Gå til innhold

Gripe inn eller la vær? Nye naboer og bekymringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i første etasje i et leilighetskompleks med tre etasjer. I øverste etasje er det nå flyttet en familie på to voksne og seks barn. De har nettopp fått oppholdstillatelse og har dårlige språkferdigheter, slik at kommunikasjon er vanskelig. 

Jeg har fra første stund hatt lyst til å vise at jeg gjerne bidrar om de trenger noe hjelp/støtte. 

Jeg har merket meg at barna (de under 10) er ute og leker etter at jeg har lagt meg. Dette er utenom ferietid også. Om de ikke er ute, så kan jeg høre dem rope, skrike og løpe gjennom andreetasjen. Naboer på andre siden hører dem også. Det er høylytt skriking over tid fra de to minste. 

I kveld ble bekymringene mine større da jeg ser leker falle ned utenfor vinduet mitt. Etterhvert treffer de bilen min og jeg går ut. Også flere naboer får med seg dette og roper fra andre siden at «klokka er over 23», uvitende om at de ikke forstår. 

Jeg vet at disse tingene ikke er alvorlige alene, men jeg lurer på hva jeg kan, bør eller ikle bør gjøre? Det er tross alt foreldrene som må lage rammer og grenser for barna. De vet jo ikke bedre. Får alle nye statsborgere oppfølgning fra helsestasjon? Er dette noe å melde i fra om?

Jeg ønsker bare å være til hjelp.

Anonymkode: d672b...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld tll flyktningtjenesten?

Anonymkode: 30f17...565

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunen. Der er det en eller flere (avhengig av størrelsen på kommunen og antall bosatte flyktninger) som har ansvar for dette. Jeg fikk hjelp derfra da naboer som ikke snakket et ord norsk ikke forstod poenget med søppeldunker, men bare kastet alt søppel ut på fellesområdene.

Anonymkode: f871e...983

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld tll flyktningtjenesten?

Anonymkode: 30f17...565

Ts her. Tenkte på dem. Kan de bidra med noe ifht. råd/veiledning? 

Anonymkode: d672b...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med kommunen. Der er det en eller flere (avhengig av størrelsen på kommunen og antall bosatte flyktninger) som har ansvar for dette. Jeg fikk hjelp derfra da naboer som ikke snakket et ord norsk ikke forstod poenget med søppeldunker, men bare kastet alt søppel ut på fellesområdene.

Anonymkode: f871e...983

Ts her, takk for svar. Kommunen er forholdsvis liten og «bydelen» her har kun i underkant av 5500 innbyggere. Men skal gjøre et forsøk på å søke opp og ta kontakt

Anonymkode: d672b...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hva skadedyr har her inne å gjøre. Her spør jeg om konstruktive råd, ikke usaklige kommentarer. Høres ut som noen andre trenger søvn 🙂 

Anonymkode: d672b...b21

Storm i vannglass?!!

Kall meg gjerne et skadedyr, hold meg for  for god for å sette sånne navn på andre, uten grunn! 

Men no må du jo ringe barnevernet asap, fordi leker faller ned utenfor vinduet ditt kl.23 på kvelden, det er skadedyr det!!

Anonymkode: 3aa87...564

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Storm i vannglass?!!

Kall meg gjerne et skadedyr, hold meg for  for god for å sette sånne navn på andre, uten grunn! 

Men no må du jo ringe barnevernet asap, fordi leker faller ned utenfor vinduet ditt kl.23 på kvelden, det er skadedyr det!!

Anonymkode: 3aa87...564

Ingen her har snakket om bv. Det er det kun du som gjør

Anonymkode: 0c34f...d16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta, du kan ta kontakt med flyktningekontoret. Evt voksenopplæringen for å få telefonnummer til rett instans hvis du ikke finner til flyktningekontoret, i min kommune er det meste organisert via VO. De kan veilede foreldrene på "skikk og bruk". De har sikkert regelmessige hjemmebesøk om de er ferske i landet og slikt, men de kan ikke veilede om de ikke vet hva som er behovet. 

Anonymkode: 34879...310

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab snakker ironisk om at du burde melde til bv. Jeg ville faktisk gjort det hvis jeg var deg. Du ønsker å hjelpe, bv kan hjelpe dem. Du bør melde anonymt, men skrie ned dine bekymringer- eller ringe dem inn en kanskje lettere? Spørre om råd i samme slengen? 

Og slapp av, de fleste i bv er kultursensitive 😊

Anonymkode: ba474...20b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at man blir fortalt hva som er riktig når det gjelder lover og regler i nytt land. Dette her kan like gjerne komme fra nabokona som en sint mann i et veikryss. 

Du skriver de nettopp har fått opphold så de har kanskje ikke kommer inn i rutinen ennå med jobb/utdanning osv. Selvfølgelig er det ikke greit at barn (og heller ikke voksne) bråker seint på kveld, og natt. Dette må du formidlet til de. At etter 23 er det normalt at det er stille. Og du kan ta opp det som skjedde med bilen din. 

Selv om språket kan være hemmende må du prøve så godt du kan å forklare. Du kan starte en samtale, og få inn det du vil ta opp inni der. Er sikker på at hvis du sier det på en hyggelig måte vil de forstå dette. Legge det på at vi nordmenn er ganske nøye på den regelen, og at mange skal opp tidlig på jobb. 

