Gå til innhold

Greit å ikke møte til vielse som kaffegjest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal i bryllup i høst og jeg ser nå at jeg har misforstått invitasjonen og at vi er invitert som kaffegjester. Det vil si at det drøye 7 timer mellom vielsen og til tidspunktet vi er invitert til festen.

Vi har ca 2 timer reisevei, men har valgt og ikke overnatte så vi planlegger å kjøre hjem samme kveld/natt. Før jeg ble klar over at vi ikke er invitert til middag var den en selvfølge og også overvære vielsen, men nå lurer jeg på om det er greit å droppe den? Selvsagt synd, men det blir veldig mange timer med dødtid jeg ikke helt ser at vi klarer å fylle på noen konstruktiv måte. 

Anonymkode: 466ba...8b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde droppa hele driten. Fatter ikke hvordan kaffegjester gidder. Etter maten er jo alle, spesielt brudeparet, passeslitne uansett. 

Hadde i hvertfall droppet det når det er to timer å kjøre. Å forvente, eller invitere, folk så langt unna til vielse og kaffe er respektløst. 

Anonymkode: aa79d...595

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper bryllup dersom jeg er kun invitert til "kaffe". Det er smålig og grådig og sånt gidder jeg ikke være med på.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble invitert til Trondheim som kaffegjest. Bor i Oslo. Droppet glatt, og det hadde jeg gjort for 2 timers reise også. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke gå som kaffegjest i enen by engang. Forstår ikke poenget med å dra oss bekjente inn i det.

Anonymkode: c8b30...a62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri giddet å kjøre fire timer for å være kaffegjest.

Jeg er ingen fan av å dele gjestene opp i A og B-lag i utgangspunktet, men tenker det kan være greit om man inviterer type naboen, en kollega, vennegjengen o.l som bor der bryllupet holdes. Da blir det mer en "stikk innom, si hei og ta et kakestykke". Å invitere noen som bor 2 timer unna er bare smakløst.

For å svare på spørsmålet ditt, så er det helt greit å ikke komme i vielsen når det er 7 timer mellom vielse og tidspunktet du er invitert til.

Endret av Alice123
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Bryllupet er om få uker og jeg har allerede takket ja, så å ikke delta oppleves som vanskelig. Men hadde jeg lest innbydelsen bedre, så hadde jeg nok takket nei. Eventuelt sagt at vi kunne komme for kun festen. 

Skjønner at det ikke vil bli oppfattet ufint å droppe vielse, så da går vi for den varianten denne gangen. Takk for alle svar. 

Anonymkode: 466ba...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke oppfattet det som ufint å droppe vielsen. 

Jeg ser flere reagerer negativt på konseptet kaffegjester. Jeg vurderer dette selv som mest praktisk, økonomisk og ikke minst greit ovenfor de det gjelder. Jeg personlig hadde ikke sett frem til å overvære et bryllup på x antall timer fra start til slutt med mingling og small talk og henge med på taler fra fjern og nær. Da setter jeg mer pris på å komme til kake og påfølgende fest. 

 

Anonymkode: 914ef...aa2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke oppfattet det som ufint å droppe vielsen. 

Jeg ser flere reagerer negativt på konseptet kaffegjester. Jeg vurderer dette selv som mest praktisk, økonomisk og ikke minst greit ovenfor de det gjelder. Jeg personlig hadde ikke sett frem til å overvære et bryllup på x antall timer fra start til slutt med mingling og small talk og henge med på taler fra fjern og nær. Da setter jeg mer pris på å komme til kake og påfølgende fest. 

 

Anonymkode: 914ef...aa2

Selv med to timer kjørevei? 

Anonymkode: aa79d...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
På 20.7.2018 den 11.06, Silfen skrev:

Jeg dropper bryllup dersom jeg er kun invitert til "kaffe". Det er smålig og grådig og sånt gidder jeg ikke være med på.

Hmm , jeg er litt uenig der.. Handler det om at du er fornærmet fordi du ikke regnes som så nærme at du får være middagsgjest? Jeg synes det er fint jeg,at brudeparet gjerne vil be flere enn de som kommer til mat. Det viser dere som ikke er såå nærme også regnes med. Ett bryllup er sykt dyrt, og om vi skulle invitert alle kaffegjestene til middag hadde det blitt for dyrt for oss.. Regnet likevel ikke med like dyr gave fra kaffegjestene. 

Endret av studentmammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv med to timer kjørevei? 

Anonymkode: aa79d...595

2 timer kjøring er ikke akkurat langt da 

Anonymkode: 9a847...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke giddet.

Anonymkode: 25fa0...59b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at det blir lagt merke til at dere ikke er i vielsen da?

Anonymkode: 7b49a...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må personlig innrømme at jeg neppe hadde dukket opp som kaffegjest om brullypet var i nabobygget ;)

Å kjøre i 2 timer for å risikere å vente timesvis på at middagen skal bli ferdig er for meg helt utenkelig. Men folk er forskjellige og jeg håper at det blir en fin fest og god kaffe for TS:)

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2018 at 7:15 PM, studentmammaen said:

Hmm , jeg er litt uenig der.. Handler det om at du er fornærmet fordi du ikke regnes som så nærme at du får være middagsgjest? Jeg synes det er fint jeg,at brudeparet gjerne vil be flere enn de som kommer til mat. Det viser dere som ikke er såå nærme også regnes med. Ett bryllup er sykt dyrt, og om vi skulle invitert alle kaffegjestene til middag hadde det blitt for dyrt for oss.. Regnet likevel ikke med like dyr gave fra kaffegjestene. 

