Gå til innhold

Tips til supersunne måltider og matvarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Revet squash, revet gulrot, tomater, bønner/linser, noen dråper oliven olje og sitron. 

Anonymkode: 6c3e9...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Revet squash, revet gulrot, tomater, bønner/linser, noen dråper oliven olje og sitron. 

Anonymkode: 6c3e9...eca

Som en slags salat ? 

Anonymkode: 9e7a9...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud. Selvsagt kommer veganere i g sprer vrangforestillingene sine i en slik tråd. Veganisme er sykt helseskadelig! 

Anonymkode: cd886...c74

Oi! Den videoen du linker sier at b12 kommer fra bakterier i dyr, det er feil, B12 kommer fra bakterier som dyr spiser, det er derfor det er b12 i dyr. Det er det samme med mennesker, vi spiser b12 fra andre kilder, kroppen lager det ikke selv. 

Og forsøker videoen å si at du ikke kan få a vitamin fra gulrøtter? LOL

Ellers finnes det mange sunne, sterke veggiser:

 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske likt hvordan jeg også har spist i mange år, men det går ikke lenger pga medisin som inneholder en del karbohydrater. Karbydrater sammen med et kosthold med mye fett = vektoppgang. 

Mer derfor jeg nå må legge om til lavkalori istedenfor, noe jeg har null peiling på etter nærmer 10år på et kosthold med proteiner og fett

Anonymkode: 9e7a9...393

Når det gjelder plantebasert kosthold går de aller fleste ned i vekt selv om de spiser høykarbo. Høykarbo er det mest utbredte kostholdet blant veganere, og vi ser samtidig at BMI hos veganere er lavere enn i befolkningen for øvrig, tror det også gjelder i forhold til vegetarianere, men er ikke helt sikker. 

 

Anonymkode: 0a106...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Den videoen du linker sier at b12 kommer fra bakterier i dyr, det er feil, B12 kommer fra bakterier som dyr spiser, det er derfor det er b12 i dyr. Det er det samme med mennesker, vi spiser b12 fra andre kilder, kroppen lager det ikke selv. 

Og forsøker videoen å si at du ikke kan få a vitamin fra gulrøtter? LOL

Ellers finnes det mange sunne, sterke veggiser:

 

Når det gjelder plantebasert kosthold går de aller fleste ned i vekt selv om de spiser høykarbo. Høykarbo er det mest utbredte kostholdet blant veganere, og vi ser samtidig at BMI hos veganere er lavere enn i befolkningen for øvrig, tror det også gjelder i forhold til vegetarianere, men er ikke helt sikker. 

 

Anonymkode: 0a106...acf

Nå er målet for de fleste mennesker en normalvektig, sterk og frisk kropp da. Ikke sykelig undervekt ala Birkenau.. 

Anonymkode: cd886...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er målet for de fleste mennesker en normalvektig, sterk og frisk kropp da. Ikke sykelig undervekt ala Birkenau.. 

Anonymkode: cd886...c74

Så du videoen? Det er en trailer for en film som handler om veganske atleter. 

2b3db95680ca67a34fe19d3410f0ac49.jpg

Anonymkode: 0a106...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Inwe skrev:

Selvfølgelig finnes det usunne veganere, men ta en titt på han her! Det finnes de som lever livsfarlig uansett hva man spiser. Ditt kosthold feks tror ikke jeg er optimalt selvom du ikke er overvektig. Kroppen vår trenger virkelig ikke så mye dårlig fett. Kom med mer enn en artikkel om du skal være så bastant og si det er livsfarlig. Vi er faktisk altetende, og kan leve både på kjøtt og planter. For mye kjøtt er derimot veldig dårlig for oss, for mye grønnsaker er ikke ;)

Det dere glemmer å ta hensyn til er at ulike menneskeraser er spesialiserte.

