Gå til innhold

Vurderer å kjøpe campingvogn


shoppedilla

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe oss campingvogn neste år om økonomien til det er der. Vi ser for oss at det vil være en fin måte å feriere på med datteren vår. 

I første omgang tenker vi å kjøpe en vi kan trekke med klasse B førerkort, som har en okey løsning for oss og ikke er alt for dyr. Så får vi sett om dette virkelig er noe for oss og da senere ta BE førerkort og kjøpe en litt større vogn med en løsning vi kan trives enda bedre med og familien forhåpentligvis kan vokse i. 

Per nå kan vi trekke en vogn med totalvekt 1225kg. Med BE vil vi kunne trekke 1800kg med bilen. Jeg tenker en vogn med fast dobbeltseng og en køye over dobbeltsenga. Kjøkken, toalett og sittegruppe. Vi ønsker å kunne reise rundt og bo på forskjellige campingplasser. Vet ikke helt hvor mye vi klarer å spare opp på ett år, men 50000 er kanskje det jeg tenker å legge i en "testvogn".

De tingene jeg lurer på er:

Hvilke vogner bør vi se på? Er det noen som kommer med den løsningen jeg tenker? 

Er det noen fortelt som er greie å slå opp og ned og som er lettvekter? Ser det finnes oppblåsbare, men de holder vel ikke godt i vinden? Eller er det bare tull med fortelt når man kanskje bare er en uke eller to et sted? 

Er det noe spesielt vi bør tenke på? Fukt og gasstest har jeg lest er lurt. 

Hva koster det sånn ca i året å ha en campingvogn? Det er vel lurt med vinterlagring? Jeg tenker også at det er greit å ha en minimumsforsikring i forhold til brann og tyveri. Medlemskap i nbcc, jeg ser de har gratis kurs hvor man kan lære seg å rygge osv med vogna. Er årlig service dyrt og lurt? Jeg kikket på noen forskjellige campingplasser i Skandinavia og fant ut at pris per døgn ligger på mellom 250 og 350kr. Kan det stemme? Tilsammen blir vel dette en del i løpet av et år? Er det andre ting det er greit å tenke på? 

Andre gode tips og råd tas også gjerne i mot 😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste tipset er å begynne på finn.no. Se på forskjellige merker/modeller. Finner dere ikke noe der, så dra til en forhandler. De kan det dere er ute etter.

Anonymkode: 53683...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være! Altfor mange bobiler og -vogner ut på veiene allerede. Det er helt forferdelig med disse stygge hvite kassene som forsøpler norsk natur og propper igjen veiene som kreftceller i blodårer. Det er MYE billigere å feriere med hotellopphold og kjekkere er det også. Innpå naturen kommer dere med telt eller på hytte. I tillegg slipper dere å ha et digert hus på hjul stående foran villaen deres 355 dager i året.

Anonymkode: 1a628...2b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her var det mange spørsmål, skal prøve å svare på noen:

- Angående pris, så får man lån tilsvarende billån på campingvogn. Du kan ikke regne med noe særlig fin vogn for 50.000. Vurdér å kjøpe hos forhandler, så får du en vogn som er gjennomgått og fukttestet. Campimgvogner holder seg godt i verdi.

- Det finnes egen campingvogn- forsikring, tilsvarende bilforsikring men billigere. Du betaler ikke årsavgift, så det er lite kostnader. 

- Fortelt er gull verdt når man skal være på samme sted noen dager. Beskytter mot vind og vær og gir ekstra oppbevaringsplass. Vi har bord, stoler og varmevifte. Vi elsker å sitte ute til langt på natt, sitter aldri inne i vogna. Vi har oppblåsbart Kampa-telt med elektrisk pumpe, det tar 5-10 min å sette opp. Man fester det med plugger og barduner, og vi har hatt vind oppi 10-15 meter per sekund uten problem. 

