Gå til innhold
Arabella3

Lena Dunham: "Jeg var ikke lykkeligere som tynn."

Anbefalte innlegg

Arabella3

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24390997/lena-dunham-jeg-var-ikke-lykkeligere-som-tynn

Jeg føler vi må snakke om dette. Jeg vil understreke at det ikke er bare Lena Dunham som er fokuset her, men den typen ytringer hun representerer, som er å prøve å få overvekt til å høres sunt ut, mens normalvekt skal sykliggjøres. Hun er ikke den eneste som har ytret dette, jeg ser dette jevnlig. 

Det er to bilder i artikkelen av Lena Dunham, ett hvor hun var såkalt tynn, (hun hadde forøvrig en BMI på 24,5) men legger det fram som at hun var syk fordi hun ikke spiste annet enn piller, koffein og noe sukker. 

På det andre bildet sier hun at hun er 10 kg tyngre, (BMI på 28) men sier hun er så mye sunnere og har det så mye bedre.

Det er mulig det gjelder for akkurat henne at hun er sunnere nå som overvektig enn hun var som normalvektig, for det tidligere kostholdet og pillemisbruken var åpenbart ikke bra. Men, generelt sett er det jo langt fra sannheten at man er sunnere som overvektig enn som normalvektig. 

Jeg føler det har blitt litt en trend å rakke ned på normalvekt, og det syns jeg ikke er greit! Det er veldig flott at fokuset har gått litt vekk fra at undervekt og er idealet, men jeg syns det har gått for langt den andre veien. 

Deres tanker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GiftMann38

Dette er sånt feite folk sier for å lure seg selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stella Rose
1 minutt siden, GiftMann38 skrev:

Det tror jeg også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven.Writingdesk
7 minutter siden, Arabella3 skrev:

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24390997/lena-dunham-jeg-var-ikke-lykkeligere-som-tynn

Jeg føler vi må snakke om dette. Jeg vil understreke at det ikke er bare Lena Dunham som er fokuset her, men den typen ytringer hun representerer, som er å prøve å få overvekt til å høres sunt ut, mens normalvekt skal sykliggjøres. Hun er ikke den eneste som har ytret dette, jeg ser dette jevnlig. 

Det er to bilder i artikkelen av Lena Dunham, ett hvor hun var såkalt tynn, (hun hadde forøvrig en BMI på 24,5) men legger det fram som at hun var syk fordi hun ikke spiste annet enn piller, koffein og noe sukker. 

På det andre bildet sier hun at hun er 10 kg tyngre, (BMI på 28) men sier hun er så mye sunnere og har det så mye bedre.

Det er mulig det gjelder for akkurat henne at hun er sunnere nå som overvektig enn hun var som normalvektig, for det tidligere kostholdet og pillemisbruken var åpenbart ikke bra. Men, generelt sett er det jo langt fra sannheten at man er sunnere som overvektig enn som normalvektig. 

Jeg føler det har blitt litt en trend å rakke ned på normalvekt, og det syns jeg ikke er greit! Det er veldig flott at fokuset har gått litt vekk fra at undervekt og er idealet, men jeg syns det har gått for langt den andre veien. 

Deres tanker?

Hvor har hun rakket ned på normalvekt???

Hun forteller at for hennes kropp og sjel var det usunt å presse seg slik for å komme ned på den vekta.

Mange setter likhetstrekk mellom både lykke,helse og vekt. Det er hva Lena utfordrer: du er ikke automatisk lykkelig fordi du er slank. Du er ikke automatisk sunn heller. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven.Writingdesk
3 minutter siden, Stella Rose skrev:

Det tror jeg også.

5 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Så nedlatende. Det er flust med kjendiser (og vanlige folk) som går til ekstreme formål for å holde vekta nede. Det er hva hun forsøker å belyse.

Så nei, det er ikke noe «feite folk sier for å lure seg selv», men en slik kommentar/påstand er nok heller noe normalvektige/slanke finner på å si, fordi overvektige må for Guds skyld ikke påstå at de kan være like lykkelig selv om de veier mer.

Hva skjer med den sosiale kapital av å være slank da, om folk begynner å forstå at det ikke er synonymt med verken lykke eller helse. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie90

Det er definitivt mulig å være tynn og usunn, og det er mulig å ha noen ekstra kilo og være sunn. Når det er sagt tror jeg ikke Lena er spesielt sunn nå heller. Hun er jo ganske åpen med sin begeistring for fast food og søtsaker, og hvor intenst hun hater å trene. 

