Gå til innhold

Må jeg velge en dårlig løsning fordi min mann er utro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, overhode ikke. Han er rederlig og utnytter ikke noen. Det er nok ren sjalusi ja .

Anonymkode: 2ba2f...956

Mannen din holder deg for narr. 

Han lyver og bedrar deg.

Han har samtaler med kompisene sine om dette, altså flere vet det. 

Du er allerede engstelig i tråden for at dere skal bli gjenkjent.

Den delen med at du lyves til og bedrages vil du ikke svare på, ser jeg. Men du tar gjerne din mann i forsvar når jeg påpeker at han holder sin egen kone for narr. Du mener han er ærlig og redelig.

Du har gjort ditt valg og du trenger ikke andre sin aksept. Du skal leve med ditt valg, ingen andre. 

Jeg respekterer ditt valg selv om jeg ikke forstår det.

Som kvinne har jeg selv sett så mange sterke «fremmelige» og «suksessfulle» menn etterhvert bytte ut kona si.

Enda hun har akseptert veldig mye (kanskje for mye?) tidligere i forholdet. Så sitter hun igjen oppbrukt og utkjørt, kastet til side. Fullstendig forvirret, da hun trodde  Du sier livet er fult av risiko og du velger å leve. Det er klart. Jeg på min side mener man bør ta en risikovurdering. Om mannen din konstant søker sex, nærhet og anerkjennelse utenfor ekteskapet, skjult fra deg (han har jo ikke vært åpen om det. Han har ikke inkludert deg i dette) - så ville jeg sagt at oddsen er høy for at han etterhvert faktisk forlater deg for en av disse damene. Han er ute å «jakter», uten å hensynta deg. En dag kan det være byttet er så fantastisk, men samtidig krevende, at han velger å imøtekomme hennes krav for å få henne. En mann som hadde vært åpen med kona si om sidesprangene har fått en tillatelse, og samtidig kanskje regler eller grenser han må forholde seg til. Nå har mannen din ingen regler eller grenser, for hva han er villig til å gjøre, ettersom alt likevel er gjort under premissen av at du holdes for narr. 

Anonymkode: fdfec...fcb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din holder deg for narr. 

Han lyver og bedrar deg.

Han har samtaler med kompisene sine om dette, altså flere vet det. 

Du er allerede engstelig i tråden for at dere skal bli gjenkjent.

Den delen med at du lyves til og bedrages vil du ikke svare på, ser jeg. Men du tar gjerne din mann i forsvar når jeg påpeker at han holder sin egen kone for narr. Du mener han er ærlig og redelig.

Du har gjort ditt valg og du trenger ikke andre sin aksept. Du skal leve med ditt valg, ingen andre. 

Jeg respekterer ditt valg selv om jeg ikke forstår det.

Som kvinne har jeg selv sett så mange sterke «fremmelige» og «suksessfulle» menn etterhvert bytte ut kona si.

Enda hun har akseptert veldig mye (kanskje for mye?) tidligere i forholdet. Så sitter hun igjen oppbrukt og utkjørt, kastet til side. Fullstendig forvirret, da hun trodde  Du sier livet er fult av risiko og du velger å leve. Det er klart. Jeg på min side mener man bør ta en risikovurdering. Om mannen din konstant søker sex, nærhet og anerkjennelse utenfor ekteskapet, skjult fra deg (han har jo ikke vært åpen om det. Han har ikke inkludert deg i dette) - så ville jeg sagt at oddsen er høy for at han etterhvert faktisk forlater deg for en av disse damene. Han er ute å «jakter», uten å hensynta deg. En dag kan det være byttet er så fantastisk, men samtidig krevende, at han velger å imøtekomme hennes krav for å få henne. En mann som hadde vært åpen med kona si om sidesprangene har fått en tillatelse, og samtidig kanskje regler eller grenser han må forholde seg til. Nå har mannen din ingen regler eller grenser, for hva han er villig til å gjøre, ettersom alt likevel er gjort under premissen av at du holdes for narr. 

Anonymkode: fdfec...fcb

👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, a l'orange said:

NETTOPP!

Han har mest sannsynlig latt henne oppdage dette og ta avgjørelsen selv på om dette er noe hun ønsker å snakke om eller ikke.

Come on!

Mannen har skrevet et brev til en venn hvor han skriver at han elsker de begge to, og at han ikke kommer til å avslutte med elskerinnen, men at han heller ikke kommer til å forlate kona, og deretter har han sørget for at trådstarter «tilfeldigvis» får øye på dette brevet.

