Gå til innhold

Ettromsleilighet - hvordan har du innredd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på 19 kvm nå og jeg trives veldig godt med det :)Tror det er noe som passer for noen, men ikke alle.

Jeg ville nok ha valgt en litt større leilighet, men ville holdt meg til noe lite om jeg skulle bodd alene. Jeg har ikke behov for masse plass og ting overalt. Av erfaring så blir det ofte sånn at ting hoper seg opp om man har for mye plass. Da jeg bodde med eksen så hadde vi to rom som vi ikke brukte pluss flere boder og loft. Disse ble da fylt med ting vi ikke brukte eller hadde behov for. Det plaget meg endel og jeg synes det er irriterende med sånt "rot" som bare står der og er i veien.

Nå har jeg blitt mye bevisst på hva jeg kjøper. Man må tenke over om man har plass til det man kjøper. Ja, det er litt befriende synes jeg. Enten så må man kaste, gi bort eller la være å kjøpe om man ikke har plass. Jeg har seng, som også fungerer som sofa, en bokhylle, ett skrivebord, en kommode, klesskap, ett lite bord og noen stoler. Jeg har også en bod og har også en liten balkong. I tillegg så kan man utnytte under sengen som lagringsplass og henge ting opp på veggen.

Man må være ganske flink til å rydde og holde orden, men det er lett og enkelt å holde en så liten leilighet ren. Jeg har ikke ofte besøk, men det går fint an å ha gjester som overnatter på gulvet i en kortere periode.

Anonymkode: 0a945...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, ikke bry deg om påståelige brukere som tror de vet best om alle. De har tydeligvis vanskelig for å forstå og akseptere at vi alle er forskjellige. Mange ER veldig fornøyd på minimalt med plass! Vi vokser opp i et samfunn hvor mange har lett for å bli litt hjernevasket av «mye vil ha mer» tankegangen og tro at vi må ha stort fordi vi er vant til en viss standard. Jeg er glad på dine vegne for at du har sett at man ikke behøver å bo større enn man selv behøver bare fordi man kan.

Anonymkode: f97d3...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, ikke bry deg om påståelige brukere som tror de vet best om alle. De har tydeligvis vanskelig for å forstå og akseptere at vi alle er forskjellige. Mange ER veldig fornøyd på minimalt med plass! Vi vokser opp i et samfunn hvor mange har lett for å bli litt hjernevasket av «mye vil ha mer» tankegangen og tro at vi må ha stort fordi vi er vant til en viss standard. Jeg er glad på dine vegne for at du har sett at man ikke behøver å bo større enn man selv behøver bare fordi man kan.

Anonymkode: f97d3...6d9

Vi er jo svært mange her, som synes ideen om å bo på liten plass er flott, men prøver å si at det kanskje er bedre med 30 m2, enn 20 m2. 

Anonymkode: 5c350...79c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i liten leilighet i mange år. Tilfeldigheter gjør at jeg nå har større plass, men kunne fint klart,eg med 30-40kvm resten av livet. Syns egentlig ikke at jeg trenger mer plass.

Mine råd for en liten leilighet er:

- tenk gjennom før du kjøper hva som er viktig for deg. Romslig bad? Et godt kjøkken? Man må prioritere knallhardt når man skal bruke liten plass så da kan det være greit å ha tenkt gjennom først hva man syns er viktigst.

- bruk tid på å finne de rette møblene. De gode ideene til innredning kommer gjerne etter atman har bodd der en stund og greier å se mulighetene i leiligheten. 

- bruk møbelsnekker. Med tanke på at en kvadratmeter leilighet koster mellom 50 og 100 tusen er det vel anvendte penger å få skreddersydde løsninger som utnytter plassen godt.

- kjøp et sted med en ok bod. Den avlasta veldig mye for meg da jeg bodde lite. 

Lykke til, tror du kam greie dette helt fint :)

 

Anonymkode: 91f3b...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Ja, la meg fortelle om min fantastiske opplevelse med boder. Skal vi se:

Bod til leiligheten på 26 kvm. To stk. Den ene i muggen kjeller. Kunne ikke oppbevare ting som man var redd for der. Bod i samme etasje eller inne i bolig? Nix.