Det hun vil frem til er vel først og fremst hvor mye lykkeligere hun er nå. Hun er kanskje blant dem som har funnet ut at hun sliter veldig med å holde en lav vekt på en sunn og varig måte, og hun er heller ikke spesielt opptatt av å være slank. Så den "byttehandelen" er ikke verdt det for hennes del.

Det er jo for så vidt greit. Hvilken vekt andre holder er ikke så viktig for meg. Men jeg tror ikke hennes erfaring vil være gjeldende for veldig mange kvinner. Klarer man å både være slank og nogenlunde sunn er det noe jeg tror de fleste av oss trives aller best med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøff Eløff

Jeg synes og jeg er lykkeligere som litt tykkere, fordi jeg slipper være sulten HELE tiden. Skal jeg ha en BMI under 25 må jeg konstant kjenne på sultfølelse, og det gjør meg ulykkelig. 

Så kan man jo spørre seg selv om man er sunnere som ulykkelig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petra75
16 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Tull. Jeg har sagt dette selv mange ganger. Jeg blir ikke lykkelig av å bare leve på vann, grønnsaker og av å gå evig sulten. Jeg blir lykkelig av god mat og drikke, en god film på TV og en lang søndagsmorgen i senga. Hvis jeg får disse tingene lever jeg meget godt med mine ti kilo for mye. Men jeg er ikke usunn, jeg spiser masse sunn mat som grønt, grovt brød og salater, jeg elsker turer i skog og fjell, og har ingen problemer med å gå Besseggen. 

Dere tynnhetsforkjemperne evner ikke å se mennesket oppi alt, kun vekt. Å være tynn er ikke synonymt med å være sunn, moderat overvekt er ikke synonymt med å være usunn.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cerruti
Skrevet (endret)

Herregud, hun ser sunn og normal ut nå og fronter vel ikke noe usunt.......

Endret av cerruti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tussi84

Jeg synes artikkel heller viser det at det går ann å ha det bra med seg selv, selv om man er litt overvektig. Mange mener jo det at om du har noen kg ekstra så kan du heller ikke være lykkelig. Nå er jeg enig i at overvekt ikke er bra, men da tenker jeg heller på alvorlig fedme og ikke bare noen kg. I tillegg så er det ikke gitt at overvekt alltid betyr usunn, slik som tynn betyr sunn. Det er individuelt. Om du har noen kg ekstra men er aktiv og spiser stort sett et sunt og varierende kosthold, så er den personen faktisk sunnere enn en som har bmi på 22 og omtrent bare spiser junkfood, samt er inaktiv. Men denne artikkelen handler om at det er greit å føle seg lykkelig slik man er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ginavn

Jeg, derimot, er lykkeligere som tynn :)

Veide 75 på mitt tyngste, nå rundt 60 tror jeg (har ikke vekt). Jeg trener ikke, spiser lite. 

Men uansett - det viktigste er å være fornøyd med den man er

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven.Writingdesk
2 minutter siden, Ginavn skrev:

Jeg, derimot, er lykkeligere som tynn :)

Veide 75 på mitt tyngste, nå rundt 60 tror jeg (har ikke vekt). Jeg trener ikke, spiser lite. 

Men uansett - det viktigste er å være fornøyd med den man er

Veldig enig! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kvinne87Rogaland

Selvfølgelig, mens man slanker seg på en ekstremdiett så er man ulykkelig. Man går jo rundt og er sulten og miserabel. Men med en gang man har nådd idealvekta og den er stabilisert, trenger man ikke gå sulten.

Jeg gikk selv ned 20 kilo for 10 år siden. Jeg er superfornøyd på den vekta jeg har, og spiser ganske mye (er en del i aktivitet og). Man må jo gi det en sjanse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Zikkzakk

Jeg hadde garantert ikke vært like lykkelig som overvektig. Å være slank og i god form er en del av det som gjør meg lykkelig. Jeg er utrolig fornøyd med egen kropp, jeg merker jeg har det bedre med meg selv etter jeg har trent en skikkelig hard og god økt fordi man utløser jo masse lykkehormoner når man trener, jeg er glad for at jeg har en kropp som er lett å bære på sånn at jeg kan gå lange fjellturer for eksempel. Jeg hadde nok ikke vært lykkelig om jeg bare var tynn og utrent og dvask altså, sånn at det er sagt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petra75
3 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Selvfølgelig, mens man slanker seg på en ekstremdiett så er man ulykkelig. Man går jo rundt og er sulten og miserabel. Men med en gang man har nådd idealvekta og den er stabilisert, trenger man ikke gå sulten.

