Gå til innhold

Skal i dåp. De ønsker seg ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er invitert i dåp i nær familie. Foreldrene skriver spesifikt i invitasjonen at de ikke ønsker gaver da de har alt de trenger.

Det føles så feil å ikke ta med noe i en slik anledning. Bør jeg holde meg til det som står i invitasjonen, eller er det noen som har noen tips til hva jeg evt kan ha med som ikke skriker gave, evt noe morsomt til foreldrene? 

Anonymkode: cde14...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta med deg et kort der du på det hjerteligste gratulerer (enten barn eller foreldre eller begge). Du kan til dette kortet feste eller ikke feste en notis om at en gave er gitt til noen som faktisk trenger en gave. Eller du kan bare gi en gave av høvelig størrelse til noen som trenger det, sånn i stillhet.

Om du vil gi en «gave som ikke er en gave», så fortel dem at du gjerne stiller opp og lærer knøttet noe DU og ikke foreldrene kan, når barnet har nådd riktig alder. Om nå dette «noe» er hekling, krabbefiske, surfing eller gamle dikt på håvamål. ;) 

Anonymkode: c7059...e0b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta med deg et kort der du på det hjerteligste gratulerer (enten barn eller foreldre eller begge). Du kan til dette kortet feste eller ikke feste en notis om at en gave er gitt til noen som faktisk trenger en gave. Eller du kan bare gi en gave av høvelig størrelse til noen som trenger det, sånn i stillhet.

Om du vil gi en «gave som ikke er en gave», så fortel dem at du gjerne stiller opp og lærer knøttet noe DU og ikke foreldrene kan, når barnet har nådd riktig alder. Om nå dette «noe» er hekling, krabbefiske, surfing eller gamle dikt på håvamål. ;) 

Anonymkode: c7059...e0b

Det er i grunnen en god idè! Takk!

Noen som har flere forslag?

TS

Anonymkode: cde14...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har alt de trenger? Har de egentlig forstått at gaver i dåp er til BARNET og ikke til dem? Hjelpes. Gi en sum til et godt formål og skriv på kortet at det er donert i barnets navn. 

Anonymkode: 44143...8dd

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fin tankegang fra foreldrene, men skjønner hvordan du tenker.

Hva med gavekort på barnepass eller en aktivitet når barne blir gammelt nok? Medlemskap i bokklubb eller DNT er jo også fint, men det blir jo kanskje mer som en gave? Likte for øvrig forslaget over godt også. Hvis du er usikker på om det er greit, kan du kanskje spørre foreldrene? Kjedelig hvis de føler at du ikke respekterer ønsket deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Hva med å spørre om de har en sparekonto for barnet som du kan sette inn en sum på? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene har alt de trenger? Har de egentlig forstått at gaver i dåp er til BARNET og ikke til dem? Hjelpes. Gi en sum til et godt formål og skriv på kortet at det er donert i barnets navn. 

Anonymkode: 44143...8dd

De mener vel at de har alt de trenger til ungen. 

Anonymkode: 276f0...78e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...? Gaven er da til barnet - og det en gir i dåpsgave er da vanligvis ikke sånt som inngår i "vi har alt vi trenger"......?

Jeg har da ennå sølvkoppen fra besteforeldre, sølvsmykket fra en tante, eventyrbøkene osv - og holder det kjært, det betyr faktisk mer for meg etterhvert som jeg blir eldre. :) Tror jeg hadde syntes det var veldig leit og trist, om mine foreldre hadde takka nei til det nå som blir arvegods og familieminner på mine vegne som baby 😕

Anonymkode: e0efc...62f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er invitert i dåp i nær familie. Foreldrene skriver spesifikt i invitasjonen at de ikke ønsker gaver da de har alt de trenger.

Det føles så feil å ikke ta med noe i en slik anledning. Bør jeg holde meg til det som står i invitasjonen, eller er det noen som har noen tips til hva jeg evt kan ha med som ikke skriker gave, evt noe morsomt til foreldrene? 

Anonymkode: cde14...98f

Jeg tenker at det er jo barnet som skal få gave og ikke foreldrene.. Jeg ville kjøpt noe likevel eller gitt penger 😊🦄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh...? Gaven er da til barnet - og det en gir i dåpsgave er da vanligvis ikke sånt som inngår i "vi har alt vi trenger"......?