Ingen menn som ønsker å lure kona er så dum at han skriver dette noe sted. Hvor eksplisitt må man ha det, hvis man ikke klarer å forholde seg til saken slik den tydelig ligger der?

Lykken her, ligger i at de begge spiller litt spill overfor hverandre, de begge bidrar til den spenningen som ligger i hans utroskap mot henne.

Min eksmann skrev noe sånt, men han skrev også at han håpet at jeg var den som gikk, for da så det bedre ut for ham! FOR en idiot.

Og jada, DA gikk jeg.

Anonymkode: 873e1...1bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eksmann skrev noe sånt, men han skrev også at han håpet at jeg var den som gikk, for da så det bedre ut for ham! FOR en idiot.

Og jada, DA gikk jeg.

Anonymkode: 873e1...1bc

Så bra for mannen din da. Han fikk gevinsten og vant. Kom du like godt ut av det? Jeg håper det for din del, og at det ikke var du som tok straffen .

Anonymkode: 2ba2f...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eksmann skrev noe sånt, men han skrev også at han håpet at jeg var den som gikk, for da så det bedre ut for ham! FOR en idiot.

Og jada, DA gikk jeg.

Anonymkode: 873e1...1bc

For en tosk!!

Håper det gikk bra med deg videre! 🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra for mannen din da. Han fikk gevinsten og vant. Kom du like godt ut av det? Jeg håper det for din del, og at det ikke var du som tok straffen .

Anonymkode: 2ba2f...956

Jeg kom meg veldig godt ut av det, var lei av sidesprang (og alkoholmisbruk) over mange år, så hadde vel tenkt tanken mer enn en gang.

Og han inntok offerrollen, mistet elskerinna (da var det vel ikke så spennende lenger), begynte med heftig festing. Nå sitter han der da. Alene. Godt passert 40.

Anonymkode: 873e1...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.7.2018 den 15.46, Ardenus skrev:

Siden du har kommet deg til det stadiet at du syntes det er ok å dele på mannen din, kan du like godt fortelle at du vet om elskerinna og at du syntes det er bra løsning for dere begge, men at du også nå kan velge å skaffe deg en ekstra elsker hvis du vil det. Likestilling.

Er så Enig i Ardenus her. Jeg håper du virkelig føler du kan leve slik, for da er det jo det beste for dere begge.

For min del ville jeg konfrontert, og sagt det var greit, men da må det være likestilling. For problemet ligger ofte i at vi kvinner finner oss i slikt, mer enn menn.
Vi kvinner syns ofte følelsesmessig utroskap er verre, enn kun sex hvor (som du selv skriver) får beholde alle godene. Menn derimot kan ha større vanskeligheter med å dele kona med andre, og på den måten syns seksuelt utroskap er verre enn om du hadde vært betatt av en annen mann uten å fysisk røre han.

Jeg personlig hadde aldri klart noen av delene, så kudos til deg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mange empatiløse svar her. TS er i en vanskelig og sårbar posisjon, og det er ikke hun som har gjort noe galt. Uansett hva hun velger så blir det vanskelig for henne

Jeg ville aldri selv klart å ikke konfrontere, dersom jeg visste. Når du sier at du ikke vil det, tenker jeg at det kanskje er fordi du er redd for å miste ham som følge av dette. Men når du ikke sier det så blir det mye løgner og hemmeligholdelse, og så skal dere begge late som alt er bra. Er du ok med det? I tillegg føler jeg at du har han på en pidestal, og at det dermed ikke er en helt ideell balanse i forholdet.

Det jeg ville rådet deg til: Ta en time alene med samlivsterapeut. Det er effektivt, og de har opplevd mange som har lignende problemstillinger. Dette er noe som er viktig i livet ditt, og jeg ville absolutt spandert tid, energi og penger på å få noen litt mer kvalifiserte råd enn hva du får her på KG.

Til syvende og siste har man ett liv, og poenget er å bli mest mulig lykkelig i det livet. 

Anonymkode: 1fb8d...3bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stine Solbakken skrev:

Er så Enig i Ardenus her. Jeg håper du virkelig føler du kan leve slik, for da er det jo det beste for dere begge.

For min del ville jeg konfrontert, og sagt det var greit, men da må det være likestilling. For problemet ligger ofte i at vi kvinner finner oss i slikt, mer enn menn.
Vi kvinner syns ofte følelsesmessig utroskap er verre, enn kun sex hvor (som du selv skriver) får beholde alle godene. Menn derimot kan ha større vanskeligheter med å dele kona med andre, og på den måten syns seksuelt utroskap er verre enn om du hadde vært betatt av en annen mann uten å fysisk røre han.

