Gå til innhold

Villa Paprika og Lord Gekko AS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Bluebird1992
7 minutter siden, canacas skrev:

Skal tenke på det. Har enda ikke skrevet noe der, hadde vel egentlig tenkt å holde meg unna bloggen da ingenting ser ut til å gå hjem hos henne uansett. Jeg har forsåvidt kun spørsmål rundt konkursen og måten hun selger ting på, privat. Ettersom hun har blitt "seg selv" på IG så antar jeg hun selger i eget navn og ikke firmaets. 

Jeg har selvsagt full forståelse for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, canacas skrev:

Skal tenke på det. Har enda ikke skrevet noe der, hadde vel egentlig tenkt å holde meg unna bloggen da ingenting ser ut til å gå hjem hos henne uansett. Jeg har forsåvidt kun spørsmål rundt konkursen og måten hun selger ting på, privat. Ettersom hun har blitt "seg selv" på IG så antar jeg hun selger i eget navn og ikke firmaets. 

Bare det ikke blir "tullespørsmål", som hun vel kaller alt som ikke er skryt 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Joppe skrev:

Haha...nå skal hun kjøre spørsmålsrunde. Vedder en arm og en fot på at hun unngår alle "ubehagelige" spørsmål.

Hun kunne like godt spart seg den jobben det tar å besvare de "snille" spørsmålene. Håper hun i det minste klarer å være hyggelig og sakling når hun svarer.

Hyggelig er hun kun om det er skryt. Saklige svar er vel ingen gjenganger der.. Jeg har tilgode å lese et svar fra henne på negative kommentarer uten at hun er  spydig og sarkastisk...Typ "deg om det" , og så avslutter hun alltid med "nyt kvelden" "ha en fin dag"... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan meddele att fotografen bak bildene ble lånt rett før jul, er takknemlig for at hun fikk informasjon om dette.

 

Så gjør det som en vane, send melding til rett person når man ser at noen har lånt bilder uten kreditering. Så kan eieren gjøre det h*n vil med informasjonen.

(egentlig skal man alltid spørre om lov - se info om creativ common. Men minste man burde forvente er rett kildehenvisning)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TallulahBGood skrev:

Og med "vi" mener jeg selvsagt alle de ulike brukerne her inne som reagerer på og stiller spørsmålstegn ved ulike aspekter ved hovedsaklig den kommersielle delen av bloggen og butikken.

For noen vil det virke avgrensende, men siden Camilla bruker andres lærevansker til å selge bord, legger ut samboers tekstmeldinger ved mistanke om utroskap, etc. så har de fleste aspekter her blitt kommersialisert og er derfor også gjenstand for et kritisk søkelys. 

Jeg kommer ikke til å kommentere noe på bloggen hennes. Jeg har ikke behov for å stille spørsmål ved hennes privat liv, det er hennes liv. Har selvsagt ting jeg lurer på angående konkursen, noe vi alle har ser det ut som. Men jeg ønsker ikke legge igjen noen kommentar hos henne i det hele tatt. Om andre her inne stiller spørsmål til henne om konkursen så støtter jeg det. Men jeg tviler på at de blir godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg kan meddele att fotografen bak bildene ble lånt rett før jul, er takknemlig for at hun fikk informasjon om dette.

 

Så gjør det som en vane, send melding til rett person når man ser at noen har lånt bilder uten kreditering. Så kan eieren gjøre det h*n vil med informasjonen.

(egentlig skal man alltid spørre om lov - se info om creativ common. Men minste man burde forvente er rett kildehenvisning)

Det er veldig flott at du melder i fra, finner ut hvor det er hentet fra og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Jeg må innrømme at jeg ikke kommer til å ha tid til å finne ut hvem som eier hva og hvem som har skrevet det ene og det andre. Men ser jeg noe som skurrer kan jeg heller gjøre dere med kompetansen om dette informert her😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TallulahBGood skrev:

 

Lov om opphavsrett, altså Åndsverkloven er veldig enkel egentlig. Har en ikke tatt bildet eller skrevet teksten selv, skal man innhente tillatelse av eieren før publisering. Man kan evt. sitere, men det skal gjøres korrekt. Både bilder og tekst krever kildehenvisning/kreditering, også om bildet er hentet fra et gratis-sted som f.eks. creative commons eller kjøpt fra f.eks. istock.

Endret av Cornucopia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992
4 timer siden, Cornucopia skrev:

Lov om opphavsrett, altså Åndsverkloven er veldig enkel egentlig. Har en ikke tatt bildet eller skrevet teksten selv, skal man innhente tillatelse av eieren før publisering. Man kan evt. sitere, men det skal gjøres korrekt. Både bilder og tekst krever kildehenvisning/kreditering, også om bildet er hentet fra et gratis-sted som f.eks. creative commons eller kjøpt fra f.eks. istock.

Flotte greier! Tusen takk, Cornucopia! ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TallulahBGood skrev:

 

Fyller i med litt lenker for de som er interessert.

Om tekster, trykt og digitalt:

http://delrett.no/nb/artikler/bruk-av-trykt-og-digital-tekst

Om bilder og kunst:

http://delrett.no/nb/artikler/bruk-av-bilder-og-kunst

 

Creative common, det finnes ulike lisenser:

http://www.dataporten.net/hva-er-creative-commons/

CC er alttså det samme som copyright, men opphavs personen tillater viss bruk av verket. Som regel skal alltid opphavsperson oppgis.

