Gå til innhold

Tips til supersunne måltider og matvarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er fanatisk med å avstå fra å drepe dyr. Er du fanatisk fordi du nekter å drepe og spise hunder?

Det er helt absurd å kalle noen som avstår fra drap av uskyldige dyr for fanatiske. "Du vil ikke drepe det lille, søte lammet for å spise det?? Herregud du er helt psycho!!"

Ellers så hadde ikke dette trengt bli en diskusjon om enkelte ikke kommer med feilinfo når det gjelder plantebasert kosthold. Om noen hadde anbefalt lavkarbo og andre kverulerte som i denne tråden, så hadde det blitt diskusjon rundt det også. Overse kunnskap om veggiskostholdet dersom det er provoserende

Anonymkode: 0a106...acf

Her sprenger du ting totalt ut av proposjoner og dermed bekrefter det jeg sa...

Anonymkode: dbcb4...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, jeg som ikke tåler laktose, er allergisk mot egg, avokado og banan, kan ikke spise løk (i noen varianter) eller linser, kikerter og bønner: hvilken vegan-retning skal jeg? 

Spør helt seriøst! 

Anonymkode: e6680...507

Egg og laktose spiser ikke en veganer. Det finnes sopp du kan bruke som "kjøtt", feks quorn (inneholder eggehvite, så der tok jeg feil) finnes både i kjøttdeig og stykker. Ellers kan du spise all annen sopp, havre, nøtter osv. Du trenger egentlig ingen proteinkilde sånn sett heller, det er mer enn nok protein i kosten vår uten. Vi mennesker trenger egentlig ikke mer protein enn du får i deg av poteter (om du spiser så mye kalorier du trenger) og det er en av de mest proteinfattige matvarene vi har. 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så, jeg som ikke tåler laktose, er allergisk mot egg, avokado og banan, kan ikke spise løk (i noen varianter) eller linser, kikerter og bønner: hvilken vegan-retning skal jeg? 

Spør helt seriøst! 

Anonymkode: e6680...507

Sikkert bedre starte en egen tråd for det, tenker jeg, da det blir avsporing fra det TS lurte på

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her sprenger du ting totalt ut av proposjoner og dermed bekrefter det jeg sa...

Anonymkode: dbcb4...402

Dette er ikke et argument, dette beviser bare at man ikke får nok næringsstoffer til å drive hjernen om man spiser kjøtt

Anonymkode: 0a106...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sprenger du ting totalt ut av proposjoner og dermed bekrefter det jeg sa...

Anonymkode: dbcb4...402

Det er jeg enig! Og begynne med drepe hunder argumentet fører ingenting bra med seg. De veganerne som holder på slik ødelegger for oss som faktisk egentlig ikke mener å prakke noe på noen, bare informere om at det smaker godt og er bra for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inwe skrev:

Bare nysgjerrig, hvorfor skal man legge til kjøtt? Jeg lurer veldig på helsegevinsten av det, for alt jeg har lest i det siste tilsier det motsatte. Du kan også spise mer og fortsatt gå ned om du ikke spiser kjøtt, mulig unngå livstidssykdommer og generelt få bedre helse, hud og hår. Så vidt jeg har lest og kjent på kroppen stemmer dette. Veganske oppskrifter med kjøtt til er jo bare "vanlig" mat, det er ikke som vi spiser såpass rart og komplisert som mange ser ut til å tro. 

Det er særdeles fordelaktig for kroppen vår å spise animalske produkter, og det er veldig rart at en person som spiser et kosthold der man vil dø av pretensiøs anemi som følge av b12-mangel dersom man ikke tar tabletter som tilskudd sitter og kritiserer helsedirektoratets kosholdsanbefalinger. Det er absolutt ikke bra å spise en diett der man må ta tilskudd i tillegg når man ikke har behov for denne dietten av helsemessige årsaker. 

Det er helt innenfor å velge veganisme, men å forkynne det på denne måten ved å spre usannheter som å si at det er et sunt valg blir å dra strikken for langt. 

