Gå til innhold

Lena Dunham: "Jeg var ikke lykkeligere som tynn."


Variert skydekke

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Tockit skrev:

Det å rakke ned på en som har spiseforstyrrelse er ikke greit. Å heie på fedme er egentlig ikke greit det heller siden det kan forårsake synlige sykdommer det også (om man da er sykling overvektig). Hvorfor er den så vanskelig for folk å unngå å rakke ned på folk som er undervektig eller overvektig og heller bare tenke at alle er forskjellig, folk legger på vekt forskjellig og slik er det.

Hvem har rakket ned på spiseforstyrrelser ? 

Uansett, på hvilken måte mente du at «måten det kommer frem på» indikerer at hun snakker ned normalvekt? det står jo ingenting om det overhodet i artikkelen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, veggteppe skrev:

Hvem har rakket ned på spiseforstyrrelser ? 

Uansett, på hvilken måte mente du at «måten det kommer frem på» indikerer at hun snakker ned normalvekt? det står jo ingenting om det overhodet i artikkelen. 

 

Jeg refererte til noe du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Fet er den nye «normalvekt»

Nei. "Normalvekt" er nok litt større nå enn før i folks øyne, men det er ikke synonymt med "fet". Hvis du først skal gjenta dette utbrukte mantraet, så skill ihvertfall mellom overvekt og fedme. Det er ingen sterkt overvektige eller feite som verken føler seg normalvektig eller blir ansett som normalvektig av andre. Lett overvekt kan i noen tilfeller bli ansett som normalvektig av enkelte, men ikke sterk overvekt eller fedme.

Det er også stor forskjell på å si at man er lykkeligere som lubben enn som tynn, og å si at man føler seg normalvektig. Dunham er fullt klar over hvordan kroppen hennes er, men velger selv å prioritere andre ting enn å holde kroppen sin slank og godt trent. Folk er faktisk forskjellige, noen liker å trene og vedlikeholde en slank kropp, mens andre foretrekker en mer sedat livsstil med god mat og mindre trening.

2 timer siden, Ginavn skrev:

Jeg, derimot, er lykkeligere som tynn :)

Veide 75 på mitt tyngste, nå rundt 60 tror jeg (har ikke vekt). Jeg trener ikke, spiser lite. 

Men uansett - det viktigste er å være fornøyd med den man er

Nettopp! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, veggteppe skrev:

Om det er noe hun snakker ned er det jo spiseforstyrrelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginavn skrev:

Jeg, derimot, er lykkeligere som tynn :)

Veide 75 på mitt tyngste, nå rundt 60 tror jeg (har ikke vekt). Jeg trener ikke, spiser lite. 

Men uansett - det viktigste er å være fornøyd med den man er

🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tockit skrev:

Jeg refererte til noe du skrev.

Nei, det gjør du ikke. 

Du har heller ikke forklart din første påstand. 

Begynner å bli mange påstander her og lite forklaringer på hvor de kommer fra.

Tror det er mye motforestillinger og «ond vilje» mot overvektige om de uttaler seg om noe, spesiellt vekt.

Det kalles vel fordommer.

Det hun sier er at man blir ikke nødvendigvis lykkelig av å være tynnere.

Det er alt.

Hverken mer eller mindre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, veggteppe skrev:

Nei, det gjør du ikke. 

Du har heller ikke forklart din første påstand. 

Begynner å bli mange påstander her og lite forklaringer på hvor de kommer fra.

Tror det er mye motforestillinger og «ond vilje» mot overvektige om de uttaler seg om noe, spesiellt vekt.

Det kalles vel fordommer.

Det hun sier er at man blir ikke nødvendigvis lykkelig av å være tynnere.

Det er alt.

Hverken mer eller mindre. 

Hun sammenligner hennes tynnere selv med den hun er i dag, noe som gir en shade til den tynnere henne som også gir et dårligere bilde mot de som er tynne.

Jeg vil bare at alle kroppstyper skal bli akseptert uten fordommer :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tockit skrev:

Hun sammenligner hennes tynnere selv med den hun er i dag, noe som gir en shade til den tynnere henne som også gir et dårligere bilde mot de som er tynne.

Jeg vil bare at alle kroppstyper skal bli akseptert uten fordommer :)

Hun sammenligner seg selv som var spiseforstyrret med seg selv som er frisk, og du mener hun «shamer» tynne mennesker...? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, veggteppe skrev:

Hvor har hun rakket ned på normalvekt???

