Gå til innhold

Ettromsleilighet - hvordan har du innredd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg skjønner ikke vitsen med å bo i en ett roms når man skal ha sengen "bak en skjerm eller noe". 

Jeg har bodd i flere små leiligheter - den minste ett roms var på 16 kvm der jeg sov på sofa som måtte reies opp hver dag. Det fungerte himla mye bedre enn en svært dårlig innredet 23 kvm der fryktelig mye plass gikk med til gang/ubrukelig areale.

Jeg har også bodd i en svært praktisk 26 kvm som var ett roms og i en 28 kvm som var to roms. De to siste her med balkong - noe som er et absolutt krav for meg. I ett roms'en hadde jeg ikke sofa, jeg brukte sengen til det. 

Å sove i det samme rommet som du skal lage mat er ikke ideelt. Noen har nevnt lyden fra kjøleskapet. Det andre er rett og slett mulighet for et ordentlig fungerende kjøkken på så liten plass. Tenk deg at du skal ha kjøleskap, steikeovn og vask, hvor mye er det da plass til av underskap igjen på f.eks. et kjøkken som er to meter langt - jeg forutsetter nå at oppvaskmaskin ikke er interessant for minimalisten (for meg er et kjøkken uten oppvaskmaskin ikke interessant). Hvor mye benkeplass har du på så lite plass? Boligen på 16 kvm hadde himla mye bedre kjøkken enn den på 28 kvm - fordi hvitevarene var skalert i forhold til størrelsen (to platers komfyr, 40 cm vask og 45 cm oppvaskmaskin) selv om disse to kjøkkenene var to meter lange.

I dag har jeg 3 meter kjøkken i en to roms bolig og jeg vet at noen ett roms eller noe som er under 30 kvm ikke skjer igjen i mitt liv. Jeg begriper rett og slett ikke denne idealiseringen av knøtt små boliger. Nå har jeg for første gang på mange år spisebord i tillegg til sofa og kan sitte ordentlig å spise. Jeg har et kjøkken som innbyr til matlaging - fordi det er plass til å gjøre det. Da jeg flyttet hit gjorde jeg en større rydde og utfasingsjobb på ting fordi jeg i forrige bolig aldri gjorde det og bodde dermed svært trangt uten mulighet for å få til skikkelig orden. Nå har jeg møbler og ting som passer boligen jeg har og det er null problem å holde orden fordi det er plass i skapene og ting har sin faste plass. Jeg trenger ikke sette ting på gulvet for å lage mat - det er plass på kjøkkendisken.

Vi er alle forskjellige - men jeg tror ikke noe på at noen som aldri har bodd i en bitteliten ett roms skal få noen idealistisk eureka opplevelse av hvor fantastisk det er. Det å kunne lukke døren til soverommet betyr at du har en fredfullt sone for å slappe av og sove, fremfor å måtte reie opp en seng fra en sofa hver dag. Det er heller tvilsomt at det blir plass til begge deler.

Det er godt vi er forskjellige, er det ikke? Og nå har jeg bodd i små leiligheter i min pure ungdom, så helt uerfaren er jeg ikke rundt dette. Pluss at jeg har bodd i min datters leilighet når hun var bortreist.

Dere må ikke se så negativt og tungvint på alt.🙂

Anonymkode: 9e1ff...2ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er godt vi er forskjellige, er det ikke? Og nå har jeg bodd i små leiligheter i min pure ungdom, så helt uerfaren er jeg ikke rundt dette. Pluss at jeg har bodd i min datters leilighet når hun var bortreist.

Dere må ikke se så negativt og tungvint på alt.🙂

Min erfaring er at det er negativt og tungvint. Du ba om vår mening. Du gjør selvsagt som du vil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en 21 kvm stor leilighet. (Har gjort det i 10 år). Da jeg flyttet hit hadde jeg altfor mange ting, og har slitt med å finne en god "stil" i årevis. Man må ta noen tøffe valg, men jeg kvittet meg med alt jeg klarte meg uten, og nå kunne jeg ikke tenkt meg å bo særlig større. (kanskje av og til bare)..