- Vi er ikke medlem av nbcc. Naf- medlemskap gir rabatt på mange campingplasser. Ellers er vanlig døgnpris på campingplasser rundt 350 kr inkl strøm. 

- Vi har fartet rundt i noen år nå, og det er kjempegøy. Har virkelig fått se mye av Norge. Det er veldig mange fine campingplasser, men også veldig mange dårlige. Anbefaler å lese anmeldelser på Google. Det har blitt ekstremt populært med campingvogn og bobiler, på de fineste plassene er det mange om beinet, og mange plasser opererer med forhåndsbestilling. 

Anbefaler gruppa "Ja, vi elsker camping" på Facebook, der kan du søke deg fram til masse informasjon om alt du lurer på. 

Lykke til 😊

Anonymkode: d87ef...f04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

La være! Altfor mange bobiler og -vogner ut på veiene allerede. Det er helt forferdelig med disse stygge hvite kassene som forsøpler norsk natur og propper igjen veiene som kreftceller i blodårer. Det er MYE billigere å feriere med hotellopphold og kjekkere er det også. Innpå naturen kommer dere med telt eller på hytte. I tillegg slipper dere å ha et digert hus på hjul stående foran villaen deres 355 dager i året.

Anonymkode: 1a628...2b1

Har du tenkt på at for noen så er kanskje ikke hotell/syden og telt en veldig god løsning? Noen har kanskje selv helseutfordringer eller har barn med helseutfordringer som gjør at man må tenke litt alternativt for å likevel kunne oppleve andre ting? 

Jeg har vridd hodet mitt for å finne løsninger sånn at min familie også kan dra på ferietur og ha hyggelige opplevelser som kan fungere for oss. 

Beklager at det utgjør en så stor ulempe for deg i trafikken og for synet ditt. 

Og til informasjon så har vi ingen villa å parke en campingvogn foran. Skulle jeg noen gang få råd til det så tenker jeg nok at campingvogna skal få egen garasje å stå i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Her var det mange spørsmål, skal prøve å svare på noen:

- Angående pris, så får man lån tilsvarende billån på campingvogn. Du kan ikke regne med noe særlig fin vogn for 50.000. Vurdér å kjøpe hos forhandler, så får du en vogn som er gjennomgått og fukttestet. Campimgvogner holder seg godt i verdi.

- Det finnes egen campingvogn- forsikring, tilsvarende bilforsikring men billigere. Du betaler ikke årsavgift, så det er lite kostnader. 

- Fortelt er gull verdt når man skal være på samme sted noen dager. Beskytter mot vind og vær og gir ekstra oppbevaringsplass. Vi har bord, stoler og varmevifte. Vi elsker å sitte ute til langt på natt, sitter aldri inne i vogna. Vi har oppblåsbart Kampa-telt med elektrisk pumpe, det tar 5-10 min å sette opp. Man fester det med plugger og barduner, og vi har hatt vind oppi 10-15 meter per sekund uten problem. 

- Vi er ikke medlem av nbcc. Naf- medlemskap gir rabatt på mange campingplasser. Ellers er vanlig døgnpris på campingplasser rundt 350 kr inkl strøm. 

- Vi har fartet rundt i noen år nå, og det er kjempegøy. Har virkelig fått se mye av Norge. Det er veldig mange fine campingplasser, men også veldig mange dårlige. Anbefaler å lese anmeldelser på Google. Det har blitt ekstremt populært med campingvogn og bobiler, på de fineste plassene er det mange om beinet, og mange plasser opererer med forhåndsbestilling. 

Anbefaler gruppa "Ja, vi elsker camping" på Facebook, der kan du søke deg fram til masse informasjon om alt du lurer på. 

