Gå til innhold

Da flyet var overbooket, ble Thea (15) kastet ut: – Hun ble geleidet gråtende gjennom hele flyet


Stina234

Anbefalte innlegg

Flyselskapenes overbooking er useriøs. Forhåpentligvis er det fortsatt politikken til NAS ikke å overbooke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosemoren

Det bare føyer seg inn i rekken av dårlig vurderingsevne

https://www.aftenposten.no/reise/14-aring-reiste-alene_-ble-tatt-av-flyet-og-brukte-16-timer-pa-reisen-12153b.html

Også SAS i sommer, en 14 åring som så "voksen og reisevant ut" ble plukket ut til å være den som avga plass til en annen.

"Dette skulle ikke skjedd" sa SAS da. 

Sitat

Våre regler er krystallklare: Barn, eldre mennesker, funksjonshemmede og folk med videre forbindelse skal skjermes i slike situasjoner. Det blir en vurdering fra gang til gang, men her tok de feil person, sier Johansen i SAS.

Og nå skjedde det samme igjen.  Hva med å ta lærdom av tabbene de gjør, og innføre noen nye rutiner?

Endret av Rosemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rosemoren skrev:

Det bare føyer seg inn i rekken av dårlig vurderingsevne

https://www.aftenposten.no/reise/14-aring-reiste-alene_-ble-tatt-av-flyet-og-brukte-16-timer-pa-reisen-12153b.html

Også SAS i sommer, en 14 åring som så "voksen og reisevant ut" ble plukket ut til å være den som avga plass til en annen.

"Dette skulle ikke skjedd" sa SAS da. 

Og nå skjedde det samme igjen.  Hva med å ta lærdom av tabbene de gjør, og innføre noen nye rutiner?

Eller bruke vettet litt før de bestemmer hvem som ikke får være med. Det er så lett å ting som man vet ikke er bra for så å beklage etterpå.

Slike beklagelser er ikke verdt snoren de henger på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente, dette var skikkelig dårlig av sas. Helt enig i at det er merkelig at denne praksisen er lovlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kvinneguiden er det eneste forumet jeg har vært på hvor det er så vanlig å starte tråder om konkrete nyhetssaker/artikler uten å legge ved selve saken. :kaklehone:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
1 time siden, Honey Dew skrev:

Eller bruke vettet litt før de bestemmer hvem som ikke får være med. 

Beklager om det ikke kom klart frem av det jeg skrev, men det var dette jeg mente å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Skilpadden skrev:

Det jeg lurer på er om flyselskaper faktisk kan nekte en betalende passajer setet sitt? Bryter de ikke loven? 

Hvilken lov? Avtaleloven? Jeg vet ikke, men jeg tror flyselskapene tar inn i sine standard avtalevilkår at de kan annullere avtalen når slike situasjoner oppstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløs dømmekraft å sende barn av fly alene på denne måten. 

Ja, kanskje dagens vanlige 15 åring har kanskje flydd en del, men sannsynligvis aldri alene. 

Sånne saker som dette får meg til å droppe SAS. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Christiane_W skrev:

Her er saken omtalt i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/reise/Da-flyet-var-overbooket_-ble-Thea-15-kastet-ut--Hun-ble-geleidet-gratende-gjennom-hele-flyet-12212b.html

Hendelsesforløpet er i følge artikkelen i Aftenposten:

  • De blir oppringt med beskjed om at flyet er overbooket og Thea får ikke være med. SAS blir gjort oppmerksom på at hun er 15 år, er del av et reisefølge (håndballag på tur) og at hun ikke skal sitte igjen alene. Dette viser SAS forståelse for.
  • Når de ankommer flyplassen i Billund blir Thea nok en gang plukket ut, men treneren gir henne plassen sin og velger en annen reiserute for seg. Det ser ut til å være i orden og Thea og resten av laget går ombord på flyet.
  • Når Thea har satt seg på flyet blir hun plukket ut for tredje gang. Denne gangen er det en pilot som trenger plassen hennes. Thea nektet og begynte å gråte. Piloten som skulle ha plassen tilbød seg å komme seg til København på annen måte og en voksen medpassasjer tilbød seg å gå av i stedet for Thea. Dette avviste SAS og hun ble geleidet gråtende av flyet.
  • SAS tilbyr Thea å reise hjem til Bergen via Amsterdam i stedet etter at hun er tatt av flyet. Hun og treneren velger å kjøre bil til København og fløy hjem sammen med resten av laget derfra.

I følge informasjonssjefen i SAS reiste Thea på en ordinær voksenbillett og derfor hadde i utgangspunktet ikke flyselskapet informasjon om alderen hennes. Da SAS ble opplyst om det da de ringte før de dro til flyplassen viste de jo forståelse for dette og sa at hun ikke skulle tas av. 

Det kritikkverdige med denne saken er i mine øyne at hun ble plukket ut to ganger til, etter at SAS ble gjort oppmerksom på alderen hennes og forsikret om at hun ikke skulle tas av. Første av de to gangene løste det seg med at treneren lot henne ta sin plass. At hun ble plukket ut en tredje gang og SAS ikke aksepterte verken at piloten som skulle ha plassen sa han kunne komme seg til Køben på annen måte eller at en voksen medpassasjer tilbød seg å gå av i stedet for Thea, så hun endte med å bli geleidet gråtende av flyet, det er helt krise og burde ikke vært mulig.