Anonymkode: 783e3...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert bedre starte en egen tråd for det, tenker jeg, da det blir avsporing fra det TS lurte på

Dette er ikke et argument, dette beviser bare at man ikke får nok næringsstoffer til å drive hjernen om man spiser kjøtt

Anonymkode: 0a106...acf

Åh herregud....

Anonymkode: dbcb4...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Inwe skrev:

Om du ser litt legger du faktisk merke til at de ikke blir kuppet av veganere, men veganerne snakker tilbake når de får beskjed om at de tar feil. Jeg svarte kun på spørsmålet til ts, så får jeg beskjed om at kosten min er livsfarlig, da føler man for å svare igjen. Så vil du ikke ha flere tråder som er "kupper av veganere" behøver dere kanskje ikke forkaste svarene våre som svada i hver eneste tråd da. 

Nå er jo kosten din faktisk livsfarlig om du ikke tar tilskudd, så det er vel ikke så mye å diskutere. 

Anonymkode: 783e3...eba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inwe said:

Det er jeg enig! Og begynne med drepe hunder argumentet fører ingenting bra med seg. De veganerne som holder på slik ødelegger for oss som faktisk egentlig ikke mener å prakke noe på noen, bare informere om at det smaker godt og er bra for deg. 

Men du mener det er helt ok å kalle andre mennesker fanatikere? Hvorfor er det ikke lov å forsvare seg når man blir angrepet?

Det er for øvrig helt innafor å si at det ikke er fanatisk å drepe dyr. Synes du virkelig det er ekstremt å avstå fra å drepe dyr? 

Mange ville aldri drept en hund, kanin eller katt. I tillegg til å ikke ville drepe de, inkluderer jeg også kuer og griser. Er det virkelig et så fjernt hopp å gjøre? Er det så ekstrem forskjell på en hund og en gris at man er fanatisk når man avstår fra å drepe begge og ikke bare den ene? 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er særdeles fordelaktig for kroppen vår å spise animalske produkter, og det er veldig rart at en person som spiser et kosthold der man vil dø av pretensiøs anemi som følge av b12-mangel dersom man ikke tar tabletter som tilskudd sitter og kritiserer helsedirektoratets kosholdsanbefalinger. Det er absolutt ikke bra å spise en diett der man må ta tilskudd i tillegg når man ikke har behov for denne dietten av helsemessige årsaker. 

Det er helt innenfor å velge veganisme, men å forkynne det på denne måten ved å spre usannheter som å si at det er et sunt valg blir å dra strikken for langt. 

Anonymkode: 783e3...eba

Du ville utviklet jodmangel om du ikke spiste jodberiket salt og drakk melk der kua har fått jodtilskudd for at det skal være mer jod i melken

Nordmenn har ofte d vitaminmangel, selv om de spiser kjøtt og fisk. Mange nordmenn har lave nivåer selv om de ikke går under grensen for mangel

Gravide kvinner får som kjent folattilskudd og det er kjent at norske kvinner har lite folat

Samt at b12mangel er ikke uvanlig selv om man spiser kjøtt

Å tro at man får i seg alt man trenger om man spiser kjøtt er en falsk trygghet som ikke stemmer med virkeligheten

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er jo kosten din faktisk livsfarlig om du ikke tar tilskudd, så det er vel ikke så mye å diskutere. 

Anonymkode: 783e3...eba

Du tar tilskudd også- jod. Men du merker det ikke fordi det er tilsatt i det du spiser. Det var mye jodmangel i Norge frem til 50-tallet da man begynte med jodtilskudd i kosten

Anonymkode: 0a106...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er særdeles fordelaktig for kroppen vår å spise animalske produkter, og det er veldig rart at en person som spiser et kosthold der man vil dø av pretensiøs anemi som følge av b12-mangel dersom man ikke tar tabletter som tilskudd sitter og kritiserer helsedirektoratets kosholdsanbefalinger. Det er absolutt ikke bra å spise en diett der man må ta tilskudd i tillegg når man ikke har behov for denne dietten av helsemessige årsaker. 

Det er helt innenfor å velge veganisme, men å forkynne det på denne måten ved å spre usannheter som å si at det er et sunt valg blir å dra strikken for langt. 