Anonymkode: dbcb4...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette med leger og kosthold kan jeg skrive under på. Samboeren min er lege og kan null og nada om kosthold, han begynte selv på det han kalte lavkarbo, og gikk til innkjøp av store mengder knekkebrød, knekkebrød som inneholdt like mye karbo som vanlig brød 😂

Anonymkode: 9e7a9...393

Ja, for det må jo gjelde ALLE leger. 😒

selv om samboeren din er ræva(!) på kosthold, og tilfeldigvis er lege. Vil ikke det si at de fleste leger ikke har peiling, det vil heller ikke si at legestudier ikke inneholder fag med tanke på ernæring!

Anonymkode: 96bce...a86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det må jo gjelde ALLE leger. 😒

selv om samboeren din er ræva(!) på kosthold, og tilfeldigvis er lege. Vil ikke det si at de fleste leger ikke har peiling, det vil heller ikke si at legestudier ikke inneholder fag med tanke på ernæring!

Anonymkode: 96bce...a86

De lærer generelt lite på studiet om kosthold. I tillegg er det lille de lærer feil. Som feks fett er fy fy 

Anonymkode: 9e7a9...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De lærer generelt lite på studiet om kosthold. I tillegg er det lille de lærer feil. Som feks fett er fy fy 

Anonymkode: 9e7a9...393

Tull!

Anonymkode: 96bce...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dere glemmer å ta hensyn til er at ulike menneskeraser er spesialiserte.

Anonymkode: dbcb4...402

Mennesker er nok mennesker når det kommer til det, men jeg kan gi deg flere linker med alle slags hudfarger og "raser" (ditt ord, jeg ville aldri brukt et slikt ord om mennesker). 

http://www.greatveganathletes.com/

https://www.mensjournal.com/food-drink/what-7-elite-vegan-athletes-eat-get-and-stay-ultra-jacked/

http://uk.businessinsider.com/elite-athletes-who-are-vegan-and-what-made-them-switch-their-diet-2017-10?international=true&r=UK&IR=T

Ikke alle er de beste kildene, men er de tre første som kommer opp om jeg søker på "vegan athletes". Så enten er de bra eller så kan de som jobber med de Google AdWords. Jeg har bedre artikler også, men ikke på jobb-pcen og har ikke tid til å søke opp akkurat nå. Tro meg vi har lest mye om akkurat det, min samboer hadde aldri skiftet om det hadde ødelagt treningen hans eller om han ikke fikk i seg alle næringsstoffer. Mat og musklebygging har vært en litt for stor del av livet hans i 15 år nemlig. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull!

Anonymkode: 96bce...a86

Det er det jo ikke. Leger har lite om ernæring, de sender deg jo til en ekspert om du trenger å gå i dybden. Du trenger en kostholdsveileder om du skal få noen ordentlige svar. Min samboer har hatt mer om kost i sin utdannelse (pt, treningskonsult og treningsveileder) enn hva leger har hatt i sitt. Det sier endel egentlig! Jeg trodde selv det var bra å høre på legen angående dette, de BURDE jo kunne det. Jeg fikk mer hjelp med kosten av samboeren enn legen som liksom skulle følge meg i vektnedgangen. De manglene jeg hadde forsvant helt etter jeg skiftet til kosten samboeren spiste fremfor det legen ga meg (og da spiste vi animalske produkter).

Som jeg sa over har jeg ei kollega som er sykepleier i Norge og Danmark, nå bor vi ikke i noen av de landene så hun må lære språket i dybden før hun kan praktisere her, men hun er helt overrasket over hvor feillært hun er. Jeg har brukt henne endel når jeg skiftet over nå for hun har et bedre utgangspunkt for å forstå det. Hun ble forresten veganer (eller plantebasert) etter at vi hadde snakket om dette og hun skulle undersøke et par ting for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lærer generelt lite på studiet om kosthold. I tillegg er det lille de lærer feil. Som feks fett er fy fy 

Anonymkode: 9e7a9...393

Mye bedre å stole på fanatikere på KG...