Bod til leiligheten på 28 kvm. En stk i muggen kjeller. Alt som hadde stått på gulvet i kartonger var det bare å kaste. Langt å gå - måtte ha sekkehjul eller trillebår for større ting (f.eks. en kasse med bøker). Ingen bod i samme etasje eller inne i bolig.

Bod til leiligheten på 16 kvm. Knøttliten bod i samme etasje som bolig. I kjeller altså. Ikke inne i bolig, men borte i gangen. 

Ser du bildet?

Boligen jeg bor i nå har gode boder, men begge er i kjeller. Jeg har valgt å ha skap i gangen til jakker, sko, vesker og støvsuger.

Forøvrig: Din kommentar om "gretne kg kjerringer" sier mer om deg enn om oss. Du spurte om råd og du har fått dem - det er ditt problem at du ikke liker dem.

 

Da vurderer man de eiendelene man er så himla redd for og 1. Enten har de i leilighet 2. Kvitter seg med dem.

En muggen bod er ikke et hinder for støvsuger og langkost.

Jeg kommer ikke til å eie så mye at boden blir brukt til noe stort mer enn det uansett.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, ikke bry deg om påståelige brukere som tror de vet best om alle. De har tydeligvis vanskelig for å forstå og akseptere at vi alle er forskjellige. Mange ER veldig fornøyd på minimalt med plass! Vi vokser opp i et samfunn hvor mange har lett for å bli litt hjernevasket av «mye vil ha mer» tankegangen og tro at vi må ha stort fordi vi er vant til en viss standard. Jeg er glad på dine vegne for at du har sett at man ikke behøver å bo større enn man selv behøver bare fordi man kan.

Anonymkode: f97d3...6d9

Jeg tror noen her inne har problemer med å tilpasse seg den nye virkeligheten som vil komme over alt pga miljøflyktninger. I Japan, Kina og en mengder andre land bor familier på 4 mennesker på 20 kvm. De må, og mange syns de bor i himmelen sammenlignet med hva besteforeldrene var nødt til å bo i. Jeg kjenner meg trygg på mitt valg og datteren min har erfaring selv og støtter meg i mitt valg. 

Men dette er jo kg i et nøtteskall også, er det ikke? 😄

 

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vurderer man de eiendelene man er så himla redd for og 1. Enten har de i leilighet 2. Kvitter seg med dem.

En muggen bod er ikke et hinder for støvsuger og langkost.

Jeg kommer ikke til å eie så mye at boden blir brukt til noe stort mer enn det uansett.

Jeg tror noen her inne har problemer med å tilpasse seg den nye virkeligheten som vil komme over alt pga miljøflyktninger. I Japan, Kina og en mengder andre land bor familier på 4 mennesker på 20 kvm. De må, og mange syns de bor i himmelen sammenlignet med hva besteforeldrene var nødt til å bo i. Jeg kjenner meg trygg på mitt valg og datteren min har erfaring selv og støtter meg i mitt valg. 

Men dette er jo kg i et nøtteskall også, er det ikke? 😄

 

Anonymkode: 9e1ff...2ed

Vi bor i Norge, er ikke sånn at vi alle plutselig må bo på 20 m2. Men flott hvis du trives med det. Jeg synes og det er flott at flere trives på mindre plass. Jeg bare vet at jeg vil ha minst 30 m2.

Anonymkode: 5c350...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo ta eksempel i denne leiligheten, med utleidedel. Utleiedelen er på 17 m2. Jeg fatter ikke hvordan noen, orker å bo på så sliten plass over mange år. Den andre delen er litt over 30 m2, der hadde jeg lett kunne bo.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=124220514

Anonymkode: 5c350...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vurderer man de eiendelene man er så himla redd for og 1. Enten har de i leilighet 2. Kvitter seg med dem.

En muggen bod er ikke et hinder for støvsuger og langkost.

Anonymkode: 9e1ff...2ed

Jeg er litt lei av tonen i svarene dine nå.

Det er flere her som påpeker at selv om det finnes bod, er det ikke sikkert den boden er brukendes. Hvis du bor på 20 kvm og har skapplass på en meter, hvor har du tenkt å ha f.eks. bunad? Vinterklær om sommeren? Sommerklær om vinteren? Sykkel? Dekk til bilen? 

Hvis den eneste boden du har både er muggen og skal inneholde både bunaden (ja, jeg vet ikke alle har bunad - men NOEN HAR DET), vinterklærne og vinterdekkene, støvsuger, langkost, koffert osv, hvordan tror du det fungerer?