Anonymkode: 783e3...eba

De fleste som lider av B12 mangel er kjøttetere. Så istedet for å si at det er dumt at jeg må ta en pille hver dag bør kanskje du begynne med det samme. Tar du D vitaminer i vinterhalvåret? For det er anbefalt for alle som bor i nord. B12 er i tillegg tilført i dyrenes kost, vi fikk det i oss i vannet før vi begynte å rense det derfor er det for lite av det i både dyr og mennesker naturlig nå. Så at jeg tar den pilla selv er vel ikke så stor forskjell. Det er faktisk også tilsatt i plantemelk, akkurat som i vanlig melk, så jeg kan la vær å ta den pilla jeg også om jeg hadde brukt mer av det ;)

Og når man tenker på at de fleste livstidssykdommer bryter ut pga kosten, så vil jeg heller ta en B12 pille hver eneste dag for resten av mitt liv enn og måtte spise masse piller senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Inwe skrev:

Egg og laktose spiser ikke en veganer. Det finnes sopp du kan bruke som "kjøtt", feks quorn finnes både i kjøttdeig og stykker. Ellers kan du spise all annen sopp, havre, nøtter osv. Du trenger egentlig ingen proteinkilde sånn sett heller, det er mer enn nok protein i kosten vår uten. Vi mennesker trenger egentlig ikke mer protein enn du får i deg av poteter (om du spiser så mye kalorier du trenger) og det er en av de mest proteinfattige matvarene vi har. 

Quorn inneholder eggehvite og er ikke egnet for et vegansk kosthold. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert bedre starte en egen tråd for det, tenker jeg, da det blir avsporing fra det TS lurte på

Dette er ikke et argument, dette beviser bare at man ikke får nok næringsstoffer til å drive hjernen om man spiser kjøtt

Anonymkode: 0a106...acf

Jada, men ville sjekke en ting. 

Anonymkode: e6680...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du mener det er helt ok å kalle andre mennesker fanatikere? Hvorfor er det ikke lov å forsvare seg når man blir angrepet?

 

Anonymkode: 0a106...acf

Jeg bruker det samme ordet som alle andre for enkelthetens skyld, jeg beklager det, jeg mener ikke å gå imot deg. Det er fult lov å forsvare seg, jeg gjør jo det selv her. Jeg skjønner godt at du er "fanatisk" (i mangel på et bedre ord), gjør vi ikke noe snart har verken vi eller dyrene et sted å bo. Så jeg skulle gjerne skreket selv, men jeg tror ikke det har noe bra for seg. Jeg tror ved å sammenligne kua med en hund så vil du få motsatt resultat av hva du vil. Ingen liker at maten de spiser blir kritisert, og for min del iallefall gjorde disse tingene at jeg ventet mange år med å skifte over. Og jeg angrer som bare det i dag, men sånn var det altså. Det gikk en faen i meg "sånn skal iallefall ikke jeg bli". 

Så, jeg skjønner deg, jeg er faktisk helt enig med deg. Jeg tror (og har erfart) bare at en mildere fremgangsmåte er bedre. Jeg har på en måned nå fått 1 til å bli veganer, 2 til å spise stort sett vegansk og håper på å få med foreldrene mine også. Det hadde ikke fungert om jeg hadde snakket om døde dyr. Så rett og slett for å få flere til og ta bedre valg tror jeg min metode er bedre, uten at jeg vet om det er sant. Så fortsett gjerne, men det gjør det umulig å diskutere videre så fort man har brukt det kortet. Her inne er det forsåvidt umulig å diskutere uansett, man er like dum om man er veganer uansett, så glem det jeg sa og fortsett :)

Jeg legger meg langeflat og unnskylder, det var ikke slik det var ment! 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Quorn inneholder eggehvite og er ikke egnet for et vegansk kosthold. 

Jada, men ville sjekke en ting. 

Anonymkode: e6680...507

Ok, jeg har ikke lest på det da jeg ikke spiser det selv. Resten da: sopp, nøtter, havre, eller bare grønnsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som en slags salat ? 