Anonymkode: dbcb4...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Inwe skrev:

Mennesker er nok mennesker når det kommer til det, men jeg kan gi deg flere linker med alle slags hudfarger og "raser" (ditt ord, jeg ville aldri brukt et slikt ord om mennesker). 

http://www.greatveganathletes.com/

https://www.mensjournal.com/food-drink/what-7-elite-vegan-athletes-eat-get-and-stay-ultra-jacked/

http://uk.businessinsider.com/elite-athletes-who-are-vegan-and-what-made-them-switch-their-diet-2017-10?international=true&r=UK&IR=T

Ikke alle er de beste kildene, men er de tre første som kommer opp om jeg søker på "vegan athletes". Så enten er de bra eller så kan de som jobber med de Google AdWords. Jeg har bedre artikler også, men ikke på jobb-pcen og har ikke tid til å søke opp akkurat nå. Tro meg vi har lest mye om akkurat det, min samboer hadde aldri skiftet om det hadde ødelagt treningen hans eller om han ikke fikk i seg alle næringsstoffer. Mat og musklebygging har vært en litt for stor del av livet hans i 15 år nemlig. 

Det er det jo ikke. Leger har lite om ernæring, de sender deg jo til en ekspert om du trenger å gå i dybden. Du trenger en kostholdsveileder om du skal få noen ordentlige svar. Min samboer har hatt mer om kost i sin utdannelse (pt, treningskonsult og treningsveileder) enn hva leger har hatt i sitt. Det sier endel egentlig! Jeg trodde selv det var bra å høre på legen angående dette, de BURDE jo kunne det. Jeg fikk mer hjelp med kosten av samboeren enn legen som liksom skulle følge meg i vektnedgangen. De manglene jeg hadde forsvant helt etter jeg skiftet til kosten samboeren spiste fremfor det legen ga meg (og da spiste vi animalske produkter).

Som jeg sa over har jeg ei kollega som er sykepleier i Norge og Danmark, nå bor vi ikke i noen av de landene så hun må lære språket i dybden før hun kan praktisere her, men hun er helt overrasket over hvor feillært hun er. Jeg har brukt henne endel når jeg skiftet over nå for hun har et bedre utgangspunkt for å forstå det. Hun ble forresten veganer (eller plantebasert) etter at vi hadde snakket om dette og hun skulle undersøke et par ting for meg. 

Hva er galt med deg? Vi er ulike raser og spesialiserte etter klima og natur. Jeg tåler feks sol mye dårligere en en som bor ved ekvator. Benektelse av fakta fører ikke noe godt med seg.

Anonymkode: dbcb4...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye bedre å stole på fanatikere på KG...

Anonymkode: dbcb4...402

Nei absolutt ikke. De spyr nok ut like mye feilinfo de også, i alle fall veldig mange av de. 

Man må må nesten luke ut litt når man får svar her, og bruke sunn fornuft

Anonymkode: 9e7a9...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye bedre å stole på fanatikere på KG...

Anonymkode: dbcb4...402

Hva er fanatisk med å avstå fra å drepe dyr. Er du fanatisk fordi du nekter å drepe og spise hunder?

Det er helt absurd å kalle noen som avstår fra drap av uskyldige dyr for fanatiske. "Du vil ikke drepe det lille, søte lammet for å spise det?? Herregud du er helt psycho!!"

Ellers så hadde ikke dette trengt bli en diskusjon om enkelte ikke kommer med feilinfo når det gjelder plantebasert kosthold. Om noen hadde anbefalt lavkarbo og andre kverulerte som i denne tråden, så hadde det blitt diskusjon rundt det også. Overse kunnskap om veggiskostholdet dersom det er provoserende

Anonymkode: 0a106...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med deg? Vi er ulike raser og spesialiserte etter klima og natur. Jeg tåler feks sol mye dårligere en en som bor ved ekvator. Benektelse av fakta fører ikke noe godt med seg.