Jeg har da ennå sølvkoppen fra besteforeldre, sølvsmykket fra en tante, eventyrbøkene osv - og holder det kjært, det betyr faktisk mer for meg etterhvert som jeg blir eldre. :) Tror jeg hadde syntes det var veldig leit og trist, om mine foreldre hadde takka nei til det nå som blir arvegods og familieminner på mine vegne som baby 😕

Anonymkode: e0efc...62f

Jeg har kastet alt og solgt det som kunne selges, så det er nok veldig individuelt hva barnet vil tenke når det blir eldre. Jeg følte at alle sølvkopper, bilderammer og dill tok opp altfor mye plass i livet mitt og i hjemmet mitt. Det var rett og slett godt å bli kvitt det. 

Anonymkode: 276f0...78e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaven er til barnet, ikke foreldrene. 

Selv gir jeg alltid innskudd i konto forbeholdt barnets fremtid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ting man får glede av etterhvert er supert! De færreste har alt barnet trenger de neste 18årene. 

Min datter fikk asbjørnsen og Moe sin eventyr samling, barnebibel og "hva vil du bli når du blir stor?" Av bøker, trehjulssykkel og tråbil, barnehage/tursekk med flaske og matboks, noe smykker, et innrammet dikt som farfaren hennes hadde skrevet til henne og en del penger. For noe av pengene kjøpte vi et lite huskestativ med sklie. Ellers syntes jeg OBOS medlemskap er en fin gave. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger og trenger... Mitt barn fikk bla alle Elsa Beskow-bøkene, ullpledd, barnebestikk etc. Flotte og nyttige ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kastet alt og solgt det som kunne selges, så det er nok veldig individuelt hva barnet vil tenke når det blir eldre. Jeg følte at alle sølvkopper, bilderammer og dill tok opp altfor mye plass i livet mitt og i hjemmet mitt. Det var rett og slett godt å bli kvitt det. 

Anonymkode: 276f0...78e

Selvfølgelig er det individuelt. Men da var det ditt valg - ikke noe andre tok for deg. Foreldrene her kan jo ikke ane hva babyen deres vil kjenne på som voksen. De tar fra barnet noe som aldri kan gis igjen. Av rent ut egoistiske hensyn - de føler at de selv "har alt".

Anonymkode: e0efc...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det individuelt. Men da var det ditt valg - ikke noe andre tok for deg. Foreldrene her kan jo ikke ane hva babyen deres vil kjenne på som voksen. De tar fra barnet noe som aldri kan gis igjen. Av rent ut egoistiske hensyn - de føler at de selv "har alt".

Anonymkode: e0efc...62f

Jeg synes de lærer barnet en viktig verdi. Man trenger nemlig ikke alt her i verden. 

Anonymkode: 276f0...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en eventyrbok eller sangbok til barnet. Et lite smykkeskrin er også fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er mange som reagerer på at foreldrene sier de har alt de trenger. Saken er at de har veldig stor omgangskrets og har allerede fått en hel drøss med ting av familie og venner.

De er i en veldig god økonomisk situasjon med gode jobber, så penger kommer de aldri til å trenge. De har fått klær nok til å kle barnet flere år fram i tid og masse leker, bøker og personlige gaver til barnet. Derfor ønsker de seg ingenting til dåpen, men jeg føler det blir så rart å komme uten noe...

TS

Anonymkode: cde14...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Foreldrene har alt de trenger? Har de egentlig forstått at gaver i dåp er til BARNET og ikke til dem? Hjelpes. Gi en sum til et godt formål og skriv på kortet at det er donert i barnets navn. 

Anonymkode: 44143...8dd

Vi har gjort det samme hos oss. Vi ønsket ikke gaver, da vi mener at noen andre trenger det mer enn barnet vårt. Vi oppfordret gjestene til å gi til Kreftforeningen. 

De nærmeste familie ønsket likevel å gi personlige gaver til barnet og det var helt greit. 

 

Anonymkode: 9bb08...6c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger gitt en Bibel, gjerne med navnet til barnet inngravert. Det blir jo en personlig gave. Som gjerne blir tatt vare på hele livet og vel så det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...