Anonymkode: 9e7a9...393

Ja, så får du i deg mye væske samtidig. Bra å spise i denne varmen som er nå, og så er det godt og sunt. 

Anonymkode: 6c3e9...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Inwe skrev:

Ok, jeg har ikke lest på det da jeg ikke spiser det selv. Resten da: sopp, nøtter, havre, eller bare grønnsaker. 

Men du foreslår quorn som en vegansk proteinkilde når det inneholder egg? Det er godt mulig du er blitt frelst, men få deg skikkelig kunnskap før du skal omvende eller råde andre. Dette virker det ikke som du kan mye om. 

Anonymkode: e6680...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du foreslår quorn som en vegansk proteinkilde når det inneholder egg? Det er godt mulig du er blitt frelst, men få deg skikkelig kunnskap før du skal omvende eller råde andre. Dette virker det ikke som du kan mye om. 

Anonymkode: e6680...507

Jeg har kun spist sånn i en måned, husker ei vegansk venninne serverte quorn så regnet med at det var vegansk grunnet det, jeg har ikke lest på det siden jeg ikke har spist det. Jeg har da innrømmet feilen, gjør du aldri feil? Jeg kan mye om et vegansk kosthold og hva det gjør med kroppen din, men nei jeg har ikke lest på alle matvarer i butikken for å finne ut om det er vegansk eller ikke. Så jeg vet ikke alt som er vegansk. Mener du at jeg bør kunne det før jeg uttaler meg? Eller må jeg være feilfri først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inwe skrev:

Jeg har kun spist sånn i en måned, husker ei vegansk venninne serverte quorn så regnet med at det var vegansk grunnet det, jeg har ikke lest på det siden jeg ikke har spist det. Jeg har da innrømmet feilen, gjør du aldri feil? Jeg kan mye om et vegansk kosthold og hva det gjør med kroppen din, men nei jeg har ikke lest på alle matvarer i butikken for å finne ut om det er vegansk eller ikke. Så jeg vet ikke alt som er vegansk. Mener du at jeg bør kunne det før jeg uttaler meg? Eller må jeg være feilfri først?

Du bør kunne det du preker ja. Spesielt innenfor kosthold. Du kommer med råd basert på hva du tror, det holder ikke om du ikke faktisk skriver at du ikke har peil, og bare synser. 

Anonymkode: e6680...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Inwe said:

Så, jeg skjønner deg, jeg er faktisk helt enig med deg. Jeg tror (og har erfart) bare at en mildere fremgangsmåte er bedre. Jeg har på en måned nå fått 1 til å bli veganer, 2 til å spise stort sett vegansk og håper på å få med foreldrene mine også. Det hadde ikke fungert om jeg hadde snakket om døde dyr. Så rett og slett for å få flere til og ta bedre valg tror jeg min metode er bedre, uten at jeg vet om det er sant. Så fortsett gjerne, men det gjør det umulig å diskutere videre så fort man har brukt det kortet. Her inne er det forsåvidt umulig å diskutere uansett, man er like dum om man er veganer uansett, så glem det jeg sa og fortsett :)

Jeg "diskuterer" som regel etter nivået til den jeg snakker med. De som kommer med den type enkle kommentarer er som regel ikke smarte nok til å se forbi hva de ønsker å tro på. Men om noen oppfører seg saklig og er villig til å faktisk lese det som skrives, så er jeg aldri hard mot de. For eks skriver ts at hun ikke kommer til å prøve plantebasert kosthold, og jeg har ikke sagt noe mer til henne fordi det har jeg ikke et problem med. 

Når det er sagt så er det ikke mitt ansvar når  mennesker behandler andre mennesker og dyr dårlig. Jeg kan for eks gå inn i tråden og være hard mot de som behandler samboeren sin dårlig, men det er ikke mitt ansvar når vedkommende fortsetter være kjip mot samboeren sin. 