Som tips er det bare å utnytte takhøyde for alt den er verdt. Velg tema og velg fargepalett for å unngå et rotete inntrykk. Ha gjerne sovesofa eller skapseng. 

Om du har tilgang til en stor bod, er det til god hjelp. 

Jeg savner av og til å ha større kjøkken og ordentlig spiseplass. Det kan også være stress med gjester. 

Men har lært meg å leve med lite, og har dermed lite gjeld på bolig.

Anonymkode: bd3fb...749

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men ikke med dine ting. Du var gjest der. Det blir noe helt annet.

Og hva så? Jeg savnet ikke mine ting når jeg bodde der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Min erfaring er at det er negativt og tungvint. Du ba om vår mening. Du gjør selvsagt som du vil.

Du er kanskje mer knyttet til ting enn jeg er?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, T-Rex skrev:

Du skal selge en liten leilighet. Jeg bare vet det.

Jeg har bodd smått. Var forsåvidt vant til det fra tidligere. Men det å gå fra romslig til trangt, det er ikke noe normale mennesker gjør. Rett og slett.

Jeg angrer ikke på tiden i liten leilighet, det er ikke det. Men er den FOR liten, er det sabla upraktisk.

ny bruker her. Du vet at det har blitt veldig populært med minimalisme, og at flere og flere velger å ha mindre plass og færre ting? I utlandet har det blitt populært med minihus, det går b.la et program om det på tv. Så det der var unødvendig og ganske kunnskapsløst å si. 

Anonymkode: 09dca...f98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hoarder+Franco?format=750w

Syns innredningen er blitt ganske fin etterhvert. Jeg kaller det for en mangfoldig og fargerik stil, med et hint av modernisme.

Denne stilen får du ikke kjøpt på IKEA for å si det slik.

Anonymkode: debdc...d74

Skrevet (endret)
On 7/15/2018 at 1:55 AM, AnonymBruker said:

ny bruker her. Du vet at det har blitt veldig populært med minimalisme, og at flere og flere velger å ha mindre plass og færre ting? I utlandet har det blitt populært med minihus, det går b.la et program om det på tv. Så det der var unødvendig og ganske kunnskapsløst å si. 

Anonymkode: 09dca...f98

Jeg er såpass gammel at jeg vet at moter har begrenset levetid. Minihus er en motegreie, og når folk erfarer hvor upraktisk det er med (for) liten plass, går den moten over. Sanne mine ord.

Men naturligvis lar jeg folk få gjøre som de vil. Det jeg advarer mot, er å selge en større bolig for å kjøpe en minileilighet, og bruke pengene (mellomlegget) fra salget på reiser, tant og fjas. Da kan det nemlig bli vanskelig å kjøpe seg noe større, når en ser at det faktisk er behov for det.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg er såpass gammel at jeg vet at moter har begrenset levetid. Minihus er en motegreie, og når folk erfarer hvor upraktisk det er med liten plass, går den moten over. Sanne mine ord.

Men naturligvis lar jeg folk få gjøre som de vil. Det jeg advarer mot, er å selge en større bolig for å kjøpe en minileilighet, og bruke pengene (mellomlegget) fra salget på reiser, tant og fjas. Da kan det nemlig bli vanskelig å kjøpe seg noe større, når en ser at det faktisk er behov for det.

Det er svært sjelden en person vokser så mye at det faktisk er behov for en større leilighet ;)   Vi skaffer oss alt for mange ting, og mye mer enn vi har behov for, det er problemet.  Jeg for eksempel, jeg bor på 33 kvm og synes jeg har skrellet bort alt jeg ikke trenger (men selvfølgelig har jeg ikke det). Sentralt i Paris er det f.eks ikke uvanlig at en familie på to voksne og to barn bor på 40 kvm, og da kan man nok ikke virre rundt på kjøpesenter og shoppe i vilden sky bare fordi man fikk lyst på noe nytt.

Anonymkode: 4d33e...adc

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er svært sjelden en person vokser så mye at det faktisk er behov for en større leilighet ;)   Vi skaffer oss alt for mange ting, og mye mer enn vi har behov for, det er problemet.  Jeg for eksempel, jeg bor på 33 kvm og synes jeg har skrellet bort alt jeg ikke trenger (men selvfølgelig har jeg ikke det). Sentralt i Paris er det f.eks ikke uvanlig at en familie på to voksne og to barn bor på 40 kvm, og da kan man nok ikke virre rundt på kjøpesenter og shoppe i vilden sky bare fordi man fikk lyst på noe nytt.