Du regner ikke med dyr gave, men du regner med gave.

Overhørte diskusjoner mellom kolleger som delte bryllup i middagsgjester og kaffegjester var nettopp argumentet for slik deling at de fikk flere gjester dermed fikk de flere gaver. Anser det som ren grådighet og. Kaffegjestene hadde ikke blitt invitert til noe som helst hvis det ikke var fordi de var forventet å ha med gave.

Anonymkode: d2f64...c1b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2018 den 19.15, studentmammaen skrev:

Hmm , jeg er litt uenig der.. Handler det om at du er fornærmet fordi du ikke regnes som så nærme at du får være middagsgjest? Jeg synes det er fint jeg,at brudeparet gjerne vil be flere enn de som kommer til mat. Det viser dere som ikke er såå nærme også regnes med. Ett bryllup er sykt dyrt, og om vi skulle invitert alle kaffegjestene til middag hadde det blitt for dyrt for oss.. Regnet likevel ikke med like dyr gave fra kaffegjestene. 

Men du regna med gave, ikke sant? Selv om de kun var invitert til etter middag, som i de fleste bryllup drar ut slik at kaffegjester er med på de 3-4 siste timene hvor folk er slitne etter en lang dag. 

Nei. Det viser ikke at de som ikke er såå nærme regnes med, det viser at dere vil ha flere gaver og forventer at folk skal bruke mye penger for å få et kakestykke og være med på avslutninga hvor alke uansett er passe slitne og klare for senga. 

Altså kun griskhet og egoisme. 

Anonymkode: aa79d...595

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg takker konsekvent nei til kaffeinvitasjoner med mindre det er i nabolaget, typ 5-10 minutter i bil.

Jeg gidder ikke sette av en hel dag der jeg ikke kan gjøre noe konstruktivt. Er jeg ikke viktigere enn at jeg er en b-gjest, så er ikke vertsskapet viktig nok for meg til at jeg gidder å sitte en hel dag på ank og vente på å kjøre milevis for en kaffekopp. Det frekkeste i slike brylluper er der man også må ta med egen drikke.

Som i fjor: Bedt som kaffegjest i ett bryllup 2 timer unna. Måtte ta med egen drikke. Jeg gidder virkelig ikke investere i nytt antrekk, fikse hår og sminke, kjøre to timer en vei for en kaffe og litt kake. Og medbrakt drikke i veska. Og i tillegg betale blodpris for overnatting på steders eneste slitne, skitne gamle hotell med kjip frokost. På toppen av dette skulle jeg ordnet med gave og et kort, der gavelisten bestod av kun penger...  Å møte opp i vielse 7 timer før festen er så hinsides all fornuft at jeg eier ikke ord. Skal man vandre hvileløst rundt i 6-7 timer i finstasen og spise pølse på nærmeste bensinstasjon? Eller sitte på et nedslitt hotellrom å se netflix? Nei vet du hva! I slike situasjoner takker jeg bestemt nei. 

Og utfra det du skriver burde du takke nei du også. Ihvertfall ikke møt opp i vielsen!

Å be inn kaffegjester er i utgangspunktet en uting. Å be folk som bor flere timer unna til kun kaffe er ikke annet enn respektløst. Har du ikke råd til å be alle til et anstendig selskap, kutt i gjestelista. Evt spar til du har råd. 

Anonymkode: aac74...d69

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/20/2018 at 11:19 AM, Alice123 said:

Jeg hadde aldri giddet å kjøre fire timer for å være kaffegjest.

Jeg er ingen fan av å dele gjestene opp i A og B-lag i utgangspunktet, men tenker det kan være greit om man inviterer type naboen, en kollega, vennegjengen o.l som bor der bryllupet holdes. Da blir det mer en "stikk innom, si hei og ta et kakestykke". Å invitere noen som bor 2 timer unna er bare smakløst.

For å svare på spørsmålet ditt, så er det helt greit å ikke komme i vielsen når det er 7 timer mellom vielse og tidspunktet du er invitert til.

Jeg tenker at det er derfor man har "restefest", noe som er veldig vanlig der jeg bor. Naboer og bekjente, særlig bekjente av foreldrene, kommer og "hjelper til" med å spise opp kake. Da deler man ikke opp selve festen, men har en sjanse til å samles likevel. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde havnet i samme situasjon som deg; lest invitasjonen feil og takket ja til å komme, men nå er klar over det:

jeg hadde funnet opp en unnskyldning og ikke dratt. De har nok ikke bestilt masse ekstra kake fordi du (med følge?) er invitert og det lages kaffe uansett. Her er det ikke noe tap for brudeparet. Det er jeg sikker på. Alle har uansett mer enn nok av alt. 

Du er invitert for ekstra gave.

Du skal fikse deg, ny kjole kanskje, sminke og hår, to timer kjøring per vei, drivstoffpenger, gave etc... du bruker mer på dette bryllupet der du ikke er en viktig gjest, enn brudeparet bruker på deg.  

Hadde aldri dratt i noe bryllup som kaffehuset. Selvverdighet har jeg da! 

Anonymkode: 1bb26...f54

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg tenker at det er derfor man har "restefest", noe som er veldig vanlig der jeg bor. Naboer og bekjente, særlig bekjente av foreldrene, kommer og "hjelper til" med å spise opp kake. Da deler man ikke opp selve festen, men har en sjanse til å samles likevel. 

Restefest er ikke vanlig der jeg kommer fra (tror jeg?), men er et utmerket alternativ :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...