Gå til innhold

Skal i dåp. De ønsker seg ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ski? Trehjulssykkel? Bæremeis? Ting barnet får bruk for senere. Penger? 

Anonymkode: 81787...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er mange som reagerer på at foreldrene sier de har alt de trenger. Saken er at de har veldig stor omgangskrets og har allerede fått en hel drøss med ting av familie og venner.

De er i en veldig god økonomisk situasjon med gode jobber, så penger kommer de aldri til å trenge. De har fått klær nok til å kle barnet flere år fram i tid og masse leker, bøker og personlige gaver til barnet. Derfor ønsker de seg ingenting til dåpen, men jeg føler det blir så rart å komme uten noe...

TS

Anonymkode: cde14...98f

Jeg synes du skal gjøre som de sier, og komme med et hyggelig kort og ditt blide åsyn :)

Hvis de sier de har alt de trenger til barnet og vel så det (bestemor har allerede gitt sølvkoppen, tante Berit har gitt Bibelen og onkel Kåre medlemskapet i Obos...), så stemmer det sikkert. De har bare lyst til å samle familie og venner til en feiring av barnet uten noe gavepress, synes det er hyggelig jeg. De tar sikkert bilder fra dagen og samler minner som barnet kan se på når det blir større.

Hvis du absolutt føler at du må gi noe i babyens navn, kan du jo gi en slant til Redd Barna (eller andre som arbeider spesifikt mot barn) og nevne dette i kortet, eller la være.

Det virker som det blir flere og flere som feirer jubileer, bryllup og dåp uten gaver, så kanskje vi har nådd et slags materielt metningspunkt for mange her i landet? La feiringen i seg selv være viktigst, og kos deg som gjest!

Anonymkode: 0e112...5f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fadder gir jeg sparekonto hvor jeg setter inn 1000 kr til dåp og så ca 800+ kr i året i stedet for bursdag og julegave.  Til konfirmajonen setter jeg inn 2000 kr. Dette blir da ca 15000 til konfirmasjonen.  Dette er i stedet for gaver underveis.

Anonymkode: 4e6c0...c98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er kjempeflott at de faktisk sier stopp og ikke pøser på med flere gaver til dette barnet. Tommel opp for de. Gi penger til sykehusklovnene, barnekreftforeningen eller noe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sier at de ikke ønsker seg gaver, så mener de det. Jeg synes du skal gjøre som de sier og ha god samvittighet med det. Du trenger heller ikke gi til noe veldedig formål isteden, som noen foreslår, - ser ikke helt hvilken sammenheng det skulle ha med dåpen.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hanne67 skrev:

Når de sier at de ikke ønsker seg gaver, så mener de det. Jeg synes du skal gjøre som de sier og ha god samvittighet med det. Du trenger heller ikke gi til noe veldedig formål isteden, som noen foreslår, - ser ikke helt hvilken sammenheng det skulle ha med dåpen.

Snodig at så mange her sier gi penger til et veldedig formål ja. Det kan man gjøre når som helst på året. Babyen har jo ikke snøring på hva som foregår og får ihvertfall ikke med seg (aldri) at noen har gitt penger i h-ns navn til Redd regnskogen eller noe sånn.

Kanskje folk rundt omkring bare har jæævla mye penger de har problemer med å bli kvitt

Endret av Gent82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var vi i samme situasjon som din nære familie, ts. Vi har konto til hver av barna og det er tatt godt i mot av øvrige familie  

Det jeg alltid har på lager her som gave til de som ikke vil ha noe, er en ramme med tanke på babybilder. Gjerne fra gullsmed, fra da de har salg. Eller fra interiørbutikker. Jeg har sett etter bilder foreldrene selv legger ut av baby på snap eller noe, printer det ut, skriver noe personlig på baksiden av bildet, og putter det inn i rammen. Det blir alltid godt mottatt. 

 

Ellers er det alltid fine å få de godnatta-bøkene. Samlinger med de mest kjente fortellingene. Jeg skriver alltid en hilsen med dato på inni boken. Hvem som gav den, i hvilken anledning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanskje foreldrene ikke ønsker å få masse "unyttige" ting som tar opp plass? Hva med å gi barnet penger/bankinnskudd det kan ha til senere? 

Sier foreldrene det samme til andre anledninger også?At de ikke vil ha gaver fordi de har alt de trenger? Gaver er godt ment, men ender ofte opp som en masse ting som tar opp plass, som verken er noe du har bruk for eller som er i din smak, og som du føler du ikke kan kaste fordi det var en gave. Mange skal jo absolutt gi noe mottakeren kan ha for alltid, som et minne om anledningen det ble gitt. Hva med å i større grad gi penger og ting som blir spist opp/brukt opp, i stedet for en haug med ting? 

Anonymkode: 8cedf...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et kosedyr da. Alle unger liker kosedyr. Kjøp et lite og ekstra mykt et, som ungen kan ha under armen eller drasse med seg rundt og holde mot kinnet.

Sønnen min er 18 år, og har beholdt ett kosedyr i senga fra han var liten, faktisk. Det er en kanin, som han fikk i gave av mine kolleger da han var 2 måneder gammel. Jeg satte kosekaninen ved hodeenden i senga hans, og den ble hans store favoritt. 

En billig kosekanin som kostet kanskje femti kroner på H&M. Den har vært gjennom mye i årenes løp, utallige runder i vaskemaskinen,masse kos. Litt blekere og litt slitt av kosen, kanskje bare, men like fin, til tross for at den var så billig har den holdt seg godt i alle disse årene.

Det viser at det ikke nødvendigvis er de dyreste gavene som blir mest populære hos mottakeren :- )  

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernadoptere katt fra dyrebeskyttelsen dette krever jo en mådentlig sum, men da kan det kanskje også være bursdag og jule gaver. Eventuelt å bare sette inn penger til dyrebeskyttelsen uten noe mer styr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...