Gå til innhold

Gripe inn eller la vær? Nye naboer og bekymringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Ak90 skrev:

Man kommer langt med å bruke armer og snakke tydelig. Prøv det. Men hvor er se fra? Går kanskje Ann og skrive en liten lapp på deres språk. Så forklarer du situasjonen? 

Skal prøve på det. Tror de snakker arabisk (de er syriske flyktninger, mener jeg), så det er litt vanskelig. Men skal prøve kroppsspråk👍🏼

Anonymkode: d672b...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å forsøke bli kjent med foreldrene først? Har du snakket med dem, jeg mener ordentlig snakket med dem, forsøkt bli kjent på deres premisser, funnet ut hvor de kommer fra, hvilken bakgrunn de har - lært om deres kultur slik at du kan sette linjer til den du selv har osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse er sosiale utskudd som mangler vett fra barnsben av. Er en grunn til at landene de kommer fra har gått dukken av ulike grunner. Tips: flytt bilen, meld fra til kommunen og bruk ørepropper. Hvis du snakker med dem, vil det ikke gå inn, de kan ikke språket og vil nok trenge tolk. Og det er sikkert flere som ikke synes dette er greit og vil melde fra omsider. Barnevern er litt tidlig, men ville meldt ifra om ting ikke bedrer seg på sikt. 

Anonymkode: 7d5fd...d1a

Ja, dette høres ut som en utmerket måte å være med på å integrere flyktninger på, du roll

TS, jeg ville ikke tatt kontakt med barnevernet, men med flyktningkontoret i kommunen din De er der for å hjelpe og veilede I min kommune gjør de en kjempejobb! Si til dem at du gjerne vil være en god nabo, og at du ønsker å delta i integreringen av denne familien Antagelig vil familien være takknemlige for at omgivelsene ønsker å hjelpe dem å passe inn I vår kommune har vi noe som heter flyktningguide, og det er vanlige innbyggere som påtar seg å bli kjent med, og veilede flyktninger i dagligdagse ting, bli kjent på stedet, osv. Om det finnes noe sånt hos dere kan det kanskje være noe for deg?

Man trenger ikke reise langt for å oppleve andre skikker mtp hvordan folk lever, hva slags døgnrytme de har, og hvordan de oppdrar barna sine Det har som regel ingen verdens ting med omsorgssvikt å gjøre, men andre måter å leve på, rett og slett Det vi ser på som omsorgssvikt kan være regelen for hvordan man gjør ting i andre land Vi ferierer en del i Hellas, og jeg har mange ganger opplevd situasjoner der som jeg tenker hadde vekket oppsikt her hjemme, som hvor lenge barn er ute på kvelden og leker, hvordan foreldre håndterer barna når de er ulydige, osv. Mye kan se voldsomt ut for oss, men for folk som ikke har opplevd noe annet, så fortoner det seg som helt ok, også for barna.

Anonymkode: 4dbf8...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servicetorget i kommunen kan henvise deg til rett instans. Lykke til TS.

Du høres ut som et godt medmenneske😀

Anonymkode: 75834...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyktningetjenesten er riktig instans her, alle flyktningefamilier har sine flyktningekontakter som kan hjelpe deg å videreformidle slike typer beskjeder. Da får de ofte hjelp fra telefon-tolk.

Syriske flyktninger prater enten arabisk eller kurdisk. De har en annen måte å oppdra sine barn på. Med friere tøyler fra de er født, til en strengere og mer konservativ tankegang og oppdragelse fra ungdomstiden. Omvendt i forhold til oss, som er strenge i barneårene og slipper mer opp etterhvert.

Lykke til :)

Anonymkode: 1eac8...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn ut hvilket språk de snakker, skriv dine tanker/beskjeder du ønsker å formidle og bruk Google translate. Vips, så kan dere kommunisere! Forutsatt at de ikke er analfabeter da...

Anonymkode: f1412...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...