AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #21 Skrevet 22. juli 2018 En bedre måte å gå frem på kan jo være å si noe sånt som "Hei! Hvordan går det? Jeg har litt ekstra mat til overs, og lurte på om du vil ha/er sulten? Det er rekebaguett/cheeseburger/boller med rosiner/whatever" Anonymkode: 68d79...15c 6
Brimi Skrevet 22. juli 2018 #22 Skrevet 22. juli 2018 Eh, du bare gav han maten uten å spørre først? Jeg hadde også kastet maten tilbake der den kom fra. Det er normal folkeskikk å spørre folk om de vil ha før man gir noe. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #23 Skrevet 22. juli 2018 Jeg har av og til lyst å hjelpe disse. Tør ikke pga jeg kjører dyr bil og ser oppegående ut. Er redd de vil tro jeg prøver å ‘være bedre enn dem’, og jeg er redd de blir sure for at jeg ikke kan hjelpe dem mer enn noen kroner. Kan jo gi de mye penger sånn sett men jeg har jo et liv og trenger pengene selv? Anonymkode: 73286...882 1
Belima Skrevet 22. juli 2018 #24 Skrevet 22. juli 2018 Hva var det han fikk å spise? Håper det var noe han ikke måtte tilberede, men noe han kunne spise som det var. Jeg gir ofte noe spiselig til rusmisbrukere. En hamburger, boller og/eller kaffe. Har aldri opplevd at noen ikke har blitt glade, men jeg prater alltid en stund med de før jeg går. Det er folk det også etter min mening, men de har gått en annen vei enn jeg valgte. Har jeg en tier i lomma, så får de den også. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #25 Skrevet 22. juli 2018 Uteliggere har da nok av mat? De er der jo utelukkende på grunn av dop. Herregud, hvor lite opplyst kan mak være. Dette er 2018. Ville du likt at noen kom bort til deg med en pose med mat? Æsj. Skjønner du ikke at de ikke vil ha mat? Ingen uteliggere i Norge mangler mat eller (varm) drikke. Er så stereotypisk selvgodt at det er kvalmt. Den maten du prøver å prakke på ham/henne kan du bare trøkke oppi rasshølet ditt isteden. Der gjør den mer nytte, for deg som er så fisefin at du skal gi bort mat. Det er ikke Bjørgvin 1311 dette her Anonymkode: 3dfa8...ac6 3
Belima Skrevet 22. juli 2018 #26 Skrevet 22. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uteliggere har da nok av mat? De er der jo utelukkende på grunn av dop. Herregud, hvor lite opplyst kan mak være. Dette er 2018. Ville du likt at noen kom bort til deg med en pose med mat? Æsj. Skjønner du ikke at de ikke vil ha mat? Ingen uteliggere i Norge mangler mat eller (varm) drikke. Er så stereotypisk selvgodt at det er kvalmt. Den maten du prøver å prakke på ham/henne kan du bare trøkke oppi rasshølet ditt isteden. Der gjør den mer nytte, for deg som er så fisefin at du skal gi bort mat. Det er ikke Bjørgvin 1311 dette her Anonymkode: 3dfa8...ac6 Det er faktisk mange som ikke bruker pengene sine på mat. Stoff blir alltid prioritert først. Ikke alle byer har så mange tilbud som Oslo og andre større byer/steder, så det er mange som blir glade for å få noe å spise. 10
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #27 Skrevet 22. juli 2018 18 minutter siden, Belima skrev: Hva var det han fikk å spise? Håper det var noe han ikke måtte tilberede, men noe han kunne spise som det var. Jeg gir ofte noe spiselig til rusmisbrukere. En hamburger, boller og/eller kaffe. Har aldri opplevd at noen ikke har blitt glade, men jeg prater alltid en stund med de før jeg går. Det er folk det også etter min mening, men de har gått en annen vei enn jeg valgte. Har jeg en tier i lomma, så får de den også. 😅😅 du kødder 🙈 Anonymkode: 2eb35...75e 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #28 Skrevet 22. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😅😅 du kødder 🙈 Anonymkode: 2eb35...75e Hva var galt med det? Anonymkode: 58376...18a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #29 Skrevet 22. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva var galt med det? Anonymkode: 58376...18a Selvfølgelig er de folk!!! Hva søren? Og veldig mange av de er mer oppegående enn mange av oss!! Det eneste som skiller dem er st de bruker stoff..og hvorfor gjør de det? De aller fleste pga ett liv de -ikke- valgte selv! Nemlig traumer fra barndommen som oftest! De fleste selvmedisinert seg, de ruser seg ikke fordi det er så forbanna gøy.Noen begynte slik, men VELDIG mange begynner å ruse seg for å døyve psykiske smerter og traumer. Og uansett så havner de fleste på kjøret om det begynner med «festdop» eller uansett hvordan, så er det pga ett liv de -ikke- valgte utgangspunktet for selv! Lett for hvemsomhelst å heve seg over når man ikke er prisgitt samme utgangspunkt! Anonymkode: 2eb35...75e 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #30 Skrevet 22. juli 2018 Eg har kjøpt mat til narkisar fleire gongar, alle har vore veldig taknemmelige. Kanskje det er fordi du ikkje spurte om han ville ha. Det kan væra så mykje eigentlig. Du gjorde ikkje noko galt, gode intensjonar som slo feil. Betyr ikkje at det skjer med alle du vil hjelpa. Anonymkode: 4a645...22f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #31 Skrevet 22. juli 2018 Troll. Og i en så dårlig tjeneste i tillegg. Herregud. Anonymkode: cdd1d...c7d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #32 Skrevet 22. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Troll. Og i en så dårlig tjeneste i tillegg. Herregud. Anonymkode: cdd1d...c7d Bla bla Anonymkode: 8f43d...c97 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #33 Skrevet 23. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Utakknemlig tigger. Neste gang gir du han en kopp kaffe med lakserolje i. Anonymkode: 4952d...d30 Det skal du aldri gjøre. Han kan ha sykdommer, som kan bli farlige hvis du gir han avføringsmidler i. Anonymkode: a7447...aec 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #34 Skrevet 23. juli 2018 Du har misforstått begrepet «godhetstyrann». Anonymkode: e55a0...01e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #35 Skrevet 23. juli 2018 Hvis det er sigøynere så går ikke pengene til mat, de har en sjef pengene går til. Anonymkode: d847e...e31
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #36 Skrevet 23. juli 2018 Men vanlige norske uteliggere vet jeg ingenting om. Anonymkode: d847e...e31
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #37 Skrevet 23. juli 2018 Men garantert dop det også. Anonymkode: d847e...e31
exictence Skrevet 23. juli 2018 #38 Skrevet 23. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening: De fortjener ikke empati i det hele tatt. Å være uteligger er noe de har valgt selv... med systemet vi har her i Norge ville alle fått hjelp om de ville det, og var villig til å gjøre en innsats. Anonymkode: 844d9...237 Men kanskje noen aldri har møtt forståelse eller hatt familie rundt seg og ikke fått utviklet seg til hvordan gjøre en innsats. Det kan være mange grunner. Mishandling, sykdom, ...
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #39 Skrevet 23. juli 2018 Du som gir. Hva med å spørre den du gir til, om han trenger noe og om det er noe han/ hun ønsker seg? Kanskje er det største ønsket en pakke sigaretter? Hvordan hadde du selv reagert, om noen bare kom bort til deg og ga deg noe (som de hadde brukt penger på) som du ikke ønsket deg og ikke trengte, og du var helt uten penger og hadde trengt pengene i stedet for det vedkommende hadde brukt på å kjøpe noe ubrukelig for deg til deg? Uteliggeren i denne casen, satt han å tigget, ts? Hvis han ikke direkte tigget, burde du snakket med han og spurt han om han trengte hjelp og om det var noe du kunne hjelpe han med. Anonymkode: a166b...b63 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #40 Skrevet 23. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk med noe gratis med noe jeg kjøpte. Jeg liker ikke å kaste mat, ting folk kan ha bruk for så jeg tenkte at det var bedre å gi det til noen enn kaste det i søpla. Så en uteligger og prøvde å skjule at jeg gav han det, for jeg vil ikke fremstå som en godhetstyrann som viser at jeg gjør en god handling. Det var lite folk rundt og jeg la den diskret bort til han. Han likte det altså ikke.... men hadde han grunn til å bli sur? Han kunne spart penger på å ta denne. Mulig han ble sur fordi han ikke fikk penger til dop. Eller trodde han jeg var en godhetstyrann som bare ville føle meg bedre ved å gi han det? Anonymkode: 8f43d...c97 De vet godt forskjellen på å få mat av godhet og å få mat andre ikke vil ha. De blir ikke sure pga mangel på penger til dop. Du var frekk rett og slett, for de har tilgang på mat så at du spiller snill er provoserende. Anonymkode: cc725...017 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå