Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig dårlig på å se at f.eks osten bør stå akkurat der i kjøleskapet for ellers mener han at det er rot. Her snakker vi en som har vokst opp med et stykk streng forelder. 

Nei jeg så faktisk ikke at det ble rotete av å ha filmer på ei hylle, enn i en skuff. At én genser henger over en stol samtidig som boka mi ligger fremme og at vi støvsugde dagen før. Eller at saftflaska står på andre siden av benken enn bak vasken. Ta å spør hva som er rot for han før du mener at jeg er lat 😊

Anonymkode: 1eddb...fc5

Så da må du og han bli enig om en standard - som dere er blitt enige om på kjøkkenet. Den skal gjelde. Jeg hadde selv blitt sprø hvis jeg skulle levd med din mann - det hadde aldri fungert. Skulle jeg likevel prøvd hadde vi vært nødt til å inngå kompromiss som begge kunne leve med. For jeg har ikke oppmerket plass i kjøleskapet for ost eller hysterisk forhold til en genser som henger over en stol. Det er uansett noe helt annet du beskriver nå enn i første innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hun vil ikke ha lister. Hun venter til du gjør tingene. Hun planlegger ting uten å si fra først og blir sur når hun må skaffe maten som skal serveres til gjester hun har invitert.

Her må det lister til - det er ikke en gang et tema. 

 

Ellers er jeg helt enig i at klær som ligger strødd ikke blir vasket. De skal ligge i kurv på badet. Hvis en setter på en maskin må en annen bidra med å legge dem sammen. Hvis en handler kan en annen legge på plass i skapet. Hvis en setter på oppvask kan en annen rydde ut. Man kan ikke bare legge ned veto mot å gjøre noe som helst fordi en ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sammen med en som knapt bidro til husarbeid. Burde kanskje ha gjort noe mer, men samtidig er jeg ikke hennes «mamma». Nå som jeg bor alene (med barna), er det utrolig mye lettere og mindre arbeid å få det rent her. Enn så lenge så nyter jeg singellivet :)   

Men lykke til med prosjektet ditt! :) 

Endret av matrobot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flink mann, men kun når jeg setter ham i gang. Ingenting gjøres uten at jeg gir beskjed. Feks, drar jeg på senvakt uten å delegere arbeid så kommer jeg hjem til et hus i enda verre forfatning enn da jeg dro. Men om jeg ber han om å vaske klær og støvsuge mens jeg er på jobb, så gjør han det.

Kanskje kona di er likedan og må settes i gang?

Anonymkode: f0c49...b1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tråd-starter hsdde vært en kvinne som skriver om udugelig ektemann, så ville denne tråden sannsynligvis vært full av DUMP HAM!!!!!!! :laugh:

Anonymkode: e625c...145

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom tråd-starter hsdde vært en kvinne som skriver om udugelig ektemann, så ville denne tråden sannsynligvis vært full av DUMP HAM!!!!!!! :laugh:

Anonymkode: e625c...145

Det tror jaggu jeg og🙊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom tråd-starter hsdde vært en kvinne som skriver om udugelig ektemann, så ville denne tråden sannsynligvis vært full av DUMP HAM!!!!!!! :laugh:

Anonymkode: e625c...145

Det var jo en tråd om dette for noen år(?) siden (aiai, jeg henger for mye på KG som husker slikt), om ei som hadde fått nok av at mann og barn ikke bidro, og hvor hun endte opp med å flytte på hytta for en liten stund slik at de skulle få kjenne på kroppen hvordan det ble når ingenting ble gjort. Da var det "You go girl!" og "Seriøst, hvordan orker du?", "Flytt ut!" osv. Nå som det er kona som er problemet er det naturligvis slik at mannen må "finne seg i at noen har et annet forhold til hva som er rot". 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NumberSix skrev:

Det var jo en tråd om dette for noen år(?) siden (aiai, jeg henger for mye på KG som husker slikt), om ei som hadde fått nok av at mann og barn ikke bidro, og hvor hun endte opp med å flytte på hytta for en liten stund slik at de skulle få kjenne på kroppen hvordan det ble når ingenting ble gjort. Da var det "You go girl!" og "Seriøst, hvordan orker du?", "Flytt ut!" osv. Nå som det er kona som er problemet er det naturligvis slik at mannen må "finne seg i at noen har et annet forhold til hva som er rot". 