Lykke til 😊

Anonymkode: d87ef...f04

Tusen takk for mange gode svar 👍 det var til stor hjelp 😊😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi har vært på Camping for første gang i år med 2 barn i skolealder. De første 2 dagene hatet jeg det maks og vurderte seriøst å forlate "skuta" med samboer og barn, og ta toget hjem igjen til Norge. Jeg er vant til ferier med høy grad av komfort, og vi har vært mye på 4 og 5 stjernes hoteller tidligere. Overgangen til å bo i en liten boks som er omtrent halvparten så stor som et av barnerommene hjemme, ga meg en klaustrofobisk følelse i starten, men etter hvert så ga det seg og nå planlegger vi å dra på caravanmessa på Lillestrøm som skal være i september :tongue:. Selv om vi bare holdt ut i 5 dager, har aldri stemningen vært så god på tilbaketuren som da vi kjørte hjem igjen, og barna hadde en topp ferie hvor lekekameratene var rundt hvert campingvognhjørne. Det beste jeg fikk ut av å bo i en campingboks i 5 dager var at vi hadde det helt greit uten alle greiene våre som vi har hjemme, at man greier seg helt fint uten alle tingene vi eier og som vi vanligvis må bruke en hel masse tid og ressurser på å passe på.

Campingvogna vi leide var en veldig liten vogn, siden det var første gangen noen av oss kjørte campingvogn. Vi tenker å leie 1-2 vogner til før vi eventuelt går til innkjøp av en egen vogn. På den måten får vi sett hva vi syntes om forskjellige vogner og hva som er viktig for oss at finnes i vogna. Eldste barnet vårt fant i løpet av turen ut at h*n ikke ville ligge i køyeseng, så vi kommer til å se etter vogner uten køyesenger. Av kostnader på selve vogna regner vi med veiavgift, forsikring samt verdifall på vogna. De helt eldste vognene synker kanskje ikke så mye i verdi per år lenger, men har kanskje høyere vedlikeholdskostnader? Vår bil kan ikke trekke mer enn rett over 950 kg på et vanlig B-klasse førerkort, men det går visst an å ta et dagskurs for å få justert opp antall kg, da bilen i seg selv kan trekke mye mer. Legger ut link til kalkulator fra vegvesenet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Vi slo opp et annet sted først, og der stod det mye høyere kg enn i linken til vegvesenet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne tråden! Vi vurderer også å kjøpe campingvogn, og for en gangs skyld synes jeg at Google svikter. Har funnet så mye informasjon, men ikke det jeg lurer på, så er bare mer forvirret. 

Vi tenker å ha vognen stående et fast sted det meste av sommeren. Får låne en del av en tomt fra en bekjent, ikke langt fra der vi bor, men landlig og ved sjøen. 

Det er vann der, men ikke strøm. Hvordan løser vi det? 

Det jeg ikke finner ut av er kostnadene ved omregistrering (står alltid ikke oppgitt på finn), dette med veiavgift (som jeg her i tråden fikk vite at det ikke er), samt hva man må regne i årlige kostnader.

Vi tenkte også å kjøpe en ganske billig vogn for test, men den må kunne kjøres på tur også. Jeg har bestemt meg for slik med dobbeltseng i ene enden og køyeseng i andre. Har funnet noen modeller som har det. 

Vi har drømt om campingvogn en stund, men hver gang jeg finner en jeg liker, til pris som er ok, så nøler jeg for lenge. Rett og slett fordi jeg ikke vet hva jeg bør se etter og sjekke /spørre om. Og heller ikke hva dette vil koste oss i året. 

Føler meg helt blank! 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er få vogner som har den løsningen i den veklklassen. Men jeg vet at "Knaus Blueline" og Adria 460 har det du søker med køyeseng osv.  I den veklklassen til B sertifikat. Fra 1998 og oppover.

Disse får du sjeldent nede i 50.000,- nå. Men vent litt utpå høsten eller vinteren. 

Det er i utgangspunktet gratis å eie vogn. Den blå regjeringen har frelst oss fra veiavgift på vogn. Forsikringen følger bilen når du kjører så det er ikke påkrevd med forsikring. 