Anonymkode: 4d33e...adc

Du og jeg snakker ikke om det samme her. Og jeg kan love deg at en familie på fire, som bor på 40 kvm, LENGTER INDERLIG etter større plass. Etter noen år flytter de til noe større, selv om de må forlate bykjernen.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

hoarder+Franco?format=750w

Syns innredningen er blitt ganske fin etterhvert. Jeg kaller det for en mangfoldig og fargerik stil, med et hint av modernisme.

Denne stilen får du ikke kjøpt på IKEA for å si det slik.

Anonymkode: debdc...d74

Du gjør jo det hvis du tar mange nok turer. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det går en praktisk grense for hva som er behagelig og hva som er upraktisk og den går for en person ved 30 kvm og for to personer ved 45 kvm.

Jeg snakker her av erfaring - jeg har som sagt bodd i alt fra 16 til 70 kvm (vokste opp i stort hus). Det er ikke for meg om å gjøre å ha størst mulig plass og masse ting. Det er et spørsmål om å ha det praktisk! Jeg har bodd på under 40 kvm som to personer - det var helt forferdelig trangt. 

Og så skal vi også huske på at disse minihusene som de bygger på tv og alle sånne reportasjer i blader viser spesialdesignede hus der ethvert møbel er laget for plassen og har ørten funksjoner. De fleste av oss har ikke råd til det og må forholde oss til standardmøbler. De fleste boliger har ikke dobbel takhøyde som gjør det mulig å bygge en beboelig hems - hvis du får til en hems eller en sånn etasje seng med rom under får du som regel en klam greie en halvmeter til taket. Der pleier det være dårlig luft og alt for varmt.

Og det er helt sant at vi kan bli langt flinkere til å la være å shoppe hele tiden for å fylle skap og hyller med alt mulig vi egentlig ikke har bruk for. Men en viss basis levestandard har vi behov for og i et land som Norge med lange mørke vintre der det ikke er mulig å åpne huset mot hagen vil et minihus man skal bo i 24/7 bli trangt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det går en praktisk grense for hva som er behagelig og hva som er upraktisk og den går for en person ved 30 kvm og for to personer ved 45 kvm.

Jeg snakker her av erfaring - jeg har som sagt bodd i alt fra 16 til 70 kvm (vokste opp i stort hus). Det er ikke for meg om å gjøre å ha størst mulig plass og masse ting. Det er et spørsmål om å ha det praktisk! Jeg har bodd på under 40 kvm som to personer - det var helt forferdelig trangt. 

Og så skal vi også huske på at disse minihusene som de bygger på tv og alle sånne reportasjer i blader viser spesialdesignede hus der ethvert møbel er laget for plassen og har ørten funksjoner. De fleste av oss har ikke råd til det og må forholde oss til standardmøbler. De fleste boliger har ikke dobbel takhøyde som gjør det mulig å bygge en beboelig hems - hvis du får til en hems eller en sånn etasje seng med rom under får du som regel en klam greie en halvmeter til taket. Der pleier det være dårlig luft og alt for varmt.

Og det er helt sant at vi kan bli langt flinkere til å la være å shoppe hele tiden for å fylle skap og hyller med alt mulig vi egentlig ikke har bruk for. Men en viss basis levestandard har vi behov for og i et land som Norge med lange mørke vintre der det ikke er mulig å åpne huset mot hagen vil et minihus man skal bo i 24/7 bli trangt. 

Helt enig med deg, og ser jo på de programmene med minihus, så er det ofte de er på steder med flott vær store deler av året. Ikke våre vintre. Og hemsen de lager har god takhøyde, da blir det nesten som ett ekstra rom.

