Gå til innhold

Har masse eggeplommer. Hva kan jeg lage?


Nella

Anbefalte innlegg

Har masse eggeplommer til overs (12) og lurer på om det er noe jeg kan bruke de til eller må jeg bare helle de i vasken?

Sammen hva det er egentlig. Mat eller kaker, men er det bakst er det fint om det kan fryses :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan lage iskrem. Grunnoppskriften er 3 eggeplommer som piskes til eggedosis med 1 dl sukker. Varm opp 3 dl kremfløte. Pisk litt av den varme fløten gradvis inn i eggedosisen. Hell over i gryten under omrøring. Varm opp, mens du rører, til blandingen tykner (skal ikke koke). Så kan du tilsette ønsket smakstilsetning (kan også tilsettes halvveis i frysingen). F.eks. revet/hakket/smeltet sjokolade, bær, hakkede nøtter, vaniljeekstrakt (eller du kan bruke vaniljestang under oppvarmingen), grovknuste kjeks (f.eks. oreo, maryland), nugatti, most banan +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is med nugatti du. Det må bli min favoritt :)

Eller med litt pistasje og sjokolade kanskje. Det har jeg ihvertfall.

Creme brule hørtes også godt ut, men holder meg unna desserter om dagen. Lage seinere, i påsken. Da er det lov med sånn kos.

Fant også en oppskrift på egge-plomme skum kake (fritt oversatt) som mange brukte til å bli kvitt eggeplommer etter å ha laget Angel food cake som jeg lagde i går.

Skal ha gjester på lørdag så da blir det skumkake med is vedsiden av.

Fryse eggeplommer er for kjedelig. De må jo brukes opp før eller siden alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vafler?

Også har jeg vært borti sjokoladeglasuroppskrifter til kaker hvor det skal være mye eggeplommer.

:sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Har masse eggeplommer til overs (12) og lurer på om det er noe jeg kan bruke de til eller må jeg bare helle de i vasken?  

Sammen hva det er egentlig. Mat eller kaker, men er det bakst er det fint om det kan fryses :)

Fælt så mye søtsaker som kom opp her da. Hvorfor ikke bare steke dem til en slags omelett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosboller

Ønsker du heller en kake fremfor små boller heller du hele massen i en kakeform!

4 eggehviter

4 dl sukker

6 plater gelatin

100g sjokolade

50g delfiafett

1-2 dl kokos

Slik gjør du:

1. Visp eggehvitene stive og dryss i litt og litt sukker under vispingen.

2. La gelatinen ligge i bløt i kaldt vann i min. 5 minutter før du smelter den i litt vann.

3. Tilsett den oppløste gelatinen i en stråle mens du pisker. Visp videre i ca. 5 min.

4.Bruk en sprøytepose og sprøyt ut små boller, eller lag små boller ved hjelp av to skjeer. Settes på en bakeplate med bakepair.

5.La de stivne før du smelter sjokolade og delfiafett over vannbad.

6.Dypp bollene i sjokolade, deretter i kokos.

krem.no er en helt super side hvor du kan finne det meste innenfor baking. Sendte et spørsmål dit engang også, og fikk raskt svar på mail. Superservice vil jeg kalle sånt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krem.no er en helt super side hvor du kan finne det meste innenfor baking. Sendte et spørsmål dit engang også, og fikk raskt svar på mail. Superservice vil jeg kalle sånt! :-)

Hvor kommer Nellas 12 eggeplommer inn her? :klø:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal da ikke være eggePLOMMER i kokosboller, men eggeHVITER...

Og ettersom jeg forstår er det 12 eggePLOMMER hun sitter med og ikke vet hva hun skal bruke til, eller er det jeg som surrer her nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OOPS :oops: Leste feil jeg. Trodde vi snakka om eggehvitter hele tiden.

I eggelikør bruker man vel eggeplommer? Går jo ann å prøve og lage det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan lage iskrem. Grunnoppskriften er 3 eggeplommer som piskes til eggedosis med 1 dl sukker. Varm opp 3 dl kremfløte. Pisk litt av den varme fløten gradvis inn i eggedosisen. Hell over i gryten under omrøring. Varm opp' date= mens du rører, til blandingen tykner (skal ikke koke). Så kan du tilsette ønsket smakstilsetning (kan også tilsettes halvveis i frysingen). F.eks. revet/hakket/smeltet sjokolade, bær, hakkede nøtter, vaniljeekstrakt (eller du kan bruke vaniljestang under oppvarmingen), grovknuste kjeks (f.eks. oreo, maryland), nugatti, most banan +++

Nå fikk jeg UTROLIG lyst på hjemmelagd iskrem!! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...