Enig. Det er helt ufattelig at ikke flere ser denne helt åpenbare dobbelstandarden i denne tråden. Kvinner som heier på kvinner, fordi de er kvinner og ikke fordi det er et individ som gjør noe riktig, er helt vanvittig kvalmende. Shame, shame.

 

Alle som har drevet noe med utleie vet at det er enkelte leietakere som helt mangler boevne. Det er ofte merkelig oppførsel som ikke er synlig utenpå. Det kan være pene og velfriserte mennesker som omtrent smører bæsj på veggene eller presterer å lage hull i kjøkkendører. Hvorfor? De mangler rett og slett boevne. Da må det medregnes ganske store kostnader for å fikse ting i etterkant. Nok om det. 

Vi har alle vært på besøk hos folk der det lukter dritt i huset. Det stinker i gangen, det er skittent på dassen, det er støvkaniner langs alle vegger og hjørner, putene i den nedsittede sofaen har mistet sin opprinnelige farge av møkk. Kjøkkenets flater er seige av matolje og møkk. Fjernkontroller er skitne og slitte. Håndklær på toalettet har ikke vært vasket siden du var der på besøk ifjor(!). Det er faktisk ikke alle som vet at støv og skitt stinker. De tror at det må være en fysisk klatt med bæsj i huset for at ting skal gis en ufrisk lukt i hjemmet. Det er både dårlige vaner (folk flest er griser!) og manglende kunnskap om hygiene og renhold som er opphavet til disse forferdelige hjemmene. Det er jo ikke rart at vi blir syke av influensa. Befolkningens håndhygiene er bortimot ikke-eksisterende. Hvordan skal de ha det rent og friskt hjemme når de ikke engang vasker hendene etter dobesøket? Disse uvanene har direkte konsekvenser for hvor rent og pent folk har det hjemme. Dette handler til syvende og sist om kunnskap og læring.

"Det skal jo se ut som noen bor her", sier folk.
"Jeg vil ikke ha et sterilisert hus", sier andre.
Derifra aksepteres det at huset forfaller og blir stadig eklere, og eklere, og eklere, og eklere. Æsj.

"Ryddestandard" er et enormt konfliktområde for par som bor sammen. Min standard er at et hus skal være som nytt. Nye hus lukter duggfriskt av rene flater. Sånn skal et hus alltid være. Det betyr at du må tørke opp støvet (ja, overalt). Vask gulvet med en mikrofibermopp et par ganger i uka. Det tar under 20 minutter. Du må hive litt Jif i vasken på kjøkkenet og badet og få av det illeluktende bakteriebelegget som gjør den grå og grønn. En vask skal se som ny ut. Alt skal se som nytt ut. Det er det et rent hjem faktisk betyr. 

Nå må jeg gi meg fordi jeg kjenner jeg begynner å utvikle et logisk argument for reetablering av gasskamre. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flink mann" her. Føler jeg trenger å poengtere litt. Tråden handler kun å dele på arbeidet, få de andre med. Det er kommet kommentarer om det ene og det andre, at man skal prøve ditt og datt, kommunisere bedre, lage lister, gå fra hverandre, at jeg har for høy standard eller at man ikke er enig i hvilke standard man skal ha når det kommer til renhold og ryddighet osv osv. Det er også noen som tenker mange flotte tanker, kjører dem ut på tastaturet og uten å kjenne oss som individer, tror at de vet hva som foregår.

Kona er en feiende flott og grei dame, 16 åringen er også en superflott ungdom - det som ikke fungere hjemme hos oss er at jeg har skjemt dem bort ubevisst, at de andre av en eller annen grunn syns det er greit at noen gjør alt.   Saken er:  Alt er prøvd, jeg gidder ikke mer. Nå prøver jeg den hemmelige og umodne strategien for å få de andre til å delta i husarbeidet. 