Har sittet i dag og sett på leiligheter i Oslo, og ser jo at på 20 m2, kan det ikke være mye gøy å bo. Og man har jo ikke plass til noe. Er noe helt annet bare man kommer opp i 32 m2. Her jeg bor, så har de noen 3 roms leiligheter på 48 m2, planløsningen er utrolig bra, og det er på stue/ kjøkken vinduer fra tak til gulv på ene veggen. Så leiligheten føles jo lys og romslig ut.

Anonymkode: 5c350...79c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg er såpass gammel at jeg vet at moter har begrenset levetid. Minihus er en motegreie, og når folk erfarer hvor upraktisk det er med liten plass, går den moten over. Sanne mine ord.

Hvor blind går det an å være?

Minimalisme er ikke en motetrend. Mennesker har levd minimalistisk i årtusener, selv sammen med sine familier. Hvordan tror du nordmenn i arbeiderklassen levde i forrige århundre i trange leiligheter i blokker uten do og vann inne? 10 familiemedlemmer pr familie tilsier at de var nødt til å være smarte, minimalistiske og ikke ta inn alt de likte av nips og unødvendige ting.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor blind går det an å være?

Minimalisme er ikke en motetrend. Mennesker har levd minimalistisk i årtusener, selv sammen med sine familier. Hvordan tror du nordmenn i arbeiderklassen levde i forrige århundre i trange leiligheter i blokker uten do og vann inne? 10 familiemedlemmer pr familie tilsier at de var nødt til å være smarte, minimalistiske og ikke ta inn alt de likte av nips og unødvendige ting.

Minimalisme og boliger med minimal størrelse er ikke helt det samme. Prøv å åpne øynene for det. Når boligen er så minimal at du ikke har plass til både støvsuger og langkost, da er den upraktisk, rett og slett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig syns jeg at denne avsporingen bør tas i en egen tråd. Jeg lagde ikke tråden for at gretne kg kjerringer som ikke vet hvordan de skal finne trivselen og leve praktisk og minimalistisk i leiligheter under 30 kvm skal sitte og spy ut gørr her. 

Ha en fortsattgod helg! 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Minimalisme og boliger med minimal størrelse er ikke helt det samme. Prøv å åpne øynene for det. Når boligen er så minimal at du ikke har plass til både støvsuger og langkost, da er den upraktisk, rett og slett.

Datteren min hadde begge deler. Det er noe som heter B O D ser du....

Skrevet
On 7/9/2018 at 1:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å flytte fra en stor leilighet på 90 kvm til mye mindre på ca 22 kvm og er en voksen kvinne  på 43 med voksne barn som er flyttet hjemmefra. Jeg snuser litt på minimalistisk stil og syns det virker som en veldig befriende, spennende og enkel livsstil. Jeg har altfor mange eiendeler pr i dag og jeg trenger å frigjøre tid, penger og leve enklere. 

Alle tips mottas med takk! 😍

For å være konstruktiv: mitt forslag er at du lever minimalistisk i leiligheten på 90 kvm, alternativt en på rundt 50 kvm.

Det er jo bare å kvitte seg med alle overflødige ting, er det ikke?

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bodplass hjelper, unektelig. Men en god del bittesmå leiligheter har ikke det.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, la meg fortelle om min fantastiske opplevelse med boder. Skal vi se:

Bod til leiligheten på 26 kvm. To stk. Den ene i muggen kjeller. Kunne ikke oppbevare ting som man var redd for der. Bod i samme etasje eller inne i bolig? Nix.

Bod til leiligheten på 28 kvm. En stk i muggen kjeller. Alt som hadde stått på gulvet i kartonger var det bare å kaste. Langt å gå - måtte ha sekkehjul eller trillebår for større ting (f.eks. en kasse med bøker). Ingen bod i samme etasje eller inne i bolig.

Bod til leiligheten på 16 kvm. Knøttliten bod i samme etasje som bolig. I kjeller altså. Ikke inne i bolig, men borte i gangen. 

Ser du bildet?

Boligen jeg bor i nå har gode boder, men begge er i kjeller. Jeg har valgt å ha skap i gangen til jakker, sko, vesker og støvsuger.

Forøvrig: Din kommentar om "gretne kg kjerringer" sier mer om deg enn om oss. Du spurte om råd og du har fått dem - det er ditt problem at du ikke liker dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...