Vogner er laget for å kunne stå ute om vinteren. Men når man kjører med de. Så vrir og brikker de på seg. Slik at det kan gå hull i tetningene langs listene. Gå derfor over med litt silikon eller tec7 om høsten langs lister. Og sett inn et par slike lufta avfukter du får kjøpt på Jula. Så går du vinteren trygt i møte med lagring hjemme. 

Blir det over 1m med snø. Så må du opp og måke taket slik at det ikke kollapser. Men la det ligge igjen 20cm. Så er du sikker på at du ikke slår borti med spaden og knuser en takluke. Ikke så lett å huske akkurat hvor de er. 

Så værsågod. Et seriøs svar fra en som har eid mange vogner gjennom årene 

Anonymkode: e2a51...7fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning

Vi har hatt campingvogn i 10 år. Barna elsker det, og vi foreldre synes det er kjempe gøy å campe :) Løp og kjøp! Vognen vår er 720 og 2 år gammel. Elsker den. Mitt beste tips er å lete på Finn.no. Der er mange fine vogner til salgs! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolltunge skrev:

Takk for denne tråden! Vi vurderer også å kjøpe campingvogn, og for en gangs skyld synes jeg at Google svikter. Har funnet så mye informasjon, men ikke det jeg lurer på, så er bare mer forvirret. 

Vi tenker å ha vognen stående et fast sted det meste av sommeren. Får låne en del av en tomt fra en bekjent, ikke langt fra der vi bor, men landlig og ved sjøen. 

Det er vann der, men ikke strøm. Hvordan løser vi det? 

Det jeg ikke finner ut av er kostnadene ved omregistrering (står alltid ikke oppgitt på finn), dette med veiavgift (som jeg her i tråden fikk vite at det ikke er), samt hva man må regne i årlige kostnader.

Vi tenkte også å kjøpe en ganske billig vogn for test, men den må kunne kjøres på tur også. Jeg har bestemt meg for slik med dobbeltseng i ene enden og køyeseng i andre. Har funnet noen modeller som har det. 

Vi har drømt om campingvogn en stund, men hver gang jeg finner en jeg liker, til pris som er ok, så nøler jeg for lenge. Rett og slett fordi jeg ikke vet hva jeg bør se etter og sjekke /spørre om. Og heller ikke hva dette vil koste oss i året. 

Føler meg helt blank! 

Siden dere skal ha fast plass og ikke kjøre med den så må dere gå til innkjøp av aggregat. Se feks. på biltema, der er det rimelige til noen tusenlapper. Da kobler dere aggregatet til strøminntaket på vogna. Jo større aggregat (altså i watt-effekt) jo flere elektriske dingser kan brukes samtidig. 

Hvis dere kun skal være en natt eller to om gangen kan dere kjøpe et fritidsbatteri, lade det opp hjemme og ta det med. Men da kan dere kun bruke 12v-anlegget i vogna, dvs at alt av elektrisk utstyr må være tilpasset 12volt. 

Anonymkode: 6416b...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det er få vogner som har den løsningen i den veklklassen. Men jeg vet at "Knaus Blueline" og Adria 460 har det du søker med køyeseng osv.  I den veklklassen til B sertifikat. Fra 1998 og oppover.

Disse får du sjeldent nede i 50.000,- nå. Men vent litt utpå høsten eller vinteren. 

Det er i utgangspunktet gratis å eie vogn. Den blå regjeringen har frelst oss fra veiavgift på vogn. Forsikringen følger bilen når du kjører så det er ikke påkrevd med forsikring. 

Vogner er laget for å kunne stå ute om vinteren. Men når man kjører med de. Så vrir og brikker de på seg. Slik at det kan gå hull i tetningene langs listene. Gå derfor over med litt silikon eller tec7 om høsten langs lister. Og sett inn et par slike lufta avfukter du får kjøpt på Jula. Så går du vinteren trygt i møte med lagring hjemme. 