Det kommer en oppdatering senere i kveld, da har svigers vært på middags besøk og jeg har tatt noen grep. Skal fortelle senere hvordan det gikk. :) 

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Blondie65 skrev:

Så da må du og han bli enig om en standard - som dere er blitt enige om på kjøkkenet. Den skal gjelde. Jeg hadde selv blitt sprø hvis jeg skulle levd med din mann - det hadde aldri fungert. Skulle jeg likevel prøvd hadde vi vært nødt til å inngå kompromiss som begge kunne leve med. For jeg har ikke oppmerket plass i kjøleskapet for ost eller hysterisk forhold til en genser som henger over en stol. Det er uansett noe helt annet du beskriver nå enn i første innlegg. 

Ja vi fant en enighet vi, jeg sa ikke at vi hadde evige problemer. Han kan da bli irritert, det er derfor jeg sa at jeg ikke ser rotet han ser. Han lar ikke irritasjonen sin gå utover meg, men jeg leser han. Så jeg bærer inn matposer fra bilen, men han setter maten inn i kjøleskapet. Hvis jeg setter inn så går han etter meg å rydder. Lite vits. 

Jeg beskriver det samme, men din beskyldning gjorde at jeg måtte forklare i detaljer.

Anonymkode: 1eddb...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Nå bor jeg alene, men jeg er en kvinne som nok er over snittet rotete. Det som er er at jeg rydder/vasker etc når JEG synes at det er behov, dvs sannsynligvis en stund etter sånn som T.S vil synes det er behov. Hadde jeg bodd sammen med noen ville nok den andre gjort som ts tatt mye av husarbeidet fordi de synes det er på tide å rydde før jeg synes det. 

 Så sånn taktikk som ts driver med nå hadde nok endt med mest irritasjon for den andre og ikke meg. Eks jeg ville vasket klær når jeg oppdaget at nå er det tomt for truser/sokker/håndklær e.l. gitt. Rydde etter middag, javisst må bare skal bare først. Handle i kveld?, her er kiwi oppe på søndag også etc. Hvorfor gjøre i dag det man kan utsette til i morgen.

 Får håpe kona di skjønner hva du prøver på ts, jeg hadde jo blitt mest glad for at den andre parten endelig klarte være litt laidback ang husarbeid 😉

Anonymkode: 342c9...158

Selvfølgelig kan man være over snittet rotete når man bor alene, men skal man bo med andre (være seg kollektiv, familie eller en kjæreste) må man komme frem til en måte alle kan leve på. Du kan ikke vente til du ikke har sokker før du vasker klær når du ikke bor alene, dere er nemlig to som skal ha sokker. Det betyr ikke at du må sprette opp av sofaen og rydde etter middagen før episoden på netflix er ferdig, men at du det minste tar med deg din egen tallerken når du skal på kjøkkenet å hente noe. 

Det er også forskjell på å være laiback og det å ikke vaske klær før man ikke har truser å gå med. Det handler om å finne mellomtingen. Nå har ts forsøkt å snakke med sin kone uten hell, da må man gå videre. 

Jeg har forsøkt begge deler. Jeg kan nemlig også være veldig rotete av meg. Når jeg bodde hjemme hos mine foreldre var jeg den som hadde en sti fra døra til senga, var alltid inne når det var fint vær fordi jeg måtte rydde og kunne aldri få besøk da jeg ikke hadde plass på rommet mitt. Så flyttet jeg med eksen. Første egne leilighet, var superflink i ca 3 mnd. Så ville jeg har hjelp. Det var til den grad at jeg måtte ringe han 5 ganger fra jobb når han hadde fri for å få han til å trykke på knappen på vaskemaskina (som jeg hadde fylt før jeg dro) siden jeg ikke hadde truser igjen (jeg var jo tross alt ikke så ryddig selv) og han klarte ikke å gjøre det. 

