Gå til innhold

Ga mat til uteligger, han ble sur.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk med noe gratis med noe jeg kjøpte. Jeg liker ikke å kaste mat, ting folk kan ha bruk for så jeg tenkte at det var bedre å gi det til noen enn kaste det i søpla. Så en uteligger og prøvde å skjule at jeg gav han det, for jeg vil ikke fremstå som en godhetstyrann som viser at jeg gjør en god handling. Det var lite folk rundt og jeg la den diskret bort til han. Han likte det altså ikke.... 

men hadde han grunn til å bli sur? Han kunne spart penger på å ta denne. Mulig han ble sur fordi han ikke fikk penger til dop. 

Eller trodde han jeg var en godhetstyrann som bare ville føle meg bedre ved å gi han det?

Anonymkode: 8f43d...c97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk med noe gratis med noe jeg kjøpte. Jeg liker ikke å kaste mat, ting folk kan ha bruk for så jeg tenkte at det var bedre å gi det til noen enn kaste det i søpla. Så en uteligger og prøvde å skjule at jeg gav han det, for jeg vil ikke fremstå som en godhetstyrann som viser at jeg gjør en god handling. Det var lite folk rundt og jeg la den diskret bort til han. Han likte det altså ikke.... 

men hadde han grunn til å bli sur? Han kunne spart penger på å ta denne. Mulig han ble sur fordi han ikke fikk penger til dop. 

Eller trodde han jeg var en godhetstyrann som bare ville føle meg bedre ved å gi han det?

Anonymkode: 8f43d...c97

Er nok derfor, er jeg redd. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utakknemlig tigger. Neste gang gir du han en kopp kaffe med lakserolje i. 

Anonymkode: 4952d...d30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg kan jo på en måte skjønne han. Det kan kanskje fort føles som litt at vi oppegående skal bestemme hva de skal ha, og bruker de for å føle oss selv som bra mennesker. Og at vi gir dem det vi ikke vil ha.

men jeg ble også litt irritert og redd. Han kastet bare maten etter meg og ristet på hodet. 

Anonymkode: 8f43d...c97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ble ikke like empatisk med tiggere etter dette.... tydeligvis er det en bestemt ting de skal ha.. 

Anonymkode: 8f43d...c97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo skjedd at folk putter barberblader og lignende i mat som de gir uteliggere, så vet ikke om jeg hadde turt spise eller drikke noe en fremmend gav meg...

Just now, AnonymBruker said:

Men jeg ble ikke like empatisk med tiggere etter dette.... tydeligvis er det en bestemt ting de skal ha.. 

Anonymkode: 8f43d...c97

Så du møtte 1 person som gjorde deg flau fordi han ikke likte gaven din, og nå misliker du alle uteliggere? Virkelig? Er du så ensidig? 

Anonymkode: ce0ed...3e6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det hadde vært greit å spørre han først?? 

Anonymkode: e7202...c4e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jo skjedd at folk putter barberblader og lignende i mat som de gir uteliggere, så vet ikke om jeg hadde turt spise eller drikke noe en fremmend gav meg...

Så du møtte 1 person som gjorde deg flau fordi han ikke likte gaven din, og nå misliker du alle uteliggere? Virkelig? Er du så ensidig? 

Anonymkode: ce0ed...3e6

Så slemt! Hvorfor må folk sparke de som ligger nede?!?! Hvordan vet du det forresten?

nei jeg missliker ikke alle uteliggere etter dette, men orket ikke å formulere det så nøye. Men en slik kommentar ventet jeg på ;) 

Anonymkode: 8f43d...c97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje det hadde vært greit å spørre han først?? 

Anonymkode: e7202...c4e

Turte ikke!

Anonymkode: 8f43d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Turte ikke!

Anonymkode: 8f43d...c97

Så du gikk bare å kasta noe mat på han som du ikke ville ha selv? 

Før mat og penger er en å snakke med noe uteliggere ofte ønsker aller mest. 

Det kan godt være at denne uteliggeren ikke ønsket mat, trengte mat, eller kanskje ikke tålte det du ga. 

Anonymkode: 0b29d...2b5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening: De fortjener ikke empati i det hele tatt.

Å være uteligger er noe de har valgt selv... med systemet vi har her i Norge ville alle fått hjelp om de ville det, og var villig til å gjøre en innsats. 