Blir det over 1m med snø. Så må du opp og måke taket slik at det ikke kollapser. Men la det ligge igjen 20cm. Så er du sikker på at du ikke slår borti med spaden og knuser en takluke. Ikke så lett å huske akkurat hvor de er. 

Så værsågod. Et seriøs svar fra en som har eid mange vogner gjennom årene 

Anonymkode: e2a51...7fb

Husk at dette kun gjelder ansvarsdelen av bilforsikringen. Kasko etc går ikke på vogna, hverken når den er tilkoblet eller står alene. Så hvis den skulle begynne å brenne får man ikke igjen noenting. Man må ha egen campingvognforsikring for å kunne få erstattet skader på vogna. 

Anonymkode: 6416b...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2018 den 18.33, shoppedilla skrev:

Vi vurderer å kjøpe oss campingvogn neste år om økonomien til det er der. Vi ser for oss at det vil være en fin måte å feriere på med datteren vår. 

I første omgang tenker vi å kjøpe en vi kan trekke med klasse B førerkort, som har en okey løsning for oss og ikke er alt for dyr. Så får vi sett om dette virkelig er noe for oss og da senere ta BE førerkort og kjøpe en litt større vogn med en løsning vi kan trives enda bedre med og familien forhåpentligvis kan vokse i. 

Per nå kan vi trekke en vogn med totalvekt 1225kg. Med BE vil vi kunne trekke 1800kg med bilen. Jeg tenker en vogn med fast dobbeltseng og en køye over dobbeltsenga. Kjøkken, toalett og sittegruppe. Vi ønsker å kunne reise rundt og bo på forskjellige campingplasser. Vet ikke helt hvor mye vi klarer å spare opp på ett år, men 50000 er kanskje det jeg tenker å legge i en "testvogn".

De tingene jeg lurer på er:

Hvilke vogner bør vi se på? Er det noen som kommer med den løsningen jeg tenker? 

Er det noen fortelt som er greie å slå opp og ned og som er lettvekter? Ser det finnes oppblåsbare, men de holder vel ikke godt i vinden? Eller er det bare tull med fortelt når man kanskje bare er en uke eller to et sted? 

Er det noe spesielt vi bør tenke på? Fukt og gasstest har jeg lest er lurt. 

Hva koster det sånn ca i året å ha en campingvogn? Det er vel lurt med vinterlagring? Jeg tenker også at det er greit å ha en minimumsforsikring i forhold til brann og tyveri. Medlemskap i nbcc, jeg ser de har gratis kurs hvor man kan lære seg å rygge osv med vogna. Er årlig service dyrt og lurt? Jeg kikket på noen forskjellige campingplasser i Skandinavia og fant ut at pris per døgn ligger på mellom 250 og 350kr. Kan det stemme? Tilsammen blir vel dette en del i løpet av et år? Er det andre ting det er greit å tenke på? 

Andre gode tips og råd tas også gjerne i mot 😊😊

Fortelt finnes i flere varianter. Jeg pleier å dra på camping alene med barna, og synes det er litt tungt å sette opp fortelt da. Ønsker meg derfor markise, det finnes med og uten vegger som bare tas på med glidelås. Hvis du tar en kjøretur til en campingplass en gang, så ser du alt fra reisefortelt (ofte buede, brukes ofte om man skal være opptil en uke), til store fortelt med karnapper (tar tid å sette opp, men gir masse god plass om man skal være flere dager), til enkle markiser uten vegger, markiser uten vegger der man setter opp vindskjerm på bakken, og markiser som får hele vegger rundt hele seg. 

Skal man være mer enn en natt så bør man absolutt ha noe som også har vegger på et eller annet vis. Kun en natt bør man fortsatt ha solseil/markise, for det å sitte i solsteken er ikke behagelig. Vi er nesten aldri inne i vogna, vi sitter ute. :) 

Ellers er det lurt å tenke på vekt av campingmøbler, for man må ikke overlaste vogna. Lette campingstoler og sammenleggbare bord osv. 

Anonymkode: 6416b...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Får jo bidra med det lille jeg har funnet til nå :).

Her er link til alle modellene til Hobby med planløsninger og spek. Mulig noen av de finnes i utgaver man får kjøpt brukt også.

http://www.lara.no/hobby/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig dere er! Mine aller beste barndomsminner er fra campingturer selv om vi også var en del i syden. 

Anonymkode: 6ff9d...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dere skal ha fast plass og ikke kjøre med den så må dere gå til innkjøp av aggregat. Se feks. på biltema, der er det rimelige til noen tusenlapper. Da kobler dere aggregatet til strøminntaket på vogna. Jo større aggregat (altså i watt-effekt) jo flere elektriske dingser kan brukes samtidig. 

Hvis dere kun skal være en natt eller to om gangen kan dere kjøpe et fritidsbatteri, lade det opp hjemme og ta det med. Men da kan dere kun bruke 12v-anlegget i vogna, dvs at alt av elektrisk utstyr må være tilpasset 12volt. 

Anonymkode: 6416b...546

Huff, jeg var fryktet at det måtte aggregat til. Min mann finnes ikke teknisk, og jeg er barnslig redd tekniske ting som bråker. Som gressklippere og aggregat. :unsure:

Men må man så må man! Fritidsbatteri høres snillere ut, men vi tenker jo å være der fredag til søndag oftest. 

Vi ønsker å kjøre med den litt også, men blir sikkert bare en tur i året. 

Jeg har andre spørsmål også. Vi har hengerfeste på bilen. Er det alt man trenger? Og hvor finner man ut hvor tung campingvogn bilen kan dra? Det sto ikke i instruksjonsboken til bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trolltunge skrev:

Huff, jeg var fryktet at det måtte aggregat til. Min mann finnes ikke teknisk, og jeg er barnslig redd tekniske ting som bråker. Som gressklippere og aggregat. :unsure:

Men må man så må man! Fritidsbatteri høres snillere ut, men vi tenker jo å være der fredag til søndag oftest. 

Vi ønsker å kjøre med den litt også, men blir sikkert bare en tur i året. 

Jeg har andre spørsmål også. Vi har hengerfeste på bilen. Er det alt man trenger? Og hvor finner man ut hvor tung campingvogn bilen kan dra? Det sto ikke i instruksjonsboken til bilen. 

Det ligger i linken fra veivesenet som jeg la ut litt lenger opp. (tillatt hengervekt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er oppvokst på camping (foreldrene drev den og de bodde i vogn hver sommer) mens jeg hadde 0 erfaring. Vi kjøpte en billig vogn til under 20 000 for å teste ut om jeg også kunne like campinglivet. Pga at vi har dyr ville vi ikke bruke mer penger på vogna enn vi hadde råd til å tape. Etter 4 år solgte vi vogna for samme pris som vi kjøpte den for. Neste år kjøper vi ny vogn og da blir det dyrere vogn. Vi skal også ha en vogn som kan dras på klasse B med køyeseng bak. Det finnes. På campingsider på fb får du mye informasjon fra erfarne campere om alt fra type vogn, pris, hvordan fikse ting som går i stykker etc. Anbefales. Innen kjøp og salg er det mye vogner til salgs av den store typen som krever hengersertifikat og stor motor, det ser ut til at mange er litt raske med å kjøpe stor vogn uten å vite hva de går til. Store vogner krever mye av sjåføren. Bruk tiden fremover i høst og vinter, da er det større sjangser for å gjøre ett kupp prismessig. 

Anonymkode: 1c4bc...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Atrix skrev:

Det ligger i linken fra veivesenet som jeg la ut litt lenger opp. (tillatt hengervekt)

Der måtte man ha registreringsnummer til henger, og jeg har ikke kjøpt ennå. Har ikke en bestemt i siktet heller. Meldte meg inn i Facebook gruppe, så finner kanskje noe informasjon der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...