Så fikk jeg ny kjæreste. Han er veldig ryddig. Til den grad at det blir for mye. Det første året vi bodde sammen gikk han å irriterte seg over meg. Jeg fortsatte jo som før. Det gikk så langt at vi nesten gikk fra hverandre da jeg ikke skjønte hva som var problemet, da han ikke sa fra. Når han sa fra skjerpet jeg meg, selvsagt skulle ikke han stå for omtrent alt husarbeidet (jeg følte meg jo egentlig flink da jeg vasket klær før alt var tomt). I dag jobber han mer enn meg, og jeg gjør det meste av husarbeid før jeg drar på jobb. Rydder og tørker over kjøkken, tar oppvaskemaskina, rydder stua og setter på en vask som skal starte om 9 timer. Jeg lager også stort sett mat. Rett og slett fordi jeg vil gjøre disse tingene for han. Det tar meg ca 15 min hver morgen og gjør at vi har mer tid sammen på kvelden. Perfekt! 

Kanskje du må få kona di til å innse at det ikke er så mye jobb som hun tror? Jeg sammenlignet husarbeid med det jeg var vant med. Skippertakene når det ble for mye. Det tok jo gjerne flere timer hver gang jeg gadd. I dag tar det daglige husarbeidet ca 15 min + å lage middag (som er veldig koselig å gjøre sammen). I tillegg vasker vi badet, skifter på senga, går over med en støvkost og støvsuger før hver helg. Når det gjøres så ofte tar det ca 30-45 min når vi gjør dette sammen. Så husarbeid for meg har blitt noe helt annet enn jeg trodde det var. Nå er det eneste som faktisk er jobb storrengjøring som gjøres 1-2 ganger i året :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk søndagsmiddagen TS?

Heier på deg, og syntes det er spennende å følge prosjektet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Inwe skrev:
På 14.7.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Nå bor jeg alene, men jeg er en kvinne som nok er over snittet rotete. Det som er er at jeg rydder/vasker etc når JEG synes at det er behov, dvs sannsynligvis en stund etter sånn som T.S vil synes det er behov. Hadde jeg bodd sammen med noen ville nok den andre gjort som ts tatt mye av husarbeidet fordi de synes det er på tide å rydde før jeg synes det. 

 Så sånn taktikk som ts driver med nå hadde nok endt med mest irritasjon for den andre og ikke meg. Eks jeg ville vasket klær når jeg oppdaget at nå er det tomt for truser/sokker/håndklær e.l. gitt. Rydde etter middag, javisst må bare skal bare først. Handle i kveld?, her er kiwi oppe på søndag også etc. Hvorfor gjøre i dag det man kan utsette til i morgen.

 Får håpe kona di skjønner hva du prøver på ts, jeg hadde jo blitt mest glad for at den andre parten endelig klarte være litt laidback ang husarbeid 😉

Anonymkode: 342c9...158

Selvfølgelig kan man være over snittet rotete når man bor alene, men skal man bo med andre (være seg kollektiv, familie eller en kjæreste) må man komme frem til en måte alle kan leve på. Du kan ikke vente til du ikke har sokker før du vasker klær når du ikke bor alene, dere er nemlig to som skal ha sokker. Det betyr ikke at du må sprette opp av sofaen og rydde etter middagen før episoden på netflix er ferdig, men at du det minste tar med deg din egen tallerken når du skal på kjøkkenet

Jeg har jo selvfølgelig vært samboer tidligere og kjører ikke mitt eget løp fullt og helt, men jeg gidder heller ikke at noen skal diktere når jeg skal vaske/rydde. Vi hadde annen hver fredag helgevask jeg og han og det funka greit.  Jeg passer ikke sammen med en som er ekstremt opptatt av å være ryddig, for da vil han løpe rundt å rydde fordi han ikke har "tid" til å vente på at jeg skal rydde etter meg. Sånn føler jeg ts er. 

Anonymkode: 342c9...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres sinnsykt irriterende ut. Fisker etter sympati, skryt og anerkjennelse.

I stedet for å snakke sammen som man gjør i enhver sammenheng med gruppearbeid, viser du heller fram passiv-aggressiv adferd. Tror ikke jeg hadde fungert i jobbsammenheng med deg om vi måtte samarbeide om noe.