 

 

Anonymkode: 844d9...237

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du gikk bare å kasta noe mat på han som du ikke ville ha selv? 

Før mat og penger er en å snakke med noe uteliggere ofte ønsker aller mest. 

Det kan godt være at denne uteliggeren ikke ønsket mat, trengte mat, eller kanskje ikke tålte det du ga. 

Anonymkode: 0b29d...2b5

Sånn dramatisering, nei, jeg kastet ikke maten PÅ han.

Anonymkode: 8f43d...c97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han godt når du ikke engang ofret ett minutt eller to på å snakke med han.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig tenkt av deg, TS. Ikke ta det personlig. Han har garantert sitt å stri med, og selv om han ikke burde latt det gå ut over deg er det ofte sånn det blir. Det betyr ikke at det ikke var en hyggelig handling, eller at man ikke bør gi mat til uteliggere. 

Det er ikke alltid mat står høyest i kurs, men når man ksnskje ikke har spist på flere dager er det noe man virkelig trenger, uansett om man har lyst på eller ikke.

Anonymkode: 68d79...15c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

nei jeg missliker ikke alle uteliggere etter dette, men orket ikke å formulere det så nøye. Men en slik kommentar ventet jeg på ;) 

Anonymkode: 8f43d...c97

Å formulere deg riktig burde du lære først som sist.

"Jeg hater alle kvinner. Å nei, forresten, det er bare 1 kvinne jeg hater"

Hvordan skal noen ta deg seriøst om du ikke klarer formulere deg riktig?

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mening: De fortjener ikke empati i det hele tatt.

Å være uteligger er noe de har valgt selv... med systemet vi har her i Norge ville alle fått hjelp om de ville det, og var villig til å gjøre en innsats. 

Anonymkode: 844d9...237

Ja, vi burde fortelle de hjemløse på 30 at de ikke burde blitt voldtatt av foreldrene sine som barn og proppet full av alkohol og narkotika til den grad de ble avhengige og ute av stand til å skape et normalt liv og vende bort fra avhengigheten foreldrene gav dem som 14-åringer. Denne type holdning er flott, vi kan hjelpe så mange hjemløse ved å fortelle dem hvor lite de slåss tilbake mot voksne som voldtok og banket dem 👍

Anonymkode: ce0ed...3e6

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, synes det virket spesielt maten du gå han måten på. Han følte seg kanskje litt nedverdiget? Virket det som om du ga han søppel? Kastet mat etter han som om han var et dyr? Å ikke si hei eller slå av en prat er også litt merkelig måte å gå frem på.

Jeg ga vel mat til omlag 100 tiggere i vinter. Aldri opplevd det du opplevde. Og jeg ga til alle typer tiggere; utenlandske, narkomane, vanskeligstilte osv. Rart!!

Samtidig kan det være han bare hadde en dårlig dag. Livet på gata er tøft!!

Endret av Mippi
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikker på at han var uteligger? 

Anonymkode: a8aca...2f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spørre først da..folk har stolthet vet du selv om de er uteliggere.. Hadde han noe skilt eller noe som tilsa at han tigget? Isåfall da hadde saken vært annerledes.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga også en gang mat til en uteligger som ble sur. Viste seg at han hadde ikke tenner så han klarte ikke å tygge maten:( Han ble sur fordi han var lei og skammet seg. 

Anonymkode: 618ec...dcb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mippi skrev:

Hm, synes det virket spesielt maten du gå han måten på. Han følte seg kanskje litt nedverdiget? Virket det som om du ga han søppel? Å ikke si hei eller slå av en prat er også litt merkelig måte å gå frem på.

Jeg ga vel mat til omlag 100 tiggere i vinter. Aldri opplevd det du opplevde. Og jeg ga til alle typer tiggere; utenlandske, narkomane, vanskeligstilte osv. Rart!!

Samtidig kan det være han bare hadde en dårlig dag. Livet på gata er tøft!!

Ja er garantert måten det ble gjort på. De MÅ ikke finne seg i alt selv om de er uteliggere (OM han var uteligger) De er mennesker som oss alle. Ikke alltid vi heller fixer å ta imot hjelp som er «godt ment» og spesielt hvis den blir «tilbudt» på en meget spesiell måte.

Anonymkode: 2eb35...75e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...