Dette lurer jeg også på! Hvor får folk denne trangen til å snakke stygt om overvektige fra? Jeg er ikke overvektig selv, men drittlei av all hets mot overvektige. Hvis de føler seg sunne og glade så la dem få føle seg slik! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, veggteppe skrev:

Hun sammenligner seg selv som var spiseforstyrret med seg selv som er frisk, og du mener hun «shamer» tynne mennesker...? 

Ja, litt. Det får vel være min mening akkurat som du har din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Purple Basil skrev:

Dette lurer jeg også på! Hvor får folk denne trangen til å snakke stygt om overvektige fra? Jeg er ikke overvektig selv, men drittlei av all hets mot overvektige. Hvis de føler seg sunne og glade så la dem få føle seg slik! 

Det samme gjelder vel for undervektige? Om de føler seg sunne og glade bør vel det være greit også ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tockit skrev:

Ja, litt. Det får vel være min mening akkurat som du har din.

Ja, da synes jeg din mening er basert på fordommer.

Det finnes flust av mennesker som enten har blitt frisk fra over eller undervekt, eller de har samme vekt (man kan ha en spiseforstyrrelse og være normalvektig) og de må få fortelle sin historie uten at det betyr at de hetser noen. En overvektig som har gått ned i vekt og forteller om det, hetser jo ikke alle overvektige. Og visa versa. 

Mange tenker at det å være tynn = lykke og god helse. Kanskje mest det første. Å være pen betyr MYE idag, spesielt for de som er yngre. Å være pen innebærer som regel for mange, normalvekt eller slank. Men, man er ikke nødvendigvis lykkelig bare fordi man ser bra ut. Det er hva jeg oppfatter hennes budskap som; selv om hun så bedre ut, så hadde hun det ikke bedre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tockit skrev:

Det samme gjelder vel for undervektige? Om de føler seg sunne og glade bør vel det være greit også ☺️

Ja, hvorfor ikke? Det er faktisk ikke vår business å fortelle folk at de bør være misfornøyde med seg selv kun pga det de veier. Det får legen deres ta opp med dem dersom de har en livsfarlig vekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, veggteppe skrev:

Ja, da synes jeg din mening er basert på fordommer.

Det finnes flust av mennesker som enten har blitt frisk fra over eller undervekt, eller de har samme vekt (man kan ha en spiseforstyrrelse og være normalvektig) og de må få fortelle sin historie uten at det betyr at de hetser noen. En overvektig som har gått ned i vekt og forteller om det, hetser jo ikke alle overvektige. Og visa versa. 

Mange tenker at det å være tynn = lykke og god helse. Kanskje mest det første. Å være pen betyr MYE idag, spesielt for de som er yngre. Å være pen innebærer som regel for mange, normalvekt eller slank. Men, man er ikke nødvendigvis lykkelig bare fordi man ser bra ut. Det er hva jeg oppfatter hennes budskap som; selv om hun så bedre ut, så hadde hun det ikke bedre. 

Hvordan er min mening basert på fordommer når det eneste jeg vil er at alle kroppsfasonger skal bli normalisert, hva er så fordomsfullt med det?

Jeg har aldri sagt at tynn = lykke og god helse. Men dere får det jo til å høres ut som om alle som er tynn har spiseforstyrrelsen. Det er ikke sant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Purple Basil skrev:

Ja, hvorfor ikke? Det er faktisk ikke vår business å fortelle folk at de bør være misfornøyde med seg selv kun pga det de veier. Det får legen deres ta opp med dem dersom de har en livsfarlig vekt. 

Sant ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Jeg tror bare ikke at noen som snakker så mye om lykken ved å være overvektig egentlig er så lykkelig med å være overvektig. Flott at det er noen som virkelig er det, men Lena Dunham er ikke akkurat noen postergirl for det å gi en faen. Hun er bare mer av det samme maset, maset som vitner om at enkelte bryr seg mer enn de er villige til å innrømme. Og så skal disse menneskene liksom belære andre om hvordan ting henger sammen, og om hva som gjør en person lykkelig? Kjøper ikke den, altså.

Hadde du trodd på henne om hun hadde vært en veltrent, slank dame som blogget om kroppen sin og flere ganger om dagen la ut lettkledde skrytebilder i og utenfor treningsstudio, med obligatoriske motivasjonsord? Eller er det bare overvektige som egentlig er ulykkelige når de "maser" om hvor lykkelig de er?