Opplever du noe mer alvorlig må du kontakte de rette stedene, men her høres det ut som du gjerne kan være den som sier ifra. Blir det ikke bedre så kan du kontakte huseier e.l. Da må de behandle det som en normal naboklage, men det er fint å få til løsninger uten mange andre ledd. 

 

Anonymkode: 8aad0...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen her har snakket om bv. Det er det kun du som gjør

Anonymkode: 0c34f...d16

Her oser det omsorgsovertakelse og forstyrrelser i privatlivets fred pluss "de som ikke er som oss"!! 🤗

Anonymkode: 3aa87...564

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta, du kan ta kontakt med flyktningekontoret. Evt voksenopplæringen for å få telefonnummer til rett instans hvis du ikke finner til flyktningekontoret, i min kommune er det meste organisert via VO. De kan veilede foreldrene på "skikk og bruk". De har sikkert regelmessige hjemmebesøk om de er ferske i landet og slikt, men de kan ikke veilede om de ikke vet hva som er behovet. 

Anonymkode: 34879...310

Dette. I enkelte land er det helt normalt å la ungene være våkne til de selv finner ro og sovner. Det passer selvfølgelig dårlig når man bor tett på andre som vil ha ro på kvelden. Dette kan de veiledes på via kommunens flyktningkontor. At leker kastes ut av vinduer og balkonger hadde jeg tatt tak i med en gang. Jeg hadde gått ut, plukket opp lekene og ringt på døra og sagt ifra. Om de ikke forstår eksakt hva du sier så forstår de ansiktsuttrykk og fakter. 

Anonymkode: 6df25...967

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt barnevernet. Barnevernet er der for å hjelpe barna og foreldrene. De kan gi foreldrene veiledning og kurs i barneoppdragelse. Bv er der for å hjelpe.  

Anonymkode: 5e3c3...ee2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her oser det omsorgsovertakelse og forstyrrelser i privatlivets fred pluss "de som ikke er som oss"!! 🤗

Anonymkode: 3aa87...564

Ts her og NEI. Du behøver ikke fortelle andre hva mine intensjoner er. Mine intensjoner er kun å hjelpe/være til hjelp. Jeg den verken rasistisk eller ute etter å ta noen. Jeg har selv en bakgrunn fra annet sted til tross for ar jeg er født her. Jeg vet godt hvor vanskelig det kan være å være ny  i landet. Jeg kjenner mange som har strevd med det. Og nettopp derfor ønsker jeg å være til hjelp. Slutt og kom med utsagn du mener er fra meg

Anonymkode: d672b...b21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang de bråker ringer du selvfølgelig på dørs deres og sier ifra! Hvor tafatt er du? Hvis de ikke forstår norsk hold deg for ørene, pek på klokka og «hysj på dem»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å bli kjent med dem? Ta med boller og ring på døren og si hei. Det kan hende du møter enorm gjestfrihet og dermed får en mulighet til å hjelpe dem med å skjønne alle de uskrevne og skrevne reglene her i landet. Hvis det ikke går så får man heller bli mer formell. 

Kontakt evt Refugees Welcome to Norway, du finner dem på fb. De kan kanskje hjelpe deg med tips. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, tingeling skrev:

Hva med å prøve å bli kjent med dem? Ta med boller og ring på døren og si hei. Det kan hende du møter enorm gjestfrihet og dermed får en mulighet til å hjelpe dem med å skjønne alle de uskrevne og skrevne reglene her i landet. Hvis det ikke går så får man heller bli mer formell. 

Kontakt evt Refugees Welcome to Norway, du finner dem på fb. De kan kanskje hjelpe deg med tips. 

 

Ja, har gjort forsøk. Har tilbudt barna is (mens faren har vært tilstede) mens de har lekt utenfor.  Takk for tips!

Anonymkode: d672b...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med å bruke armer og snakke tydelig. Prøv det. Men hvor er se fra? Går kanskje Ann og skrive en liten lapp på deres språk. Så forklarer du situasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er sosiale utskudd som mangler vett fra barnsben av. Er en grunn til at landene de kommer fra har gått dukken av ulike grunner. Tips: flytt bilen, meld fra til kommunen og bruk ørepropper. Hvis du snakker med dem, vil det ikke gå inn, de kan ikke språket og vil nok trenge tolk. Og det er sikkert flere som ikke synes dette er greit og vil melde fra omsider. Barnevern er litt tidlig, men ville meldt ifra om ting ikke bedrer seg på sikt. 

Anonymkode: 7d5fd...d1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse er sosiale utskudd som mangler vett fra barnsben av. Er en grunn til at landene de kommer fra har gått dukken av ulike grunner. Tips: flytt bilen, meld fra til kommunen og bruk ørepropper. Hvis du snakker med dem, vil det ikke gå inn, de kan ikke språket og vil nok trenge tolk. Og det er sikkert flere som ikke synes dette er greit og vil melde fra omsider. Barnevern er litt tidlig, men ville meldt ifra om ting ikke bedrer seg på sikt. 

Anonymkode: 7d5fd...d1a

Ts her. Liker ikke måten du snakker om medmennesker på. Men jeg skal gjøre et forsøk på å bruke kroppsspråk neste gang jeg ser dem eller det skjer igjen. Barn kan ikke skyldes på, for de vet ikke bedre. Det er foreldrene som må sette klare rammer og det er det jeg vil at de skal få støtte til. 

Anonymkode: d672b...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...