flyselskaper faktisk kan nekte en betalende passajer setet sitt? Bryter de ikke loven? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×