Anonymkode: 01e70...74d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette. Han har aldri vasket badet, skiftet på senga, støvsuget, tørket støv eller noe annet. Nå vasker jeg bare egne klær. Når han har samlet så mye skittentøy at de ligger slengt over hele gulvet, så pakker jeg det i søppelsekk og setter den i et hjørne. Det er urettferdig om jeg må vaske alle klærne hannes for at vi skal ha det fint hjemme.

Dessverre så har det ikke fått han til å gjøre mer. Jeg har INGEN gode råd å gi deg, TS. Meld fra om du finner et metode som funker :P 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres sinnsykt irriterende ut. Fisker etter sympati, skryt og anerkjennelse.

I stedet for å snakke sammen som man gjør i enhver sammenheng med gruppearbeid, viser du heller fram passiv-aggressiv adferd. Tror ikke jeg hadde fungert i jobbsammenheng med deg om vi måtte samarbeide om noe.

Anonymkode: 01e70...74d

Tror du virkelig ikke at dette har kommet opp før? De har et barn på 16 år, så jeg vil tro at de har bodd sammen i mange.

Hva skal han gjøre når hun ikke bryr seg? Når det ikke hjelper å snakke om det?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, er dere ikke spente på hvordan det går da? Klart prosjektet må fullføres, ikke avbrytes til fordel for mer eller mindre fornuftige forslag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, Handful skrev:

Hallo, er dere ikke spente på hvordan det går da? Klart prosjektet må fullføres, ikke avbrytes til fordel for mer eller mindre fornuftige forslag. 

Joda, jeg er spent på hvordan det går. Hvis dette fungerer er det jo kjempebra - da har TS fått gjennom sitt poeng. Men hva hvis det ikke fungerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er en alt for "flink" mann i hjemmet. Jeg ønsker mer deltakelse fra kone og 16 åring når det gjelder husarbeid. Jeg gjør 90% av husarbeidet. Lager mat hver dag (jeg er dyktig på kjøkkenet - hun ikke - det innrømmer hun selv). Jeg handler, vasker klær/sengetøy, rydder/vasker kjøkken, støvsuger gulver og vasker kjøkkengulvet. 16 åring vasker fast badet hver uke. Tørke støv gidder jeg ikke, så det gjør ingen andre heller. Jeg sørger for å skifte dekk, ta bilen på service (hun bruker den til og fra jobb, ikke jeg). Sist hun lurte på om det skulle vaskes håndkler sa hun at vi ikke skulle vaske fordi vi ikke har plass til så mange rene på håndklehylla!!!! (stemmer selvfølgelig ikke) Holder vi på med oppussing, montere møbler osv så er det jeg som rydder embalasje, verktøy osv osv.... "min side" av soverommet blir ryddet med jevne mellomrom - hennes side er som et bombet horehus til tider. 

 For ordens skyld, jeg har ikke urealistiske forventinger til standard når det gjelder renslighet og orden, ønsker bare at alle bidrar.

Er lei av å spørre om noen kan gjøre noe, er lei av at det blir opprivende konflikter om husarbeid med kona. Forventer at voksne folk fikser opp etter seg selv. Så nå skal jeg i all hemmelighet se om jeg kan få de til å gjøre ting helt av seg selv... er det umulig å få til?  

Nå er det sommerferie, skal prøve dette noen uker og se hvordan det går. Nå nettopp satt jeg på en vaskemaskin med bare mine klær.... 

Kom gjerne med lure tips eller følg med utviklingen på hvordan dette går. Superpappa har sagt opp sin stilling som hushjelp, kokk og hovmester. 

I denne tråden vil det komme oppdateringer etterhvert som situasjonen utvikler seg. 

Hilsen "Flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

Og alle flinke damer driter i at du er en mann som vil ha skryt. Du har oppdaget at kjønnsrollene er BS. Jeg lever forresten nesten som deg, men det er av eget valg. Ikke fordi dama ikke vasker, men fordi jeg liker å vaske og styre og stresser ned på den måten. Og du er ikke for flink. Du gjør det som trengs i et hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...