Jeg ser ikke helt hvor hun er belærende. Hun uttaler jo bare at for henne ble det for mye stress og vonde opplevelser rundt det å opprettholde en slank kropp. Hun sier ingen steder at alle andre burde gjøre som henne og heller gå opp ti kilo for å være lykkelig. Hun innrømmer til og med i denne artikkelen at hun godt kan se på bildet av sitt slankere jeg med vemod, men så kommer hun på hva hun gjorde for å holde seg sånn. At noen anser dette som belærende eller nedlatende (som noen andre mente her i tråden), skjønner jeg ikke. Da tenker jeg at man virkelig går inn for å bli krenket.

Dunham kjemper ikke for at alle skal drite i helsa si og flyte utover, hun kjemper for at alle uansett størrelse skal ha et positivt forhold til kroppen sin. Det er faktisk for mye fokus på kropp for tiden, og da alle typer kropp. Alle skal liksom vise frem kroppen sin og hvor stolt de er over den. Det beste hadde vært om vi kunne ha fokusert mer på det folk kan og får til, istedet for hvor fin kropp de har eller hvor tøff de er som viser frem en ikke-perfekt kropp. Jeg har forlengst sluttet å lese dameblader på grunn av dette kroppsfjaset.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Tockit skrev:

Hvordan er min mening basert på fordommer når det eneste jeg vil er at alle kroppsfasonger skal bli normalisert, hva er så fordomsfullt med det?

Jeg har aldri sagt at tynn = lykke og god helse. Men dere får det jo til å høres ut som om alle som er tynn har spiseforstyrrelsen. Det er ikke sant.

Hvordan «får vi det til å høres ut som at alle som er tynn har en spiseforstyrrelse» ? Igjen:

det er dine fordommer som leser noe i teksten som ikke er der.

Det er hva fordommer er: du forventer eller tror noe om noen som ikke stemmer. Du er forutinntatt.

Ingen sier at «alle som er tynn» automatisk har en spiseforstyrrelse. Heller ikke Lena.

Jeg tenker ikke sånn.

Tvert imot tenker jeg at de fleste er friske og sunne. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, veggteppe skrev:

Hvordan «får vi det til å høres ut som at alle som er tynn har en spiseforstyrrelse» ? Igjen:

det er dine fordommer som leser noe i teksten som ikke er der.

Det er hva fordommer er: du forventer eller tror noe om noen som ikke stemmer. Du er forutinntatt.

Ingen sier at «alle som er tynn» automatisk har en spiseforstyrrelse. Heller ikke Lena.

Jeg tenker ikke sånn.

Tvert imot tenker jeg at de fleste er friske og sunne. 

 

Først og fremst, slutt å kall det fordommer. Jeg tolker det som jeg gjør, jeg dømmer henne ikke. Veldig forskjellig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper litt inn i diskusjonen igjen i min egen tråd for å oppklare et par ting. 

Jeg valgte i dette tilfellet Lena Dunham fordi hennes artikkel var aktuell nå, men hun er for meg bare én represenrant i denne saken. Denne saken hvor kjendiser eller vanlige folk snakker om hvor syke eller usunne de var med en lavere vekt. Jeg vil legge til at jeg kjenner for lite til Lena Dunham til å vite om det er hun eller media som har vinklet saken på en uheldig måte.

Jeg vil understreke at jeg overhodet ikke reagerer på at Lena Dunham, eller andre, trives som overvektig og er lykkelig. Alle burde være fornøyd med seg selv og trives i egen kropp, uansett vekt og fasong. Det jeg reagerer på er at jeg jevnlig ser denne typen artikler som linker normalvekt opp mot fysisk ellers psykisk sykdom, samtidig som den forteller om hvor bra vedkommende har det som overvektig. Normalt sett skal man ikke måtte trenge å leve på piller og koffein for å klare å komme innenfor normalvekt, det er nok, for de som ikke har noen spesielle tilstander, å spise vanlig "husmannskost" over tid. Jeg liker ikke at det fremstilles som om det er nesten umulig å holde seg normalvektig, for det sender feil signaler til de som kunne trengt å slanke seg for helsas skyld.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tockit skrev:

Først og fremst, slutt å kall det fordommer. Jeg tolker det som jeg gjør, jeg dømmer henne ikke. Veldig forskjellig.

Du tolker, riktig. Du tolker utsagnet hennes i verste retning. Da er du bias, du har en fordom, som danner grunnlaget for at du tolker og ilegger henne utsagn og meninger hun slettes ikke har.

Hun har jo aldri noensinne sagt at normalvektige er ulykkelige, eller at alle normalvektige har en spiseforstyrrelse.

Det er din "tolkning" som kommer fra deg selv. Det vil jeg kalle for en fordom. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...