Gå til innhold

Greit å ikke møte til vielse som kaffegjest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man trenger virkelig ikke møte opp i vielsen som kaffegjest - uansett om man er invitert i næromtådet eller langvegsfra. Nå er jeg også av den oppfatning at kaffegjester må være folk som bor i samme bygd eller by(maks en halvtime unna). I bygda jeg kommer fra er det for eksempel vanlig å invitere naboer eller familieverner til kaffen.

Med tanke på vielsen bør det være helt valgfritt, slik at man ikke kaster bort hele dagen og bryllupet blir mer som en «vanlig» fest. Er vielsen i nabolaget er det uansett lettere å stikke innom vielsen om det passer slik, og så gjøre noe annet fornuftig frem til festen. Men ikke noe krav da heller. Likevel er det å legge opp til at folk skal gå rundt i finstasen i timevis helt på jordet. Altså mener jeg det å invitere folk langveisfra som kaffegjester er en skikkelig uting!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaffegjest er vel en etterlevning fra den tiden et bryllup var for å inngå en sterkere relasjon mellom to familier. Det var også en sjelden gang man kunne spise litt festmat og en mulighet til å få siste nytt og sladder om hva som skjedde i bygda. Det var også mulighet for at de unge fikk flørte litt, som man sjelden fikk ellers. Det hadde veldig lite med brudeparet å gjøre i det hele tatt.

Jeg kan skjønne det kanskje var stas å bli invitert som kaffegjest dengang, men nå har det jo utspilt sin rolle for lenge siden da alle er oppdatert på alt og kan kjøpe en kakebit hver dag om man vil. Man hungrer ikke lengre etter siste nytt så idag er det vel mer av at alle sitter og ser nedi telefonene sin uansett og det kan man liksågodt gjøre hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener man kun skal invitere de vennene som bor nærme? Da hadde det også blitt tråder her om å ikke bli invitert... Det er en invitasjon, ikke en innkalling :)

Anonymkode: 00b01...da1

Nei, du inviterer jo de du vil, men tenker det er «lettere» for de som bor nærme å komme enn de som må kjøre land og strand etc. Men uansett, det å bare invitere til kaffe er i mine øyne som tigging for gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig

Slik jeg ser det, inviterer man ikke til bare "kaffe og kake". Man inviterer jo til fest! Jeg er iallefall ikke treg å be om jeg så må kjøre to timer, å eventuelt booke litt luksus på hotell, for å bli med på feiring å fest! Å det å slippe unna smalltalk, mingling og taler fra familie tar jeg som et stort pluss. 

Dersom dere blir fornærmet av kun en "kaffeinvitasjon" kan dere bare finne på noe annet den dagen. En slik dag er ikke til for å ha surmulende gjester! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor å droppe vielse og heller dra til festen. Tviler på at det er så mange bruder som klarer å ha total oversikt over hvem som er til stede i vielsen uansett. Når det gjelder "kaffegjester" så synes jeg det er en helt ok måte å inkludere kollegaer, litt perifere venner etc. som ikke må reise langt, og som da får kaffe, kaker og fest "inkludert". Å invitere kaffegjester når det er betalbar er derimot ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble invitert som kaffegjest en gang. De andre vennene mine var bedt til middag, mens jeg og to andre fikk kaffeinvitasjon i siste liten. De ville ikke ha gave, men jeg fikk faen meg ingen informasjon om billig hotellrom heller som de andre. Festen var morsom den, men likevel.... så takk skal dere faen meg ha for at dere syntes at vi tre måtte bli bedt i hurten og sturten like før bryllupet. 

Anonymkode: 25fa0...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...