På samme måte kan jeg forklare misoppfatninger rundt plantebasert kosthold, men det er ikke jeg som fortsetter med å bidra til dyrs lidelse om de ikke bryr seg. Folk har som regel mer lyst å proppe seg feite på pølser og få hjerteinfarkt i ung alder, enn å spise bra samt være snill mot dyr. Mennesker har mer lyst å tro at de er gode mennesker, enn å faktisk være det.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du foreslår quorn som en vegansk proteinkilde når det inneholder egg? Det er godt mulig du er blitt frelst, men få deg skikkelig kunnskap før du skal omvende eller råde andre. Dette virker det ikke som du kan mye om. 

Anonymkode: e6680...507

Hun har da ikke forsøkt å omvende noen, hun har kommet med tips. Gå heller til lavkarbofolka og si at de skal slutte omvende folk når de kommer med lavkarbotips. Eller si fra til de som foreslår styrketrening at de burde slutte med treningsfanismen sin

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du bør kunne det du preker ja. Spesielt innenfor kosthold. Du kommer med råd basert på hva du tror, det holder ikke om du ikke faktisk skriver at du ikke har peil, og bare synser. 

Anonymkode: e6680...507

Eh, du har ikke kommet med noe type kunnskap eller gode råd. Ifølge deg selv burde du ikke si noe for du har ikke peiling på noe. 

Anonymkode: 0a106...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg "diskuterer" som regel etter nivået til den jeg snakker med. De som kommer med den type enkle kommentarer er som regel ikke smarte nok til å se forbi hva de ønsker å tro på. Men om noen oppfører seg saklig og er villig til å faktisk lese det som skrives, så er jeg aldri hard mot de. For eks skriver ts at hun ikke kommer til å prøve plantebasert kosthold, og jeg har ikke sagt noe mer til henne fordi det har jeg ikke et problem med. 

Når det er sagt så er det ikke mitt ansvar når  mennesker behandler andre mennesker og dyr dårlig. Jeg kan for eks gå inn i tråden og være hard mot de som behandler samboeren sin dårlig, men det er ikke mitt ansvar når vedkommende fortsetter være kjip mot samboeren sin. 

På samme måte kan jeg forklare misoppfatninger rundt plantebasert kosthold, men det er ikke jeg som fortsetter med å bidra til dyrs lidelse om de ikke bryr seg. Folk har som regel mer lyst å proppe seg feite på pølser og få hjerteinfarkt i ung alder, enn å spise bra samt være snill mot dyr. Mennesker har mer lyst å tro at de er gode mennesker, enn å faktisk være det.

Hun har da ikke forsøkt å omvende noen, hun har kommet med tips. Gå heller til lavkarbofolka og si at de skal slutte omvende folk når de kommer med lavkarbotips. Eller si fra til de som foreslår styrketrening at de burde slutte med treningsfanismen sin

Eh, du har ikke kommet med noe type kunnskap eller gode råd. Ifølge deg selv burde du ikke si noe for du har ikke peiling på noe. 

Anonymkode: 0a106...acf

Lol, dette klarte du ikke argumentere spesielt bra. Du forstår ikke engang din egen setning. 

Anonymkode: e6680...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kunne det du preker ja. Spesielt innenfor kosthold. Du kommer med råd basert på hva du tror, det holder ikke om du ikke faktisk skriver at du ikke har peil, og bare synser. 

Anonymkode: e6680...507

Jeg har aldri kalt meg selv en kostholdsekspert, jeg har faktisk sagt flere steder at jeg ikke er det og at jeg får hjelp fra folk som kan mer enn meg. 

Så siden jeg ikke visste at det var eggehvite i quorn så er resten av det jeg skriver også synsing? Tilogmed når jeg legger ved linker? 

Jeg synes det var veldig bra du gjorde meg oppmerksom på dette så jeg fikk endret det. Jeg for min del er ikke glad i quorn så jeg hadde nok aldri funnet ut av dette på egenhånd. Nå merker jeg derimot at du fortalte meg dette som en bedreviter og ikke for å informere meg. 

Jeg håper forresten du har ALL kunnskap om alle temaer du uttaler deg om. Jeg vil gjerne høre mye om hvorfor animalske produkter er bra for oss! 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggryn er supersunt, billig og metter fantastisk bra.

 

Anonymkode: 5265f...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...