Jeg gikk selv ned 20 kilo for 10 år siden. Jeg er superfornøyd på den vekta jeg har, og spiser ganske mye (er en del i aktivitet og). Man må jo gi det en sjanse.

Nåja, riktig så enkelt er det som regel ikke for folk flest. Å gå tilbake til normal livsstil etter slanking fører som regel til at man går opp igjen. Det er jo en grunn til at man var feit i utgangspunktet. Varig vektnedgang krever at man er ekstremt bevisst på matinntaket over lang tid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kvinne87Rogaland
7 minutter siden, Petra75 skrev:

Nåja, riktig så enkelt er det som regel ikke for folk flest. Å gå tilbake til normal livsstil etter slanking fører som regel til at man går opp igjen. Det er jo en grunn til at man var feit i utgangspunktet. Varig vektnedgang krever at man er ekstremt bevisst på matinntaket over lang tid. 

Det er jeg enig i. Samtidig som jeg slanket meg lærte jeg veldig mye om sunn mat. Selvfølgelig kan man ikke gå tilbake til de matvanene og den mengden mat som man hadde før - den ble man jo overvektig av.

Poenget mitt er at med riktig mat og aktivitet trenger man ikke gå sulten eller bli miserabel av lavt blodsukker. Mine venner er overrasket over hvor mye jeg spiser, men maten er sunn og riktig - og jeg er i aktivitet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven.Writingdesk
16 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Tro meg, kvinner som Lena har d sagtens «gitt det en sjanse» Hva er problemet med at hun veier litt mer og er lykkelig? Hvorfor blir så mange så provosert av det? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kvinne87Rogaland
Akkurat nå, veggteppe skrev:

Tro meg, kvinner som Lena har d sagtens «gitt det en sjanse» Hva er problemet med at hun veier litt mer og er lykkelig? Hvorfor blir så mange så provosert av det? 

Ga jeg inntrykk av å være provosert? Jeg ville bare dele min erfaring, og gi håp til de som VIL gå ned i vekt - man trenger ikke bli miserabel selv om man blir tynn. Fordi det er en skummel påstand for folkehelsa.

Jeg unner Lena all lykke her i verden, og det gjør ikke meg noe at hun har litt ekstra. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at overvekt er helsefarlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
prt90

Fet er den nye «normalvekt»

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven.Writingdesk
Akkurat nå, Kvinne87Rogaland skrev:

Ga jeg inntrykk av å være provosert? Jeg ville bare dele min erfaring, og gi håp til de som VIL gå ned i vekt - man trenger ikke bli miserabel selv om man blir tynn. Fordi det er en skummel påstand for folkehelsa.

Jeg unner Lena all lykke her i verden, og det gjør ikke meg noe at hun har litt ekstra. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at overvekt er helsefarlig.

Det er vel ingen som har påstått at man automatisk er miserabel av å være tynn, men heller forklart at for mange er det såpass mye oppofrelse at de blir ikke mer lykkelig av det heller.

Jeg skjønner du vil dele din erfaring, flott for deg! Men; du skriver samtidig at man må «gi det en sjanse» Premissen for den uttalelsen er jo at overvektige (generelt eller Lena) IKKE har «gitt det en sjanse». Og der sier jeg imot.

Vi er ikke alle like. Lena blant annet har vært åpen om psykiske lidelser/diagnose, og har vel stått på/står på medisiner som også kan påvirke vekta hennes. Så din fasit er ikke nødvendigvis allmenngyldig for alle andre. De fleste vet hvordan de går ned i vekt, men det kan være mange ulike individuelle årsaker til at de ikke lykkes slik du gjorde. Som for eksempel sykdom og medisiner. Det ligger en viss arroganse i å anta at de som er overvektig ikke har «gitt det en sjanse», for de aller fleste har nok gitt det mange sjanser, men fortsatt «feilet». Lena er ikke sykelig overvektig, hvorfor skal hun kjempe en evig kamp som hun genuint blir ulykkelig av, når hun kan være lykkelig med det livet hun lever ..? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her