Jeg personlig hadde aldri klart noen av delene, så kudos til deg!!

Jeg synes ofte dette blir forenklet. Det sies at menn «kun vil ha sex», men er det da virkelig en forenkling av virkeligheten. Mannen til TS har jo et kjæresteforhold på si, ikke «kun sex». Han har langvarige forhold med kvinner han prefererer ut ifra sosial og intellektuell status (de er i følge TS ofte høyt utdannet, sterke kvinner) han «nekter å kvitte seg med elskerinna», ergo det er mer enn «kun sex».

Det er dette jeg synes er merkelig å akseptere. Såklart det også er emosjonell utroskap. 

Han har «oppfordret elskerinnen til å finne en kjæreste». Om det kun var sex, hvorfor trenger han å oppfordre til det da? Hvor mange oppfordrer en prostituert, en engangsligg eller en avklart «fuck friend»  til å «finne seg en kjæreste»? 

Det foregår jo et emosjonelt samspill mellom mannen til TS, og denne kvinnen.

Elskerinnen har da også følelser, ikke bare TS og hennes mann. Og elskerinnenes følelser kan da sagtens påvirke mannen til TS over tid. 

De har en interaksjon og deler et samvær bygget på langt mer enn «kun sex»... 

Lengsel etter hverandre (når han er sammen med TS) planlegging av å møtes (bygger opp spenning og forventning, prioritering av hverandre, setter andre ting til side, blant annet TS)

selve møtet (emosjonell glede, kjærlighet, omsorg, kyss, klem, næret og sex)

avskjed (bekreftelse av hverandre om å møtes igjen, muligens sorg)

 

Anonymkode: fdfec...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ville rådet deg til: Ta en time alene med samlivsterapeut. Det er effektivt, og de har opplevd mange som har lignende problemstillinger. Dette er noe som er viktig i livet ditt, og jeg ville absolutt spandert tid, energi og penger på å få noen litt mer kvalifiserte råd enn hva du får her på KG.

Jeg synes det er greit å lufte tankene her. Jeg er jo klar over at det kommer mange ureflekterte og dårlige råd her, men det er som å slå krone og mynt for hvilken kjole du skal gå med. Hvis du ikke er fornøyd med resultatet slår du bare en gang til :). 

Jeg har fått noen råd her som jeg hører på, og noen som jeg ikke hører på. Glad for alt engasjement og jeg elsker dere alle ❤️

Anonymkode: 2ba2f...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit å lufte tankene her. Jeg er jo klar over at det kommer mange ureflekterte og dårlige råd her, men det er som å slå krone og mynt for hvilken kjole du skal gå med. Hvis du ikke er fornøyd med resultatet slår du bare en gang til :). 

Jeg har fått noen råd her som jeg hører på, og noen som jeg ikke hører på. Glad for alt engasjement og jeg elsker dere alle ❤️

Anonymkode: 2ba2f...956

Håper det ordner seg til det beste for deg. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har lest dette nå. Interessant :)

Anonymkode: 2ba2f...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og spekulasjoner

Perelandra, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, a l'orange skrev:

Så bra! :) 

Jeg mener ikke at dette er råd som gjelder alle og enhver. Man må selv se hva man tåler av «stress» for å orke å være i et forhold. For noen vil dette være over kanten av hva de selv vil makte, de vil bekymre seg mer for om de er påvei til å skiftes ut og slike ting, enn de vil ha glede og nytte av det. For andre igjen, vil det være et krydder. Noe som får de til å våkne litt. Krydder bør som kjent tilpasses retten man lager, så det verken blir for lite eller for mye. 

Jeg tenker at for alle som holder på å miste gnisten, men som ikke egentlig ønsker å skille lag, så kan det være bedre å prøve det ut enn å forkaste det helt. Det er biologer, feminister og samlivseksperter som uttaler seg, i tillegg til vanlige folk som har skaffet seg tilfeldige positive erfaringer. 

Det er flere her som har sagt at det mannen din driver på med, rettferdiggjør at du selv skaffer deg noen på si. Det er jeg enig i. Men man kan også vri dette litt, og tenke at du allerede har skaffet deg en elsker; din egen mann. En som du våkner til live av, pynter deg litt ekstra for, en som tenner deg. Mer enn han kanskje ville ha gjort hvis han bare satt forran teven hele kvelden og alt mellom dere var pludder og prat om rene trivialiteter.