Her burde SAS ikke bare legge seg paddeflate, men faktisk grave et 100 meters dypt hul og gjemme seg der. I tillegg til å betale denne jenta og familien hennes en veldig heftig erstatning. Jeg flyr aldri med SAS, det er et drittflyselskap.

Endret av Drizzt
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av jenta! Hadde det skjedd meg da jeg var 15 år gammel håndballspiller hadde jeg også blitt utrolig forvirret, lei meg og følt meg urettferdig behandlet og grått! 

Synes forøvrig treneren virker som en topp trener og håndterte situasjonen sammen med jenta utrolig bra. Kudos!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 14.43, Bambi1995 skrev:

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

På den måten at overbooking som regel ikke straffer seg fordi det alltid er noen som ikke møter opp. Så de gambler på at det alltid er noen som faller fra. Og hvis det ikke er det, så er det bare å la det gå ut over betalende kunder. No problem!

Kapitalisme, FUCK YEAH!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, er hvorfor det ikke var en av de voksne passasjerene som meldte seg til å gå av flyet. Hadde det vært meg hadde jeg gladelig gitt fra meg plassen, slik at 15-åringen slapp å gå av

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 14.24, Testosteron skrev:

Jeg trodde man var safe når man hadde satt seg ned inne i flyet. En gang jeg satt inne i flyet rett før take off, fikk vi spørsmål fra flyselskapet, ikke SAS riktignok, om noen var villig til å gå av mot en kompensasjon fordi det var overbooket. Det var faktisk en som sa ja

Jeg skjønner ikke dette.  Så en må gå av fordi noen andre ikke fikk plass pga overbooking. Kan de ikke heller si til den personen som ikke fikk plass likevel at han ikke kom med?   Istedet for å hive noen av flyet.  Uansett er det jo noen som ikke får flydd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg skjønner ikke dette.  Så en må gå av fordi noen andre ikke fikk plass pga overbooking. Kan de ikke heller si til den personen som ikke fikk plass likevel at han ikke kom med?   Istedet for å hive noen av flyet.  Uansett er det jo noen som ikke får flydd!

Det går litt på billettkategorier/hvor mye man har betalt. Har du businessbillett står man som regel rimelig trygt, men med vanlig economy-billett så kan man teoretisk sett bli "kastet" av. Dette står også i de fulle vilkårene, og dette er mediehysteri. Artiklene om saken forteller også at hun ble tilbudt å fly hjem via Amsterdam, i tillegg til at hun hadde voksenbillett. Skal man være sikret som ungdom, må man har ungdomsbillett. Og hun er tross alt 15, ikke 5. Da greier man å fly hjem via en annen flyplass, det er faktisk ikke så farlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Capt. Obvious skrev:

Det går litt på billettkategorier/hvor mye man har betalt. Har du businessbillett står man som regel rimelig trygt, men med vanlig economy-billett så kan man teoretisk sett bli "kastet" av. Dette står også i de fulle vilkårene, og dette er mediehysteri. Artiklene om saken forteller også at hun ble tilbudt å fly hjem via Amsterdam, i tillegg til at hun hadde voksenbillett. Skal man være sikret som ungdom, må man har ungdomsbillett. Og hun er tross alt 15, ikke 5. Da greier man å fly hjem via en annen flyplass, det er faktisk ikke så farlig. 

Og hvordan vet du at denne 15-åringen er reisevant nok til å fly alene hjem fra en annen flyplass? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det er forkastelig. 

Merkelig nok så kan store selskaper ture frem som de vil. Loven er IKKE lik for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Dolce skrev:

Og hvordan vet du at denne 15-åringen er reisevant nok til å fly alene hjem fra en annen flyplass? 

Om man er en normal og oppegående 15-åring greier man å følge skilting, spørre en ansatt hvis man lurer på noe og generelt ta seg fram i et så lukket miljø som en flyplass er. Det er ikke rakettforskning vi snakker om :) Og det er tross alt bare innen Vest-Europa vi snakker om, ikke en flyplass i Bangladesh. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det jeg lurer på, er hvorfor det ikke var en av de voksne passasjerene som meldte seg til å gå av flyet. Hadde det vært meg hadde jeg gladelig gitt fra meg plassen, slik at 15-åringen slapp å gå av

De voksne meldte seg, også piloten som skulle få setet, men flyvertinnen avslo alle forslagene. Hun hadde bestemt seg at 15 -åringen skulle ut. Hun hadde da også fått vite alderen på jenten.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Det går litt på billettkategorier/hvor mye man har betalt. Har du businessbillett står man som regel rimelig trygt, men med vanlig economy-billett så kan man teoretisk sett bli "kastet" av. Dette står også i de fulle vilkårene, og dette er mediehysteri. Artiklene om saken forteller også at hun ble tilbudt å fly hjem via Amsterdam, i tillegg til at hun hadde voksenbillett. Skal man være sikret som ungdom, må man har ungdomsbillett. Og hun er tross alt 15, ikke 5. Da greier man å fly hjem via en annen flyplass, det er faktisk ikke så farlig. 

Tull. En på 15 år kan få panikk av å bli etterlatt helt alene i et annet land uten å vite hva som skjer videre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Capt. Obvious said:

Skal man være sikret som ungdom, må man har ungdomsbillett.

Det hadde gått hos SAS, og det burde denne klubben tenkt på når de bestilte billettene, men det er heller ikke alle flyselskaper som har ungdomsbilletter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...