Jeg kritiserer deg ikke for å ønske deg mindre bolig. Jeg kritiserer deg for å være urealistisk. Mugne boder er dessverre hovedregelen i eldre bygg - forøvrig de eneste som kan ha boliger mindre enn 35 kvm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg er litt lei av tonen i svarene dine nå.

Det er flere her som påpeker at selv om det finnes bod, er det ikke sikkert den boden er brukendes. Hvis du bor på 20 kvm og har skapplass på en meter, hvor har du tenkt å ha f.eks. bunad? Vinterklær om sommeren? Sommerklær om vinteren? Sykkel? Dekk til bilen? 

Hvis den eneste boden du har både er muggen og skal inneholde både bunaden (ja, jeg vet ikke alle har bunad - men NOEN HAR DET), vinterklærne og vinterdekkene, støvsuger, langkost, koffert osv, hvordan tror du det fungerer?

Jeg kritiserer deg ikke for å ønske deg mindre bolig. Jeg kritiserer deg for å være urealistisk. Mugne boder er dessverre hovedregelen i eldre bygg - forøvrig de eneste som kan ha boliger mindre enn 35 kvm. 

Enkelt.  Jeg bruker allerede kun 33 stk klær/sko/etc hele året. 

Det sier seg selv at man ikke behøver å eie hverken bil eller sykkel i Oslo? En sykkel tåler uansett å stå i en muggen bod.

Hele innlegget dit oser over av uvitenhet og kunnskapsløshet. Direkte frekk er du som snakker om leiligheter du skal ha bodd i UTEN ENGANG Å VITE at det finnes mange 1roms leiligheter under 30 kvm i bygg fra 50-80 tallet med boder og smarte løsninger. Da min datter skulle kjøpe dro vi på over 50 visninger til slike 1 roms leiligheter MED helt kurante boder. Slikt som du påstar ikke finnes.

Jeg tror det er på tide at du oppdaterer deg til dagens nivå før du uttaler deg mer her. Dette blir bare flaut for deg.

 

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt.  Jeg bruker allerede kun 33 stk klær/sko/etc hele året. 

Det sier seg selv at man ikke behøver å eie hverken bil eller sykkel i Oslo? En sykkel tåler uansett å stå i en muggen bod.

Hele innlegget dit oser over av uvitenhet og kunnskapsløshet. Direkte frekk er du som snakker om leiligheter du skal ha bodd i UTEN ENGANG Å VITE at det finnes mange 1roms leiligheter under 30 kvm i bygg fra 50-80 tallet med boder og smarte løsninger. Da min datter skulle kjøpe dro vi på over 50 visninger til slike 1 roms leiligheter MED helt kurante boder. Slikt som du påstar ikke finnes.

Jeg tror det er på tide at du oppdaterer deg til dagens nivå før du uttaler deg mer her. Dette blir bare flaut for deg.

 

Anonymkode: 9e1ff...2ed

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes. Jeg har sagt at det er vanlig med dårlige boder. 

Det er fint for deg at du ikke trenger sykkel. Det er det mange som gjør. Det er fint for deg at du ikke trenger bil. Det er det mange andre som gjør.

Forøvrig er jeg enig i at en sykkel og dekk tåler å stå i en muggen bod. Men er det sunt for bunaden - for ikke å si plass til den - å være i boden sammen med skitne dekk og en sykkel som er i bruk og derfor skitten?

Til opplysning bor jeg i en nybygget bolig med helt kurante boder i kjeller. Jeg anser meg selv som rimelig oppdatert på boligmarkedet og siden jeg ganske nylig har vært gjennom en flytting også svært oppdatert på hva man trenger og hva man ikke trenger av ting og tang.

Jeg har selvsagt ikke detaljkunnskap om hver eneste bolig på markedet i Oslo. Det er faktisk ikke der jeg bor. Det er min påstand at jeg har rimelig god kunnskap om boligmarkedet i Bergen. Her jeg faktisk bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på en ettroms i flere år, og det var en glede å få eget soverom. Det er slitsomt å alltid måtte holde det ryddig, ikke kunne ha behagelig temperatur, og hele tiden være i det samme rommet. I tillegg liker jeg å holde på med kreative hobbyer, noe som krever at man har plass til maling, papir etc.

Anonymkode: 9863f...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...