 

Om bruk av bilder som finnes på internett og creative commom:

https://sites.google.com/site/multimediejournalistikk/fagst/etterbehandling/bilder-med-creative-commons--lisens

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Blenda Sensitive,

Dette var grundig. Jeg setter stor pris på det, og håper Camilla ser dette og lærer seg hvordan det skal gjøres. 

De fleste har vel fått med seg blogger AnneBriths kakebilde og hva slags følger tyveri av andres åndsverk kan få. Det er ikke flisespikkeri å påpeke at man ikke bare kan forsyne seg av det noen andre har laget. Skal man drive blogg og butikk så må man sette seg inn i lovverket som gjelder, og gidder man ikke det så får man finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle ønske var at de som publiserer uten tillatelser fikk større og oftere straff, i en eller annen form. For eksempel bøter.

Dessuten at opphavspersoner selv også tok det mer på alvor. For når "alle" tillater fritt bruk, så er det få/ingen som orker ta kampen.

Hun bake-dama er vel en av få som drev det hele veien, og vant.

 

Og det er ikke så himla vanskelig. Er du usikker, så merk! Eller enda bedre - merk alltid. Om så med eget navn om du selv har tatt bildet. Hvilket er bra for bloggerens rettigheter.  Og de fleste bloggere redigerer minst lys/skygge i photoshop, altså kan man enkelt legge til usynlig vannmerke.

Tar du bilde fra internett, så legg noen kalorier på å spore bakover om tredje parten ikke angir kilden. Og finner du ikke - så ta et annet bilde da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992
Den 1/13/2016 at 17.29, BlendaSensitive skrev:

Det jeg skulle ønske var at de som publiserer uten tillatelser fikk større og oftere straff, i en eller annen form. For eksempel bøter.

Dessuten at opphavspersoner selv også tok det mer på alvor. For når "alle" tillater fritt bruk, så er det få/ingen som orker ta kampen.

Hun bake-dama er vel en av få som drev det hele veien, og vant.

 

Og det er ikke så himla vanskelig. Er du usikker, så merk! Eller enda bedre - merk alltid. Om så med eget navn om du selv har tatt bildet. Hvilket er bra for bloggerens rettigheter.  Og de fleste bloggere redigerer minst lys/skygge i photoshop, altså kan man enkelt legge til usynlig vannmerke.

Tar du bilde fra internett, så legg noen kalorier på å spore bakover om tredje parten ikke angir kilden. Og finner du ikke - så ta et annet bilde da.

Veldig enig. Som de fleste som leser Villa Paprika-bloggen sikkert kjenner til så svarer hun ofte på manglende merking med at 'hvis det er galt så får FO gi beskjed', og som kjent hører det til sjeldenhetene at det kommer noe derfra. Og dermed virker det ikke så farlig, eller som noe overtramp i det hele tatt. Hvorfor ha lover om de ikke håndheves i noen grad? 

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir så skuffa over henne når hun gang på gang har skrevet om hvor dårlig hun har blitt behandlet, men likevel aldri går fra han som har behandlet henne sånn. Hvilket forbilde er du for barna dine da, om du aldri står opp for deg selv? 

Endret av ninuska_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/13/2016 at 17.49, TallulahBGood skrev:

Veldig enig. Som de fleste som leser Villa Paprika-bloggen sikkert kjenner til så svarer hun ofte på manglende merking med at 'hvis det er galt så får FO gi beskjed', og som kjent hører det til sjeldenhetene at det kommer noe derfra. Og dermed virker det ikke så farlig, eller som noe overtramp i det hele tatt. Hvorfor ha lover om de ikke håndheves i noen grad? 

Det gjør de. Iaf den ene jeg kontaktet. :P

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BlendaSensitive skrev:

Det gjør de. Iaf den ene jeg kontaktet. :P

Hva sa denne personen? Skulle hun kreve betaling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bilde av barna sine som små, med teksten "disse to, kjærlighet når du minst venter det?" Hva i all verden er det hun prøver å si??? Barna får man vel ALLTID kjærlighet av, man venter vel aldri minst å få kjærlighet av de? Barn elsker jo foreldrene sine UANSETT. De er de mest lojale i livet ditt😳 Hun bobler snart over, det er noe hun virkelig prøver å få sagt uten å "kunne/få lov til" å si det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatlivet hennes bryr jeg meg fint lite om, men jeg er litt overrasket over at noen tror at de kan leve av interiør med så liten evne til å fornye seg. Tingene de selger hos Style by Norway nå er jo så lite moderne at Nille og Europris selger tilsvarende. De som er litt over snittet interessert i interiør, og gjerne legger litt penger i det, vil jo ikke finne på å kjøpe en ting i den nettbutikken!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Leo skrev:

Privatlivet hennes bryr jeg meg fint lite om, men jeg er litt overrasket over at noen tror at de kan leve av interiør med så liten evne til å fornye seg. Tingene de selger hos Style by Norway nå er jo så lite moderne at Nille og Europris selger tilsvarende. De som er litt over snittet interessert i interiør, og gjerne legger litt penger i det, vil jo ikke finne på å kjøpe en ting i den nettbutikken!

Så man må like det nyeste av det nye for å være interessert i interiør?:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...