Gå til innhold

Vil en isbit på 18 minus tine saktere en, en isbit på 5 minus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har jeg alltid trodd at vann fryser til is ved 0 grader.

Aldri har jeg hørt at vann kan fortsette å fryse etter det har blitt til is.

Føler meg nå litt lurt med tanke på all den smeltede saftisen jeg har opplevd opp gjennom årene. Trodde alltid jeg betalte for ordentlig fryst is, ikke bare litt fryst.

- Litt mer seriøst så kan jeg ikke noe om dette, men all logikk tilsier (for meg ihvertfall) at når noe er fryst, så er det fryst. Det blir ikke mer fryst. Og når isbiten blir tatt opp i varmen så smelter den. Fra fryst, til tint. Ikke fryst via -18, -17, -16... til den til slutt når 0 og er varm nok til å smelte. Varm nok blir den så snart den tas ut av fryseren.

...men det var nå kun mine tanker, som sagt kan jeg ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, applestories said:

- Litt mer seriøst så kan jeg ikke noe om dette, men all logikk tilsier (for meg ihvertfall) at når noe er fryst, så er det fryst. Det blir ikke mer fryst.

Den blir ikke "mer fryst", men den blir kaldere. Det er kaldere på nordpolen enn i Oslo om vinteren, selv om vannet har frosset til is begge steder.

Anonymkode: c168e...290

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, applestories skrev:

Føler meg nå litt lurt med tanke på all den smeltede saftisen jeg har opplevd opp gjennom årene. Trodde alltid jeg betalte for ordentlig fryst is, ikke bare litt fryst.

- Litt mer seriøst så kan jeg ikke noe om dette, men all logikk tilsier (for meg ihvertfall) at når noe er fryst, så er det fryst. Det blir ikke mer fryst. Og når isbiten blir tatt opp i varmen så smelter den. Fra fryst, til tint. Ikke fryst via -18, -17, -16... til den til slutt når 0 og er varm nok til å smelte. Varm nok blir den så snart den tas ut av fryseren.

Det blir litt det samme som når man selv har vært ute i kulden og kommer inn i varmen. Det tar lenger tid etter det var -20°c grader ute enn etter det var -5°c.

Is på butikken er frosset for å holde den spiselig, og for å unngå at den rimer over når det blir for kaldt. Samt at energibruken skal kunne forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du snakker om at en isbit kan "lagre kulde" viser at du ikke forstår hva du snakker om. Som noen andre har nevnt, er ikke kulde en form for energi eller noe man kan "lage". For eksempel kan ikke et kjøleskap "produsere" kulde, det som skjer er at den overfører varme fra maten til en radiator på baksiden.

Et kjøleskap bruker srtøm som energikilde. Du aner ikke hva du snakker om. Jeg sa forøvrig at en isbit IKKE kan lagre kulde, stikk motsatt av hva du påstår her:fnise:

Anonymkode: 87e00...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste med tråden er at folk faktisk biter på, og i tillegg har han fått en tilhenger 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, applestories skrev:

Du har nok dønn rett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir ikke "mer fryst", men den blir kaldere. Det er kaldere på nordpolen enn i Oslo om vinteren, selv om vannet har frosset til is begge steder.

Men om du henter is både fra Nordpolen og Oslo tiner det likt:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, applestories skrev:

De fleste gjenstander vi omgir oss med er jo fryst. Det vil si de er i fast form. 

En gjenstand kan ha ulik temperatur uten at den smelter. 

Ellers er det en del bevisst forsøk på misforståelse i tråden her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, herzeleid skrev:

Det morsomste med tråden er at folk faktisk biter på, og i tillegg har han fått en tilhenger 😛

Finn heller frem noe som motbeviser det jeg sier du:-) En enslig vitenskapelig utregning eller link holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ihvertfall smelter Lollipop mye fortere enn Kroneis. 

Anonymkode: f2494...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det blir litt det samme som når man selv har vært ute i kulden og kommer inn i varmen. Det tar lenger tid etter det var -20°c grader ute enn etter det var -5°c.

Is på butikken er frosset for å holde den spiselig, og for å unngå at den rimer over når det blir for kaldt. Samt at energibruken skal kunne forsvares.

Du ser helt bort i fra at du ikke er gjennomfrosset når du kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem har vært ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, stan skrev:

De fleste gjenstander vi omgir oss med er jo fryst. Det vil si de er i fast form. 

En gjenstand kan ha ulik temperatur uten at den smelter. 

Ellers er det en del bevisst forsøk på misforståelse i tråden her. 

De er ikke fryst. De er derimot laget slik av design. Frost har ingenting med hva jeg har i stuen og soverommet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Et kjøleskap bruker srtøm som energikilde. Du aner ikke hva du snakker om. Jeg sa forøvrig at en isbit IKKE kan lagre kulde, stikk motsatt av hva du påstår her:fnise:

Hva har det med saken å gjøre at kjøleskap bruker strøm?

Jeg påstår ikke at du mener en isbit kan lagre kulde, men når du bruker begreper som å lagre kulde tyder det på at du ikke forstår hva kulde ER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem har vært ute? 

Må være Husholdning1. Som kom inn like varm innvendig som da han gikk ut. Altså ikke gjennomfrosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har det med saken å gjøre at kjøleskap bruker strøm?

Jeg påstår ikke at du mener en isbit kan lagre kulde, men når du bruker begreper som å lagre kulde tyder det på at du ikke forstår hva kulde ER.

Derfor skrev jeg det i anførselstegn til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men om du henter is både fra Nordpolen og Oslo tiner det likt:-)

Jeg tror herzeleid har rett. Jeg beit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, personen kan like godt ha frosset i hjel. Det tar fortsatt lengre tid før den som frøs på lavest temperatur tiner opp. Ingen av dem føler imidlertid noe siden de da er daue 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ingen vits i å fortsette å diskutere. Inntil noen av dere kan komme med en eller flere linker som bekrefter tineegenskapene til superisen deres, tar jeg ferie:-)

Og jeg er redd det bli en lang en:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn heller frem noe som motbeviser det jeg sier du:-) En enslig vitenskapelig utregning eller link holder i massevis.

Som om det er kontroversielt, eller en ny vitenskapelig teori, at noe som er veldig kaldt må ha mer energi for å bli varmere enn noe som ikke er fullt så kaldt, LOL!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...