Så siden han er utro så gjør han ikke dette..? 🙄

Synes det er noe sykt med å glorifisere løgn, bedrag og svik.

Det finnes kvinner som er veldig seksuelt tiltrukket av menn som er dominerende og voldelige. Er det flott siden de i det minste ikke «bare sitter foran tv-en hele kvelden»? 

Helt greit at TS velger å bli med mannen sin, men slutt å glorifiser noe som for de aller fleste «normale» vil oppleves som en enorm psykisk belastning, svik, og ødleggende for deres livskvalitet. 

Anonymkode: fdfec...fcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare få det økonomiske på plass.. om elskerinna blir gravid må alt av felles verdier over på deg slik at det du har vært med å bygge opp og det som dine barn skal arve ikke må deles med en løsunge ..

Anonymkode: b7576...689

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken han eller du selv har noe respekt for deg, dessverre. Det er bare et tidsspørsmål før han forlater deg. Du må gjerne innbille deg at du får "godene", men egentlig får du smulene. Og du vil føle gradvis større forakt både for ham og for deg selv. Dere har ikke et likeverdig og tillitsfullt forhold, det er derfor dette kan skje. Men, for all del. Du er ikke den første ei heller den siste ektefellen som velger å lukke øynene og late som ingenting. Av erfaring (ikke egen, men har sett det på nært hold), ville nok hytta og båten vært underordnet i forhold til gleden ved å leve et autentisk liv, så jeg oppfordrer deg til å gå - og til å finne andre gleder i livet enn å leve igjennom en uærlig ektemann. (Og du kan være sikker på at "alle" vet om dette, så presitsjetapet ved å gå vil heller ikke bli så stort som du innbiller deg.)

Anonymkode: cbd25...5f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a l'orange skrev:

Synes denne tråden får frem på en veldig fin måte at «usunt press» kan finnes både i nære relasjoner og samfunnet rundt.

Hoderisting, himling med øynene, utsagn som «det er unormalt», «du er syk, skadet» og «dette kommer du til å angre på, bare vent!» har fulgt alle som velger å leve annerledes - fra homofile til selvvalgt barnløse og enslige - i alle år.

Vi bør alle være på vakt mot manipulasjon og vold. Men vi må holde øynene åpne i alle retninger, ellers ender man fort gjort opp med å velge et liv for seg som man ikke selv har valgt og kan stå for.

Slik jeg ser det er det i denne tråden et valg mellom

- å tåle ubehag, men å bevare sexlivet

- å ikke tåle ubehag, men risikere sexlivet

Det er fritt frem, for alle som ønsker, å lese de lenkene jeg postet i innlegget jeg lenket til over. Der får man mekanismene forklart på et litt mer faglig nivå, enn hva jeg er i stand til.

 

Trådstarter søkte støtte til sitt valg. Den støtten gir jeg henne fremdeles :) 

 

Det er forskjell på kritikk og konstruktiv kritikk. Noen av de første kommentarene i tråden er at TS bestemmer såklart selv, så lenge hun har det bra er alt flott. Disse støttekommentarene har fått tilsammen rundt 130 liker klikk. 

Jeg «himler med øynene» til din kommentar om at utroskap er bedre enn at han bare «sitter i sofaen». Du setter to ting mot hverandre som har ingenting med hverandre å gjøre: det er fult mulig å være en «kjedelig sofagris» OG utro, og igjen, det er fult mulig å være trofast og langt fra kjedelig. Jeg himler med øynene fordi dette er en kommentar som forsøker å legitimerere noe som kanskje ikke er så bra, i det lange løp.

Misforstå meg rett; polygami, swingere, Whatever floats your boat er greit for meg. At TS synes elskerinna er fint, er jo bare flott, det er «hemmelighetsholderi»,  bedrag og løgn jeg er kritisk til.

hverken du eller TS svarer direkte eller tørs å gå i dybden på sviket utroskapen utgjør. Det glattes over og lates som at ikke eksisterer.

TS vil ikke fortelle mannen at hun vet om utroskapen fordi det representerer en form for makt for henne at han ikke vet. Hennes hemmelighet mener hun opprettholder en form for maktbalanse. Da lurer jeg på, om hun egentlig ubevisst føler på en form for avmakt, Men velger å møte den med en forsvarsmekanisme, som er å søke mer oppmerksomhet og bekreftelse (ha mer sex osv) i håp/tro om at sviket egentlig ikke er så farlig likevel. 

Aldri mer har sitatet

»tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme» 

- vært mer passende. 

Anonymkode: fdfec...fcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...