Anonymkode: dbcb4...402

Jeg benektet ikke, jeg sa jeg ikke bruker ordet rase om et menneske. Og at det har ingenting med hudfarge å gjøre om et vegansk kosthold fungerer for deg. Du overså all fakta forsåvidt.. 

https://www.vegansociety.com/whats-new/blog/ten-best-plant-powered-athletes

Nr 2 her, forsåvidt også en annen hudfarge enn meg, har vært vegan fra fødsel. Kan ikke se hun ser tynn og skrøpelig ut. Hun er stor, om hun så bruker doping er det imponerende av en dame. Og det samme har jeg sett overalt jeg har lett, og tro meg jeg har lett og lest for jeg vil tilføre kroppen min alt den trenger. Alle veganere som trener seriøst sier det samme; "du får bedre resultater om du så bare gjør halvparten av jobben". 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en kostholdsråd som ble kuppet sv veganere... 

Anonymkode: 7214d...694

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye bedre å stole på fanatikere på KG...

Anonymkode: dbcb4...402

Du ville aldri trodd meg, men jeg er faktisk ikke fanatiker. Jeg anbefalte jo noen å spise egg her (da starta hylekoret) og jeg snakker ikke ned om de som spiser annerledes enn meg. Snakker sjelden om maten jeg spiser med andre, men lager kun vegansk hjemme om noen skal spise hos oss. Finner restauranter som passer for alle om vi er både kjøttetere og veganere og svarer når folk spør. Her svarer jeg også bare, men så skal folk fortelle meg at jeg tar feil, da tar jeg diskusjonen. Veldig gald jeg ikke bor i Norge nå når jeg byttet over, henger bare med skandinavere her også, men virker som danskene, svenskene og finnene (ja, jeg vet de ikke er skandinavere) har kommet mye lenger enn oss. Her får jeg ikke motgang, bare nysgjerrige spørsmål. I tillegg påstår de ikke at jeg tar feil fordi de har lært noe annet fra de var unge. De forstår faktisk at du må lese deg opp før du starter diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enda en kostholdsråd som ble kuppet sv veganere... 

Anonymkode: 7214d...694

Om du ser litt legger du faktisk merke til at de ikke blir kuppet av veganere, men veganerne snakker tilbake når de får beskjed om at de tar feil. Jeg svarte kun på spørsmålet til ts, så får jeg beskjed om at kosten min er livsfarlig, da føler man for å svare igjen. Så vil du ikke ha flere tråder som er "kupper av veganere" behøver dere kanskje ikke forkaste svarene våre som svada i hver eneste tråd da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Inwe skrev:

Du ville aldri trodd meg, men jeg er faktisk ikke fanatiker. Jeg anbefalte jo noen å spise egg her (da starta hylekoret) og jeg snakker ikke ned om de som spiser annerledes enn meg. Snakker sjelden om maten jeg spiser med andre, men lager kun vegansk hjemme om noen skal spise hos oss. Finner restauranter som passer for alle om vi er både kjøttetere og veganere og svarer når folk spør. Her svarer jeg også bare, men så skal folk fortelle meg at jeg tar feil, da tar jeg diskusjonen. Veldig gald jeg ikke bor i Norge nå når jeg byttet over, henger bare med skandinavere her også, men virker som danskene, svenskene og finnene (ja, jeg vet de ikke er skandinavere) har kommet mye lenger enn oss. Her får jeg ikke motgang, bare nysgjerrige spørsmål. I tillegg påstår de ikke at jeg tar feil fordi de har lært noe annet fra de var unge. De forstår faktisk at du må lese deg opp før du starter diskusjonen. 

Faktisk enig. Jeg kommer nok ikke til å velge å spise vegansk, takker heller for tipset og går videre, uten å gidde å lage en stor diskusjon ut av det 

Anonymkode: 9e7a9...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg som ikke tåler laktose, er allergisk mot egg, avokado og banan, kan ikke spise løk (i noen varianter) eller linser, kikerter og bønner: hvilken vegan-retning skal jeg? 

Spør helt seriøst! 

Anonymkode: e6680...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...